Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    If you don't mind me saying so: ik vind het er min of meer precies goed uit zien. Mischien nog hééél iets strakker maken op de staart, maar ook niet te veel, want dan wordt het onnatuurlijk. In het echie beweegt die staart ook altijd wel iets, zeker als de vliegers op de hand sturen.
     
    SpecRecce en hermor vinden dit leuk.
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    wellicht heb je gelijk, het kan zijn dat ik wat "verwend" ben door de directe fbl &b helis.

    Het vliegt echter best moeilijk, en probeer een tussenweg te vinden tussen mooi schaal en ontspannen vliegen. De esc en motor bleven nu handwarm das al veel beter nu nog kijken of de rest goed komt.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ik heb diezelfde Lynx (was niet van mij, maar van een vliegmakker) zonder FBL en met alleen rate gyro gevlogen, en dat vloog absoluut prima. Na wat aanvankelijke gewenning zelfs best wel "ontspannen". En zo heb ik mijn eigen "flybarless" heli's ook altijd gevlogen, dat valt echt reuze mee.
    Helaas heb ik van die heli geen filmpjes (geloof ook niet dat ze er zijn), maar echt, het is zo moeilijk niet. Tenminste, niet met de Vario vierbladsrotor. Hoe makkelijk jouw rotorkop handmatig vliegt durf ik niet te zeggen.

    Hoe dan ook, dat er wat beweging in de heli zit, is gewoon een kwestie van wennen, en leren om de boel een beetje "te laten gaan" want wat naar links gaat, gaat daarna door de wet van gemiddelden en toevalligheden daarna ook weer naar rechts.
     
    hermor vindt dit leuk.
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha, ja dat geloof ik graag, maar ws vlieg je ook al iets langer dan ik dat doe.

    Ik heb een rotorkop van scaleflying, volgens mij wat ook op de Roban modellen zit. Net als de staartrotor. Achteraf.. maar ja das nu makkelijk praten had ik net zo goed alles van Vario kunnen kopen.. maar oke. Al doende leert men zeg maar, en van fouten nog meer...

    Jij vloog toch die lynx van Didier? die ook die chinook heeft gemaakt?
     
  5. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Die is er wel, dit was in september 2015 waar we uitgenodigd waren bij een automeeting.

    .
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2020
    SpecRecce, brutus, hermor en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogmaals, hij was niet van mij, maar inderdaad, de Lynx die Didier nu heeft, heb ik destijds ingevlogen (en toen had ik nog nooit met een multiblade gevlogen) en ik heb de eer gehad er later ook nog wel eens een paar keer mee te vliegen.

    Oh, wat tof! (Voor alle duidelijkheid, dat ben ik niet, dat is de oorspronkelijke bouwer/eerste eigenaar, en tevens "broeder in alle heli-kwaad" :D, Wob B.)
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2020
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dubbelpost
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2020
  8. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Had het filmpje nog steeds op mijn telefoon te staan.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vond het al opvallend dat de datum 16 Aug 2020 was...

    Hoe dan ook, leuk!
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat heeft er op zich niet zoveel mee te maken hoor: ik heb een tijdje een drieblads heli gehad, ongestabiliseerd, en daar gaf ik ook wel eens les mee, dat leidde nooit echt tot heel erg grote problemen, en verschillende mensen in ons groepje vlogen binnen enkele jaren ook ongestabiliseerd.

    Het heeft een moeilijke reputatie, maar het is niet zo heel erg moeilijk. Wel HEEL anders, en het duurt even voordat je daar aan gewend bent en het comfortabel vind.
    De allereerste omschakeling kost je, uitgaande van dat je geen problemen meer hebt met rondvliegen met een gewone heli, een uurtje of 5 aan zuivere sticktime, van eerste hopjes tot aan je eerste voorzichtige rondje op snelheid.
    Daarna duurt het mischien nog een half seizoenetje voordat je je er echt comfortabel mee voelt.

    Het is wel duidelijk "anders" in de zin dat je gedwongen wordt heel soepel en zuiver te vliegen, en woeste figuren, dan loopt de moeilijkheidsgraad hard op, dus voor de toeschouwer zal het mischien iets minder interessant zijn.
    Maar (persoonsafhankelijk) ik vlieg voor mijn eigen beleving, niet voor wat het publiek er van vind, en ik vond (en vind) het altijd een behoorlijke kick om de heli "helemaal zelluf" te vliegen.
    Want dat is wat het is: je bent niet meer een vliegend apparaat aan het besturen, je bent een ding wat uit zichzelf niet vliegt, ZELF in de lucht aan het houden, precies zoals in het echie. Hele andere belevenis.

    Beetje het verschil tussen een kart en een auto met rem en stuurbekrachtiging en cruisecontrol. Het een gaat comfortabel en moeiteloos 120 constant, en het ander werk je je op een indoor kartbaantje bij 40 km/u gemiddeld gigantisch in het zweet. En toch zijn er mensen die daar 30 euro per kwartier (of meer) voor over hebben...
     
  11. SpecRecce

    SpecRecce

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Nieuwerkerk, Zld
    Ik twijfel ook tussen een 4 blads kop van scaleflying of ' gewoon' van Vario. Wat maakt dat je nu toch zoiets hebt van (dat denk ik tussen de regels door te lezen) dat je die van Vario beter vindt?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of Vario "beter" is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die specifiek ontwikkeld is voor "met de hand sturen" (Vario heeft minstens drie varianten gehad, allemaal van vóór het FBL tijdperk), en vrijwel alle andere tegenwoordig verkrijgbare meerbladskoppen zijn ontworpen met de gedachte "men koopt toch wel FBL", ofwel, er is veel minder, tot helemaal géén aandacht besteed aan het stuurkarakter.
    Er is namelijk een wereld van verschil tussen koppen en bladen en dergelijke, maar die verschillen vallen vrijwel helemaal weg als je FBL toepast.

    Maar ik lees uit Kees zijn opmerking meer, dat met alle werk en kosten die hij gehad heeft om zijn huidige mechaniek passend te krijgen, hij net zo goed vario had kunnen kopen en pats boem klaar... Niet dat hij Vario beter vind. Tenminste, zo lees ik het.

    Een ding is zeker: voor het uiterlijk hoef je geen Vario meerbladskop te kopen, er zijn mooiere koppen te koop. En goedkoop zijn ze ook niet echt, vind ik...
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het is precies zoals Brutus omschrijft. Met al het gedoe er omheen was ik ws veel sneller en wellicht goedkoper klaar geweest. Wbt de kop van scaleflying, die is wmb prima, niks mis mee, goed in te stellen en inderdaad ik vlieg wel met fbl systeem dus dat zal wel uitmaken.

    Ik vind helivliegen leuk maar deze vlieg ik echt meer om het model, dan mag van mij het vliegen best wel wat relaxter gaan...(-;
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daar is helemaal niks mis mee, toch? Maar als je het eenmaal in de vingers hebt, is ook dat met de hand vliegen best wel een ontspannende bezigheid hoor... Als je je vliegstijl er maar op aan past, dan valt het reuze mee.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dan moet ik ws toch nog iets meer oefenen, voorlopig ben ik al blij als ik hem heel houdt. Er zit veel tijd en energie in zon project..

    Heb inmiddels de esc (castle) weer omgeruild voor de yge, om.onverklaarbare reden deed de esc het weer netjes na het instellen op het oude 600 mechaniek op 6s, de yge heeft active freewheeling en is beter geschikt voor het gebruik met lagere throttle openingen. Binnenkort testen met welk toerental en vliegtijd de esc acceptabel van temeratuur blijft en de lynx het beste vliegt.
     
  16. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Je bent goed bezig met de lynx zie ik... mooi

    De mijne vliegt dus ook nog steeds :D




    Grtz,

    Didier
     
    SpecRecce en hermor vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blijf dat gaaf vinden, dat die machine na drie jaar bouwen, nu al 15 jaar vliegt...
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha dankje, ik hoop dat de mijne het ook xo lang gaat volhouden...
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo medehelicoptervliegersenbouwers..

    Het vliegseizoen komt er weer een beetje aan, en gezien ik een mooiweer vlieger maar ook bouwer ben (het is mij in de winter te koud op het veld en in m'n schuur) heb ik deze winter besteed aan m'n modelboot (de Ruyter) want ik vond dat het wel tijd was om die eens echt af te maken. ( zie botenforum)

    Nu het hopenlijk wat warmer wordt komen de vliegkriebels weer boven.

    Hoewel ik de laatste tijd weinig heb gepost hier is het heliproject nog steeds lopend, met vallen en opstaan overigens want het gaat allemaal niet van een leien dakje.

    De problemen met de staart bleken hardnekkig, ik heb inmiddels een 2e setje t-bone koppelingen versleten en heb de starre as dus nu maar aan de wilgen gehangen. Ik vertrouw deze niet meer ik weet niet wat de reden is maar de koppeling smelt gewoon.

    Naast dat ik het nu niet meer aandurf omdat bij elk geluidje wat ik niet vertrouw ik m'n noeste arbeid uit de lucht zie vallen heeft dit al bijna 2x ook echt mijn heli gekost.

    Inmiddels heb ik een flexibele as ingebouwd, deze besteld bij Microhelis en kan meer belasting hebben dan ik er ooit van zal vragen. Eea loopt mooi soepel en ik heb goede hoop dat deze een langer leven beschoren is.

    Rest nog het weer een keer de lucht ingooien en vliegen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat elke keer weer met knikkende knietjes doe, hoop dat dat met de tijd over gaat als de techniek voor langere tijd heel blijft.

    De foto's geven een beeld van de status voor mijn laatste vlucht die eindigde met een weer defecte staartas. (Dus voor de conversie naar een flexibele as)

    Inmiddels is deze dus wel ingebouwd, heb helaas geen plaatjes van de ombouw.

    Ik zal proberen het vervolg weer een beetje bij te houden en hier te plaatsen. 20210823_122822.jpeg 20210823_122827.jpeg 20210830_200603.jpeg 20210830_200612.jpeg
     
    Helikapoter en heimhelicopters vinden dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Jammer van al de problemen met je "winkelgetriebe" (heeft dat een nederlands woord?) . Ik heb het even teruggelezen om weer te weten wat er aan de hand was. Ik had op 2 van mijn Heim's ooit een T-bone constructie gemaakt om een hele kleine hoek met de staart buis te kunnen maken en dat doet al jaren dienst zonder problemen. Wordt ook niet warm ofzo ondanks de hoek die het maakt. Ik zou dus verwachten dat bij jouw "winkelgetriebe" de as ergens blijft slippen.

    [​IMG]


    Maargoed , je moet met jouw lynx geen risico's nemen, dat is een zeker ding!

    Ga je draad weer volgen!

    Succes!
     
    hermor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina