Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Allemaal weer bedankt voor het bezoek aan mijn verslag, woorden en de likes.

    Geen planken deze keer maar het leek mij verstandig om de frames die gedeeltelijk geplaatst zijn compleet te maken. Of eigenlijk passend te maken zodat ik ze er straks zo op kan zetten. Het is veel passen en meten en uitlijnen. Maar met simpele handigheidjes lukt dit prima. Door op de bevestigingspunten van de balken gaatjes te boren die overeenkomen kan ik het geheel zo in elkaar plaatsen als i op dat punt kom in de bouw.

    IMG_3546.JPG IMG_3547.JPG IMG_3548.JPG IMG_3549.JPG IMG_3550.JPG IMG_3551.JPG IMG_3552.JPG
     
  2. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er niet verkeerd uit, gaat helemaal goed komen Stephan. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het ziet er al best goed uit :koud:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dank allen voor de likes, bezoek en mooie woorden. Die moedigen aan om door te gaan in deze eigenlijk best moeilijke fase van deze bouw.
    plankjes in vorm gezet en laten drogen zo, voor ik ze vastzet. Heb ze eens flink laten weken omdat er ook behoorlijke bochten in zitten. iets van een dag of 4 in het water gelegen. En dat werkt goed bij moeilijke bochten. Bij opdrogen is het hout wel iets grauwer van kleur, maar dat verdwijnt al na een lichte schuurbeurt.

    IMG_3553.JPG
     
    Marcus Botanicus, Avado, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ben blij voor je, dat het nu wel lukt. Je maakt je spreuk helemaal waar. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Allemaal weer bedankt voor de likes en Jaap natuurlijk voor de trouwe mooie woorden.
    Weer een paar plankjes verder, een flinke schuurbeurt aan de reeds geplaatste gangen en hier en daar een kleine reparatie toegevoegd gelijkend op die van het wrak in Den Helder. Dit draagt dan bij aan het doorleefde uiterlijk die ik voor het model in de planning heb.

    IMG_3557.JPG IMG_3558.JPG IMG_3559.JPG IMG_3560.JPG IMG_3561.JPG IMG_3562.JPG IMG_3563.JPG IMG_3564.JPG IMG_3565.JPG
     
    Marcus Botanicus, TIMBERWOLF, Avado en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  8. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er goed uit. Is een uitzonderlijke manier van bouwen, maar het resultaat is een prachtige romp. Mijn complimenten. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Heb je nu wel het gevoel dat je beter met de huidgangen qua vorm uitkomt?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb op de tekeningen van de spanten min of meer de gangen uitgerekend en ik zou op het midden van het schip een gang of 2 bij moeten plaatsen tot het eerste berghout. Ik verjong voor iets meer als achter. Iedere keer een klein beetje maar.
    Zoals het er nu uitziet kom ik heel goed uit. Je kan ook beide malletje op de foto zien die ik bij de boeg heb geplaatst. Deze had ik al een tijdje niet uitgemeten maar ik kom daar verrassend goed uit. Op hoop van zegen zullen we maar zeggen, in elk geval zit er nauwelijks spanning op de gangen met plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2023
    Ptèr vindt dit leuk.
  11. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Dat klinkt erg goed!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, dit verbaasd mij wel een beetje. Het is net of de planken meer op een natuurlijke manier aaneen sluiten. Je geeft ze de kromming mee die ze moeten krijgen en dan gaat het bijna vanzelf het definitief plaatsen. Het kost tijd, je moet het hout lang laten drogen na die weekbeurt. Je ziet goed dat een latje dikker is als het doorweekt is. Lijmen kan pas als het goed droog is.
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    wow stephan prachtig hoor petje af man :worship::worship::worship:
    ik en jij zelf bent waarschijnlijk blij dat je terug op nieuw begonnen bent. :friends:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Jazeker, geen spijt van. Al mijn ervaringen meegenomen in deze. Ik ben er weel aan het denken om spant 27, op de foto het eerste malletje te gaan maken om daar de ronding ook in goede banen te lijden. Tot nu toe loopt het daar prima, maar ik moet nu de planken gaan kantelen om recht op de voorsteven uit te komen.
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik denk dat je eerst nog een gang of 4/5 moet doorgaan , je buiksukken lopen normaal gewoon door op het voorsteven tot je aan de overloop bent of je eerste berghoout als dat makkelijker is

    dit holle stuk zit er normaal niet is het blijft gewoon bol lopen
    zzz.jpg
     
    Marcus Botanicus en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat holle stuk zit in het lijnen plan.Die zit eigenlijk over de hele romp van voor naar achteren. Komt omdat het Hohenzollern model niet op deze manier is gebouwd. Ik heb de plannen al aangepast naar vlakbouw maar was nog aan het stoeien met die holte. Tijdens de bouw is die er niet en dat vind ik prima, want dit zie je inderdaad niet op de vlakbouw schepen. Is meer iets voor een Frans of Engels fregat.
    Ik had al een beetje met 2 gangen zitten meten op de boeg en was een beetje bezorgt aan het raken of de kanteling goed gaat komen. Maar misschien heb je gelijk en moet ik maar gewoon zo doorgaan. volgens mij gaat het vanzelf goed komen. Ik heb wel al die laatste gang die op de boeg is gekomen afgetekend om er iets vanaf te halen en zo nog beter uit te komen. Dat kan je op deze foto zien, is maar minimaal iedere keer.

    IMG_3558.JPG

    Aan de stuurbord kant iets meer dan aan de bakboord kant om de symentrie erin te houden. De afstand tot de kiel en tot de grond moet hetzelfde zijn aan beide kanten. Ik heb hier een kastje staan met een glasplaat erop die waterpas is en daar doe ik de metingen op.
     
    Marcus Botanicus, JanZMC en Jaap Smith vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Nog een fotootje van nu
    IMG_3571.JPG
     
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat je wat moet verjongen is denk ik wel normaal aan de boeg.
    misschien moet je op je voorsteven afschrijven waar je 1 berghout moet komen dan kan je beginnen met het te verdelen over de planken die er nog op moeten komen want dat zijn er nog wel een paar
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is allemaal al geregeld. :)
     
  20. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    :koud::thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina