Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoewel ik soms ook wel eigenwijs kan zijn.. hoor ik graag gevraagd en ongevraagd advies.. zelf bouw ik graag, vliegen ook maar das wel redelijk nieuw voor mij. Ondertussen dus flink mn trex dd vleugrls geven zodat ik voldoende vliegervaring opdoe want heb er geen behoefte aan mn lynx straks in poeier te vliegen(-;
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach ja... ik zat al een beetje met in mijn achterhoofd "daar klópt iets niet.... maar wat?" :D
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De bedoeling is om hem voor het zicht zo echt mogelijk te maken, het gaat mij niet om een perfect uitgevoerde cockpit van het juiste model etc.. hij moet herkenbaar zijn als een mld lynx en voorzien zijn van die kenmerken die het een mld lynx maken.

    Nog een technische vraag, is het een gek idee om de 600esp zoals ik bedoeld heb te upgraden naar 12s dus andere regelaar en motor? Zelf denk ik dat dat voldoende moet zijn, volgens mij zit daar al meer vermogen in dan de oorspronkelijke brandstofmotoren waar deze romp ooit voor gemaakt is, ik denk zelf dat de 600 dan al overpowered is maar wellicht zit ik er naast. Uiteraad hebben de langere (4) bladen en staartrotor ook hun effect op het frame wat van een 700 iets zwaarder is uitgevoerd.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang je kunt hooveren en je kop er bij houdt, zul je niet snel wat aan poeier vliegen...

    Natuurlijk is alles een kwestie van sturen maar mijn ervaring met de lynx is dat het net als bijvoorbeeld een Agusta 109, een nogal slanke en gestroomlijnde romp is, die ongemerkt meer snelheid oppikt dan je verwacht, in tegenstelling tot een huey of (gek genoeg) een jetranger.
    Is verder geen probleem, maar het heeft me een of twee keer verrast bij het binnenkomen....

    Het verschil tussen 6S en 12S is een beetje een fabeltje... dat levert niet meer vermogen alleen omdat je 12S gebruikt. Door de hogere spanning worden de stromen lager, en daardoor is het makkelijker om er een hoop vermogen uit te kunnen krijgen. Maar dat is het grootste punt niet.
    Waar je goed om moet denken is dat je de juiste combinatie pinion en motor kV waarde hebt. Die T-rex is in standaard set-up bedoeld voor hoge headspeeds, en dat wil je met deze heli helemaal niet... 1500 toeren moet het toch redelijk ophouden. Pinion en kV moeten passen bij de accuspanning en headspeed die je wilt gaan gebruiken.
    Het vermogen richt zich dan verder naar de hoeveelheid pitch die je instelt.
    Dit soort heli's vlieg je normaal niet met -12 tot +12, maar met een wat bedaardere -2 tot +9 en dan gaat het al heel gauw hard genoeg.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat Bert zegt, het maakt voor de motor niets uit wat de bedrijfspanning van de heli is. Uitgaande van gelijke toerentallen, en gelijke hoeveelheden koper in de motor. Voor de energieleverancier maakt het ook niets uit, uitgaande van gelijke hoeveelheden energie. Alleen verschil in bedrading (dikker bij lagere spanningen),connectoren en regelaars (HV).

    E.e.a. hangt voornamelijk af van wat er op de markt beschikbaar is.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Wat ik vroeger heb geleerd op school is dat vermogen de spanning x stroom is P =U x I . Als je grote vermogens zonder te veel warmte verlies wil verplaatsen moet je de spanning verhogen, dan verlaag je de stroom. De stroom is de factor die vnl warmte genereert. Als je de spanning ziet als snelheid van de knikkers, de stroom de hoeveelheid en de kabel als een buisje heb je bij een lage snelheid (voltage) meer knikkers (stroom) die tegelijk door het buisje (kabel) willen, tenminste als je binnen een bepaalde tijd evenveel knikkers door hetzelfde buisje wil jagen..dat levert dus meer weerstand (warmte) op. Daarom heb je ook hoogspanningsleidingen om grote vermogens te transporteren en hangen de draden niet als gloeidraadjes tussen de masten(-;

    6s of 12s maakt volgens mij dus wel degelijk verschil, het uiteindelijke vermogen word bepaald door de gebruikte motor (vermogen en kv) in combinatie met de leverancier van de energie (esc) een 12s systeem kan dus mi wel degelijk meer vermogen leveren zonder dat de temperatuur te veel oploopt. In de gesloten romp lijkt mij dat een voordeel.

    Bovenstaande was de reden voor mij om die overstap te overwegen/te maken. Wat ik eigenlijk bedoelde was of ik met deze overstap geen zaken vergeet waar ik als betrekkelijke leek op helicoptergebied even niet aan heb gedacht. Het gewicht word natuurlijk groter, de headspeed lager wat weer invloed heeft of kan hebben op de tail..
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... dat van die warmte is puur een kwestie van "bedrading" want het is niet de stroom op zich die warmte genereert, maar de stroom in combinatie met de weerstand: Een twee keer zo dikke kabel, een twee keer zo zware regelaar, en twee keer zo heftige connectors, en je zit weer op precies dezelfde warmte ontwikkeling.
    Het is dus hoofdzakelijk makkelijker om 12S te gebruiken, wanneer je hogere vermogens nodig hebt.

    Maar, en dit is het punt waar het om gaat: Die motor gaat nooit meer vermogen leveren dan de rotor vraagt. Daar hebben motor en ESC en batterij helemaal niets mee te maken. Die bepalen niks (hooguit of het heel blijft).
    Die Lynx vliegt goed met zo rond de 1000W en met een " geinstalleerd vermogen" van 1500 W zit je gewoon ruim binnen wat je ooit nodig zult hebben. Het is totaal nutteloos om dan (bijvoorbeeld) 3 kW geinstalleerd vermogen te hebben, het rendement word er hooguit slechter van (maar dat is marginaal, daar merk je weinig van).
    Op 6S ga je in d buurt van de 45 Ampere zitten (met pieken rond de 60~70) en met 12S ga je rond de 22,5 Ampere zitten, met pieken rond de 30~35.
    Zo simpel is het, dat is het verschil, meer niet.

    45 A is nog steeds heel goed te doen met "normale" bedradingen, en een 80A regelaar zou dat ruimschoots aan moeten kunnen, mits kV waarde goed gekozen is uiteraard.

    Uiteraard kun je 12S gaan gebruiken, en uiteraard kun je een motor van 3000 W plaatsen, maar dat dient voor niets meer dan de "bragging rights" en heeft verder weinig tot geen nut.
    Met 12S kom je (en dat zien heel veel mensen over het hoofd want op het stopcontact staat immers " wel 220 volt" maar gelijkstroom is iets anders als wisselstroom) echter wel in de buurt van voltages die voor een mens regelrecht gevaarlijk kunnen zijn: Er is een reden waarom lastrafo's tot 40 volt begrensd zijn. Met 12S zit je daar al boven....
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ben ook benieuwd wat de kosten verschillen zijn, een beetje overkill voor de helft van de prijs, ok, maar ik denk dat het eerder ook nog duurder is. En als je dat dan totaal niet gaat gebruiken, is het gewoon weggegooid geld.

    Groeten

    Arie
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Kijk daar kunnen we wat mee, het advies is dus gewoon eerst op 6s? De kosten zullen met name in akkus en motor zitten, de esc heb ik al en ik vlieg met een aparte ontvanger bec. Wellicht toch meer eerst zo proberen dan. Geld weggooien kan altijd nog(-; Ik ga r nog even over nadenken, heb nog de tijd. De akkus komen toch op een andere plek dan aan het mechaniek.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was niet bedoeld als "advies"... Of jij 6S of 12S wilt gebruiken, is aan jou.
    Het ging me er om, een paar punten aan te stippen die voor de overweging van belang zijn, namelijk, dat het voor het vermogen niet uitmaakt of je 12S of 6S gebruikt (maar wel voor de uitvoering van de installatie) en dat er aan 12S gewoon risico's kleven (aan een 50V gelijkstroom spanning hangen met een forse capaciteit, is gewoon ronduit gevaarlijk).
    Daarnaast, wilde ik benadrukken dat je heli zelf bepaalt hoeveel vermogen hij trekt, niet je accu of je ESC of je motor (met een indicatie van hoeveel hij ongeveer gaat vragen).
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Tja, Electro en mooi geluid, foute combinatie ;)
    Dan moet je er een turbine in stoppen.
    Geintje hoor, ik zou willen dat ik dat kon.

    Groeten

    Arie
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Das wel mn droom inderdaad maar dan wel in een jet, in een heli is het wel mooier maar vind het geluid van een elektroheli eerlijk gezegd natuurlijker klinken dan eentje met zuigermotor er in.. de prijs van een heliturbinemechaniek is mij helaas echt te gek..

    Maar voor net dat beetje extra is het geluid van een echte turbine wel gaaf, heb de gegevens naar mn zoons gemaild wellicht (ze doen beide elektrotechniek) dat zij er heil in zien dit in elkaar te knutselen.. nu nog het geluid van opstarten, idle en vliegen en uitdraaien scoren van een lynx
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zoals dit bijvoorbeeld:

    maar dan zonder dat achtergrondgeluid(-; Maar dat gejank is wel een typisch Lynx geluid

     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    of deze...

    Weet niet wat de piloot heeft in de laatste minuut net voor hij opstijgt maar dat ga ik met die van mij toch maar nie doen(-;

    Video staat hier onder, de link die ik er in gezet had was de verkeerde..
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn meerdere mensen die brandstof-mechanieken ge-electrificeerd hebben, en sommigen hebben de originele centrifugaalkoppeling laten zitten.
    Ik heb me laten vertellen dat in combinatie met een langzame spool-up functie van de regelaar, dit een redelijk "turbine-achtig" geluid oplevert, inclusief het optoeren van de motor terwijl de rotor nog stilstaat, het langzaam meekomen van de rotor als er wat toeren in de motor zitten etc etc.

    Het is alleen wel een behoorlijke ombouwerij, want je moet dan een E-motor in een brandstofmechaniek plaatsen, en die koppeling op de motor zien te bevestigen.
    Sommige mechanieken zijn er heel geschikt voor, andere niet.
    Het wordt wel zwaarder dan strikt noodzakelijk, en de overbrengings-verliezen zijn ook wat groter.

    Maar een geluidsmodule (met bijbehorende speaker) is ook dood gewicht....
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die piloot had last van een rare vorm van groundresonance die blijkbaar ook de collective pitch meenam.
    Enige redding is die heli ASAP van de grond te trekken, en dat deed hij dan ook....
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo


    Misschien is dit ook een optie..
     

Deel Deze Pagina