Wisboom stoomgemaal

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door SWEK, 31 dec 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb je gezien, dat dit een blaasbalg is met tussenschot?
    Bij een enkele blaasbalg geeft deze alleen lucht, als deze samengeperst wordt, dus stootsgewijs.
    Bij een blaasbalg met een tussenschot, levert de onderste de toegevoegde lucht en wordt opgeslagen in de bovenkamer.
    De lucht uit de bovenkamer kan nu zonder stoten, continue, naar het vuur geleid worden.
    Hoe meer je kijkt naar de oude technieken, hoe meer ontzag je hiervoor krijgt.
    Groet, Henk.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  2. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    Nee dat was mij niet opgevallen Henk.
    Zover gaat mijn kennis niet.
    Ik neem aan dat je dat kan zien door de horizontale laag met 'spijkers'
    Dat is helemaal waar.
    Iets langer geleden, we vragen ons nog steeds af hoe ze toch die stenen boven op een piramide kregen. Om maar wat te noemen.
    Of veel dichter bij, zoals tandwielen nagemaakt zijn (denk ik) van de tandwielen die je in een molen vind.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu de foto is uit een museum.
    Maar het gebruik van een smederij met gebruik van blaasbalgen dateert al van vele eeuwen terug.
    Hoe denk, b,v. dat de Vikingen hun stalen zwaarden konden smeden, daar voor de Romeinen en daar voorook nog de Grieken.
    Ondertussen zitten we al 200 jaar voor onze jaartelling.
    Wat wij tot op heden niet weten, hoe deze oude beschavingen zwaarden konden smeden van een vastheid en snijcapaciteit, die wij tot op heden niet kunnen evenaren.
    Er is zoveel kennis verloren gegaan. Groet, Henk
     
    Potter en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja, dat is het tussen schot.

    Ik heb zo snel geen afbeelding kunnen vinden van een dubbele blaasbalg, vandaar de onderstaande principe schets,

    Blaasbalg  dubbel.jpg


    Als je aan het touw bij de pijl trekt, dan gaat de klep bij kamer 1 dicht en gaat de lucht naar kamer 2.
    Bij loslaten van het touw, wordt kamer 1 weer gevuld, deze wordt door gewicht 1 omlaag getrokken en de kamer gevuld met lucht.
    Bij kamer 2 staat een gewicht 2, deze trekt de kamer 2 dicht, de luchtuitstroming is nu constant.
    Door het trekken aan het touw kan je via kamer 1 kamer 2 opvullen.
    Eigenlijk, hetgeen ook toegepast wordt in de blaasbalg van een doedelzak, bag pipe.
    Nogmaals sorry voor de schets, ik kon zo snel geen mooie afbeelding vinden.
    Groet, Henk
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2021
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  5. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    Henk je tekening ziet er prima uit.
    Ook je uitleg is helemaal goed.
    Je eerdere uitleg gaf mij een idee van hoe het werkt, de tekening verduidelijkt alles.
    Txs
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Maarten, de foto's die je plaatste geven de huidige staat van het Wisboomgemaal weer. De stoommachine en schepraderen zijn in 1924 vervangen door elektromotoren en centrifugaal pompen.
     
    Potter en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  7. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    Jullie bouwen dus het gemaal van de tijd voor dat die electrisch was.
    Dus van voor de verbouwing.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Maarten.
    Het was niet bedoeld als proefopstelling, maar dat is het intussen wel geworden....
    Wij zijn afgelopen week nl. bij het gemaal in Kinderdijk geweest en daardoor ga ik toch wat aanpassen...
    Belangrijkste wijziging is dat het plafond hoger was dan ik had gemaakt. De ramen reiken hoger dan ik had aangenomen en het plafond van de werkplaats moet tot aan de dagmaat van de raamkozijnen.
    Dat kan ik op het deel dat ik gemaakt heb niet aanpassen, dus moet het helemaal opnieuw... en dan kan ik ook wat veranderen.
    bijv.
    1) om de inkijk te verbeteren komen er minder planken in de wanden.
    2) de schoorsteen van de vuurhaard is te laag en moet ik aanpassen.
    3) de blaasbalg is me te groot voor deze bescheiden werkplaats en wordt daarom toch iets kleiner.

    Intussen is deze nieuwe versie ook al weer bijna klaar...en dan kan ik beginnen met het vrijwel identieke hokje van het magazijn/machinistenverblijf.

    Gr. Jan Blonk
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ja, Maarten. Klopt.
    Wij bouwen het gemaal na zoals het er als stoomgemaal heeft uitgezien vanaf de bouw in 1869....De zoektocht naar informatie is dus heel tijdrovend...., want er zijn geen foto’s van...

    Gr. Jan Blonk
     
  10. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    Ben benieuwd Jan!
     
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Zoektocht naar echte informatie
    Als ik een keer echt tijd heb

    Jan Blonk,
    Ja, Maarten. Klopt.
    Wij bouwen het gemaal na zoals het er als stoomgemaal heeft uitgezien vanaf de bouw in 1869....
    De zoektocht naar informatie is dus heel tijdrovend...., want er zijn geen foto’s van...


    Ik heb mij rond 2000 bezig gehouden met de inrichting van een fabriek opgericht in 1900.
    Dat was al iets makkelijker.
    Het gemeentelijk archief en het archief van de oorspronkelijke eigenaar waren toegankelijk en lieten aardig wat zien.
    De plattegrond van de stoomfabriek en de afleidingen naar de afdelingen waren goed beschreven.
    Het pand zelf bestond toen nog. Ik ben het gaan bekijken.
    De tekening liet inderdaad zien wat je uit de resterende werkelijkheid kon herleiden.
    Ik heb de bestaande tekening opnieuw uitgetekend.
    Verder uit alle jaren dat er nog foto's/negatieven waren eigen afdrukken gemaakt.
    De archieven hadden platte gronden van kadaster en sumiere bestekken.

    Als ik een keer echt tijd heb ga ik deze informatie uitwerken.
    Veel dingen die tot nu aan toe zijn gepubliceerd zijn jammer genoeg gebrekkig.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  12. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Maarten, vooruit ....omdat jij het bent...
    De “nieuwe” verhoogde smederij, met wat minder planken tegen de wanden en de verkleinde balg aan het plafond. Dit alles staande tegen de oude dummy muren met het te kleine venster....
    Het magazijn, nog in aanbouw, ernaast met een kleine gang ertussen. En hier zit wel een deuropening die toegang geeft naar de machinekamer.

    Ter oriëntatie... je kijkt hier tegen de hokjes gezien vanuit de machinekamer.
    De “achterwand” vanuit dit perspectief is straks de dragende dwarse tussenwand in het gebouw. En links en rechts staan de hokjes tegen de zijwanden.

    Hier naast elkaar opgesteld zoals ze straks ook in het gemaal komen.
    De gang tussen de hokjes is overigens geen “loopruimte”, ofschoon er wel deur in de dragende muur komt.
    Deze gang is gewoon nodig, want hierin steekt het eind van de stoommachine.
    En dat is ook meteen de reden waarom de wanden zo open mogelijk worden gehouden. Om zicht op de prachtige stoommachine te houden, en ook om de functie van de twee hokjes te kunnen laten zien.

    A0C6D388-EB54-4F41-B887-9E65759B67D0.jpeg
    A1C2D22E-9AA9-4159-9F50-90E102BE27E8.jpeg

    Gr. Jan Blonk
     
  13. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Voordat ik aan het frezen van de tandwielen kon beginnen moest eerst een vulring gemaakt worden om de frees te bevestigen op de freesdoorn.
    Ter controle van de verdeling een eerste rondje.
    [​IMG]
    Nadat de tanden gereed waren begonnen met uitfrezen van de spaken. Een tijdrovende bezigheid want je kan je geen fouten permitteren.
    [​IMG]
    Bij de echte machine bestonden de tandwielen uit 2 delen. Op de deling waren de spaken daardoor breder. Om de boutgaatjes te kunnen boren zag ik geen andere mogelijkheid dan eerst op de deling de vlakke stukken weg te frezen en achteraf te plaatsen.
    [​IMG]
    Het eerste tandwiel gereed.
    [​IMG]
    En gemonteerd.
    [​IMG]

    Groet, Jan Walpot.
     
    Gea, Helikapoter, Potter en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    super mooi
    Vakwerk ten top.
    Willum
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    upload_2021-3-28_14-31-8.png
    Ik vond deze voor je Henk
    Aan de rechterkant vind je er nog meer
     
    Jan Walpot, Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Na het monteren van de beide grote tandwielen was de machine technisch gereed.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De tijdelijke messing as delen nog vervangen door stalen assen. Om het in de toekomst mogelijk te maken de machine voor onderhoud makkelijk uit de maquette te halen zijn de rader assen gedeeld. Hiervoor moest wel een extra lager gemonteerd worden. Het extra lager komt in de muren van het gebouw.
    [​IMG]
    Daarna kwam de vraag of het mogelijk was 2 mm van de vloer af te halen. Dit was nodig omdat op de vloer een imitatie tegelvloer komt. Deze wordt laser gesneden in MDF en is 2 mm dik. Dit was een lastig karweitje want de relingen waren al vastgelijmd.
    [​IMG]
    Nadat de vloer 2 mm was verlaagd van papier een mal gemaakt voor de tegelvloer. Waar het papier niet aansluit op het hogere vloerdeel komen planken waarmee de leidingen en voorverwarmer waren afgedekt.
    [​IMG]

    Groeten en fijn weekend, Jan Walpot.
     
    Potter, Jan Blonk, Helikapoter en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Technisch gereed of technisch perfect?
    Ja, als een werktuigbouwer iets gereed heeft, dan komt de bouwkunde man met aanvullende wensen.
    Jan, voor mij een prachtig resultaat en "Corona" dienende (na verkrijgen van de injectie(s), zal ik zeker een bezoek brengen aan het museum in Kinderdijk.
    Hopelijk tot binnenkort, groet, Henk.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Elburg
    Prachtig gemaakt.
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Ik moet eigenlijk na corona tijd eens gaan kijken !!!
    Groet,
    Ruud.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  19. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Bedankt Henk en Ruud. Dat de maquette en daarmee de machine in Kinderdijk te bezichtigen is gaat nog een paar jaar duren. De bouw van het gebouw en een deel van de omgeving is tijdrovend. In het Wisboom gemaal staat eerst nog een verbouwing gepland. Voordat ik de machine moet afstaan hoop ik dat er weer clubavonden mogelijk zijn.

    Groet, Jan.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  20. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    Maken jullie dan ook de schepraden nog (één van de kersen op de taart)?
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina