Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

Nog steeds geen motor binnen,
ondertussen wel verder gegaan met klussen aan het vaartuig:

Nieuwe bodemplaat erin gemaakt, van 2mm polystirol (goed geschreven?),
Onderkant boot krijgt ook een dergelijke (smallere) versteviging,
bestaande steun regelaar verwijderd,
nieuwe 90A regelaar krijgt een nieuwe plek, voor de motor (gewichtsverdeling en mogelijkheid om met 2x 2S Lipo's te gaan varen),
watergekoelde motorsteun kan pas op z'n plek komen nadat de nieuwe motor binnen is,
gezocht naar haakse nippels met M4 draad, niet gevonden (wel M5 met kleinere doorstroom), ondertussen ruimte gemaakt om koelslangen toch via bovenkant motorsteun te laten lopen,

De planning is om eerst op 3S te gaan varen,
eventueel daarna op 4S, heb daar bij nieuwe lay-out wel rekening mee gehouden.

Nu nog op zoek naar M4 bouten met een bolle, afgeplatte kop (kruiskop), welke de stroming onder het vaartuig zo weinig mogelijk verstoord. Heb wel RVS in huis, echter met ronde, 'hoge' kop.

Wordt vervolgd..

Hallo Bastiaan,

Die boutkoppen onder aan de tunnel zou ik me niet druk over maken, als de boot op snelheid is, zit daar niks in het water...

Groeten, Jan.

En na een paar dagen klussen ziet het er als volgt uit:

09102012384_zpsdd3eb5a0.jpg

Uitlijnen motor op nieuwe bodemplaat (vastgebout ivm dubbele ABS-bodem)

10102012397_zps9643b8ab.jpg

Nu incl regelaar, koelslangen en accu.

Ik heb de bodemplaat wat verder naar achteren door laten lopen, zodat het een stijver geheel wordt.
Zonder bodemplaat vibreerde de bevestiging van de as-koker irritant,
dit heb zo proberen op te lossen:
10102012398_zps78e125b4.jpg

09102012391_zps9f448518.jpg

Tevens aan de onderzijde een verstevigingsplaat gemaakt.

09102012392_zps1bf2ac40.jpg

Beeld van huidige onderwaterschip, incl bouten en onderste verstevigingsplaat.

Tevens nieuwe water pick-up gemaakt (was weer losgekomen):
09102012394_zps8ea5de7e.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Bastiaan,

Dat ziet er netjes uit, compliment!

Ik zou de bouten door de bodem wel even zekeren, door een drup nagellak op de moeren aan de binnenkant te doen anders zou je door trilling wel eens een bout kunnen kwijtraken en je dan afvragen waarom de boot in rust langzaam volloopt...

Hoe heb je de verstevigingen vastgezet? Aceton?

Wanneer is de maidenrun geplanned?

Groeten, Jan.

eventueel borgmoertjes
eventueel voor alle zekerheid de esc iets van de bodem plaatsen zodat die steeds droog staat mocht er toch wat water langs je as binnenkomen

dat moet toch al wat sneller gaan nu vermoed ik

mvg

Tevens gisteren maiden run gemaakt,
met 42mm graupner prop (DD),
vond resultaat tegenvallen, vergelijkbaar met origineel,
enkel compensatie van extra gewicht (+300 gram schat ik zo).

Boot ligt wat lager in het water, nog niet echt last van gehad.
Duurt wel langer voordat hij in plane komt.

Ondertussen nieuwe spantang niet hard genoeg vast gedraaid,
kon ik gisteravond nog met de opblaasboot het water op.
En het is echt geen juli meer! :d

@Jan:
Witte verstevigingsplaten enkel (bewust) met bouten vastgezet,
motorsteun tot 3x toe met stabilit express proberen te plakken, maar laat steeds los van propy..... Ondanks waterproof opschuren en ontvetten met aceton, ammoniak, etc. Plakt wel zeer goed aan motorsteunen! Hier heb ik m'n voordeel uit gehaald om dit als extra stevigheid te laten zitten, maar de bevestiging aan de bodemplaat is nu gebeurd met Loctite 401. Echt superspul, heeft alleen geen enkele elasticiteit.

Heb ondertussen 3 blads 40mm en 45mm besteld (graupner, M4).

Volgende run met Graupner 45mm (DD),
of met Robbe 1468, 42mm oppervlakte-schroef.

Alleen het volgende:
Nu ligt de boot zeker 10mm lager in het water, dus ook m'n prop.
Is het nu nog wel oppervlakteaandrijving? Ik neem aan van wel. zodra de boot in plane komt.

Bastiaan

Hoi Bastiaan,

Het maakt niet uit of ie in stilstand dieper ligt.
De waterpickup die je hebt zal je boot ontzettend afremmen.
Het zou beter zijn als je een prop blast pickup maakt, dit kost geen snelheid/handling van de boot en koelt goed

@Montega,

dat kan idd nog altijd,
origineel zit pickup ook op die plek, en ik heb er geen slechte ervaringen mee.

bedankt voor de tip, maar ik ga eerst nog wat proefvaarten maken voordat ik de details ga afwerken.

Mocht het resultaat op 3S niet bevredigend zijn, dan ik over op 2x 2S.
Dan zal ik wel de exit van koelwater moeten verplaatsen, mogelijk dat ik de pickup dan ook meeneem.

@Jan:
Moertjes moeten idd nog geborgd worden, normaal gebruik ik loctite, maar ik ga straks de nagellak proberen! Als mijn vriendin nog een potje heeft staan..

@Ben,

Bedankt voor de tip, maar de ESC staat al iets van de bodem.
Ik heb n steuntje gemaakt waarbij een elastiek onder achter 2 nokjes gehaakt wordt, en om de esc naar 2 nokjes boven. hierdoor houdt de elastiek de esc van de bodem af. Bovendien zit is de (nieuwe)bodemplaat waar de esc-steun op zit niet het laagste punt in de boot. doordat de 2mm bodemplaat kleiner is dan bodem, blijft eventueel water erom heen staan.

Vanmorgen run gemaakt met 45mm graupner (DD) gemaakt,
maar na 1 minuut kon ik geen volgas meer geven, enkel 40-50% vermogen.
Dacht aan lege lipo of cut-off van de ESC, maar lipo was nog 11,7V (tien minuten later bij thuiskomst) ?
Soldeer verbindingen gecontroleerd, optisch niets afwijkend geconstateerd.

Dan hadden je cellen in rust nog 3,9volt per cel.
Dat betekend dat als je vaart ze stuk lager zijn.
Ik weet niet waar je lipo afslag op staat?

Bij 3,75 volt over in je cellen heb je al 80% verbruikt.
Cellen trekken altijd na het varen iets bij dus het zou goed kunnen dat ie in de beveiliging ging

Volgens mij staat de cut-off op 3,6V per cel,
ik ga de accu opladen en (waarschijnlijk) morgen nog eens proberen.

Bastiaan

Hallo Bastiaan,

Zoals je gemerkt hebt, loopt de stroom bij dit formaat props gauw op; als je afstelling dan nog niet optimaal is, is een LVC van 3,6V aan de hoge kant.

Je hebt dan de keuze om óf de afstelling eerst te optimaliseren met een kleinere prop, of om dat te doen met de grote prop en een lagere LVC (om toch voldoende vaartijd te hebben).
Je neemt dan het risico om je lipo te zwaar te belasten en een opgeblazen 'gevoel' er aan over te houden...

Groeten, Jan.

Ik heb het even nagekeken, en ik heb me vergist.
De LVC staat op 3,2V.
Bij 3S zou dit 3x 3,2V = 9,6V zijn.
Na tien minuten meet ik thuis weer 11,8V.
Kon wel iets anders zijn.

Vanmorgen weer gaan varen. Lipo gecheckt, 2 minuten rustig 30% gas gevaren, alles gaat naar behoren. Dan 1x volgas, gaat goed tot ik het gas loslaat. Daarna steeds nog maar 40-50% power. Temperatuur motor en ESC zijn lauw, geen water binnenboord. Gisteren, nadat dit zich dit probleem voor de eerste keer voordeed, ESC opnieuw ingesteld (Hobbywing Seaking 90A V2): gas gecalibreerd, optie 1 'forward and backward' (om uit te proberen), optie 2 Input 3S, optie 3 LVC: 3,2V , optie 4 Timing 15 graden. Gisteren gevaren zonder calibratie en optie 1 op 'forward only', zelfde probleem.

Lipo is een Zippy 3S 4000mAh 30C (max?).

Tevens achteruitfunctie eens geprobeerd. Boot lijkt enkel om z'n eigen as te willen draaien. Zie hier geen nut in bij eigen boot, ga optie uitschakelen.

Net terug van de testrun met de 40,5mm prop.

Problemen met het gasgeven heb ik niet gehad,
al heb ik nu wel enkel 3x 1,5-2 minuten volgas gevaren.
Ik vond de acceleratie niet tegenvallen voor een kleinere prop,
maar vond de topsnelheid vergelijkbaar met de combinatie originele motor-42mm prop. Ik vind dat ik weinig merk van de 2200rpv tov de 1800rpv van de originele motor. Heeft wel duidelijk meer power met accelereren, valt niet terug in toeren (van vorige testruns, ook met 45mm prop).

Temperaturen: motor 45 gr, lipo (hardcase) 45gr, ESC 25 graden.
Lipo na thuiskomst gemeten: 10,6V.

Had gedacht met kleinere prop en constant volgas varen dat de vaartijd langer zou zijn.

Nu nog testen met Robbe 42mm (ziet er duidelijk anders uit dan de Graupner 42mm) en Graupner 39 mm. Waarschijnlijk in deze volgorde.

Net terug van het testen met de robbe 1468 prop, 42mm.

Het resultaat is niks.
Vanuit stilstand volgas geeft deze veel toeren, maar weinig tot geen acceleratie.
Bij langzaam toeren opbouwen naar plane neemt de snelheid wel toe, en eenmaal in plane gaat de reactie stukken beter. Al is de eindsnelheid vergelijkbaar met de graupner 42mm prop.

Echter, na 30 sec proberen en 1x snelheid naar volgas te hebben opgebouwd, komt het half-gas probleem weer terug. Boot naar de kant, temperaturen gecheckt en lipo gemeten: 4,08V, 4,08V, 4,09V.

Blijf het vreemd vinden.

Hallo Bastiaan,

Niet helemaal 1:1 vergelijkbaar, maar in onze ARPRO (monohull) draait deze motor op 3S 4500mAh een 42K prop en haalt dan een vaartijd van 6 minuten vol gas (alleen in/voor de bocht even van het gas om wegspinnen te voorkomen).
De regelaar is een 100A Mystery, met de cut-off op 4S (terwijl je op 3S vaart, dus de LVC is eigenlijk te laag), de lipo heeft er geen problemen mee en gaat al een heel seizoen racen mee.

Mijn suggestie is, om de LVC helemaal uit te schakelen en een testrun te doen met de stopwatch erbij.
Vol gas rondjes varen en zodra de snelheid inzakt direct(!) stoppen en de boot naar de kant halen en de temperatuur van de componenten meten.
Daarna opnieuw laden en zien hoeveel de lader er weer instopt.

Samen met de geklokte vaartijd heb je dan een redelijke indicatie van het stroomverbruik.

Groeten, Jan.

Hallo Bastiaan,

De T staat voor het aantal windingen per pool.
Hoe lager het aantal windingen, hoe hoger het Kv.
Daar deze motoren worden gewikkeld met strengen, i.p.v. massieve draad, zul je het aantal windingen alleen kunnen controleren door de motor open te maken en de strengen er af te halen...

Bij het testen op 4S en hoger altijd beginnen met een kleine prop en korte runs maken waarbij je de temperatuur goed in de gaten moet houden.

De vraag is of je regelaar zoveel schakelingen (buitenloper = meerpool = meer schakelmomenten) kan hanteren, meestal wordt dit in de documentatie aangegeven.

Groeten, Jan.

Back