Wisboom stoomgemaal

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door SWEK, 31 dec 2020.

  1. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Behoorlijke vorderingen gemaakt deze week.
    De bakdeuren zijn geplaatst. Maar voor de voortgang was het belangrijk dat de bediening voor de trekschuif bij de voorste ketel zover is voorbewerkt dat de ketelruimte/stookruimte kon worden ingericht.
    Dat wil zeggen dat we de ketels, het ketelhuis, de vuurhaard ( incl. de elektrische aansluiting voor het vuur) het front, de achterwand achter de vuurhaard, konden samenbouwen. Al deze onderdelen passen op één manier in elkaar en worden alleen bijeen gehouden door twee schroeven waarmee de zijkant van het ketelhuis vast gemaakt is aan het front.
    De twee schroeven zijn uit het zicht en verstopt achter een stukje zijmuur van de buitenwand.
    De ketels waren al voorzien van de nodige 3D geprinte appendages waarop flenzen en aansluitingen voor de leidingen zijn voorbewerkt. Intussen zijn al de eerste leidingen door Jan (W) aangebracht. Zie hier bijv. terugvoer leiding. Via deze leiding kwam afgewerkt en gecondenseerd water van de stoommachine via de door de machine aangedreven voedingswater pomp terug naar de ketel.

    3DCDFA4F-4854-43CC-96FC-26AD750DF2B5.jpeg

    De aansluiting van de stoomleiding aan de stoommachine is ook al gedaan.
    Vanaf de stoommachine gaat de stoomleiding omhoog, maakt dan een ruime bocht en gaat dan door de tussenwand naar de ketelruimte. In de muur zit een doorvoer ter afwerking. (in het echte gemaal is daar nu een zolder. Maar deze doorvoer zit er nog in aan de aan de ketelzijde…).

    FAF516F0-7A28-4EFF-823E-0EDCC0DE4424.jpeg

    De aansluiting van de stoomleiding in de ketelruimte volgt later en tegelijk met alle andere aansluitingen bij de ketels. Maar daarvoor moeten eerst de leidingen vanaf de vier ketels worden gemaakt.
    Olaf is hier bezig met de voorbereiding met het plaatsen van de eerste geprinte bochten.

    BB05C507-AA7F-452A-8D81-9AA3507B5CA2.jpeg

    Intussen zijn ook de smederij en het kantoor van de machinist ingericht. En ook hier is de elektrische aansluiting voor het smidsvuur al meegenomen.
    Al met al wordt het steeds voller…volgende keer gaan we vast verder met de ophangingen van de trekschuiven en daarna gaat alle aandacht naar het omliggende terrein.

    BFA55929-F340-4E82-92B7-90BB87B5E8A8.jpeg

    Omdat er ( nog….?) geen oplossing is voor rook uit de schoorsteen, hebben we voor onszelf wel even wat rook gemaakt….want wat zou toch mooi zijn als dit ook zou kunnen worden gerealiseerd….
    A350B8A1-018A-41E2-8C92-0ECA78DEA252.jpeg

    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2023
    Potter, k-k, EUSIV en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Ja ja, het bijzondere werk lijkt een beetje aan zijn eind te komen (voor jullie dan).
    Want de licht en geluid mens moet er nog mee aan de gang en ook de rook mens moet nog iets (ze stookte kolen, betekent dat dan er dan zware zwarte rook uit kwam?).

    Al met al een gedenkwaardige reis, waar op momenten de geschreven geschiedenis werd geraadpleegd om er achter te komen dat ze daar ook de antwoorden niet vonden.
    Gelukkig mocht het oude gebouw ook nog spreken.
    Wij (de lezers van dit forum) mochten mee kijken en genieten hoe uit het niets langzaam dit gemaal werd opgebouwd.

    In mijn beleving hebben jullie geschiedenis gemaakt met de bouw van jullie kunstwerk!
    Een dikke pluim voor jullie!!
     
    k-k, Potter, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    wat ik gebruikt heb in m'n boten is een eigengemaakte rookgenerator op basis van lampolie door middel van een weerstand en een kleine ventilator.
    volgens mij staat er ergens op het forum wel een voorbeeld.
    filmpje staat op m'n topic over de Liman 2
    groet Piet
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Piet, dank voor je suggestie. En dergelijke generatoren kennen we ook wel.
    Maar ons probleem is dat bestaande generatoren vrijwel allemaal werken door een olie of ander medium te verbranden of verdampen. Daarbij komt ook hitte vrij en is er kans op kortsluiting.
    Wanneer wij een “gewone” rookgenerator (incl. professionele voor bijv. theaters) zouden gebruiken moet deze in het seizoen (maart t/m november) dagelijks zo’n 7 uur inzetbaar zijn. Natuurlijk niet continue, maar toch…en dan ontstaan er toch verschillende praktische problemen.
    Dan voorzien we bijv. problemen met vervuiling. Zowel van de unit, als ook van de uitlaat boven in de schoorsteen. Wie, wanneer en hoe vaak, wordt dit dan schoongemaakt.
    Maar ook verwachten we problemen met de planning van het bijvullen van het medium.
    We moeten er zeker ook rekening mee houden dat het vooral vrijwilligers zijn die daar om tourbeurt werken, en niet iedereen kan dit, mag dit of wil dit.
    Verder staat de maquette in een vitrine…..en rook in de vitrine is ook niet gewenst. En wanneer we de rook naar buiten de vitrine zouden kunnen afvoeren ( bijv door de schoorsteen uit de vitrine te laten steken) dan kunnen vroeg of laat problemen met rookmelders ontstaan. Dus ook vanwege brandveiligheid in dit pand zijn zulke rookgeneratoren, hoe klein dan ook, niet toegestaan.
    Het is daarom dat er gekeken wordt naar projectiemethodes. Alleen valt dit buiten onze kennis en ervaring en wordt dit nu onderzocht door specialisten. In onze constructie hebben we wel een 16 mm electrabuis in de schoorsteen en kunnen we van onderaf (van onder de basisplaat) doorblazen. Ook hebben we bovenin ruimte voor een kleine ventilator in het geval dat er bijv. een stukje projectieweefsel in gaat komen waarop licht wordt geprojecteerd zodat het lijkt op rook. We hebben dus voor verschillende opties al voorbereidingen getroffen….en wij weten nog niet hoe het uiteindelijk gaat worden.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2023
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en k-k vinden dit leuk.
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het zou eventueel ultrasoon kunnen, zie bijgevoegd filmpje.
    Met wel als nadeel dat het water zo ongeveer om de dag ververst dient te worden of er moet een stevige druppel chloor aan toegevoegd zijn.
    Om ziekmakende beestjes zoals legionella te elimineren.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Zeiler en Potter vinden dit leuk.
  6. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Leon. Deze oplossing hebben we ook gezien.
    Maar ook met deze oplossing hebben we het “ personele” probleem. We hebben er geen vertrouwen in dat de groep altijd wisselende vrijwilligers deze taken volgen een vast schema zou kunnen uitvoeren.
    Daarbij zitten we ook niet te wachten op eventuele nadelen die kunnen ontstaan door een relatief hoog oplopende luchtvochtigheid op de MDF delen. Bovenin de schoorsteen gaat zeker vocht neerslaan en bij het frequent gebruik is het dan wachten op problemen.
    We zullen van het idee moeten afstappen om de schoorsteen echt te laten roken en daarom hopen op een oplossing dmv projectie.

    Tijdens dit hele project zijn we doorlopend bezig geweest om alles zo degelijk mogelijk te maken. Zie bijv de zware uitvoering van de aandrijfunits.
    Wij zijn dan wel modelbouwers, maar vrijwel alle slijt-onderdelen zijn zwaarder, degelijker en sterker uitgevoerd dan wat wij als modelbouwers zouden doen. Daarbij is ook voortdurend gedacht aan de mogelijkheid en/ noodzaak van reparatie en onderhoud.
    Hopelijk overleeft de maquette ons……en ook dan moet er onderhoud worden gepleegd.

    Gr. Jan B
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en k-k vinden dit leuk.
  7. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    SWEK heeft de voorlopige plannen toegelicht over museum inrichting die het Wisboomgebouw gaat krijgen en hoe onze maquette daarin een centrale opstelling in de machineruimte krijgt. Wij waren echt onder de indruk….en zullen straks naast onze schoenen gaan lopen van trots….
    Wij hebben natuurlijk vooral onze eigen planning besproken en binnenkort zullen we dan met alle betrokken partijen gezamenlijk overleg hebben over de totale projectoplevering.

    Onze planning komt er op neer dat wij ons deel , dwz. de maquette op de grondplaat en voorzien van de bedrading en aandrijvingen, eind juni willen opleveren.
    Zodra alles beschikbaar is leveren wij alle vooraf relevante technische informatie aan voor de andere partijen zodat die kunnen beginnen met de computeraansturingen, het verlichtingsplan, het educatieve verhaal, ontwerp en bouw van de vitrine enz.enz.

    Dat betekent dat wij nu een vaste einddatum van eind juni (2023) hebben en daarna ongetwijfeld in de opbouwfase tot officiële ingebruikname nog een en ander aan ondersteuning en/of reparatie zullen moeten doen.
    Daarna kunnen we na ruim 3 1/2 jaar aan dit project te hebben gewerkt weer onze eigen dingen oppakken…..
    Maar voorlopig is er nog werk te doen….
    Terwijl Olaf de laatste hand legt aan de afstellingen van de aandrijfunits voor de bakdeuren heb ik verder gewerkt aan het terrein aan de noordkant.

    Eerst de beschoeiing gemaakt, het terrein met gips in vorm gebracht en daarna een eerste verflaag… F62608EF-6C59-480B-95D4-4EC78AA8048B.jpeg

    Hierop staat een nog onafgewerkt schuurtje (dat misschien nog wel een ander ontwerp gaat krijgen als we paardjes op schaal beschikbaar hebben…)
    Maar dit is dus onze oplossing voor de projectie van de rookgassen bij de ketel.
    Wij hadden eerst gedacht een projector onder te brengen in een hoop kolen. Maar dat bleek toch niet zo’n goede oplossing omdat de kolenhoop dan veel te groot en te hoog zou moeten worden met een te grote voetafdruk.
    Er komt een stukje smalspoortje voor de kolenaanvoer waarbij de karretjes met paarden werden getrokken, en daarmee ontstond het idee om een kleine paardenstalling te maken.
    Daarin willen we nu een spiegel onder een hoek plaatsen zodat we van onderaf (projector komt onder de basisplaat) het beeld kunnen projecteren. De spiegel komt achterin het schuurtje en zit hoog genoeg en zal helemaal niet opvallen….
    Het schuurtje is de eerste aanzet….en het schuurtje wordt straks opgenomen in de houten afscheiding (zie ook post 590) rondom de opslag.

    Hieronder is de lay-out van het terrein te zien. Het eigenlijke opslagterrein is duidelijk afgebakend. De kolen komen straks in kleine begrensde voorraden naast de kolenbrug die het terrein verbind met de stookruimte.
    Het geheel terrein van de opslag is begrensd door de waterpartijen en het weggetje naar de noordelijke kroosvanger.
    De ondergrond is beschilderd met passende kleuren voor de ondergrond. Een mix van zwart/ groen voor het water, groen/bruin voor het omliggende terrein en geel/bruin voor het weggetje en grijs/zwart voor het opslagterrein.
    85630CEF-B46F-4EF1-BDA2-61C9DA2A316B.jpeg

    De eerste laag van steentjes op de hoofdweg en op het weggetje naar de kroosvanger gelijmd.
    40050E5F-5C05-46C1-A6AF-F2B41C46C178.jpeg


    D5794355-8ACF-4CC3-A6E6-D8973EBD2802.jpeg

    Nu eerst goed laten drogen, en dan kunnen we verder….

    gr. Jan B
     
    ozy, k-k, P Voogt en 11 anderen vinden dit leuk.
  8. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    En terecht!!
    Wat jullie bouwen / hebben neergezet zou je minstens trots op mogen zijn!
    Goh, lees ik al zolang over dit mooie werk?
    Op welke schaal bouwen jullie ook al weer?

    Veel succes met de puntjes op de i!
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Maarten, wij bouwen op schaal 1:32.
    Eerste onderzoek activiteiten zijn van midden 2019.
    Eind 2019 echt gestart met bouwen…
     
    Potter en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  10. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb je wat mogelijkheden gestuurd.
    Succes
     
    Potter en SWEK vinden dit leuk.
  11. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Verder gewerkt aan het terrein rond de kolenopslag. Daarbij ook het kleine paardenstalletje wat meer vorm gegeven om het in het terrein in te passen. Ook rekening houdend met het smalspoor met de twee wagonnetjes.
    Hieronder een opzetje ter beoordeling. De positie van het schuurtje staat vast ivm de projectie in het ketelhuis. Ook de plaatsing van de buitenste rand van het hekwerk rondom staat vast.
    De zijwanden van het schuurtje zijn iets minder diep geworden om daarmee visueel meer terreinoppervlak te krijgen. Daarmee krijgen we nl. iets meer ruimte voor de indeling van de kolenvakken.
    Een speelgoed paardje op de juiste schaal staat al te wachten …..en past natuurlijk ook in het schuurtje… 4284EA38-2423-4E07-882B-EAD1C5C9A5FC.jpeg

    157D80DC-AC1D-4F8E-804B-77AAFD52B1B5.jpeg


    Ook wel al begonnen aan de houten afscheiding. Wij hadden gekozen voor paaltjes met planken ertussen. De paaltjes zijn 6x6 mm en daarin zijn gleufjes gezaagd waarin de planken passen.
    Dit houtwerk is donker bruin geschilderd, en zal aan de binnenkant nog zwarte vlakken gaan krijgen. Daarna kunnen er op verschillende plaatsen kolen tegenaan komen….
    Aan de buitenrand komt het nodige aan groen…hier het eerste stukje schutting.
    F70F44EA-C455-4113-A15A-95B940EEE2AC.jpeg

    A2DAF169-9FFB-492D-8462-8E9AC5404977.jpeg

    En intussen heeft Olaf de vier aandrijvingen voor de bakdeuren helemaal klaar .
    Mooie constructie geworden …..BD-A tm BD-D…..(bakdeur A tm bakdeur D).
    Ook weer een hufterproef constructie. Reductiemotortje met twee uitgaande assen.
    Bovenop een koppeling waarin het asje van de bakdeur klemmend past. En onderop de twee nokenschijfjes die de microswitches schakelen.

    DA7B4EE1-B77E-40FA-8E3B-65E2D3023A90.jpeg
    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2023
    ozy, P Voogt, Potter en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Ook dit zijn weer mooie plaatjes!

    Ik heb wel te doen met het paard hoor, dat kan zn kont niet keren.
     
    Potter en Jan Blonk vinden dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Daarom staat ie op de andere foto ook buiten….
     
    vGenLheftruck_Maarten en Potter vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Mooie vorderingen Jan en Olaf.
     
    Potter en Jan Blonk vinden dit leuk.
  15. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Verder gewerkt aan de kolenopslag. In het begin waren we een beetje bezorgt of we dit deel wel voldoende gevuld konden krijgen, maar naar mate het vordert oogt het allemaal steeds beter. Maar oordeel zelf.
    De eerste schappen zijn gemaakt van de houten palen en planken. Daarin komen kleine kolenvoorraden. Hier zijn dit alleen nog maar zwart geschilderde basisvormen, maar daarover komt natuurlijk nog een laagje zwarte steentjes….

    24488E23-6BF2-42AE-BED0-87054AEC8A37.jpeg
    224158D6-E6F7-423C-837C-F9995FDDC69A.jpeg
    840DC3FF-799A-47A2-AC39-B943C2B2FE17.jpeg

    De buitenste schepraderen kunnen worden in -en afgekoppeld. Dat betekent dat bakdeuren moeten openen als het betreffende scheprad gaat draaien. En dat houdt dan weer in dat alle bakdeuren hun eigen mechanische aandrijving hebben gekregen. (zie de speciale aandrijvingen in post 571)
    Hier de bakdeur beweging van het voorste scheprad.


    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
    ozy, vGenLheftruck_Maarten, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Jullie lijken gestoken door een werkbij ;)
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en SWEK vinden dit leuk.
  17. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Zeker, Jan, we zijn lekker bezig.
    Ook vandaag nog een poosje verder gewerkt aan de afscheiding.
    Todat ik geen plankjes meer had voor de afscheiding, want ik had oorspronkelijk de afscheiding een plankje minder hoog gedacht. Maar deze hoogte staat gewoon beter…. Dus nog wat zaag en schilderwerk als huiswerk…...volgende week weer verder bouwen..
    Wel nog even de kolen op de opvulling gedaan….dat moet ook even goed drogen….

    CB30BEBA-A959-4FFA-8C66-AA36BFDA7FE7.jpeg

    53AB7838-A8FB-4AB5-815F-F8CCA3BDBCDE.jpeg

    Gr. Jan B.
     
    ozy, norwin, P Voogt en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    De kolen aan de noordkant van de kolenbrug naar het gemaal zijn mooi opgedroogd. Dat werken we nog af met een laagje glanslak want door de lijm zijn de kolensteentjes wel wat doffer geworden.

    Vandaag het houten hekwerk rondom de kolenopslag afgemaakt.
    Een paar kleinere vakken naast de kolenbrug en een groot vak over de breedte aan de westkant. Deels zijn deze opgevuld met een basis vorm van schuimplaat. De andere vakken blijven leeg…
    (Voor de opvulling gebruik ik “Roofmate”. Dat is een stuk prettiger werken want het is niet zo statisch.)
    En over de opvulling komt weer een laagje kolen.
    En voor de grote opslag kregen we nog een idee. Daarover leggen we nog (deels) een oud dekkleed van zeildoek.
    Een ander detail wordt een lantaarnpaal bij de kolenbrug. Dit wordt geen brandende vaste lantaarn zoals bij de weg voorlangs, maar alleen een paal waaraan een lantaarn kan worden opgehangen…..Onze redenering is dat deze toch alleen zou worden gebruikt wordt als de kolen worden aangevoerd…..

    Op het open stukje links op de foto hieronder komt het schuurtje. Naast het schuurtje liggen nog wat planken die over zijn en die voor de aankleding gewoon daar kunnen blijven liggen.
    Het schuurtje zelf is nog niet klaar. Daarvoor moeten we eerst de positie en van de projector die eronder komt te hangen weten want wellicht dwingt ons dat om het schuurtje anders te maken.
    Dit hopen we komende week duidelijk te hebben.

    B5F53C38-A76B-409D-A646-AFBB2E80D70D.jpeg

    C7B6913C-424B-44F0-A4DD-992B86785BB8.jpeg
    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2023
    ozy, vGenLheftruck_Maarten, AvdH en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De kolenopslag vordert gestaag. Intussen zijn de eerste hulpkrachten ook ingehuurd…..en die zijn ook direct aan het werk gezet….…..
    Met zulke figuurtjes op de juiste schaal worden meteen de verhoudingen duidelijk.
    7C5AEBCD-D44F-46BA-A82B-A380DEE349B0.jpeg

    Zo is hier bijv. goed te zien hoe groot de schepraderen waren.
    14DAF12C-8FB9-4EEC-9963-42380367B4ED.jpeg

    Actueel overzicht van de kolenopslag.
    9DFADC7F-479B-4539-B463-0FD5845EFDCE.jpeg

    En op de grote hoop ligt een laagje “kolen” te drogen. Hier over leggen we nog een dekkleed. Daarvan heb ik er twee gemaakt. Natuurlijk in de rood-bruine kleur van getaand zeildoek…..Een klein stukje van een dekzeil is net zichtbaar. Links onder tegen het houten schuurtje….
    Hoe dat zeil precies komt te liggen moeten we nog even bekijken….dus dat volgt later….
    29D5178F-C536-4039-AA1E-E5C1A17DC73A.jpeg

    Volgende week weer overleg met SWEK over de laatste fase van onze werkzaamheden.
    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2023
    ozy, Potter, EUSIV en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Super mooi en realistisch gemaakt.
    Alleen de hulpkrachten moeten beter geïnstrueerd worden , zij staan elkaar in de weg met kolen scheppen:rolleyes:

    Grt John
     
    Potter, vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina