Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 nov 2011.

  1. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Bijna vlieg klaar Justus
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit was Climaxx 1, door mijn favoriete fotomodel vastgehouden.
    [​IMG]

    Climaxx 2 is op een laatste blokje trimlood klaar voor de maiden
    (Mijn fotomodel was ook weer van de partij)

    [​IMG]

    Woensdag heb ik cursus en dan ben ik in de buurt van de club dus woensdagavond gaan we kijken hoe die vliegt! Hij is wel iets zwaarder geworden dan de zweefversie maar dat is de prijs voor echte oracover en een aparte ontvangeraccu ik ben benieuwd!
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi, m'n favoriete kleur, succes.
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Is dit er kleinere uitgave van de Climaxx?
     
  5. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    nope, Justus doet zo lang over het bouwen.. hij heeft er al bijna een schoonzoon bij :hammer::yes:
     
  6. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeft 'ie al gevlogen Justus ?
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Morgen eind van de middag Bob!

    Eerst een dag cursus en dan meteen door naar de club. Ik ben heel benieuwd! Ik heb vanmorgen een hele uitgebreide programmeersessie gehad en geprobeerd zoveel mogelijk recentelijk verworven F5J kennis toe te passen. Als het even kan wil ik meteen het een en ander proberen qua sturen (op de Diva kon ik bijvoorbeeld de flaps niet mee laten gaan met de rolroeren) en afstellen......maar eerst even de handstartjes afwachten.

    Daarnaast wil ik ook mijn nieuwste hellingkist ingooien: vol-gfk Semi-schaal SZD55, 900mm span, 110gram.
    Dus hopen dat het windstil is want het clubveld wordt snel turbulent en dat is voor dat kleine spul niet optimaal met ingooien.
     
  8. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Veel succes, en vooral plezier gewenst dan !

    Bob
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij heeft zijn doop gehad en het ging uitstekend!

    Ik had met de Climaxx nog niet eerder op z'n F5J's gevlogen maar het voelde prettiger aan dan met de Diva. Ik kan het verschil niet helemaal verwoorden maar de Climaxx voelt veel directer aan. Vooral hoogte en richting is hij gevoeliger. De Diva rolde wat sneller maar dat is nu juist wat ik erg af heb moeten leren....die brute rolbewegingen zijn leuk op het duin maar kosten enorm veel energie en dus hoogte!

    Zwaartpunt op 80mm (volgens het boekje) vroeg om een paar tandjes up, maar kon er nu al netter en vooral korter mee draaien en de daalsnelheid is t.o.v. de Diva ook een stukje beter. (De logjes zijn duidelijk wat vlakker)

    Wel moet ik aan andere accu's. De 4000 uit de Diva zijn echt te groot en te zwaar maar ik heb daarna alleen 3S1600 en die kunnen de 37A niet leveren die de 13x7 op die grote accu's trok. Nu met 30A statisch is het hangen en wurgen om in 30 seconden op 200mtr te komen.
    Morgen naar de winkel voor eeniets grotere, ik kan ook naar een iets zwaardere accu omdat er nu nog een beetje lood bij moest in de neus.

    Al met al ben ik ruim tevreden! Hij voelde vertrouwd genoeg aan om in Soest met een goed gevoel aan de start te verschijnen. Zeker als het komende week nog een paar keer lukt om een rondje te vliegen!
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Gefeliciteerd! Nog een houten bakkie in de F5J, en ook nog eens een Climaxx....

    Tot in Soest!

    JB
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hout is goed!!!!
     
  12. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Gaan we weer samen vliegen
     
  13. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Gefiliciteerd Justus,

    Ik ben er zeker van overtuigd dat je beter mee kan komen als je een beetje aan de kist gewend bent, de Diva had zo z'n nukken...:p

    Da's voor mij dan weer wat minder :hammer:
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Afgesproken Martijn!
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En Bob......we (de rookies) zitten nog erg dicht bij elkaar hoor......Soest gaat het uitmaken!
     
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    :D We gaan gewoon door ons vreselijk te vermaken Justus :worship:

    Bob
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op de laatste wedstrijd hoorde ik akelige geluiden van 1 van de rolroerservo's komen. Bleek dat de tandwielen ervan toch waren beschadigd bij de crash van Climaxx 1. Ik heb ze heel uitgebreid getest maar die was kennelijk toch net kwetsbaar genoeg geworden en tijdens gebruik ging hij alsnog kapot.
    Nu had ik van de oude nog z'n servo over (richting/hoogte zijn in de nieuwe een ander type) dus die kon ik zo vervangen.

    Maar gisteren hoorde ik hetzelfde geluid van 1 van de flaps komen en die was nu dus ook gestript. Bij het testen hier op tafel pakte ik de andere flap ook eens goed maar niet overdreven beet en die ging ook meteen aan gort!

    Ik heb ze voordat ik ze in bouwde allemaal op een plankje geschroefd, een stuurstang er aan en aan de servo-tester flink belast en dat ging goed......maar de klap was kennelijk een sluipmoordenaar.

    Gelukkig heeft het mij nu de kist niet gekost!

    Nu heb ik de servo's uit de Diva op de werkbank liggen en dus die kunnen mooi over naar de Climaxx.
    Wellicht dat s3150's in een Climaxx wat overkill zijn maar andere servo's kopen terwijl ik goede heb liggen vind ik ook een beetje onzin.

    Nu heb ik de rolroerservo's weer getest, mijn ontvangervoltage kakte er van in zo hard heb ik ze vastgehouden, en ze bleven gewoon goed werken maar ik overweeg toch om uit voorzorg de rolroeren ook maar te vervangen......je raakt toch een beetje het vetrouwen kwijt op deze manier.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb vandaag (eindelijk) wat goede trim en afstelvluchten kunnen maken...sterker nog...alleen vandaag heb ik al meer gevlogen dan de maidenmiddag, de laatste f5j-wedstrijd én de verregende clinic bij elkaar!

    En ook heel wat verder met de afstelling van roeren, uitslagen en vooral ook zwaartepunt.
    Dat laatste ben ik.steeds verder naar achteren gaan halen, ik wilde zoeken naar het punt waarop hij niet lekker meer vliegt en dan kijken hoe het bochten gaat en daar was ik toch een beetje verbaasd om.
    Waar hij op het eind het lekkerst mee vloog, en volgens de logjes ook het beste presteerde qua daalsnelheid, zit bijna 15mm achter wat 80mm die opgegeven is door Hoellein.

    Beste gemiddelde daalsnelheid wat ik met de Diva haalde was tussen de 0,8 en 1m/s.....op het eind met de Climaxx zit ik nu al tussen de 0,5 en 0,7. Ik moet alleen wel naar een andere setup. Deze motor en prop zijn heerlijk! Maar de benodigde accu voor 50A kan niet ver genoeg naar achteren. Mijn kleinere accu's, waar hij echt heel erg fijn mee vliegt, trekken de hoge stroom niet en met de kleinere bladen stijgt hij niet echt super. Als het weer het toe laat morgen wel vliegen met de kleine bladen voor verder fine tunen maar ik moet kijken naar óf en 40gram lichtere motor óf een 90 gram lichtere accu die 50A kan leveren.


    Ik heb wat te googlen dus! (tenzij iemand een goede tip heeft voor een 140gram buitenloper ;-))
     
  19. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik vloog mijn Climaxx vroeger met een 140 gram buitenloper. Deze motor zit nu in een 1900 gram zware Topmodel Super Sport 300. In krap 25 zit ik op 200 meter. Precies goed dus.

    Hij wordt niet meer verkocht, maar ik heb wel een alternatief gevonden.

    Ik heb deze tip eerder gegeven aan iemand die een motor zocht.

    Kijk even in dit draadje, de tweede post. Daar staat mijn antwoord en is denk ik wat je zoekt.

    vraagje-over-topmodel-enigma



    Deze dus:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_3542_800kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

    32 dollar

    Groet,

    Roger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij zitten de hackers met vertraging net als de Red Fox motoren rond de 140 gram Justus, vertraagde buitenlopers die toch een behoorlijke prop rondslingeren

    Bob
     

Deel Deze Pagina