Wie heeft ervaring met de ASW15 van Robbe via Conrad

Ja Jan Willem dat is de gene die ik bedoel. Je laat de witte spinner achter wegen en monteerd de rode spinner van de ASW er op. mogelijk moet je nog wat aanpassen. Je moet nl een langer schroefje hebben en een opvulbuisje maken.

Succes

hoi

Ik heb net even gewogen. Nog zonder motor en spinner weegt ze 700 gram, ik denk dat hier nog ongeveer 70 gram bij komt dus dat is dan 770 gram.
hier mijn foto's
full

full

Jan-Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
oké Jan Willem, de mijne weegt 845 gram e.e.a. is afhankelijk van welke Lipo je gebruikt. Foto's zien er goed uit. In principe is dit niet zwaar voor een 2 meter kist
ik heb de zwarte versteviging in de vleugel afgeplakt met witte isolatieband.Maar als die zwarte streep je niet stoord is het ook geen probleem.

gr Willem.

Laatst bewerkt:
Maiden!!!!

zo
ik ben net terug van de maiden. Hij vliegt erg lekker. en idd Willem, er zit erg veel power in, hij gaat bijna recht omhoog!!
ik merkte wel dat toen ik even wat snelheid maakte dat de rolroeren het heel snel niet meer leuk vonden... dus als je een 'ragbak' wil hebben zou ik eerder een robbe parabolica aanraden, is een stukje kleiner maar veel meer wendbaar.
de flapperons werken erg goed. het maakt de landing een stuk makkelijker moet ik zeggen.
Ik was in mn eentje dus er zijn geen foto's of video beelden.....

Jan-Willem

Proficiat jan Willem. Zo'n schaalzwever moet je ook niet willen vliegen als een ragbak, dan moet je een Multiplex Blizzard kopen. of die Parabolica
idd dat motortje heb ik in al mijn zwevers zitten en doet het zeer goed. zelfs mijn Robbe Tonga 1300gram 2,8 meter gaat er redelijk vlot mee omhoog! dus waarom zwaarder kopen? Een negatieve Looping trekt ie er gewoon uit(ik neem aan dat dit de meeste kracht kost)
Ik begrijp dat het met de prop/spinner ook goed is gekomen?

succes Willem.

Laatst bewerkt:
zo
de flapperons werken erg goed. het maakt de landing een stuk makkelijker moet ik zeggen.

Jan-Willem

beste JW hoe werkt zoiets, iets van de rolroeren apart op de ontvanger aansluiten en dan voorprogrameren zodat je de rolroeren tegelijk een bepaalde voorafingestelde richting kan bewegen?

Kan zoiets ook met een futaba t6ex 2,4ghz?

Ik wil dit nl ook op andere vliegtuigen gaan proberen.

MVG Ferdi

Hoi Ferdi

ik heb een mx-12. Op mijn ontvanger beide rolroeren op een apart kanaal gezet en via een mix functie de flapperons er in gezet.
Ik heb nu even in de handleiding van de ff6 gekekn maar werd er niet heel snel wijs uit aangezien ik die zender nooit gebruikt heb maar ik denk dat als je vanaf pagina 6 kijkt in de manual dat je dan een aardig eind kan komen.
zover ik het begrepen heb moet je het volgende doen.
1: rolroer in kanaal 1 en 6 en zorg dat elevon uitstaat
2: ga naar het programming mode menu--ga naar 'FLPR'
3: 0.5 seconde op de data input knop rukken--dit vernaderd een knipperende INH naar een knipperende ON in je scherm
4: op de select knop drukken zodat je een knipperende % in je beeldscherm krijgt. Dan met de data input knop het persentage uitslag instellen.
....verder moet je maar zelf lezen want ik moet eten nu :p :rolling:
http://manuals.hobbico.com/fut/6ex-2_4ghz-manual.pdf (vanaf pagina 20)
ik hoop dat ik je zo geholpen heb.

Jan-Willem

Op mijn WFLY 6ch van 32 dollar zit een draaiknop waarmee ik traploos kan instellen tussen 100% rolroeren omlaag (thermiekstand) en 100% rolroeren omhoog(landen).
En dat voor 32 dollar :D:D:D:D:D

Het spreekt voorzich dat met deze methode alleen nog met richtingroer gecorrigeerd kan worden
Dit wil nog wel eens verrassen. je rolroeren werken dan niet meer. Dus eerst op veilige hoogte proberen om het gevoel te krijgen voordat je brokken gaat maken.

Laatst bewerkt:
Het spreekt voorzich dat met deze methode alleen nog met richtingroer gecorrigeerd kan worden
Is dat niet alleen het geval als je 100% instelt?
Bij mij gaan de flaperons pakweg 60º omhoog en dan kan ik de rolroeren nog prima gebruiken.

Bart,
Heb jij het over apparte flapperons en apparte rolroeren? Ik heb het over rolroeren die allebij 100% naar boven worden gestuurd.
Mijn ervaring is dat de zwever dan erg traag reageerd zeker bij de maximale uitslag.
Een rolroer blijft in z'n maximale uitslag en de andere gaat dan ongeveer neutraal.
Ik moet dan behoorlijk met het richtingroer bijsturen ook omdat de snelheid er dan uit is
Verstandig is om de rolroeren omhoog te zetten als je in één rechtelijn met de landingsplaats bent.

Laatst bewerkt:
Ik bedoel ook: de ailerons omhoog zetten. (bij mij dus plm. 60º)
Op mijn Junior S en voorheen op mijn Arcus kon ik dan nog steeds op rol sturen.
Beetje snelheid erop houden kan geen kwaad, theoretisch zal een zwever zijn vliegsnelheid aanpassen als er remkleppen worden gebruikt maar de kleppen zijn ook effektiever bij hoge snelheid.
Ik heb in elk geval nooit het gevoel gehad dat ik beperkte controle had met ailerons omhoog.

Ha,
Als je een MX-12 gebruikt wel even opletten. Als je de ailerons omhoog zet als "flaps" en dan de ailerons gebruikt tellen de uitslagen op! als je snapt wat ik bedoel. En daar kunnen je servo's niet tegen.
Dus stel je zet ze 60 % omhoog en je geeft vol aileron (100% uitslag) dan gaat er één 160% omhoog (=kapot), de ander gaat naar -40%. Je kunt/moet een mixer aanmaken om de omhooggaande servo stil te laten staan óf geen ailerons gebruiken als je flaps geselecteerd hebt.
Kijk maar in dat schermpje waar je alle servo-uitslagen als schuivende streepjes kunt zien bewegen. Ditzelfde gebeurt trouwens als je richtingsroer en aileron mixed. Bij vol richting en vol aileron tegelijk is je servo direct kaduuk.
Andere zenders zijn wat dat betreft slimmer, die laten servo's nooit verder gaan dan de maximale waarde.

Arjan, Bart, Die optelsom zal met mijn zender ook wel het geval zijn.
Als ik beide ailerons omhoog zet, blijf ik in principe van de ailerons af omdat ik idd de indruk heb dat dit niet gezond is voor de servo's.
Ik ben me momenteel aan het orienteren voor een 2,4 GHZ Spectrum DX6i of Robbe 2,4
De WFLY is leuk om te beginnen en op vakantie maar we moeten wel wat profesioneler.

binnen de dlg wereld gebruiken we de remkleppen ook veel op de fulsize kisten, als de ailerond naar beneden staan stuur ik altijd gewoon verder met mijn rudder en dat gaat goed zo

Ik ben me momenteel aan het orienteren voor een 2,4 GHZ Spectrum DX6i of Robbe 2,4
Ik vloog eerder met een FX18, maar sinds begin dit jaar met een DX6i.
Ik vind de DX6i wel heel prettig simpel om te programmeren, MAAR hij kan wel minder. Zo kan je met een FX18 inderdaad de ailerons zowel omhoog (stoorkleppen) als een klein beetje omlaag zetten (holler profiel, meer lift bij lage snelheid) maar op de DX6i kan ik maar één van die twee kiezen (de keuze moet ik dus maken bij het programmeren).
Ik ben niet zo goed dat ik dat erg vind... de DX6i scheelt me gewoon een boel kopzorg... met de FX18 had ik na ruim twee jaar voor heel veel functies nog steeds de manual nodig, bij de DX6i kon ik in een mum van tijd alles zelf vinden.

Wat foto's van mijn ASW15 op de Tannenalm in Oostenrijk. Heerlijke zwever al moet ik zeggen wat windgevoelig, maar dat komt denk ik door de lage vleugelbelasting. Ik gebruik geen hulpmiddelen voor het landen, aangezien hij voldoende langzaam gemaakt kan worden.

Goede keus als schuimpje. Overigens vlieg ik hem met 2 cellen en de standaard motor. Wel heb ik alle servo's vervangen door de Graupner 261, zeer degelijke servo's. De servo's die erin zaten vond ik van te lage kwaliteit.

Voordeel van deze zwever is dat hij toch nog in de verte op de echte lijkt, al heeft de echte geen omhooggebogen oren en staat het bij dit model wel lekker vlot. Of het ook nog ergens toe dient weet ik niet maar ik denk dat ze het een beetje afgekeken hebben van de Easyglider.

De ASW wil wel vlot gevlogen worden, als je te langzaam gaat, dan word de daalsnelheid te groot of hij kiepert weg. Ik zou er niet op lage hoogte rondjes mee gaan draaien, aangezien dan de binnenste, toch al smalle vleugel, te weinig snelheid krijgt en je dan een stall krijgt. Met een Easyglider heb ik iemand al eens bochtjes zien draaien op 1,5 meter hoog maar dat zou ik met deze zwever niet doen, kan natuurlijk ook aan mijn zweefkunsten liggen.:rolleyes:

Verder prima zwever, het fijnste vliegen vind ik hem bij windstil weer.

Gr.
Alex

Back