Winter vliegen.... oplossingen???!!!

Ik weet wel dat je voor de fijnere motoriek in je vingers, voldoende warme handen moet hebben. Maar als je 10 á 20 minuten vliegt en dan een korte pauze met vanzelfsprekend opwarmende koffie neemt, zie ik het probleem eigenlijk niet zo.

Jij ziet misschien het probleem niet maar ik heb afgelopen zondag proberen te vliegen maar na 3 a 4 minuten is het voor mij niet meer te doen. :(

Ik moet echt iets verzinnen waardoor ik mijn vingers tijdens het vliegen op temperatuur hou anders is het voor niet te doen. Ik heb iets op het oog maar het apparaatje is overal uitverkocht.

Niet iedereen heeft er ook even veel last van.
Maar goed, dat wordt ook niet als oplossing aangedragen, slechts als opmerking.
Ik heb er ook snel last van dat mijn vingers snel koud en daarmee stijf en ongevoelig worden, wat je totaal niet kan hebben als je precies en geconcentreert figuren wilt vliegen/oefenen.
De enige methode die voor mij werkt is mijn handen op mijn lichaam houden.
handschoenen aan en dan de heli starten.
Op het laatste moment handschoenen uit, mijn vlucht maken.
handschoenen weer aan spullen opruimen en mijn handen weer op laten warmen.
Dan heb je niet veel extra nodig en red ik het net om enigszins soepel te blijven.
De wind weghalen van je handen is wel een goede tip, is de grootste boosdoener.
Kan je doen met een zenderzak, maar je kan ook je spotter/caller naast je in de wind zetten ;)

Laatst bewerkt:
Interessant. Zo'n zak om je zender lijkt mij eigenlijk niets, maar dat is meer omdat je mogelijk voelt dat er iets om je zender zit. Hoe heb je dat eigenlijk ervaren?

(Het doet me ergens een beetje denken, zij het minder extreem, aan het helivliegen met een helm op ofzo, voor mijn gevoel ga je dat toch in negatieve zin merken?)

het is gewoon een kwestie van gewenning, eerste paar keer durfde ik idd niet normaal te sturen maar op een gegeven moment had ik er helemaal geen last van. En nu vlieg ik liever met die zenderzak dan zonder gewoon absoluut geen koude handen.
het enige verschil is dat je zender wat verder van je af zit dan wanneer je gewoon een lanyard gebruikt.. Ik heb nooit last van beperkte beweegruimte.

Ik heb de oplossing gevonden, en hou er echt super warme handen in!

Neopreen vishandschoen!!! bij je plaatste hengelsport winkel!

Plaatje geeft duidelijkheid denk ik zo:

Sticks van je zender doe je gewoon door de gleufjes of alleen je vingertopje door de vingers!

4039507067205.jpg

DAM_0020_Neopreen_0020_Handschoen_0020_ZwartBeige_0020_Open_h.jpg

Begrijp niet wat je blotehanden qua gevoel toevoegen tegen je zonder. Heb hem toch aan je nek hangen en dan inderdaad wel blote vinger topjes op je sticks voor controle?

Maar goed ierder ze ding!

En paar echt goeie schoenen, zie stukje terug, lost ook je kouwe tenen op!

sneeuwvliegen??

was wel berekoud, maar kon dat mooie sneeuwtapijt niet weerstaan!! gelukkig hebben we wel een mooie verwarmde kantine............

Wat de koude handen betreft: paar handschoenen zonder vingertoppen, en een pultzender scheelt natuurlijk ook een stuk, houf je die ijskoude zender tenminste al niet in je handen te houden......

Wim

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
het vriest inmiddels, hoe zijn je ervaringe tot nog toe Bert ?

Net als john twijfel ik ook wel om met vriesweer met de heli te gaan vliegen. Er zit zoveel mechanica op dat kan krimpen en broos wordt, dat ik er mijn twijfels over heb,maar da's een andere discussie natuurlijk ...

Bas

Hee Bas,

Oei, ik moest echt even terugbladeren.... ben blijkbaar langer weggeweest dan ik dacht...

Ik ben helaas 6 November al weer het land uit gegaan, en afgelopen woensdag weer terug gekomen. De ergste vorst dus gemist (goh, wat vervelend nou....). Vanmiddag echter eindelijk kunnen testen met aan weerszijden in de zendertent 3 x 3 Watt verwarmingsfolietjes.
Met het weer van vanmiddag had ik zonder enige twijfel zonder verwarming gewoon niet kunnen vliegen met mijn beschadigde vingertoppen, maar nu heb ik gewoon les kunnen geven, en hoewel het lijf wel koud werd, bleef het gevoel in de vingers. Normaal heb ik met dit weer binnen 10~15 minuten volledig gevoelloze vingertoppen, na een half uur beginnen ze ondraaglijk pijn te doen. Zijn ze eenmaal zover, dan krijg ik ze vrijwel niet meer "ontdooid".... Ik heb de hele middag wat dat betreft geen last gehad.
Met een 2200 mAh 3S pakketje kan ik met dit weer makkelijk drie les-sessies doen. Ik heb dus aan twee van die pakketjes genoeg voor een winters middagje lessen....

Dit werkt ECHT!

Heb helaas geen foto's voor jullie, maar als ik zeg dat het een pultzender met tentje is, en ter hoogte van de rug van je hand zitten aan de binnenkant van de tent bij elke hand drie van die warmtestickers, dan denk ik dat iedereen het verder zelf kan verzinnen hoe het werkt.

Toch... Het kan altijd beter, dus ik ga met mijn andere zender expirimenteren met een computerfannetje en een gloeidraad uit een föhn, en blaasmonden die op je vingers gericht zijn, en dat moet dan ingebouwd worden in de pult in plaats van in het tentje. Want die verwarmingsfolie word ongeveer 45 tot 50 graden, en onder omstandigheden voelt dat wat heet aan, net daar waar de huid van je hand het dunst is.

Word vervolgd....

Groet, Bert

Yep, expirimenteren.....

Want ik vind zelf prutsen nog steeds leuker dan kant en klaar kopen....
(en ik heb het niet zo op hongkongse webwinkels....)

Groet, Bert

Expirimenteren?

Zojuist new in stock:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Transmitter Glove Heater

Ik hou het voorlopig bij mijn electrische sokken in mijn zendertent.:)

Groet,
Patrick
Besteld icm een zendertent, ik denk dat die op z'n minst wel zal helpen om m'n handen af te schermen van de wind. Ik ben benieuwd of de verwarming ook echt effect heeft.

Op de sim verschillende handschoenen geprobeerd ;) geen risico's met de 450, maar dat was het niet. De zender vasthouden is minder en ik miste gevoel en bewegingsvrijheid. Bewoog ik bijvoorbeeld de linker stik voor pitch-up dan gaf ik steeds een beetje rudder mee.
Nav de post van iemand die een jas had gemod als zendertent kwam ik op het idee idee m m'n handen aan de andere kant in de mouwen van een fleece-vest te steken en de rest over de zender te doen. Op die manier ligt de stof zegmaar los over de zender. Met heli vliegen werkte dat verrassend goed, voldoende bewegingsvrijheid en toch enige bescherming tegen de koude wind.

Laatst bewerkt:
Het zit er weer aan te komen dus ik ben al aan het nadenken om goed in de winter te kunnen blijven vliegen.

Vorige winter heb ik een zenderzak zonder verwarming gebruikt, echter heb ik daarbij veel condensvorming. Vraag me toch af of dit wel goed is voor de electronica en het is niet handig dat ik mijn display niet kan zien door de condens en het heeft hetzelfde effect als zweethanden.
Maar wat is hier nu een mogelijke oplossing, enerzijds misschien een verwarmingselement, maar scherm is nog steeds koud dus daar zal condensering optreden. Of misschien juist een ventilator evt met klein verwarmings element?

Andere oplossing is om gewoon een terrasverwarmer op gas weg te zetten met evt een partytent erbij.

Vorige winter heb ik geëxpirimenteerd met warme lucht ventilatie, en dat heeft gewoon weinig effect: met een kleine computer fan en 18 Watt verwarming in een geïsoleerd doos, haalde ik slechts 5 graden boven omgevingstemperatuur. Dat is domweg te weinig, in elk geval voor mij. Om warme (20+ graden) lucht je zendertent in te blazen heb je gewoon verwarming in de orde van grootte van 50 tot 75 Watt nodig en dan praat je dus over een losse "verwarmingskast" die je met een slang of iets dergelijks op je zendertent aansluit. Je zou een haardrogertje of zoiets dergelijks kunnen gaan gebruiken, maar afgezien van het irritante geluid, heb je 220V en een verlengsnoer nodig. Ik kreeg het in elk geval niet voor elkaar om zoiets om te bouwen naar LiPo-voeding.

Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, maar mij lukte het niet om zonder onredelijke kosten iets kleins, handigs en bruikbaars te fabriceren. Het moet absoluut mogelijk zijn, maar dan moet je óf toevallig iets geschikts hebben liggen, óf willen investeren, en beide was bij mij niet het geval.

Tot nog toe haal ik het beste resultaat met gewoon een paar verwarmings stickers in de zender tent (totaal 18 W) en een 3S 2200 mAh LiPootje in mijn jaszak om het te voeden. Heb je per LiPo ongeveer een uurtje of anderhalf veilige warmte (maar pas op, de LiPo is niet tegen diep-ontlading beschermd).

De link naar die verwarmingselementen vind je in post #24 (nogmaals dank, Sleurhutje!) van dit topic, en dat werkt, MITS je de wind zoveel mogelijk uit je zendertent weet te houden. Dus de armgaten voorzien van manchetten en de boel met winddicht materiaal bekleden, of behandelen met impregneerspray (wat stof waterdicht maakt, maakt het ook winddicht).

Succes!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Voor mij is de temperatuur in de zenderzak ook niet het probleem. Eerder de condensvorming, waarschijnlijk juist doordat het er zo warm wordt. Hij is misschien te winddicht en compleet afgesloten. we zullen het wel zien als het echt kouder wordt.

Ook leuke oplossing

Ik had ook wel wat condensvorming maar herinner me dat dat vooral op dat doorzichtige materiaal neersloeg (die ruit/flap in de tent zegmaar) en niet op de zender. Eigenlijk op de zelfde manier zoals het ook in de auto en in huis kan voorkomen. De ruimte is verwarmd, kan meer vocht opnemen maar nabij ruiten of andere koudere oppervlakken koelt de lucht en slaat het vocht neer.

Laatst bewerkt:
wellicht overdrijf ik maar het leek wel te regenen in die zenderzak bij mij.
De zender werd er in ieder geval vochtig van en mijn handen hadden minder grip op de zender en knuppels.
misschien dat een ventilatiegat uitkomst bied.

Ik ben ook al naar iets op zoek, ik denk iets van een kap (voor de wind) en dan met een kacheltje warme lucht over mijn vingers laten stromen:

Ik weet alleen niet of er genoeg warme lucht uit het apparaat komt maar dat zullen we moeten uittesten.
full

Back