Westland Lynx MLD

Als ik jou was, zou ik gewoon een nieuwe 6 mm as, plus de benodigde koppelingen kopen. Dat had gewoon met nagenoeg 100% zekerheid gefunctioneerd.
Zoals het nu is, zou ik wel even die 40 graden gearbox er uit halen en nalopen, want als er koppelingen kapot gegaan zijn, dan heeft het ingaande asje van die gearbox ook een optater gehad waar het niet voor ontworpen is...

Zo'n dogbone koppeling kan wel een paar graden hebben, Vario zegt max 8 graden geloof ik, maar ik hou ze het liefste zo recht mogelijk. Maar 1 a 2 graden is geen enkel probleem. Likkie vet er aan... :D
 
De boel gaat er zeker uit om te checken, zal dan kijken wat ik allemaal weer moet bestellen en dan gewoon origeneel weer inbouwen
 
De afwijking ten gevolge van doorhangende assen, die heb ik eigenlijk altijd in al mijn heli's gehad. Nooit een probleem mee.
Zoals ik al zei, die constructie vereist geen "0,01 mm nauwkeurigheid"...
 
Zolang er maar niks onder spanning staat en de as niet slingert. Ik heb het bij iemand gezien dat de de as tegen de horizontale stabilisator aan zat. Die vleugeltjes zaten vast met pennen door de romp heen.
 
heb de boel gedemonteerd, de koppeling aan de 40 gr gearbox is gewoon te warm geweest. kon de borgmoertjes niet eens meer terugvinden, moest het kundtof lossnijden om.ze weer te vinden. De as van 2mm dik was nog volledig recht... Geen idee wat dat kan zijn. Heb een nieuwe besteld. Ga dan een as uit 1 stuk gebruiken en proberen de gearbox zo veel mogelijk uit te lijnen met de as.
 
Hier een plaatje, het metalen busje met de as zat gewoon scheef in de koppeling met wat smeltranden aan de gearboxzijde. had me er al eerder over verbaasd waarom dat kunstof is.
20190411_105845.jpeg
20190411_110701.jpeg
 
had me er al eerder over verbaasd waarom dat kunstof is
Omdat gietmetaal behoorlijk zwaar zou worden, en een gearbox constructie zoals in de grote modellen, uit gefreesd aluminium, nogal prijzig.

Vermoedelijk heb je hier een "toevalsplof" te pakken: laat me raden... de lagertjes gingen vermoedelijk heel erg stroef op die tandwieltjes, correct? Best wel veel kracht moeten zetten denk ik?
Kans is groot, dat daardoor een of allebei die lagertjes beschadigd is geraakt, vastgeslagen, en in het kunststof weggesmolten door de wrijvingswarmte.
Kan heel goed zijn dat de extra belasting van die slingerende as net de druppel was die de emmer deed overlopen.

Normaal zet ik die tandwielen even met het 2 mm asje in de Dremel, en poets heel voorzichtig tot de lagers er wat soepeler op passen... Het zijn maar vrij kleine lagers tenslotte.

Je kunt die gearbox te zwak vinden, maar dat is hij niet: ik heb hetzelfde boxje in mijn Cobra zitten met een 32 cm hekrotor en daar functioneert het ding uitstekend. Heli is weliswaar momenteel niet actief, maar heeft 7 jaar heel erg veel gevlogen.
 
Omdat gietmetaal behoorlijk zwaar zou worden, en een gearbox constructie zoals in de grote modellen, uit gefreesd aluminium, nogal prijzig.

Vermoedelijk heb je hier een "toevalsplof" te pakken: laat me raden... de lagertjes gingen vermoedelijk heel erg stroef op die tandwieltjes, correct? Best wel veel kracht moeten zetten denk ik?
Kans is groot, dat daardoor een of allebei die lagertjes beschadigd is geraakt, vastgeslagen, en in het kunststof weggesmolten door de wrijvingswarmte.
Kan heel goed zijn dat de extra belasting van die slingerende as net de druppel was die de emmer deed overlopen.

Normaal zet ik die tandwielen even met het 2 mm asje in de Dremel, en poets heel voorzichtig tot de lagers er wat soepeler op passen... Het zijn maar vrij kleine lagers tenslotte.

Je kunt die gearbox te zwak vinden, maar dat is hij niet: ik heb hetzelfde boxje in mijn Cobra zitten met een 32 cm hekrotor en daar functioneert het ding uitstekend. Heli is weliswaar momenteel niet actief, maar heeft 7 jaar heel erg veel gevlogen.
De gearbox is het probleem niet, de t bone coupling is defect. die blijkt deels van kunstof te zijn met een metalen bus waar de as in gaat. deze zat er ooit netjes inmaar nu dus scheef en het kunstof is zichtbaar zacht geweest
 
Ik heb ze ook gebruikt in mijn Lockheed 286 helikopters. Ik heb er nooit een stuk gehad maar wel zeer nauwkeurig in lijn gemonteerd. Ik heb zelfs shimringen gebruikt om het mechaniek wat te kantelen.
 
De gearbox is het probleem niet, de t bone coupling is defect. die blijkt deels van kunstof te zijn met een metalen bus waar de as in gaat. deze zat er ooit netjes inmaar nu dus scheef en het kunstof is zichtbaar zacht geweest
Ah, dan had ik je verkeerd begrepen, ik meende dat je bedoelde dat de as in de gearbox scheef zat... Ik heb gewoon verkeerd gelezen.... Oeps....
Meende me te herinneren dat die dogbone koppelingen metaal waren, maar dan ben ik blijkbaar abuis....
 
Ah, dan had ik je verkeerd begrepen, ik meende dat je bedoelde dat de as in de gearbox scheef zat... Ik heb gewoon verkeerd gelezen.... Oeps....
Meende me te herinneren dat die dogbone koppelingen metaal waren, maar dan ben ik blijkbaar abuis....
blijkbaar zijn er ook metalen versies voor 8mm assen. volgens mij is hrt t stuk wel vol metaal, maar het ontvangstdeel is wel degelijk kunstof, maar heel eerlijk zag ik dat ook pas toen ik hem demonteerde. Dacht dat dat zwarte enkel een coating was
 
Ik ben nu even kwijt wat voor koppelingen waar gebruikt worden.
Ik gebruik 2x een set t-bone koppeling, de zwarte, deze zit net voor het lagerpunt 1 en aan de 40gr gearbox de 2e. Na de hoek van 40 gr is het zon rode klauwkoppeling aan de as naar de staartrotor.

die zwarte zijn dus deels van kunstof wat blijkbaar te warm kan worden door wrijving als gevolg van het trillen denk ik. Hij was in ieder geval te heet geweest en deels vervormd.
 
Vanaf de gearbox naar je staartrotor ziet het er goed uit, die zwarte koppelingen herken ik niet. als het een plastic bus is die over een alu pen schuift met sleuf , dan heb je toch een probleem met de uitlijning.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf de gearbox naar je staartrotor ziet het er goed uit, die zwarte koppelingen herken ik niet. als het een plastic bus is die over een alu pen schuift met sleuf , dan heb je toch een probleem met de uitlijning.
Die zwarte zijn originele vario t-bone couplings, de rode zijn klauw koppelingen, eveneens origineel vario.
 
Die zwarte zijn originele vario t-bone couplings
Vreemd... ik heb die dingen in het verleden ook gebruikt (sterker, ze zitten in mijn Cobra in precies dezelfde as/gearbox combinatie), en ik kan me absoluut niet herinneren dat daar kunststof in zit...

Ik geloof je hoor, daar niet van, maar ik heb het probleem nooit zelf aan de hand gehad.
 
Vreemd... ik heb die dingen in het verleden ook gebruikt (sterker, ze zitten in mijn Cobra in precies dezelfde as/gearbox combinatie), en ik kan me absoluut niet herinneren dat daar kunststof in zit...

Ik geloof je hoor, daar niet van, maar ik heb het probleem nooit zelf aan de hand gehad.
Vind het zelf ook raar, heb er stukjes af moeten snijden om de inbusjes weer te vinden[emoji16] Heb scherpe mesjes maar in staal snijden lukt me nie
 
Back
Top