Wisboom stoomgemaal

Geheel volgens onze planning deze week gewerkt aan het positioneren van de muren van de waterlopen.
In onze constructie van een wegneembaar gebouw dat over de vloeren past, moest eerst en vooral de basis van het gebouw precies goed staan om later ook de aansluitingen van de muren van kolken waarin de raderen draaien goed zouden uitkomen.
De basis hebben we vorige keer als neergezet, en nu konden we de muurdelen aanpakken.
Dit is een belangrijke stap in de verdere opbouw, want zowel de hoge- als ook de lage boezem moeten hier netjes op aansluiten.

Nauwkeurig meten, passen, aftekenen, klemmen, gaten boren, en tenslotte vastschroeven…
E5B974A8-21ED-45B8-B979-AB9DA5B9CED6.jpeg


5FDE1B9F-BA0D-40C6-89F7-C046F42ED7F1.jpeg


En dan past het en kunnen de raderen vrij draaien..
6F62C510-7006-4343-AB3F-6CEF3E0D5038.jpeg


En nu de muurtjes aan beide kanten goed staan, en stoommachine weer even geplaatst is, is Jan al bezig met het uitlijnen van de scheprad-assen voor het bepalen van de vulstukken onder de lagers.
ADADF6E6-B6B3-4FF9-AE01-667D188C3E48.jpeg


Verder hebben we deze keer ook de meeste muur aansluitingen op het hoge waterniveau al kunnen afdichten. Komende week nog alle naden nalopen, gladmaken en het waterniveau schilderen. Alles met het doel om dit deel gereed te maken voor het gieten van een laagje epoxy….

Ook weer iets nieuws geprobeerd…. op een oude foto uit 1924/1925 zagen we dat er bij het schuurtje minstens twee bomen stonden. De een een stuk groter dan de andere…Dus wij willen natuurlijk ook een paar bomen bij het schuurtje zetten. Deze moeten ca. 20 en 30 cm hoog worden…. Dus maar eens wat freubelen……eerst maar eens het kleine boompje….
Vraag me niet welke soort boom dit moet voorstellen, maar dit is het resultaat……
Weer alleen simpele materialen gebruikt.
Binddraad voor de stam en de belangrijkste takken. De draadstructuur weggewerkt met hotmeltlijm…De stam en takken daarna donkerbruin gespoten, en toen met lichtere tinten wat levendiger gemaakt
Daarna de takken structuur opgevuld met stukje sisal om een fijnere vertakking te simuleren, De sisalstructuur toen groen gespoten en tenslotte alles bedekt met fijngemaakte modelspoor foliage (dat we ook gebruiken voor het groen langs de muren en waterkanten) en ook weer met verschillende groentinten met de airbrush nabewerkt..
Lang leve de spuitlijm….
Resultaat is alleszins acceptabel geworden. Nu de grotere boom……

De kleine boom even naast het schuurtje gezet voor onze beoordeling….(Uiteraard gaan de wortels nog wat gesnoeid worden )…
F8924801-AA05-44CE-8F3B-9A64A368F027.jpeg


gr. Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Deze keer een kort week verslag. Deze week heeft Jan (W) vooral gewerkt aan de ondersteuningen voor de lagers van de schepradassen. Dat luistert best nauw en is een tijdrovend klusje, want ze moeten netjes draaien in de erg smalle vrije ruimte tussen de waterloopmuren.
En diezelfde nauwe tussenruimte maakt het ook onmogelijk om ondersteuningen te meten als de schepraderen zijn geplaatst. Daarom gebruikt Jan een dummy as waarop eerst de lagers worden geschoven. Hier is dat net te zien.

529854E6-EA43-4C5C-85A8-0A281A2BEB70.jpeg


De muren van de waterlopen staan permanent vastgeschroefd op de maquette bodem. De stoommachine is ook vastgeschroefd , maar blijft demontabel voor onderhoud.
Dus voordat de lager ondersteuningen konden worden gemeten, moest de stoommachine ook in haar definitieve positie worden vastgezet. Daarvoor moest eerst alles weer worden gedemonteerd….toen ook deze gelegenheid gebruikt om de bodemplaat onder het gebouw te schilderen.

Ps. We dachten heel even dat we daarna de basis van het gebouw ook definitief konden plaatsen…… Dat was toch even te enthousiast omdat we ons later realiseerde dat er onder de vloer in een paar gaten ( voor electrische draden, en voor doorvoer van aandrijvingen van de bewegende elementen) eerst nog een stukje pijp moet moeten aangebracht. Daarmee moeten we voorkomen we dat de epoxy voor het “water” ongecontroleerd weg stroomt…. Toch wel belangrijk….

Nadat de waterloopmuren definitief vastgezet waren bleek dat de houten bruggetjes nu niet zo netjes pasten. Bijwerken was voor mij geen optie, daarom heb ik nieuwe bruggetjes gemaakt. Deze week nog even schilderen en dan kunnen ze er komende week op..


gr. Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de definitieve opstelling het gemaal kunnen afmaken nadat de lagering van de twee schepradassen volledig was uitgelijnd.
De installatie heeft daarna de eerste testrun gemaakt. Aanvankelijk was er wat kleine onregelmatigheid in de omloop maar al gauw bleek dat de rubber aandrijfrollen die onderin de vliegwielen aandrijven af en toe wat slipten.
In de volledige opstelling met alle schepraderen was de massa van de bewegende delen net iets te veel.
Omdat de rollen door een contragewicht tegen de vliegwielen aangedrukt worden is de aandrukkracht daarvan eenvoudig aan te passen. En met een klein beetje meer druk op de rollen liep alles verder op rolletjes…
Daarmee was ook meteen bewezen dat deze aandrijving als veiligheid kan werken in geval de installatie zou blokkeren.




Daarna moest alles toch weer afgebroken worden om eerst nog de verhoogde doorvoeren te maken ter voorbereiding op het gieten van de epoxy. De meeste gaten daarvoor waren al in de basisplaat ingefreesd om daarin strak passend een stukje electrabuis te kunnen zetten. Daarna kon de basis van het gebouw permanent vastgezet worden. Naar verwachting hoeft deze nu ook niet meer los…..toch wel een mijlpaal in ons werk.
Nu kunnen we de verschillende randen in de binnenopening waarin de aandrijving van de stoommachine valt, “afdammen”. Ook deze zullen daarna niet meer weggehaald worden.

598BBA01-E8E2-430E-8353-F7907FF79556.jpeg


Was weer een productieve werkdag. Nu gaan we het ketelhuis opbouwen zodat daarna het leidingwerk kan worden gemaakt.

Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Olaf en Jan zijn begonnen met de eindmontage van de bediening voor de verschillende beweegbare delen.
Het eerste is de bediening van de koppeling van het buitenste scheprad aan de zuidkant aan de beurt.
Het systeem daarvoor wordt bediend door een verticale as die vanaf onder de basisplaat een koppeling op de as koppelt of juist ontkoppelt. Jan heeft zijn schuivende askoppeling in een eerdere post al besproken.

Voor de aandrijving hebben we sterke reductie motoren geselecteerd en Olaf heeft nu daarvoor een universeel montagesysteem bedacht waarin de motor, koppeling en de schakelingen zijn opgenomen.
In geval van nood kan zo’n hele unit dan snel worden gewisseld.
Op dit moment is het systeem nog in de constructiefase, en daarom volgen de foto’s met de details later.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook wel wat “werk in het zicht” gebracht. Aan de voorkant zijn de grasvelden gemaakt en is een eerste laagje grint aangebracht op het middelste en zuidelijke stukje weg.
Dat wordt in de komende tijd nabewerkt met nog een laagje fijn materiaal en groen.
Voor de foto even de lantaarn geplaatst en wat staanders van het hek.

Het oogt allemaal nog te “clean”, maar de aankleding komt later…
6C43D6D0-2E99-4034-BFA6-F45D7F5255BC.jpeg


F91A4B25-7860-4876-99C2-FA572A019C62.jpeg


Gr. Jan B
 
Nog even verder aan de afwerking van het grasveld en het grindpad en ook het hek opgebouwd.
320E75F5-9C49-42D4-9C7D-377D8165EA3A.jpeg


5DEA5FB0-BFA0-4FB4-AD01-D05770754195.jpeg


Komende week verder met een houten afscheiding die het grasveld een beetje zal moeten gaan “breken”.
De paaltjes en de balkjes liggen al klaar.
(Het “groen” op de voorgrond is hier nog nat van de lijm.…).
1683E049-D140-4864-80AA-80AC9DD43B59.jpeg


Intussen heeft Olaf het eerste aandrijfmechanisme verder gebouwd. Voornamelijk opgebouwd uit 4 mm aluminium plaat. De hele unit waarin alles is samengebouwd wordt onder tegen de bodemplaat geschroefd.
Onderin ligt de aandrijfmotor met vertraging.
Op de onderste helft van de koppeling (het deel dat op de uitgaande as van de vertraging vast zit) komen nog twee klemmende nokkenringen. Deze schakelen de twee microswitches die (naast elkaar en boven elkaar) boven de motor aan de tussenplaat hangen. De nokkenringen kunnen in elke positie op de koppeling worden vastgezet, en de microswitches kunnen onafhankelijk van elkaar verschuiven. Op deze manier kunnen de schakelmomemten heel zuiver worden afgesteld.
De totale hoogte van de unit blijft precies binnen de ruimte die de ribben onder de basisplaat geven.
Olaf maakt eerst twee van deze units en die gaan worden om de as naar het koppelingsmechanisme van de buitenste schepraderen te bedienen. Deze vertikale bedieningsas steekt daarbij precies voldoende onder de basisplaat uit in de koppeling.

Voor de bediening van de bakdeuren en de trekschuif achter de ketel komen dezelfde units als basis , alleen hebben die wat lichtere motoren.

ECCEA4CB-613D-426B-B6D3-7228DAFA15DE.jpeg


Gr. Jan B
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen dinsdag hebben we de 2e unit voor een scheprad koppeling gemonteerd en verder nog wat voorbereidend werk gedaan.
Ik had alle nokschijven gereed om de switches te bedienen.
Later als proef een bakdeur gemaakt. Als de schepraderen stil staan wordt deze door het hogere water niveau aan de afvoer kant gesloten.
Als de schepraderen draaien worden ze door de waterstroom geopend.
20230317 01 Nokschijven gereed.jpg

20230322 01 Bakdeur gemaakt.jpg

Groet, Jan.
 
De eerste aandrijf units voor de koppeling van de schepradassen zijn klaar. De nokkenschijven zijn geplaatst en zelfs de codering voor de electra zit erop. De nokken staan op 180 graden en schakelen zo bij iedere halve omwenteling de koppeling in of uit. Zowel de nokkenschijven als de microswitches zijn verstelbaar voor een optimale afstemming.

De unit staat hier op de foto ondersteboven.
Deze unit wordt onder tegen de bodemplaat gemonteerd. De vertikale as vanuit de koppeling steekt door de bodemplaat in de flexibele koppeling.
De unit is zo gebruiksklaar. Deze wordt nog bedraad, maar de verdere electrische aansluitingen worden vooralsnog niet door ons verzorgd.
DB5669BD-9973-450E-BB5F-C08800AD8E29.jpeg


Ook bij ons zit het soms wat tegen. Zo hebben we toch een klein uitlijningsprobleem bij de schepradassen. Vooral aan de zuidkant zit telkens net een beetje te veel spanning waardoor de koppeling niet soepel genoeg naar onze zin schakelt.
De as gerelateerde onderdelen passen allemaal perfect, dus hebben we besloten om de houten “muurdelen” waarop de lagersteunen rusten te “vlakken” en daarop nieuwe vulstukken te maken. Komende week hopen we dit werkje helemaal naar tevredenheid te kunnen afronden. Uiteindelijk moet het heel lang probleemloos kunnen blijven functioneren.
Echt modelbouw…..twee stappen voorruit en dan weer een stap terug.
21944AA1-68EC-4991-BF6B-EB8E0B8005F7.jpeg


Intussen gaan andere werkzaamheden gewoon door. In onze werkwijze willen we de omgeving aan de oostkant , dat is blij de hoofdingang , eerst zo ver mogelijk afwerken.
In onze werkruimte kunnen we namelijk niet om de voorstelling heen lopen en daarom moeten we de basis omdraaien om de westkant beter te kunnen bereiken. Dus concentreren we de scenery werkzaamheden nu eerst op de oostkant….
Hier is het beoogde hekje in het grasveld geplaatst. Aansluitend nog wat “groen” erbij..
326F01C9-1475-410C-9908-29DF22032DF9.jpeg


Hier een detail.
Over het pad komt ook nog draaibaar een hek en dan gaat het vaste hek verder linksaf langs het pad naar de rand.
EF5D7817-501D-4F24-8FEC-135116A82C6E.jpeg


Ook zijn alle overgangen,verbindingen enz.aan deze oostkant al afgedicht.
Komende week eerst nog langs alle randen met een kwastje wat epoxy aanbrengen om 100% zeker te zijn ….en dan zijn we voorbereid om hier de 3 mm epoxylaag te gieten.

gr. Jan B
 
Laatst bewerkt:
Het gras verder nabewerkt. Het was nog te eentonig en met donkergroen fijn strooisel zijn vlekken in het gras gemaakt. Daardoor wordt het toch wat speelser.
Aan de waterkant is hier ook de “afdichtende” epoxy aangesmeerd voordat we hierover 3 mm epoxy gieten.
A092C1A3-A5A0-49D7-B609-F0B1482A6808.jpeg
75FA414C-2238-4081-8239-64BDB1B90414.jpeg


Het grasveldje voor de bruggetjes wordt later op eenzelfde manier aangepakt.
Het grote verschil in de kleur van het gras is hier goed zichtbaar. Moet wel zeggen dat het op de foto’s nog sterieler oogt dan in werkelijkheid….
Wel even nog een stoepje in het water…..daarnaast wat riet….
5303C87F-4E12-4488-982E-D4162BE643D2.jpeg


Intussen een begin gemaakt met de realisatie van het terrein aan de noordkant. Hierop komt wat meer bedrijvigheid met de kolenopslag met het smalspoortje. Ook sluiten hierop een kroosvanger en de kolenbrug aan.
Tot nu toe weten we ongeveer hoe we het willen hebben en daarom ontwikkelt zich dit terrein terwijl we eraan werken….
Het begin…
20C4B070-75FB-4FB9-A2A8-2D0C72D6E326.jpeg

gr. Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag hebben Olaf en ik de schakelunits voor de scheprad koppelingen definitief gemonteerd en de bedrading aangesloten aan een blok kroonsteentjes.
Vervolgens de scheprad as aan de zuidkant bevestigd en naar tevredenheid uitgelijnd.
Ondertussen heeft Jan hard gewerkt aan het terrein aan de noordkant. De definitieve vorm wordt al goed zichtbaar. Helaas heb ik verzuimd er een foto van te maken.
Eerder heb ik de vier bakdeuren gemaakt zonder precies te weten hoe hoog ze moesten worden. Bij passen bleken ze te hoog maar inkorten gaat makkelijker dan verlengen.
De eerste is inmiddels aangepast.

20230328 01 Bakdeur aangepast.jpg


Groet, Jan.
 
Ik heb nog wel een paar opnames gemaakt. Bijvoorbeeld van de bakdeuren.
Toen ze er gisteren voor het passen in stonden heb ik even snel deze foto gemaakt van de bakdeuren aan de noordkant.
Deze bakdeuren zijn feitelijk terugslagkleppen. Bij het malen scharnieren ze open door de waterdruk vanaf de schepraderen. En anders staan ze dicht (zoals op de foto)door de druk van het hoge water waardoor het water niet terug kan stromen.

Hier de bakdeuren in positie. Je ziet hier ook dat ze wel iets lager kunnen.
751424EF-3F2F-4A97-9B9F-DB8C6F2C0AF8.jpeg


Het terrein aan de noordkant is nu vooral nog veel schuimplaat en veel (statisch) stof……
Maar de contouren van het hele terrein zijn al wel zichtbaar. En ook de (ongeveer) routing van smalspoor. Nog niet is hier aangegeven hoe groot de kolenopslag zelf was.

Het was even uitzoeken hoe het spoortje zou kunnen hebben gelopen. Er zijn geen tekeningen of foto’s meer van.
Gelukkig hebben we wel een oude opname die gemaakt is tijdens de verbouwing in 1924/1925.
Daarop zijn de contouren van de grote kolenopslag en de weg er naar toe nog te zien, en daaruit bleek dat het kolenopslag terrein licht glooiend afliep vanaf de hoger gelegen dijk/weg tot ongeveer halverwege. Dat was meteen het antwoord op onze initiële vraag hoe het hoogte verschil van het spoortje was opgevangen…..

0EE25B16-0FDE-4202-9FFD-6BEF61CAD5A8.jpeg


Gr.Jan B.
 
Laatst bewerkt:
De motoren voor de koppeling van de buitenste schepraderen zijn geïnstalleerd en werken prima….

Hier de koppeling op de zuidelijke as. De bediening schuift de koppeling aan, en uiteindelijk wordt ingeschakeld door de drukveertjes. Er over komt een kapje zodat alles netjes uit het zicht is.
Links is het “vaste” brede scheprad en aan de as aan de rechterkant zit het smallere scheprad.

Verder hebben we gekeken naar de begrenzing van de kolenopslag. Op de foto van 1924 staat een hek van metaalgaas, maar daarover wordt in de bouwopdracht niets geschreven. Lijkt ons ook geen oplossing uit 1870….
Maar ook omdat we vanaf de kolenopslag de routing van de hete gassen rond de ketels willen projecteren, kunnen we er geen “hoog” hek rondom zetten. Daarom moest er een “lagere” oplossing komen.
Dus een ontwerp bedacht op basis van praktijkvoorbeelden en een modelletje gemaakt van een mogelijke praktische oplossing voor onze afscheiding.
Deze bestaat uit 6x6 mm paaltjes met groefjes. Daarin schuiven we dan losse plankjes. Kunnen we ook nog wat spelen met de opvulling.
De afwerking is dan vooral schilderwerk….en natuurlijk zwarte kolen…….

2214FF42-0C78-466A-B4B9-3DF0CCEB2E45.jpeg


Voor het wegwerken van de projectie lichtstraal hebben mogelijk ook een onopvallende oplossing.
Maar daarover later meer als we dat verder uitgewerkt hebben…..

Gr.Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top