Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik jou was, zou ik gewoon een nieuwe 6 mm as, plus de benodigde koppelingen kopen. Dat had gewoon met nagenoeg 100% zekerheid gefunctioneerd.
    Zoals het nu is, zou ik wel even die 40 graden gearbox er uit halen en nalopen, want als er koppelingen kapot gegaan zijn, dan heeft het ingaande asje van die gearbox ook een optater gehad waar het niet voor ontworpen is...

    Zo'n dogbone koppeling kan wel een paar graden hebben, Vario zegt max 8 graden geloof ik, maar ik hou ze het liefste zo recht mogelijk. Maar 1 a 2 graden is geen enkel probleem. Likkie vet er aan... :D
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De boel gaat er zeker uit om te checken, zal dan kijken wat ik allemaal weer moet bestellen en dan gewoon origeneel weer inbouwen
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De afwijking ten gevolge van doorhangende assen, die heb ik eigenlijk altijd in al mijn heli's gehad. Nooit een probleem mee.
    Zoals ik al zei, die constructie vereist geen "0,01 mm nauwkeurigheid"...
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Zolang er maar niks onder spanning staat en de as niet slingert. Ik heb het bij iemand gezien dat de de as tegen de horizontale stabilisator aan zat. Die vleugeltjes zaten vast met pennen door de romp heen.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    heb de boel gedemonteerd, de koppeling aan de 40 gr gearbox is gewoon te warm geweest. kon de borgmoertjes niet eens meer terugvinden, moest het kundtof lossnijden om.ze weer te vinden. De as van 2mm dik was nog volledig recht... Geen idee wat dat kan zijn. Heb een nieuwe besteld. Ga dan een as uit 1 stuk gebruiken en proberen de gearbox zo veel mogelijk uit te lijnen met de as.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hier een plaatje, het metalen busje met de as zat gewoon scheef in de koppeling met wat smeltranden aan de gearboxzijde. had me er al eerder over verbaasd waarom dat kunstof is. 20190411_105845.jpeg 20190411_110701.jpeg
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat gietmetaal behoorlijk zwaar zou worden, en een gearbox constructie zoals in de grote modellen, uit gefreesd aluminium, nogal prijzig.

    Vermoedelijk heb je hier een "toevalsplof" te pakken: laat me raden... de lagertjes gingen vermoedelijk heel erg stroef op die tandwieltjes, correct? Best wel veel kracht moeten zetten denk ik?
    Kans is groot, dat daardoor een of allebei die lagertjes beschadigd is geraakt, vastgeslagen, en in het kunststof weggesmolten door de wrijvingswarmte.
    Kan heel goed zijn dat de extra belasting van die slingerende as net de druppel was die de emmer deed overlopen.

    Normaal zet ik die tandwielen even met het 2 mm asje in de Dremel, en poets heel voorzichtig tot de lagers er wat soepeler op passen... Het zijn maar vrij kleine lagers tenslotte.

    Je kunt die gearbox te zwak vinden, maar dat is hij niet: ik heb hetzelfde boxje in mijn Cobra zitten met een 32 cm hekrotor en daar functioneert het ding uitstekend. Heli is weliswaar momenteel niet actief, maar heeft 7 jaar heel erg veel gevlogen.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De gearbox is het probleem niet, de t bone coupling is defect. die blijkt deels van kunstof te zijn met een metalen bus waar de as in gaat. deze zat er ooit netjes inmaar nu dus scheef en het kunstof is zichtbaar zacht geweest
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb ze ook gebruikt in mijn Lockheed 286 helikopters. Ik heb er nooit een stuk gehad maar wel zeer nauwkeurig in lijn gemonteerd. Ik heb zelfs shimringen gebruikt om het mechaniek wat te kantelen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, dan had ik je verkeerd begrepen, ik meende dat je bedoelde dat de as in de gearbox scheef zat... Ik heb gewoon verkeerd gelezen.... Oeps....
    Meende me te herinneren dat die dogbone koppelingen metaal waren, maar dan ben ik blijkbaar abuis....
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben nu even kwijt wat voor koppelingen waar gebruikt worden.
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    blijkbaar zijn er ook metalen versies voor 8mm assen. volgens mij is hrt t stuk wel vol metaal, maar het ontvangstdeel is wel degelijk kunstof, maar heel eerlijk zag ik dat ook pas toen ik hem demonteerde. Dacht dat dat zwarte enkel een coating was
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ik gebruik 2x een set t-bone koppeling, de zwarte, deze zit net voor het lagerpunt 1 en aan de 40gr gearbox de 2e. Na de hoek van 40 gr is het zon rode klauwkoppeling aan de as naar de staartrotor.

    die zwarte zijn dus deels van kunstof wat blijkbaar te warm kan worden door wrijving als gevolg van het trillen denk ik. Hij was in ieder geval te heet geweest en deels vervormd.
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zie afbeeldingen, hier is dus het defecte deel er al uit 20190411_170405.jpeg 20190411_170412.jpeg 20190411_170417.jpeg 20190411_170422.jpeg
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Vanaf de gearbox naar je staartrotor ziet het er goed uit, die zwarte koppelingen herken ik niet. als het een plastic bus is die over een alu pen schuift met sleuf , dan heb je toch een probleem met de uitlijning.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De hoek was niet groter dan nu op de foto, dit is volgens mij nog zeker geen 8 graden. Maar zal de volgende keer de hoek zoveel mogelijk 0 houden
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dat spantje heb ik, de houder ook die zit op 1/3e van de as bij het begin van de staart
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Die zwarte zijn originele vario t-bone couplings, de rode zijn klauw koppelingen, eveneens origineel vario.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd... ik heb die dingen in het verleden ook gebruikt (sterker, ze zitten in mijn Cobra in precies dezelfde as/gearbox combinatie), en ik kan me absoluut niet herinneren dat daar kunststof in zit...

    Ik geloof je hoor, daar niet van, maar ik heb het probleem nooit zelf aan de hand gehad.
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vind het zelf ook raar, heb er stukjes af moeten snijden om de inbusjes weer te vinden Heb scherpe mesjes maar in staal snijden lukt me nie
     

Deel Deze Pagina