Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zal als ik weer thuis ben, eens in de staart van die Cobra kijken... De enige foto die ik er van heb, laat de koppeling niet duidelijk zien.
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De spulletjes zijn binnen... klaar voor ee. nieuwe poging 20190416_122914.jpeg 20190416_122839.jpeg
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vandaag de gearbox verplaatst, nu is de hoek tussen gear en de aandrijfas vrijwel 0 graden. Heb daarom de as naar de staartrotor moeten verlengen met 50 mm. Eea lijkt nu soepel te draaien. Wat mij trouwens opvalt is dat die gearbox best wel herrie maakt. Dat was vanaf het begin overigens. Moeten die tandwielen inlopen oid?

    Nu nog de servoaansluiting aanpassen.

    Hoop dat het straks allemaal werkt, heb eergister mn 550 gecrashed, stopte er in de lucht gewoon mee, viel loodrecht naar beneden. Hoop dat deze lynx dat soort geintjes uit zn cockpit laat... Zon 550 is makkelijk te vervangen maar doet al zeer, een schaalheli crashen zal nog een factor meer pijn doen 20190420_200626.jpeg 20190420_200631.jpeg 20190420_200654.jpeg 20190420_200646.jpeg 20190420_203419.jpeg 20190420_203422.jpeg 20190418_205445.jpeg
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Heb voor de lynx een iets andere staartrotor gekocht, nu moet ik deze dorgen op de as door er een bout doorheen te doen. De vorige was geborgd door een inbuswormpje op een kleine vlak stukje op de as, origineel Align. Is zon 5mm as gewoon door te boren?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk het wel.... normaliter zijn alleen hoofdrotor-assen gehard vanwege het vrijlooplager. Maar ik heb het nooit geprobeerd, dus het blijft een beetje een gokje.
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Gisteren weer een poging gedaan. Heb inmiddels een nieuwe rotorkop en staartrotor geplaatst, de oude voldeden naar mijn idee niet op de lynx.

    Ik heb de aansturing van de staartrotor aangepast en de as ontdaan van 1 koppeling waardoor deze nu weer star is op advies van Brutus.

    Alles draait redelijk vibratievrij en het blijft ook heel dat scheelt ook

    Het vliegen is nog wel een dingetje, de staart is niet helemaal strak, niet dat hij wegrdraait maar heeft een lichte wag, wat ik niet wegkrijg met de gain aanpassen.

    Ook reageert hij wat vertraagd, misschien is dat normaal bij een schaalconfiguratie maar ben een 550 gewend die bijna 1 op 1 op je sticks reageert.

    Ik weet even niet zo goed wat ik nu nog kan aampassen, grotere staartbladen misschien? Het zou mooi zijn als er een keer iemand mee kon kijken. Zal proberen een keer een filmpje te maken als ik er mee hoover. Heb er inmiddels 2 accus mee gehooverd.

    Sent from my SM-A520F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2019
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je een heading hold gyro en een snelle servo? Dan ligt daar je probleem. Daar is die heli gewoon niet voor ontworpen (er zit wat teveel flex in de staartconstructie om goed met een HH gyro overweg te kunnen).
    Probeer maar eens een wat normalere servo, en een rate gyro.
    Toegegeven dat je dan zelf iets meer moet sturen, maar daar wen je snel aan.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Brutus,

    Ik heb inderdaad een HH gyro, eigenlijk fbl, ik weet eerlijk gezegd niet eens of deze een rate modus heeft. Ik gebruik een spirit fbl, welke een aantal vliegmodi heeft, waarbij een rescue functie, deze activeert bij een negatieve gyro gain. Zal eens kijken of ik met de gevoeligheid kan spelen en lager zetten.

    Ik zal er misschien een beetje aan moeten wennen, maar dat de staart wat traag reageert is dat ook iets waar ik me bij neer moet leggen en gewoon aan wennen? Heb nu ook nog iets te kleine bladen, wil deze ook op termijn vervangen door iets groter, maar ben bang dat ik dan nog meer problemen m,et de staart krijg.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar duf ik verder ook geen uitspraak over te doen, ik ken die FBL systemen niet zo goed, en weet al helemaal niet wat voor mogelijkheden ze hebben.
    Maar de meesten, voor zo ver ik weet, kun je gewoon "bypassen" ofwel domweg de staart niet op de FBL aansluiten maar rechtsstreeks middels eigen gyro op de ontvanger.
    Mijn ervaring is dat een goede middelsnelle servo (digitaal of analoog maakt niet zo veel uit, maar ik geef de voorkeur aan analoog, bijvoorbeeld Futaba S5202) met een simpele ouderwetse rate gyro zoals een G300 of G400, nog het beste functioneert op dit soort "oude" rompen. Het spul was nooit ontworpen voor high performance gyro's en servo's, en het heeft gewoon weinig zin om dat er in te gaan zetten, werkt vaak heel negatief uit.

    Dat zit hem gewoon in het karakter van die moderne spullen, die reageren op ALLES, ook de hele kleine verstoringen waar je normaliter geen last van hebt bij schaalvliegen. Voor 3D en aerobatics is dat nodig, voor schaalvliegen niet.
    Een analoge servo heeft de neiging om bij hele kleine verstoringen zich te gedragen alsof de gain heel laag staat, en bij grotere verstoringen volgt hij gewoon de ingestelde waardes.
    En dat is precies wat je nodig hebt, want bij grotere verstoringen wil je natuurlijk wel dat die gyro toch iets doet....
    Het resultaat is dat bij heel kleine verstoringen de staart een beetje zijn gang kan gaan, zonder dat gelijk die servo er als een dolle aan gaat rukken en plukken. Vliegt veel rustiger, al moet je als piloot wel wat meer zelf corrigeren.
    Wil je per se toch digitaal spul en HH gebruiken, dan is het toch noodzakelijk de staart van binnen met carbon te gaan versterken (de latere rompen van Vario hebben dat, en om deze reden). Maar dat is een heidens karwei, ik weet niet of dat de moeite waard is.

    EDIT: het KAN de moeite lonen om eens heel goed naar de instellingen van je ESC te kijken, ik heb gemerkt dat met name governor-functies voor behoorlijk wat onrust kunnen zorgen: als die governor als een soort "aan/uit regeling" dat toerental gaan staan regelen, veroorzaakt dat heel veel onrust in de staart.
    Een rustige regelkarakteristiek van de governor kan het leven voor gyro en hekservo behoorlijk makkelijker maken.
    Ik zeg niet dat dat de oplossing voor je probleem is, ik zeg wel dat het bij mijn electroheli's verschil maakt in hoe hoog ik de gain van de staart kan zetten.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2019
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dankje, die governer kan ik zowieso eens naar kijken. wat de staart betreft ik heb deze wel verstevigd, niet met carbon maar heb er op zwakke punten extra verstevigingen ingelijmd. Dit maakt de staart wel degelijk stijver dan voorheen.

    Ik ben er minder voor de fbl te omzeilen, wat ik wel kan doen is de frequentie van de staartservo op 50hz te zetten, dit is speciaal voor analoge servo's en maakt het aantal correcties per seconde minder. Daarbij de gain wat lager. Heb wel ontdekt dat de spirit ook een rate modus kent, in te stellen via het instellingenmenu, echter ik gebruik nu de autolevel functie waardoor de heli wel mooi vliegt, deze is weer niet te combineren met de rate modus.. enfin.. ik heb nog veel te knutselen en te leren merk ik.

    Sent from my SM-A520F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dat zijn allemaal keuzes, die je zelf moet maken... Je kunt een paard naar water leiden, maar het niet dwingen om te drinken :D

    Voor mij zou dat dus doorslaggevend zijn om die FBL qua staart te bypassen: Wel autolevel, geen heading hold...
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Heading hold is niet handig op zo`n helikopter. Die gaat steeds maximaal uitsturen om zijn gewenste richting te behouden, en dat is vaak net even teveel gevraagd van een schaalstaart.
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Staat me iets van bij dat Vario expliciet waarschuwde voor het gebruik van HH in rompen zonder staartbuis van het mechaniek met het oog op de mogelijke opbouw van krachten in de staart met falen van de romp staartboom als gevolg.

    En daarbij... Een schaalheli met HH op de staart geeft een onnatuurlijk vliegbeeld naar mijn mening.
     
  16. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    ikzelf vlieg nooit HH in een schaalheli, dit voor meerere redenen...Het vliegbeeld is niet geweldig in HH, maar de hoofdreden voor mezelf is gewoon het feit dat je als piloot geen flauw idee hebt hoezeer de staartrotor aan het corrigeren is in bepaalde omstandigheden ( cross wind bv..) Deze wordt dus soms enorm belast, zeker bij een schaalheli, en als je dan zelf nog even wat "extra" vraagt kan het wel eens teveel worden voor het systeem.... Als je in normale modus vliegt voel je precies hoever je zit, en wat nog kan en niet kan....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hear, hear! De stem van de rede!

    Dank je wel, Didier!

    Zo is het, en niet anders!
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Allemaal, Ben wat aan het puzzelen geweest, De Spirit kent een aantal vliegmodi, de Rate modus (alle rescue standen uit) Rescue Normal (bij rescue gaat heli naar level, skids down) Rescue Acro (bij rescue gaat heli naar level, met skids up of down naar gelang de snelste oplossing) Stabilisatie acro (gestabiliseerd vliegen in HH modus) Stabilisatie Scale, (gestabiliseerd vliegen in rate modus) en Coaxial (vliegt als een coaxiaal heli. De Stabilisation scale is dus de optie die ik moet hebben.

    Ik ben namelijk niet van plan om 3d te gaan vliegen met de lynx(-; maar gewoon lekker met een mooie heli wat rondjes vliegen lijkt me al heel wat. Heel eerlijk gezegd vlieg ik altijd in hh modus waarbij met een juiste combi van aileron en rudder je overigens best prima schaalrondjes te vliegen zijn, want dat is iets waar ik regelmatig op oefen met mn trexje.. Ik begrijp echter nu dat ik mn vliegstijl wat meer aan moet passen aan de beperkingen van een schaalromp, en de techniek aan mijn modelvliegbeperkingen(-;

    tnx allen voor jullie hulp tot nu toe

    Heb de spirit en zender nu aangepast en zal binnenkort laten weten wat het resultaat is.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo


    Hier een kleine opname van het moment voor het vliegen, ik had geen camaraman dus kon niet filmen, ik zal zodra ik wel iemand heb die even kan filmen een opname uploaden
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niemand zegt dat dat "onmogelijk" is.... maar een halfweg geoefend waarnemer die weet waar hij op moet letten ziet van een kilometer afstand dat een schaalheli met HH en stabilisatie gevlogen wordt. En dat is op zich nog niet eens zo erg, want het zal de meeste mensen worst wezen hoe er gestuurd word, als het er maar goed uitziet.... Het probleem is (in mijn optiek) dat je het dus ziet, omdat het vliegbeeld onnatuurlijk strak, star en een beetje "hakerig" is. En cru gezegd, dan ziet het er dus NIET goed uit...

    Jij ziet het mischien niet, omdat jij degene bent die de stuurcommando's ingeeft, en dus ziet wat je verwacht te zien. De toeschouwer ziet een heli die tamelijk duidelijk zichtbaar het ene moment abrupt een kleine correctie doet (en even abrupt weer stopt met corrigeren), het andere moment onnatuurlijk strak zijn stand in de lucht blijft behouden.
    Zonder die electronica is de overgang tussen wel corrigeren en niet corrigeren veel vloeiender, en dat ziet er naar mijn optiek gewoon stukken natuurlijker uit, zelfs als de piloot wellicht minder strak vliegt.

    Voor mij is het een beetje een interesse-killer, als ik zo'n pracht van een schaalheli in de lucht zie hangen en het ding beweegt als een jaren '90 video-spelletje...
     

Deel Deze Pagina