Winter/sneeuw vliegen.

... iemand een idee hoe je ze lekker licht maar toch ook sterk maakt? ...
Paar laagjes fineer, dun triplex op elkaar lijmen en persen. Het ronde gedeelte maken door dat deel rond een pijp/blikje buigen. Ski's uitzagen en vervolgens punt toelopend maken. Aansluitingen zodanig ver naar voren aanbrengen dat ski's achterover hangen.
Buigtips
sperrholz-buigen

Is depron tussen twee laagjes fineer nog lichter?

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog makkelijker
Maar zelf maken is (vind ik) leuker... :-)
Overigens, als er sneeuw ligt en je moet ze dán nog bestellen heb je grote kans dat de sneeuw al verdwenen is voor je ze hier hebt. Een week of twee duurt het al gauw.
Dan heb ik ze veel sneller gemaakt... :-)

Let it snow

Denk er aan dat ze per stuk gaan. Dus 2 of 3 bestellen.
Een klein nadeel is dat ze 90 gram per stuk wegen.
3 skies is al gauw 270 gram. Dus minder geschikt voor kleine en/of lichte toestellen.

Zelf maken is inderdaad een goede optie. Als je een beetje handig bent kun je het bevestigingssysteem van HK wel overnemen. Dat werkt erg goed.

:x-mas:.....Maaaaaaaaar "let it snow".....:x-mas:

full

Ik wil dit jaar ook eens gaan sneeuwvliegen. Zo blijft een mens bezig en moet je je niet vervelen in de winter (die in BE al begonnen is, er ligt al sneeuw :)

Dit is de kist waarmee ik wil gaan sneeuwvliegen. doet het prima in de lucht. =
Rainbow-1(1).jpg
.

Ik heb nog een grootte plaat 3mm triplex staan. Zou ik er zo 2 op elkaar kunnen plakken en zo mijn skis maken.
Welke grootte moeten ze hebben ?

Ik heb nog een grootte plaat 3mm triplex staan. Zou ik er zo 2 op elkaar kunnen plakken en zo mijn skis maken. Welke grootte moeten ze hebben ?

Wil je de ski's 6 mm dik maken? Als je ze van balsa maakt heb je al maar 3 mm nodig....
De bevestigings en verstevigings rug is met 3 ply mm ook al genoeg, al zou ik voor de bevestiging wel 3 mm extra gebruiken.

Hoe groot is je vliegtuig? De ski's van uh zijn 20 a 25cm lang. Onder mijn oude multiplex hummel waren ze 15cm lang. die had 1.4 meter span, en woog nog geen kilo.
Die van UH zaten onder mijn oude trainer, graupner 60, 1.7m span, 3 kg...
Zo kun je de maat voor jouw model afleiden..

Ik wil mijn ski's ook 3mm maken hoor, dacht alleen dat 6mm steviger was :D
Vliegtuig is 1.4m span met een gewicht van ong 2.200k.

Dus zou ik die van UH kunnen namaken ?

Denk er aan dat ze per stuk gaan. Dus 2 of 3 bestellen.
Een klein nadeel is dat ze 90 gram per stuk wegen.
3 skies is al gauw 270 gram. Dus minder geschikt voor kleine en/of lichte toestellen.

Zelf maken is inderdaad een goede optie. Als je een beetje handig bent kun je het bevestigingssysteem van HK wel overnemen. Dat werkt erg goed.

:x-mas:.....Maaaaaaaaar "let it snow".....:x-mas:

full

Dat is leuk om een foto van mijn WOT trainer bij zijn vorige baasje te zien....
Hij doet het nog steeds prima overigens.

MVG Paul Nijenhuis

Ik wil mijn ski's ook 3mm maken hoor, dacht alleen dat 6mm steviger was :D
Vliegtuig is 1.4m span met een gewicht van ong 2.200k.

Dus zou ik die van UH kunnen namaken ?

Je kunt die van UH gerust na maken, als je ze maar wat verkleint. 60 a 70% of zo....
Let wel op dat de vliegeigenschappen aardig veranderen... Je hebt veel meer weerstand, en zelfs lift...

Wel ik ben op dit moment in Polen en heb zoals altijd mijn trojan van parkzone hier bij me.
Nu gisteren toch een slechte landing gehad in de sneeuw.
Ik kom mooi aangevlogen en zet de landing in.......alles gaat perfect tot ik neerkom en door schaats tot knal tegen een bergje sneeuw aan dat er zeer onschuldig en zacht uitzag.
Tot ik de BONK KNOTS hoorde.......zat er toch wel een hoop bakstenen onder dat knullig ogende bergje zekers.
Resultaat is linkervleugel doormidden maar repareerbaar en de motorshaft ietsie krom maar ook weer repareerbaar.
Nu op zoek naar een modelbouwwinkel hier want heb natuurlijk mijn reparatie koffer niet bij me hehe.

hoi wat zouden goeien elastiekjes zijn voor mijn mpx mentor? want ik heb vandaag skie's gemaakt en gemonteerd maar ik was ff wat anders aan het doen en ik hoor opeens dat elastiek breken. ik had elastiek gebruikt dat ook om kranten enzo zit.

ja maar ik kan geen manier bedenken om dat op mijn mpx mentor te maken en veel mensen doen het wel met elastiek. ik had nog niet eens gevlogen. ik had hem in de ochtend gemaakt en in de middag brak het elastiek opeens.

Wel elastiekjes.

Bij het vliegen is het voorover klappen van de skies het gevaarlijkst. Dat kun je dus met een elastiekje aan de voorkant voorkomen. Het omhoog klappen van de skie kun je voorkomen door een draadje aan de achterkant te maken.
Zorg dat de skie maar een paar cm naar omhoog kan.
Vervolgens aan de voorkant een elastiekje spannen. Gewone dunne elastiekjes gebruiken.
Als je "verse" elastiekjes gebruikt kunnen die bijna niet vanzelf knappen. Je mag ook best twee elastiekjes gebruiken want de kracht bij het landen is best groot. Ook om te voorkomen dat de skie in de sneeuw hapt.
De elastiekjes trekken de skie omhoog maar het touwtje zorgt ervoor dat dat maar een paar cm kan. Bij de landing veert de skie dan mooi horizontaal.
Zijn de elastiekjes te slap dan kan de skie toch voorover klappen door de wind tijdens het vliegen.

Het moet wel erg hard vriezen willen de elastiekjes knappen door de kou.

Succ6

Laatst bewerkt:
Back