Welke zender?

Welke zender(s) voldoen om een model met zowel v-staart en ailerons en flaps te besturen? Dus 6 servo's zonder throttle , 2 voor v staart en 4 in de vleugels.
Is voor de eerste keer dat ik zo'n model heb en weet echt niet welke zender te kiezen die hiervoor de meeste mogelijkheden biedt.

Je moet kijken hoeveel "kanalen" je nodig hebt en dan het liefst een paar extra.
En dan de keuze maken voor welk merk.
Futaba, Graupner, Multiplex, Hitec, Spektrum enz enz.
Zo'n Jetti vind ik wel heel sjiek:
N_gc145_Memo_1.jpg

Zijn er speciale mix functies nodig om aileron en flaps te combineren zoals bv voor een crow stelling (ook butterfly genaamd ):confused:

Je moet kijken hoeveel "kanalen" je nodig hebt en dan het liefst een paar extra.
En dan de keuze maken voor welk merk.
Futaba, Graupner, Multiplex, Hitec, Spektrum enz enz.
Zo'n Jetti vind ik wel heel sjiek:
N_gc145_Memo_1.jpg

Mooie prijs ook :schrik:

Zeker als liefhebber voor Zweefvliegtuigen zou ik kiezen voor Multiplex. En met je vraag naar kanalen de Royal pro 16. Deze ligt qua prijs rond de €490,- euro inlcusief een state of the art 16 kanaals ontvanger. Deze ontvanger alleen al kost ruim €200,- los. Dan zit je jaren goed. Ook met grotere kisten met flaps, motor en sleepkoppeling waar je al gauw 9 kanalen nodig hebt.

Als je met nog met minder kanalen overweg kunt (max 7), dan is de goedkopere Cockpit SX ook fantastisch. Ergonomisch de beste zender die ik in tijden in mijn handen heb gehad. (Iemand van mijn club heeft de gele, zo goed als nieuw, te koop ivm de overstap naar de Royal Pro 16.) Laat maar weten als je zijn contact gegevens zou willen hebben voor info.

Zelf vlieg ik nu nog met een Futaba FC-18 op 2.4 (Assan), maar als ik het geld bij elkaar heb, kies ik straks vor de Royal Pro 16 van Multiplex. Zit ik de komende decennia gebakken...

Ze zijn nu beiden bij Natterer modellbau en Staufenbiel vrij scherp geprijsd.

Een vriend van mij heeft de eerder genoemde Jeti stoeptegel. Het is echt een fantastische mooie zender, maar de prijs is er ook naar!!!!

Ik ben dan weer fan van Futaba. Zeker nu in HK de Fasst ontvangers lekker goedkoop geworden zijn. Telemetrie loopt Futaba dan weer in achter en is Graupner weer beter vind ik. Maar Graupner schijnt op randje faillissement te hangen dus voor de toekomst...

Zelf heb ik de TF8G, zit een perfecte eenvoudige instelmogelijkheid voor een V-staart in. Je merkt het, zoveel mense, zoveel keuzes.

Succes met jou keuze.

Groet,

Jacob Bos

Mijn excuus, schrik aanjagen is niet mijn bedoeling, anderzijds: informatie onthouden is ook niet goed...

Groet,

Jacob

Informatie onthouden is niet goed, maar Graupner is bezig met een reorganisatie en heeft een soort staats-steun om dat voor elkaar te krijgen. Meer niet. Back on-topic :-)

En dan terzake. Een MX-12 HoTT kan wat jij zoekt. Alle mixers die je nodig hebt zitten er standaard in. Wil je iets meer en dus bijvoorbeeld ook een elektrozwever met flaps en ailerons kunnen sturen dan moet je minimaal 7 kanalen hebben. Een Graupner MX-16 HoTT is dan een mogelijkheid.
Als je in mijn handtekening kijkt zie je "mijn vloot" en wat ik met mijn MX-16 allemaal bestuur.

Dat is niet zo vreemd. Ieder heeft ooit voor zijn "eigen" merk gekozen. En niemand zal graag toegeven dat hij een foute keuze heeft gemaakt...

Volgens mij komt dat doordat mensen vooral op de hoogte zijn van hun eigen zender :-)
De vraag is welke zender geschikt is, niet wat de beste is. Daar komen we toch niet uit....

Ik vind het trouwens wel belangrijk om aan te geven dat je met een 6-kanaals het vliegtuig kunt besturen wat je hebt (zwever met flaps en ailerons) maar als je er één functie bij wilt loop je dan al vast. Een 8-kanaals zender is denk ik het slimst.

Arjan heeft helemaal gelijk, en de anderen ook. Als het goed is is je eigen keuze de beste keuze. Het is nog niet echt het vliegseizoen, je zou eens naar een meeting moeten gaan, dan zie je veel verschillende zenders bij elkaar.

Toen ik na een hele lange pauze van 25 jaar weer ging vliegen was het enige wat ik op dat moment nieuw aan moest schaffen een zender. Ik kocht een prettig geprijsde 6 kanaals zender. Achteraf had ik dat nooit moeten doen, al snel kom je er achter dat je kanalen te kort komt. Dat moment was voor mij na 1 jaar al zover en toen heb ik ook bewust gezocht naar wat op dat moment voor mij beter zou zijn. Uiteindelijk is er naar mijn overtuiging maar 1 groot verschil in zenders: gebruikersvriendelijkheid. De basis is bij alle zenders wel gelijk. Gebruikersvriendelijkheid bedoel ik op 2 manieren:
1. de menu's in de zender
2. de ergonomie van de zender, hoe ligt ie in de hand, zijn de schakelaars intuïtief op de goede plek te vinden

En beide zijn weer persoonlijk...

De reden dat ik bij Futaba ben gebleven is door de ontvangers die ik al ha en omdat de T8 heel bewust door Futaba zo gemaakt is dat ie balanceert op het oogje waarin je je nekkoord aan bevestigt. De menu's zijn niet altijd even eenvoudig in te stellen. De leercurve is steil..

Dus mijn advies is: probeer diverse zenders letterlijk in je handen te krijgen en bespaar niet op kanalen. Doe de investering voor veel kanalen, je verdient het terug!

(vaak zie je dat de duurdere zenders ook wat betere knuppels hebben, tot kogelgelagerd aan toe...)

Groet,

Jacob Bos

Keuze van een nieuwe zender hangt mijns inziens grotendeels af van je toekomstige ambities - wat voor type modellen wil je de komende jaren vliegen?
Ik lees dat je op dit moment een 4 kleppen + hoogte/richting zwever wil vliegen, dus sowieso al minimaal 6 kanalen. Komt daar binnen afzienbare tijd nog een zwever met sleepfunctie (+1) of electro bij (ook +1), intrekbaar landingsgestel (nog eens +1)??
Zelf zou ik minimaal voor een 8 kanaals gaan (liefst nog wat meer), die extra kanalen kun je dan gebruiken als vrij mixbare kanalen (bvb. remkleppen functie)

Zenderkeuze is inderdaad een persoonlijke keuze.
Ik vlieg al jaren met Multiplex tot volle tevredenheid.

Waarom Multiplex? Omdat zij één van de eersten waren die de software goed op een rijtje hadden. Maar de andere merken hebben goed opgelet en hebben veel bijgeleerd. De huidige moderne zenders gebruiken tegenwoordig allemaal een vergelijkbare menustructuur.

Je vliegt nu met een DX-6
Waarom niet gewoon een Spectrum DX-7 of DX-8? Kun je alle ontvangers gewoon blijven gebruiken. Stap je over naar een ander merk, dan moet je ook alle ontvangers gaan vervangen.

Wil je een ander merk zender? Dan inderdaad zoals Jacob stelt jezelf eerst goed oriënteren:
Wil je een handzender of een pultzender, wil je een zender die vrij in te delen is, of een vaste indeling, wil je telemetrie, wat voor mogelijkheden biedt de zender (aantal kanalen, schakelfuncties, voorgeprogrammeerde mixers, vrije mixers), wat kosten losse ontvangers, zijn er alternatieven voor, op wat voor spanning kunnen de ontvangers veilig werken (bv geschikt voor 2S lipo's) enz.

Pas als je die vragen voor jezelf hebt beantwoord, kun je een keuze maken.

Back