Welke prop, motor & accu voor Tiger 2 te kopen

Ik heb een tijdje geleden dit vliegtuig overgenomen.

Het is een Tiger 2 waarvoor ik op zoek ben naar een prop, motor en accu.
(Er is een 70A regelaar onderweg, op mijn WOT (1.6m) zit een 60A regelaar dus ik hoop dat 70A voldoende is)

IMG-20220417-WA0003.jpeg


De motor die erbij zat is een BMI #85572 waarvan ik geen specs kan vinden, hij is aan de kleine kant.

IMG_20220523_171438.jpg


De bijgeleverde regelaar van 45A lijkt me ook aan de krappe kant net zoals de 10x8 prop die erbij zit.

Ik heb 2 3S 5000mAh accu's gekocht voor dit toestel maar dat lijkt me ook niet de juiste keuze, kortom geen succes zover.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar advies over de aandrijving van dit toestel.

mvg,

Leo
 
PROPDRIVE v2 3548 900KV (with 11x8 on 4S/4000mAh)
Racestar BR4250 800kv (with 12x7 prop on 4S/4000mAh)
NTM Prop Drive Series 42-48 650KV (with 13x7 prop on 5S/4000mAh)
 
Jou vraag is niet zomaar eenduidig te beantwoorden.

Een elektro setup kun je heel goed uitrekenen / bepalen met het programma Ecalc. eCalc - reliable electric drive simulations
Eigenlijk is dit programma onmisbaar voor een elektro vlieger. Het model (de afmetingen en het gewicht) kun je hier invoeren en de benodigde setup kun je vervolgens kiezen / bepalen.

Als je de setup gekocht hebt moet je de regelaar juist instellen. De regelaar doet eigelnlijk hetzelfde als de carburateur van een brandstofmotor, hij regelt het vermogen.
De regelaar kent vele settings. Timing, PWM frequentie, Brake en Start-up speed zijn belangrijke parameters.
Stel je deze niet goed in dan kun je vroeg of laat brand krijgen.

Een handig stuk gereedschap is een power analyzer, deze gebruik je tezamen met het ecalc programma. Turnigy 180A Watt Meter en Power Analyzer (hobbyking.com)
Je kunt hiermee de stroom en het vermogen direkt aflezen tijdens proefdraaien. Je kunt hiermee goed zien wat het effect van een "lichtere"of ""zwaardere" prop is op de motor / regelaar.

Misschien heb je er wat aan.....

(Ik zie net dat WVR je al verder heeft geholpen)

Grt,

Arnoud.
 
De genoemde BMI motor zie ik aangeraden worden voor een albatros van 1600g, gaat voor de tiger inderdaad een maatje te klein zijn.
 
Wat hier eerder is geschreven...
Maar parallel aan je vraag... is er een draadje voor de Calmato!

Ze zitten beiden in dezelfde gewicht en spanwijdte klasse. Laagdekker en de hoogdekker.
Met de regelaar zit je wel goed. Wijst het draadje uit...

Ik zie kleine wieltjes... mooi licht... maar kunnen ook pissig in het veld bijten.
Dus dat is even testen... 50 a 60 mm gaat al wat beter over het veld.
Hobby-In heeft de plug om een kapje diep te trekken. Daarmee kan je het model mee opleuken.
Zou je dat van binnen spuiten met een donkere tint Tamiya lexaan lak...
Kan je het zijaanzicht in de lucht iets verbeteren.

Wel een punt... de diameter van de propeller. Kan zijn dat je met 12" aan het grasmaaien bent.
En dan helpen grotere wieltjes mooi mee, en zit je in de safe zone. Spaart de prop.
Er bestaan ook smallere lichte foam-wieltjes.
Met grotere diameters... opdat het past op de asjes... nja... moet wel goed komen.

Hier die link... succes! Top!
https://www.modelbouwforum.nl/threads/buitenloper-keuze-voor-calmato.85593/
 
Laatst bewerkt:
Ik zie kleine wieltjes... mooi licht... maar kunnen ook pissig in het veld bijten.

Goed gezien! Er zitten inmiddels iets grotere wieltjes op. Gesponsord door een clublid, schat dat de diameter daarvan ca. 50mm is.

Hobby-In heeft de plug om een kapje diep te trekken. Daarmee kan je het model mee opleuken.

Ben zelf al aan het testen geweest met de 3D printer, eenvoudig (geometrisch klopt het niet helemaal) kapje in 2 delen geprint en aan elkaar gelijmd.
Ziet er alleen uit als een zeppelin, misschien idd bij Hobbyin een kapje laten trekken, toestel heeft zeker iets nodig. De zwarte folie is er sowieso al vanaf.

upload_2022-5-26_8-15-29.png
 
Helmaal geen slecht kapje.
Weet niet hoe dun je geprint hebt... maar oneffenheden kan je weg schuren en plamuren.
Spuitplamuur etc... en dan een mooi spuitbusje metallic er tegen aan?
Maar op 5 meter zie je het al niet meer...
Als het niet misstaat waarom niet?
Waar het zwart zat is immers dicht met hout? Dat geeft goede sterkte.
Oogt het meer als een RC1... :)

De tekening staat dacht ik op The Outerzone.
En zie je dat de boven contour aangepast is.
Daarmee reeds sterk.
Niet te veel verbouwen.

Heb je een foliebout, dan nahechten of mooie patch rood.of andere tint?

Zo een kapje geeft op de zijkant vliegend ook iets lift.

Hou wel CG in de gaten.
Ook dat staat op de tekening.

Bij een laagdekker meet je dat ondersteboven bij de romp erc…

Dit zijn in het algemeen fijne vliegers.

https://outerzone.co.uk/search/results.asp?keyword=Goldberg&Xpage=3

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=12821

Hier Tiger 2 wat ik op de HD heb staan...
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je kan moet je zo hoog mogelijk in spanning gaan.D
Ik zou dit soort modellen op 6S vliegen, dan blijft je stroom laag dus je vliegtijd is langer.
Veel efficienter, je accu kan dan wat kleiner worden.
De meeste goedkope regelaars kunnen wel 6S aan.
Meer dan 6S word duurder omdat je dan duurdere regelaars nodig hebt.

GJ
 
Clubgenoot had dacht ik 500kv op 12 x 10 a 12 x 12 en op 6S
Laatste edities Calmato Sport... met die lila tinten...
Kist niet te temmen. Goed gang er in...
 
Maar dan moet je de neuspoot op gaan geven, en een poot voor de vleugel.
Wat je wel krijgt is dat de kist kritischer wordt bij de start?

Ik had op m'n eerste Rascal 40 versie de HK Air motor 5060 met 400kv. 14 x 10
Gaf iets van 3,8 kilo aan de unster. Span 180. Moest met beleid van de baan.
Maar idd als een holtliner omhoog, razende Rascal... 3 kilo totaal...

Vlieg em nu op 13 x10 bleef ultra link. Met reductiekast 1:3,7 en 1900 kv Hyperion/Scorpion + klapprop.
Op 4S en behoorlijke vliegduur... en lage stromen... een hotliner drive... leut.

Heb ik de kiel maar vergroot. Kreeg onvoldoende druk
door de veel grotere propeller. Nu perfect strak weg.
Bij brandstof en een pissig toerental en 10" tot 11"... geeft die jetstroming voldoende stuurdruk... en de start gaat dan zeer gecontroleerd...

Diameter... daar kan een adder in gaan steken?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook geen neuspoot meer. Start veel fijner met een beetje grotere prop.
Gewoon een wieltje achteraan in her roervlak steken met 2mm verenstaal.
Hobbelt wel mee....
 
Ik vraag me af hoe ik een 6S pakket in het toestel kwijt moet. En ik wil het toestel nog even niet verbouwen, ook niet naar tail-dragger.

Ik wilde in eerste instantie 4S omdat ik die al 2 had voor mijn andere toestel en ik dan 2 accu's in totaal nodig zou hebben voor beide toestellen.
4S 5000mAh past echter niet, daarom heb ik 2 stuks 3S 5000mAh accu's gekocht welke er net inpassen.

Ik denk dat ik een 4S 4000mAh accu, deze zou net moeten passen, ga proberen met een 11x8 prop zoals eerder al voorgesteld.
De PROPDRIVE v2 3548 900KV zit er nu in met een 100A ESC (beiden van iemand anders)
Op de club hebben we een amperetang dus ik kan van tevoren de stroom meten.

Propeller van 10x8, foto van de grondspeling van 70mm, (de nieuwe wielen (op de foto al gemonteerd) zijn trouwens 64mm dia ipv geschatte 50mm).
IMG_20220526_113135.jpg


Of zou een 3-bladsprop van 10x9 noodzakelijk zijn ivm grondspeling?

Wat een keuze allemaal, doe mij maar gewoon een bord eten :beer:.
 
Ook Tiger? Arnold?

@Leo Nee... daar kan wel een 11 en 12 op...
1 Inch is 2,54 cm... je kan het met een karton strookje meten... nep propje...

Dat kiezen moet je zien als proces... hoort er bij... komt altijd goed.

Je kunt de motor en accuwaarden in eCalc stoppen.
Leerzaam programma. Met een niet te duur abo kan je je een jaar lang suf rekenen.
En kan je zien of je met 3S uit komt.

Maar onthoudt... CG moet altijd goed staan.
Lood in de staart is geen doodzonde. Beter als het met nuttige delen in balans komt.
Maar fractie zwaarder is niet erg. Verkeerd CG is desastreus...
 
Laatst bewerkt:
Met een amperetang meet je wel de statische stroom.
In de lucht zakt die zeker 10-15%.
Volgens E calc kom je op ongeveer 50A stroom met een APC E prop.
Vliegtijd 6 minuten.
En natuurlijk kan je 6S kwijt.
Als je nu 4S 4000 gebruikt dan stop je er 6S 3000 in.
Je komt dan op hetzelfde vermogen met een 4248-650 motor en een 10x8 prop.
Je stroom is dan 37A en je vliegtijd ruim 7 minuten.

GJ
 
Ik vraag me af hoe ik een 6S pakket in het toestel kwijt moet. En ik wil het toestel nog even niet verbouwen, ook niet naar tail-dragger.

Ik wilde in eerste instantie 4S omdat ik die al 2 had voor mijn andere toestel en ik dan 2 accu's in totaal nodig zou hebben voor beide toestellen.
4S 5000mAh past echter niet, daarom heb ik 2 stuks 3S 5000mAh accu's gekocht welke er net inpassen.

Ik denk dat ik een 4S 4000mAh accu, deze zou net moeten passen, ga proberen met een 11x8 prop zoals eerder al voorgesteld.
De PROPDRIVE v2 3548 900KV zit er nu in met een 100A ESC (beiden van iemand anders)
Op de club hebben we een amperetang dus ik kan van tevoren de stroom meten.

Propeller van 10x8, foto van de grondspeling van 70mm, (de nieuwe wielen (op de foto al gemonteerd) zijn trouwens 64mm dia ipv geschatte 50mm).
Bekijk bijlage 495480

Of zou een 3-bladsprop van 10x9 noodzakelijk zijn ivm grondspeling?

Wat een keuze allemaal, doe mij maar gewoon een bord eten [emoji481].
Je hebt wel erg veel motordomp zo te zien aan de foto?

Als je zo min mogelijk werk wil hebben kun je idd het beste naar 4s.

Ik heb een Calmato sport .40.
Dat is natuurlijk niet precies hetzelfde, maar omdat je zei dat ie redelijk overeenkomt met de Tiger, heb ik mijn setup gedeeld.
Voor wat het waard is....
 
Nee... Calmato schreef ik... ;)
Omdat het vergelijkbaar is en er veel al over is geschreven.
Heb tekeningen in PDF aangehecht. Trek die eens open en met een hoekmeter uit karton... als een schaar
kan je hoek van het beeltscherm overnemen en vergelijken met het model.
En later kan je met vulringen altijd wat bijstellen...

Gelektrificeerde Tiger 2 tref je ook aan op RC-Groups.
En bijkans inbouwverhalen hoe en wat...
Is domweg veel beproken. Ook op Wattflyer... moet niet moeilijk te vinden zijn...
 
Back
Top