Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 nov 2011.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik wil inderdaad de staart goed bouwen maar ik heb geen ervaring met baggen, glassen en/of carbonnen.
    Daar zal ik dan echt tegen die tijd iemand voor aan moeten kijken met verstand van zaken.
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Anders breng je het maar langs. Bagg ik het voor je, kiek maar ;)
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Deze week ga ik aan de nieuwe Climaxx beginnen.....dit is mijn 3e kit van Hoellein en ik blijf verbaasd hoe verschrikkelijk netjes als verpakt en voorbewerkt is. Dat is echt heerlijk bouwen!
    [​IMG]
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik blijf altijd verbaasd over die opgeruimde, geordende en schone bouwhokken :)
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest het zover te krijgen dat ik weer iets kan bouwen.......maar bedankt voor het compliment! (ik zal geen foto van de hele kamer laten zien ;-))
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Justus,
    Veel plezier met bouwen!

    Als je nog wat tips hebt betreffende bouwen, dan hou ik me aanbevolen, heb namelijk ook een Climax bouwpakket liggen. :D

    Johannes
     
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Justus (en Johannes),

    Heel veel succes met het monteren van de Climaxx want het is inderdaad zo mooi strak gemaakt dat het meer monteren dan bouwen is...

    Paar tips nog uit mijn hoofd..
    1. Staart constructie, daar is een paar posts terug nog wel wat over te vinden
    2. Aansturing van de staartvlakken, met staaldraad en buitenmantel vond ik niet prettig, liep te zwaar
    3. Verstevigingshoekjes maken in de hoek van de buitenste ribben en achterlijst van het middendeel van de vleugel
    4. Wees voorzichtig bij het plaatsen van de ribben in de achterlijst, de achterzijde van de ribben hebben daar weinig materiaal door de uitsparing van de 2e dunnen koolstof buis

    JB
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als ik ergens tegenaan loop laat ik het weten. De meeste aandacht gaat in de aansturing van de staart zitten. Ik zit nog in dubio voor servo's in de kielvlakken (wat ik echt gruwelijk lelijk vind) of de stuurstangen via de zijkant van de romp eruit laten komen (zoals bij de EVO-romp) om minder buiging in de bowdenkabels te houden.

    Justus
     
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Jacob, dankjewel, ik ga dit draadje nog eens goed doorlezen! :)

    Johannes
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mag ik dit draadje gebruiken voor mijn overwegingen?

    Ik heb allemaal mooie dingen verzonnen, mooie aanbiedingen gekregen voor het baggen van nieuwe staartdelen en al. Maar nu ik aan het bouwen ben overweg ik toch KISS bij de bouwdoos te blijven.

    Ik kan de bowdenkabels op de rompzijkanten in een mooie grote boog leggen zo dat ze én bij de servo én bij de staart goed uitkomen en er qua wrijving geen voelbaar verschil (althans...voor mij niet) is met een rechte. Als ik de servo's iets schuin achterover plaats en de buitenlabels maximaal uit laat steken en buiten de romp dan ook nog iets ondersteun kan ik niet bedenken hoe dit problemen kan geven.

    Voor de demontabele staart wil ik na het samenvoegen van de romp 1 gat boren zodat ik van onderaf een boutje in de v-staart draai en dan voor en achter een centreerpen om draaien tegen te gaan.

    Morgen (na eerst een dagje toverland met de kids) weer verder!
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Justus,
    Als je nog aan het overwegen bent: ( :) )
    Persoonlijk merk ik steeds meer dat er niets zo storend is als een hoogteroer wat niet perfect centreert. Met bowdenkabels kan het prima maar volgens mij alleen als de buitenkabels zo recht mogelijk liggen. Anders krijg je hoe dan ook wrijving onder belasting, en dus minder mooi centreren.

    Bij mijn E-light heb ik gekozen voor de servo's achterin met korte stuurstangetjes - werkt allemachtig prachtig maar dat vind je minder mooi.

    Bij de zweefversie (Starlight) lopen de kabels vanaf de servo (voorin de romp) kaarsrecht naar achter en zijn helemaal aan de wand verlijmd. Er zit geen enkel bochtje in, de kabels komen recht achter uit de romp.
    De roeren hebben hun heveltjes aan de onderkant met ballinks. Er zitten hele dunne stalen stuurkabels in.
    Ook dit is verbluffend spelingvrij en centreert perfect.

    Als je de servo's niet achterin wilt hebben zou ik als ik jou was proberen zo'n soort oplossing te maken. Bochtjes, wrijving en slecht centreren gaan je vroeg of laat irriteren.......

    Succes!
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ga vanavond kijken hoeveel de servo's uit gaan steken. De directe aansturing is wel een heel erg goed argument (ook omdat ik hier de Diva mee wil vervangen bij f5j)
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb een proefstukje gemaakt van hout dat ik heb liggen.
    Links de bouwdoos V-staart, rechts mijn idee voor de servo's.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De servo is een D60. 9,5 gram en 9mm dik.
    Het originele roer is 4mm hard balsa. (veel harder dan wat ik in huis heb) ik heb hem van 4mm na gemaakt en een verdikking er omheen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat is jullie idee hierover?

    Als ik de staartdelen na maak met de eerder voorgestelde balsa-multiplex-balsa sandwich wordt het dan niet veel te zwaar?(ik ben geen gewichts-freak maar met zo'n lange staart gaat het natuurlijk wel heel erg hard)
    Wellicht aan de bovenkant dan nog afdekken met heel dun mulktiplex
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En ineens is het probleem opgelost:
    Ik zat een beetje in mijn verzameling roerhoorntjes te rommelen en ik kwam een setje tegen dat ik ooit eens bij een bestelling heb gekocht ok over de 25euro te komen voor gratis verzenden.
    Deze zijn speciaal voor v-staarten

    [​IMG]
    En ik heb het een beetje uitgemeten en getekend
    [​IMG]
    Als ik ze recht naar achteren leg komen ze precies op de goede hoogte uit om de staart dicht bij de romp van onder aan te sturen zonder noemenswaardige bocht in de buitenkabel.
    Ik heb kleine diameter carbon buizen waar de witte buitenkabel op zijn beurt weer in kan en er geen enkele beweging meer gaat zijn.

    Volgende week kan ik pas weer verder. Eerst weer even een paar dagen geld verdienen.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat gaat perfect worden.
    Mocht je ooit nog eens een apart model hoorntjes zoeken; ik heb van Terence geleerd ze uit dun aluminium te zagen. Kun je ieder model, lengte,vorm die je maar wilt van maken.
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kan ze ook heel makkelijk uit een gfk plaatje knippen, beetje insnijden, knikken in de goede hoek. Ca er op om te fixeren en dan met glas of carbon lamineren met Ca.

    Werkt simpel en snel ;)
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vandaag m'n 7mijls laarzen aangetrokken!

    [​IMG]

    Motorschot heb ik gisteravond nog gemaakt en geplaatst, vanmorgen een flinke schuursessie in de tuin (als ik mijn neus snuit komt er nog balsa-stof uit!) En vanmiddag mijn foliebout tussen de mottenballen vandaan gehaald en de romp en staart in de folie gezet.......leuk werk!

    Komende week ga ik, tussen het bootje varen door, de vleugel van folie voorzien en dan heb ik hooguit nog een ochtendje/middagje/avondje werk om de servo's en aansturing te plaatsen.
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Mooi! :D

    Johannes
     
  19. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Dat gaat snel Justus
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik had afgelopen dagen relatief veel tijd tussen het werk door en die heb ik nuttig besteed:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina