Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 nov 2011.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat voor kleine akku gebruik je nu Justus?
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    3,5 jaar oude RedPowers. 16oo mAh en 127 gram zwaar.
    Ze zouden 35C moeten zijn maar alles boven de 30A doen ze niet. Ik probeerde het er mee om het effect op cg te proberen maar kwam er netaan op 60mtr hoogte mee. Na 5 meter klimmen hoorde je het toerental helemaal inzakken en op 50mtr vond ik het te gek. Hij ging er volgens de Altis met 3,5 m/s mee omhoog waar hij op de 2600's 12m/s gaat.
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat linkje ga ik even bewaren voor als ik straks nieuwe accu's nodig heb! thanx!!
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Jacob, weet jij toevallig met welk instelhoekverschil en zwaartepunt jij vliegt?
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Nee, dat weet ik toevallig niet meer. Maar daar is natuurlijk wel achter te komen!! Je hoort van me.

    JB
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Pfff.....het remspoor van de crash van Climaxx 1 is nog tot heel ver in 2 doorgetrokken zeg!

    Ik had de stekkers en servo's die nog in orde waren hergebruikt maar die bleken niet zo in orde als ik dacht. De flapservo's moest ik als snel vervangen, 1 van de rolroerservo's gaf de geest en de laatste paar vluchten had ik storing op de andere rolroerservo.
    Die storing bleek niet uit de servo te komen maar uit de bedrading, er leek draadbreuk in te zitten waarbij de servo het soms wel en soms niet deed. Dit verklaard ook wat vreemde reacties op sturen wat ik soms in de vlucht had en ik niet kon thuisbrengen.

    Maar ik heb de afgelopen dagen de folie van de vleugels getrokken en alle kabels en stekkers vervangen. Op 1 draad in het middendeel zat zwarte uitslag alsof er flinke kortsluiting geweest is, dus iik ben toch blij dat ik dat gedaan heb.

    Nu ging bij het terugbouwen de 5de van de 6 servo's uit Cl.1 ook kapot. Net als alle anderen waren het hier ook de tandwielen die de geest gaven. Ik heb ze toch serieus getest na de klap maar kennelijk waren er toch kleine zwakke plekjes ontstaan.
    Maar goed......nu heb ik dus de laatste 2, op de rollen, ook vervangen waarbij ik voor het gemak ook nog even een paar ribben kapot drukte!.....pfffff

    Gisteren alles dus maar even opzij gelegd en vanmorgen vol goede moed de ribben gerepareerd en de laatste servo's uit de Diva omgesoldeerd.

    De vleugel is weer klaar voor nieuwe folie, met flinke overkill nu 4 x S3150 in de vleugel en hopelijk geen vreemde reacties meer!

    Terwijl ik dit typ bedenk ik mij dat ik er wel mooi bij kan om de aansturing van de flaps naar boven om te bouwen.......gewoon omdat het kan en omdat het iets minder weerstand oplevert........Morgen eens kijken of ik daar veel voor aan moet passen want dan moet hij vrijdag mee naar Brielle en kan ik hem daar rustig in de folie zetten
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het idee was leuk maar ik heb de flap-aansturing niet aangepast. Ik zou een heel stuk uit de achterlijst moeten halen en dan nog met gebogen stuurstangen blijven zitten en verder leek het gisteren leuk maar zag ik er vanmorgen totaal het nut niet meer van.
    Dus de bak met folie weer naar beneden gehaald en vanmiddag heerlijk zitten strijken

    [​IMG]

    Hij is klaar voor het volgende seizoen! En ja....ik ben mij er bewust van dat transparante folie niet de beste keus is voor de zichtbaarheid maar ik vind het stiekem wel erg mooi! En alle vrouwen in huis vonden dit ook mooier dan de vorige versie en dan is het 4 tegen 1.

    Als de 2 oranje vakken niet voldoende blijken kan ik er altijd alsnog oranje van maken en als ik net zo vlieg als afgelopen jaar is de zichtbaarheid niet mijn grootste probleem ;-)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    De doorkijkfolie is lang niet zo sterk als oracover. Het vleugel gedeelte dicht bij de romp zou ik met oracover hebben gedaan. Let dus op als je hem op snelheid test.
    Op het oog ziet hij er wel mooi uit.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb een paar keer met Jacob gevlogen en mijn oude met de 'gewone' oracover kon inderdaad veel meer hebben. Dit is wel echte oracover, het voelt best stevig aan, maar het verschil met de gekleurde folie is ook erg duidelijk. Ook dat is een keuze.

    Maar hij gaat komende weken vast nog wel van het duin en dan kan ik goed van dichtbij bekijken hoeveel tempo er nog in zit.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Eindelijk vliegweer voor op de Club!

    Hoogste tijd dus om de Climaxx weer eens uit te laten na de servo/stekker/folie wissel.
    En ik weet niet wat ik vandaag had maar ik heb beter gevlogen dan ooit!

    Ik ben nu bewust op f5j gaan trainen, dat heb ik wel vaker gedaan maar het was mij tot nu toe nog nooit gelukt om daadwerkelijk de 10 minuten vol te vliegen als ik de timer mee had lopen. Vaak zat wel gewoon gevlogen, wat thermiek gevonden en weer kwijt, weer verder vliegen, een keertje opnieuw op de motor omhoog en toch weer een belletje gevonden. Maar als ik de timer erbij zette was het klaar en kon ik vooral heel netjes en constant naar beneden vliegen.

    Vandaag heb ik die cyclus doorbroken door 3 keer te starten en 3 keer de tijd vol te vliegen! (zonder te hoog te starten!!!!) Nu scheelt het ook dat er klein beetje wind stond, 3bf uit het westen, want helemaal windstil vind ik gewoon nog steeds moeilijk. Maar het ging als een tierelier!....Het voelde als een totaal andere kist dan de laatste vlucht (toen ik de stekkerstoring constateerde).

    De zichtbaarheid is ruim voldoende overigens. Als ik wat hoger en verder weg zit zijn de oranje roeren heel duidelijk te zien en onder de meeste hoeken zie je niet dat de vleugel transparant is. Alleen pal recht van onderen kijk je er zo doorheen maar dan zijn juist de oranje vlakken weer goed te zien dus ik laat het lekker zo!

    Landen ging ook weer erg lekker!

    Maar wederom....als er wind staat snap ik het allemaal wat beter.

    Ik ga met een goed gevoel het f5j seizoen in! (hopen dat ik dat na de 22ste ook nog kan zeggen!)

    edit: oh ja....en ik kon maar drie vluchtjes doen omdat ik een beetje vergeten was mijn zender te laden..........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Lekker bezig Justus!

    Ik zou ook graag aan de bak willen maar mijn rug doet even niet mee...

    Zo te zien voor het comfort met landen nog net iets meer down mee mixen voor het landen, of hing je aan je elevator?

    Bob
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En nieuwe vliegfase voor de landing Bob, ik was vergeten de hoogstecompensatie er in te zetten
     
  14. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    :turn-l: nou ja, gelukkig niet :bye: naar het kistje.. zou ook nog kunnen na de verbazing van.. 'dat doet 'ie anders nooit' ....
     
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mijn Climaxx gaat zijn tweede leven in, althans een belangrijk deel er van: de vleugel. Omdat dit voor een vliegtuig toch een wezenlijk onderdeel is blijft de naam wel Climaxx maar nu met een aanvulling: De Climaxx Compositum

    Watskebeurt?

    Er was eens iemand die een Crystal romp 'overhad' en zijn hangar uitruimde. Hij had ook nog een v-staart van meesterbouwer Berrie liggen. Voeg daar een Hacker binnenloper aan toe en je hebt een mooie compositie. Daarom vorige week de epoxy maar eens uit de tubes laten lopen en met behulp van wat hengelbuis de v-staart op de Crystal romp geplakt, vleugel pas gemaakt, electronica er in.

    [​IMG]

    En het vliegt leuk! Sneller, strakker en gevoelsmatig minder snel dalen, hij steekt in ieder geval een stuk beter! Zwaartepunt kan nog verder naar achteren en zo moeten er nog een paar dingen aangepast worden maar de gaat de komende avonden hoop ik gebeuren, ze zijn in ieder geval weer een stuk langer.


    [​IMG]

    Op naar mooie zomeravonden en misschien nog eens een F5j'tje.

    Terence bedankt!

    Jacob
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
    DirkSchipper, flymax, Ariel en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ziet er goed uit. :thumbsup::yes:
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Een gelukte creatie. :thumbsup:
    Jacob, veel plezier met de Climaxx Compositum!

    Johannes
     
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    graag jou tot een climax gebracht;)

    Terence
     
    beerendonk en DirkSchipper vinden dit leuk.
  19. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Onlangs ben ik in het bezit gekomen van de Climaxx van Jacob.
    Ik ben een beginnend vlieger en heb de Medicine man 60” en de Begin Air van Topmodel gebouwd. Verder vlieg ik veel met de Multiplex easyglider die ik cadeau kreeg van mijn toenmalige werkgever toen ik 1.5 jaar geleden met pensioen ging.

    De neus van de climaxx was afgebroken en dat is het eerste wat ik heb gerepareerd, vastgelijmd met epoxy. Vervolgens heb ik het gat achter het motorschot in de bodem weer dichtgemaakt.

    Omdat ik een voor een multiplex aandrijfset heb gekozen heb ik een nieuw motorschot gemaakt, en heb deze tegen het bestaande schot gelijmd. De lengte van de motorboutjes laat dit toe.

    Nu verder, ik heb een 6 kanaals zender, de Spektrum DX6e, maar ben eigenlijk 7 kanalen nodig.
    Daarom heb ik ,om een Y-kabel te kunnen gebruiken, de servo van de rechter flap omgedraaid en het roerhoorntje verplaatst.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
    Grashopper vindt dit leuk.
  20. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Image1615629193.285266.jpg reparatie bodem
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021

Deel Deze Pagina