Wiki bouw foto’s

Discussie in 'F3-RES' gestart door Eric R, 8 jan 2022.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb net een nogal vette blunder gemaakt bij het bouwen van mijn Wiki...
    Bij het samenlijmen van de afzonderlijke vleugeldelen heb ik de V stellingen door mekaar gehaald. De 11mm V stelling staat op de tekening voor het midden, die wordt gevormd door hoe de vleugelpen in de hoofdligger past en daar hoefde ik bij het samenlijmen niks mee te doen, heb ik gemaakt bij de voeg van eerste paneel aan middenpaneel. De lijm hiervan had ik rustig laten drogen (boekje lezen) voor ik verder wilde met de tippen er aan lijmen, en toen ontdekte ik het pas... van binnenpaneel naar middenpaneel had 30mm moeten zijn en van middendeel naar tip 55mm. Geen kans meer de foute verlijming los te halen, ik heb de tippen maar iets extra gegeven zodat het overall in de buurt komt...
    Als mijn Wiki later wat minder rolstabiel blijkt, dan heeft ie misschien wel een iets betere daalsnelheid...
    Als je me nou vraagt, had je de eindribben dan niet in de juiste hoek gezet met behulp van het passtukje? Jawel... maar zeg nou zelf, als je dan merkt dat de V stelling niet helemaal klopt dan corrigeer je zo'n bouwonnauwkeurigheid toch een beetje...
    Pech gehad, tja ik had een paar jaar nauwelijks gebouwd, daar zal het wel aan gelegen hebben...
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoe hoog staat je tip als je het eerste deel plat op je werkbank legt?
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ongeveer 65 mm
    Het leek me ook niet fraai om op een bijna rechte vleugel de tippen zover omhoog te zetten dat de tiphoogte weer origineel was...
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Kan je is een foto maken?
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Wil ik wel doen... maar er is geen weg terug. De verlijming van die vleugeldelen is dusdanig, dat ik dat nooit meer netjes los krijg, dus we zullen zien hoe dat vliegt. Ik zal die foto wel maken maar ik denk niet dat er nog wat mee kan.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    D1EC0373-7293-417C-BF13-DD45EBF96EB2.jpeg

    Zo dus.
    Sja dat wordt wel een lastig verhaal. Je kan een nieuwe vleugel bestellen (is je andere ook al zo gelijmd) ?
    Anders de zaag erin en de verbinder weg dremelen en nieuwe maken.
    Maar ik denk als je Tomáš een mailtje stuurt en het uitlegt, er vast wel iets te regelen is.
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  8. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ohhhh…, die vleugel is best nog wel okay en goed te gebruiken…..
    Als kromme. Biljardkeu.

    je zal veel minder langsstabiliteit hebben en slecht een bel kunnen centreren, lierstart zal ook minder stabiel zijn. Lijkt een beetje op zeilvliegen zo
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2022
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet nog niet wat ik ermee doe, ff laten rusten.
    Eric, je onderschat de stabiliteit van een zeilvlieger...
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Krijgt de middenverbinder ook nog een knik of niet? Zo ja valt het misschien nog erg mee. Als het midden vlak wordt is het misschien wat weinig maar het zou nog best kunnen werken. Je kunt of nu besluiten er de zaag in te zetten, of gewoon de andere kant net zo bouwen en hopen op het beste. Je kunt altijd nog een nieuwe vleugel bouwen.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee de vleugelpen is recht, de buis waar deze in past zit aan weerszijden onder een hoek in de hoofdligger gelijmd.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om te weten of je RES zwever nog voldoende op richting reageert moet de vleugel een hoek van 6° maken met horizontaal , dat is voor 100 cm 10.4 cm.
    Steek je vleugel op de romp , tippen op zelfde hoogte en meet het verschil tussen hoogte bij de wortel en tip , als het minder dan 10 cm is dan gaat je zwever zeer traag de bocht om en komt ook traag terug recht, stabiliteit langs as klein
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik las het in je eerdere post. Ik zou denk ik gokken op succes en de andere spiegelbeeldig net zo bouwen. Werkt het niet dan kan operatie japanse zaag altijd nog, en werkt het wel ben je klaar. Anders een extra vleugel bestellen en bouwen.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik betwijfel of de ontwerper tests heeft gedaan met verschillende V-stellingen, waarschijnlijk heeft hij op het oog een keuze gemaakt. Wat zou kunnen betekenen dat een andere keuze niet per se slecht is...
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    :rofl: Tuurlijk, op het oog…. Als je goed naar de tekening had gekeken en de instructies goed opvolgt, had je een perfecte vleugel en dito kist gehad.
    Nu moet je het niet omdraaien :hammer:
     
    Jeroen Kole vindt dit leuk.
  16. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Een bouwer en ontwikkelaar van verschillende RES kisten die wereldwijd in de top mee vliegen, die zuigt alle waardes uit z’n duim. Tuurlijk!
    En dan hebben we een zeilvlieger uit NL (althans iemand die 20 jaar geleden af en toe van een berg is afgerend), die precies weet hoe je een RES kist ontwerpt…., op het oog :hammer::hammer::hammer:
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dus jij denkt wel dat Tomas een stuk of tig verschillende versies heeft gebouwd om de optimale vleugelvorm vast te stellen...
    En natuurlijk is de aerodynamica van deltavliegers (hoe kom je er eigenlijk bij dat ik dat 20 jaar geleden heb gedaan? Ja klopt, 50 jaar geleden ook, en 5 jaar geleden ook) van aanzienlijk minder allooi dan die van RC zwevers. Sorry dat ik sprak.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Spreken mag altijd, maar dan wel gegrond.

    Heb jij aan Tomáš gevraagd hoe de Wiki en daarvoor de Kiwi tot stand zijn gekomen? Wat zijn achtergrond is?
    Aannames, daar heb je helemaal niks aan…

    En nee ik heb geen aandelen in Hpmodel….
    Dit is gewoon een goed doordacht ontwerp, dito profielen en uitstekende kwaliteit.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Eens, een goed doordacht ontwerp, etc. etc.
    Maar zelfs in de "grote" luchtvaart zijn er dingen die gewoon op het oog getekend worden. En dan kan je bij een Airbus nog van alles in de computer stoppen, maar het houdt ergens op. De uiteindelijke precieze vorm van een vleugeltip of een winglet komt niet uit een computer maar uit het oog van de meester, en ik denk niet dat dat bij Tomas veel anders is.

    Ik heb een paar stomme fouten gemaakt, dat had ik in post 121 al geschreven en daar hoeft verder niemand me op af te rekenen, en al helemaal niet via de sport die ruim 40 jaar van mijn leven belangrijker voor me was dan modelvliegen ooit kan worden, alleen al omdat ik zoveel tijd niet meer heb.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nogmaals, aannames heb je niks aan. Heel vervelend dat het bij jou mis is gegaan maar steek aub hand in eigen boezem.
    Om er nu van alles bij te halen heeft totaal geen zin.

    Stop met deze waanzin en ga, of verder met posten van je bouw of kap met dit geneuzel.
     
    Eric R en Loet Wakkerman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina