Westland Lynx MLD

Heb de gearbox gedemonteerd, de t-bone draait idd mee. Heb daar destijds geen locktite op de as gedaan omdat ik dacht hem nog ooit te moeten demonteren. Volgens mij zou dat ook niet hoeven. Wel de borgschroefjes geborgd overigens. Zit geen vlak kantje aan, is het zinvol dat er aan te slijpen? Het asje is nu al zo dun..

Je kan op de foto zien waar hij doorslipte
20200731_074951.jpeg
20200731_075246.jpeg
 
Yep, dat asje is gehard dus zal het stelschroefje zich niet erin vastbijten.
Met de dremel een klein plat kantje slijpen en de stelschroefjes met locktite borgen. Dan komt hij niet meer los.
Andere kant van de gearbox idem dito.
 
Zit geen vlak kantje aan, is het zinvol dat er aan te slijpen? Het asje is nu al zo dun..
Ja, sterker nog, dat vlakke kantje MOET... ik weet niet beter dan dat het in de aanwijzingen van Vario staat.
Zolang je dat vlakke kantje zo veel mogelijk beperkt tot uitsluitend waar het madeschroefje komt, is er geen enkel probleem. Inslijpen tot het platte vlakje ongeveer de helft zo breed is als de diameter, niet verder, GOED opletten dat het vlakje ook echt vlak is en niet "bol" ("hol" is minder problematisch) en... ALTIJD, ALTIJD, ALTIJD een nieuw madeschroefje gebruiken, NOOT hetzelfde schroefje hergebruiken.

Dat laatste, daar moet je gewoon absoluut geen risico's mee nemen. Als je om wat voor reden dan ook, die T-bone los moet hebben, gooi gelijk de madeschroefjes WEG, en gebruik bij terug in elkaar zetten nieuwe boutjes.
 
Eigenlijk moet je blij zijn dat dit nu gebeurt is, want het had onherroepelijk losgekomen en had je mooie heli er anders bij gestaan dan nu. Ik weet niet hoe de rest van je aandrijflijn er momenteel uitziet maar dit is wel een heel belangrijk iets. Heus, het komt los vroeg of laat als er geen vlak kantje zit.
 
Eigenlijk moet je blij zijn dat dit nu gebeurt is, want het had onherroepelijk losgekomen en had je mooie heli er anders bij gestaan dan nu. Ik weet niet hoe de rest van je aandrijflijn er momenteel uitziet maar dit is wel een heel belangrijk iets. Heus, het komt los vroeg of laat als er geen vlak kantje zit.
Dat dus....
 
Het vlakke kantje zit er inmiddels aan, en vlak aan beide zijden. Tevens loctite voor cilindrische verbindingen gebruikt. De madeschroefjes geborgd met normale locktite

Ik heb destijds de handleiding gevolgd maar geen opmerkjing gezien over het slijpen van die vlakke kant. Heb dat toen niet gedaan omdat ik dacht, als het er origineel niet zit zal er een reden voor zijn. maar blijkbaar overheen gelezen. Madeschroefjes waren netjes geborgd.

Wat de rest betreft.

De as vanaf het mechaniek zat nog muurvast en had ik aan mechaniekzijde van een doorlopend boutje voorzien. De andere zijde zit verlijmd met loctite.
 
Laatst bewerkt:
en vlak aan beide zijden.
Bedoel je "aan beide asjes"? of heb je aan ieder asje twee vlakke kantjes gemaakt? Want dat laatste is niet de bedoeling...

Hopelijk heb je aan de binnenkant van de gearbox, waar de asjes in de konische tandwielen zitten, ook vlakke kantjes gemaakt?
 
Als je dat gaat doen, gebruik geen locktite op die conische tandwieltjes. Dat vreet namelijk het kunststof aan.
 
Bedoel je "aan beide asjes"? of heb je aan ieder asje twee vlakke kantjes gemaakt? Want dat laatste is niet de bedoeling...

Hopelijk heb je aan de binnenkant van de gearbox, waar de asjes in de konische tandwielen zitten, ook vlakke kantjes gemaakt?
Ha Brutus, ik laat nu niks maar aan het toeval over als ik dat al deed. Met beide zijden bedoel ik idd alle 4 de montagepunten , dus binnen en buiten. niet aan beide kanten van het asje
 
Ha Brutus, ik laat nu niks maar aan het toeval over als ik dat al deed. Met beide zijden bedoel ik idd alle 4 de montagepunten , dus binnen en buiten. niet aan beide kanten van het asje
Gelukkig... want de bedoeling is dat een kant een vlakje krijgt, en de andere kant over de volle breedte in de boring draagt. Maak je aan beide kanten een vlakje, dan kan de as een beetje wijken, en lost de aandrukkracht langzaam op naarmate het asje meegeeft.
 
Dat heb ik nooit begrepen van Vario, en dan zetten ze aan de andere kant van het asje 2 stelschroeven tegenover elkaar. Iets als vloeken in de kerk is dat.
Dat moet gewoon loskomen. Stelschroeven moeten altijd haaks op elkaar staan. Nooit tegenover elkaar want dan wurmen ze zich los.
 
Dat heb ik nooit begrepen van Vario, en dan zetten ze aan de andere kant van het asje 2 stelschroeven tegenover elkaar. Iets als vloeken in de kerk is dat.
Dat moet gewoon loskomen. Stelschroeven moeten altijd haaks op elkaar staan. Nooit tegenover elkaar want dan wurmen ze zich los.
Voor die tandwielen gaat dat niet, dan kom je in de problemen met balans, en introduceer je ongewenste trillingen.
Dan klopt de beschrijving van Vario niet, want daar staan 2 vlakke kanten op de as afgebeeld, en dan ook nog alleen maar bij de tandwielen.
Ik zie net... en het verbaast me hooglijk.
Als het niet zo verdomd veel werk was, zou ik subiet de 40 graden bak van mijn Cobra demonteren om te kijken wat ik daar precies gedaan heb.
Linksom of rechtsom heeft die nooit problemen gegeven, en daar hangt een 32 cm hekrotor achter die met ongeveer 6500 toeren draait... (5 x hoofdrotortoerental)
 
Die tandwielen zitten met 1 inbus vast op een plat kantje. Dat geeft niet of nauwelijks onbalans. Op de uitgaande as ook niet, maargoed, Vario heeft het later aangepast door 4 inbusjes te gebruiken, haaks op elkaar. Om zodoende de vermeende trillingen op te vangen.
 
Ik vind het al raar dat die vlakke kantjes er niet standaard op zitten.

Ik heb overigens de madeschroefjes ook aan de binnenzijde wel geborgd met loctite. Alleen niet de as zelf, hoewel het tandwiel inwendig wel een stalen of alu busje heeft.

Overigens.. de binnenzijde had af fabriek ook geen vlak kantje...

Hoop iig dat het nu wel houdt, ben de boel weer aan het opbouwen.
 
Back
Top