Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 17 mrt 2011.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    - Scharniert de flap op een strookje Kevlar? (Ik wil wel eens tape proberen)
    Ja, kevlar

    - is de hele vleugeltip van carbon?
    boven en onder een laagje 80 grams tussen de beide glaslagen in

    - Neuslijst van carbon? (Ik wil twee laagjes 54grams glas)
    yep, a la Loet Afwerking kan nog veel beter bij mij. Leerproces...

    Liggertjes komen er inderdaad vertikaal in. Richting de tip moet je de lange liggers onder en boven ietsje laten verspringen. De tip is minder dan 6mm dik en de liggers zouden elkaar dan in de weg zitten

    Flaperons hebben geen facing. Ik heb 1 keer flutter gehad wat in de iets te ruime verbinding van het roerheveltje zat. Om de kans op flutter te verkleinen zitten de servo's ook aardig ver naar buiten.
    Ik monteerde de aansturing altijd aan de bovenkant. Vond ik erg netjes uitzien. Bij deze vleugel gaat dat niet lukken omdat de stootstang dan door de ligger moet. Ik had in dat geval beter de tweede ligger iets korter kunnen maken. Iets voor de volgende vleugel.

    RDS is schitterend en ook de aansturing aan de bovenkant is veel mooier maar, win ik er een wedstrijd mee of ga ik dan ineens 5 tot 10% meer scoren???? Nee!!!!
    Ik zal die extra punten tot echt uit mijn eigen vliegkunsten moeten halen. Zodra ik plaatsen verlies om slechts tienden van procenten overweeg ik RDS
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nog een vraagje:

    Ga jij de spleet bij flaperon nog afdekken met 'iets' ? Is daar uberhaupt een truukie voor bij gebagde vleugels?
     
  3. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Scharniertape of het betere plakband, twee stroken tegenelkaar geplakt maar dan ca. 8mm verschoven. Daarna de 8mm er aan 1 kant afsnijden/knippen en op de vleugel over de aileron spleet plakken...
     
  4. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    honingraad kun je laten vollopen met water en laten bevriezen. Daarna op de cnc machine.

    Succes!
    Bas
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nou Theo, het heeft even geduurt, maar nu heb ik dan ook dezelfde stripjes carbon voor de vleugelliggers. Ook carbontape voor de staartsetjes is met de bestelling mee gekomen.

    [​IMG]

    Er gaan Zone V2 vleugeltjes mee gemaakt worden. En ik ga maar eens een stabilootje met het "Freak" profiel maken. (Voornamelijk omdat ik eens wil proberen of zo'n knik in het profiel nu goed te maken is. In het kader van: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan;) )

    De positieve mal van de nieuwe romp schiet ook op. Maar goed, dat is off topic.
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Nice :)

    Ik heb met een variatie V2 vleugel deze week de eerste vluchten gemaakt. Zone V2 profiel. In tegenstelling tot het origineel heb ik een 3 panel vleugel gemaakt zonder de washout, iets dikkere tippen en een tussenliggend profiel voor het derde panel.

    Helaas heb ik (nog) niet de 76 meter gehaald :)
     
  7. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Veel sushi eten dan lukt het vanzelf :)
     
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Houd er rekening mee dat het freakprofiel een heel groot (60%) bewegend gedeelte heeft. Dit zal niet werken met alleen een pull spring aansturing tenzij je het stabilo onder de romp zet.

    Alex
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je maakte me aan het schrikken! Daar had ik niet naar gekeken. Maar, nadat ik het stabilo wat ik van plan ben met Freakfoil te maken over die van de Supergee plaatste, zag ik dit:


    [​IMG]

    Rood originele Supergee stabilo en in geel het stabilo met Freakfoil. Wat blijkt, de scharnierlijn komt overeen met het Supergee stabilo. En dat stabilo functioneerd bij mij al jaren prime met single pull. Beide stabilo's zijn vrijwel gelijk, alleen het profiel is anders.

    Edit:

    Voor de aardigheid nog even HT22 versus Freakfoil:

    [​IMG]

    Het zal vast geen spectaculaire verbetering met zich mee brengen, maar na jaren HT22 stabilo's te hebben gemaakt wil je wel weer eens wat anders.....
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2011
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    De supergee heeft van orgine een koolstof staaf door een teflon buisje als aansturing voor het hoogte roer (push pull). Veel zal er van af hangen hoe sterke werper je bent en hoe stijl je van orgine het model omhoog gooit.
    Ik weet wel dat ik met een 40% flap aan de grens zit.
     
    Peral vindt dit leuk.
  11. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Alex,

    e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de sterkte van de veer. Nadeel van een sterke veer is dat de servo in neutraal stand veel stroom trekt.

    Bas
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik hoop dat dit ooit een probleem voor me wordt. Vooralsnog gooi ik niet hard genoeg.

    Dit fenomeen heb ik wel gemerkt toe we onze Mini Zone's prototypes vlogen. Met wat wind bleek 1 veertje niet genoeg.

    Ik ben banger dat de verhouding oppervlakte/veersterkte een probleem wordt als ik het zat ben hoog in de thermiek te hangen en dan naar beneden kom stuiven. Je moet op tijd weer up kunnen geven...... Dus een beetje rustig hier mee omgaan kan geen kwaad.

    Gebruik je dan nog het HT22 profiel of pas je iets anders toe?
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2011
  13. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    O ja, da's waar. Hij heeft er iets over losgelaten:

    Horizontal Stab.

    The horizontal is increased in span and surface a bit and the section is slightly thinner and faster then the old HT08 . The moving part is also increase slightly to give better controle.
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Als je meer snelheid krijgt bij het nabeneden duiken dan je werpsnelheid gooi je inderdaad niet hard genoeg.
     
  16. Buckhard123

    Buckhard123 Guest

    Berrie je moet niet alles geloven wat er op dit forum geschreven wordt want niemand kan zo hard gooien als een dlg naar beneden gaat helemaal met lood.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik geloof niet alles van het forum hoor, zekerstewetenniet, Buckhard123. Bedankt voor je oproep tot alertheid!

    Elk advies dat gegeven wordt op draadjes die ik start neem ik wel in overweging. Mensen nemen tenslotte de moeite te reageren en ervaringen te delen. De uiteindelijke keuze is altijd aan mijzelf. Daar kan ik iemand van het forum niet verantwoordelijk voor stellen.
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp

    Dat zou ik ook niet doen berrie. Meneer Buckhardt123 is wel het grootste voorbeeld van postings schrijven zonder gehindert te zijn door de feitelijke waarheid.
    Of je nou 100, 200 0f 300 meter loodrecht nabenden duikt een lege DLG(12gr/dm2) zal niet meer dan een kleine 100 km/uur halen. Een volle DLG 18gr(dm2) doet daar nog een paar km bij maar bij lange niet de snelheid die een goede werper haalt in zijn lancering. Die snelheid ligt in de buurt van de 140 tot 150 km/uur. Dit is vergelijkbaar aan een F3b kist die 15 sec. vliegt in de speedtaak met ongeveer 55 tot 60 gr/Dm2 Je zult je DLG dan ook moeten verzwaren tot minstens 1 kg wil je ook maar in de buurt komen van je lanceersnelheid.
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    En natuurlijk rood schilderen, daar gaat ie ook sneller van......
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Eerste resultaten

    zo Theo, het eerste vleugelsetje is voorzien van de liggers zoals jij adviseerde. De methode bevalt me wel! Ik heb ze niet met epoxy ingelijmd, maar met Bison alleslijm. Lekker makkelijk. De verbinding met het schuim is toch niet kritisch.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina