Wetbike uit The Spy Who Loved Me

kruipolie?
Wel kl..te dat ie niet loskomt.
Heb je al het werk misschien voor niets gedaan.

We wachten het maar af.

Wanneer u de natte fietsen te maken van polyester, kunt u ze verkopen aan ons? bedankt
JR (jrandsu op wetbike.net):D

Dank je wel :worship:

Zojuist maar even de eerste helft van het model in gipsverband gezet, morgen kan dit eraf zodat de andere helft gedaan kan worden. Daarna is het polyester aan de beurt.

full

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen champignon crème Cup a Soup vermengd in het gips :mrgreen:, ik had iets nodig om het model stabiel te leggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga langzaam de draad van dit bouwverslag weer oppakken, de Tumbler blijft nog wel in de wacht.
Het model van de Wetbike inclusief halve gipsmal heeft de hele winter buiten gelegen, uiteindelijk heeft moedernatuur er voor gezorgd dat de mal makkelijk van het model te verwijderen was.
De mal is goed gelukt maar voor de andere kant maak ik de mal in twee stukken, scheelt een hoop tijd en frustratie.

full

Straks de andere mallen maken, morgen kliederen met polyester.

Weer wat verder met de bouw van de Wetbike, de eerste helft van de romp is een feit.

Eerst glasmatjes op maat knippen, daarna de mal insmeren met vaseline.

full

In de polyesterhars heb ik wat wit pigment gedaan zodat verfbeschadigingen niet zo snel opvallen,

full

Ondanks dat de hars niet lekker vloeide (oude hars gebruikt) en het voetrust stukje niet volgroeid is ivm een luchtbel, kan deze romphelft door naar de volgende ronde.

full

Het voetstuk gaat aan de andere kant van de romp wel lukken omdat dat deel in twee stukken gemaakt word.

full

Morgen overtollig materiaal van de eerste helft verwijderen.

Dank Soro :thumbsup:

En toen waren er twee Wetbike modellen,

full

Nu weer verder met schuren en plamuren.

Ja, tijd voor een mega update met 20 foto's.

Na het plamuren en schuren heb ik de romp in de spuitplamuur gezet en afgetekend voor wat eruit moet.

full

De stukken heb ik met de Dremel eruit geslepen, iets van de zwarte lijn af zodat de lijnen kaarsrecht geschuurd kunnen worden.

full

De gaten voor de stuurbuis heb ik uitgeboord met een schaafboor, is wat vriendelijker voor het polyester dan een grote metaalboor.

full

De buis zit vast in de romp met epoxy, komt nooit meer los.

full

Grondlaagje wit aangebracht.

full

De opening word afgesloten met een alu plaat die meteen als basis fungeert voor o.a. het zadel, eerst een sjabloon gemaakt vervolgens overgezet op 1 mm alu plaatwerk.

full

Uitzagen met een figuurzaag en daarna het zaakje in de juiste hoeken buigen.

full

Zelfde kunstje word ook toegepast voor de opening aan de voorkant, alleen dit stuk plaats ik er pas in als de stuurstang erin zit, anders word het een enorm priegelwerk om het stuur af te stellen.

full

Het zadel van de full scale Wetbike is gemaakt van ensolite, zal wel een soort kunstleer zijn.
De basis van dit 1/6 zadel is hout.

full

Schuren en plamuren.

full

De details op het zadel zijn dunne pvc plaatjes.

full

In de primer,

full

Vervolgens in de mat/zijdeglans zwarte verf gezet.

full

Bij de stuurbuis nog een alu plaatje geplaatst voor de afwerking.

full

Er komen nog een aantal onderdelen op de plaat, een benzinedop, metertjes en 3 knoppen.
De posities afgetekend met een stift.

full

Lastige benzinedop, eerst een sjabloontje maken daarna uitzagen.

full

De dop is opgebouwd uit drie lagen alu, 2 x 2 mm en 1 halve mm.
Hier en daar nog wat vijlen, daarna beginnen aan het stuurtje.

full

Next update, ASAP.

Vergeet 3 foto's, tijdens de bouw kwam ik erachter dat er nog een naad in de romp zit, die naad is van de klep zodat je bij de motor kan komen. (bij het full scale model)

full

De naad heb ik erin gezet met een stukje schuurpapier en een 1 mm dik plaatje.

full

De houder voor de stuurservo zit er ook in, stukje hout bewerkt met poly hars. Houd niet alleen de servo op zijn plaats maar houd ook de romp in vorm.

full

Dank je wel, hopen dat hij ook een beetje over het water springt :-)

Plaat in de primer gezet,

full

en een zwarte grondlaag gegeven.

full

Morgen een stuurtje maken.

Thanks, ben nu bezig met het stuk dat stuur en ski/stuurbuis met elkaar verbind, is een bewerkelijk stukje.
Het stuur zelf verwacht ik nog wel wat problemen, met name het buigen... al een paar oefenpogingen gedaan zonder succes. Massieve buizen zijn te zwaar en buigen niet lekker, en de holle buizen klappen in elkaar als ze bij een bepaald punt komen...

Stuur moet gemaakt worden uit een 5mm buis.

Hoi Robby,

Als je ze met vogelzand vult zou je ze wel moeten kunnen buigen zonder knikken. Of met zout, en dit er later uitspoelen.

Dit gaat vast weer een meesterwerkje worden!

Dank voor de reacties :worship:
Denk dat ik soldeertin ga proberen, als dat niet gaat zout of vogelzand.

Dit is het tussenstuk, voordat ik ga buigen moet de messing buis in het tussenstuk, anders kan het stuur er niet meer in.
Het alu buisje van het tussenstuk komt over de buis waar de ski aan vast zit, vervolgens het zaakje met 1 schroefje vastzetten.

full

Robbie,

Ik las een bouwverslagje van een Halmar die de "redder"bouwt
Hij heeft een messingbuis gevuld met water, de vriezer in en toen gebogen.

Ik weet dat deze methode ook gebruikt wordt bij instrumentenbouwers (koper blaasinstrumenten)

Hier een linkje naar dat bouw verslag (koelleiding van een Jet aandrijving)
[125487] de-redder-3

Groeten,

Martin

Back