Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

tnx :)

bij deze de laatste lichting foto's voor komende maand, ik heb eerst tentmens.

de verbrandingskamer is nu zo goed als klaar. Samen met Martin (Frema) een nieuwe kamer ontworpen, zodat ik geen swirljets nodig heb.

Foto's:

b164.JPG

rechts de nieuwe buitenkamer:
b165.JPG

b166.JPG

b167.JPG

b168.JPG

b169.JPG

eindresultaat:
b170.JPG

de deksels zitten nog niet vastgelast. Mocht ik wat willen wijzigen dan kan de kamer nog los. Het zit allemaal strak in elkaar, dus verplaatsen zal het straks niet :).

nog te doen:
- case outer
- diffusor afwerken (koelgat, gat voor smering, verbr. kamer bevestigings gaten)
- leindingwerk bevestigen en gloeiplughouder solderen
- binnenkamer passend in NGV maken
- front en rear spacer
- elektrische start
- balanceerbank
- turbine as balanceren

(- mogelijk nieuwe as en spinner maken)

volgende klus wordt de case outer en de diffusor afwerken denk ik..

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
mooi gemaakt Rik
je moet die voorste gaten nog wel schuinzetten ,net als de swirls ,met de draairichting mee, en naar voren gericht.

Groet,

Martin.

Laatst bewerkt:
Geweldige prestatie Rik,met eigen gemaakte tools kom je ook een heel eind ,dat heb je wel weer bewezen.
Mooi spul ,het is een groot genoegen om je verichtingen te volgen.
groetjes ,Rene.

bedankt iedereen :)

even iets anders:

ik heb geloof ik ooit ergens in dit topic verteld dat ik het vermogen van de turbine zou willen meten. Ik heb zonet eigenlijk iets bedacht/gevonden hoe ik dat kan doen.

Hier gaat de theorie :) :

Het vermogen van een roterende as P = w*tau waarin w de hoeksnelheid (zoiets als omw/sec) is, en tau het koppel van de as. Nu is koppel erg lastig te meten @35000 tpm. Er bestaan speciale sensoren voor, maar die zijn prijzig. Wat je ook kunt doen is het volgende: In de roterende dynamica bestaan een term als inertia, wat de traagheid van een roterend voorwerp voorstelt: een vliegwiel. Door aan de 2nd stage van mijn turbine een grote aluminium/stalen schijf te bevestigen die goed gelagerd is, kan ik de energie van de schijf berekenen door de inertia van de schijf te bepalen, en het toerental van de schijf. De inertia van een schijf is 0.5*massa*straal² (check deze pagina)

Hoe gaat dat in praktijk:

De inertia van de schijf bepaal ik van te voren, en vormt in de berekening een vaste factor J. Allereerst meet je met een stuk elektronica het toerental van de as. Vervolgens stuur je dit samen met het meettijdstip door naar een PC. Stel op beginpunt 'T0' meet ik toerental 'W0'. Op het volgende meetpunt 'T1' meet ik toerental 'W1'. De PC laat je dan op beide punten de energie van de schijf uitrekenen. De energie van een inertia J is Energie=0.5*J*w². Het vermogen van de as is nu het verschil in energie gedeeld door het verschil in tijdstip. Totaal:

'P1' = (0.5*J*( 'W1'² - 'W0'² )) / ( 'T1' - 'T0' )

met J=0.5*massa*straal² van schijf

zo kun je dus voor elk opvolgend meetpunt een nieuw vermogen uitrekenen. Van deze meetpunten kun je een Vermogen/toerental grafiek maken, die ook bij dyno tests van bijv. auto's gebruikt wordt.

De grootte van de schijf moet slim gekozen worden. Je wilt namelijk een niet te kleine schijf, want dan moet je erg snel meten. Je wilt ook niet een te grote schijf, want dan kan de turbine zo heet worden dat de boel verbrandt.

Als het goed is zou bovenstaande moeten kloppen :) Eventuele opmerkingen hoor ik graag ;).

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Ben er helemaal stil van.
Volg het draadje vanaf het begin.
Steeds denk je wanneer begint die aan de turbine.:)

Ben verder sprakeloos.:banana:

Han.

Theorie klopt :) Of de formules kloppen kan ik zo niet zeggen ;)

Maar wat is het geschat vermogen? Wellicht eens kijken of er een scooter rollerbank in de buurt beschikbaar is voor een meting :)

Accelleratie tijd van een vliegwiel kan ook uiteraard.

Maar waarom zou koppel niet te meten zijn? Als je een load via een "flexibele" koppeling zou aansturen zou het koppel kunnen aflezen aan de hand van de flex. Als je bv een buis om een as hebt die dmv een veer wordt meegenomen dan kan je in stilstand het koppel en de overeenkomstige verdraaing in graden bepalen. Kwestie van graden aftekenen en je weet hoeveel koppel je hebt. Via een stroboscoop de as belichten en je kan heel mooi draaiend het koppel zien :) Zo kan je ook accelleratie pieken meten.

Als load zou je een prop kunnen gebruiken bv. Mooi veel verschillende maten beschikbaar om het maximale vermogen eruit te krijgen, weet je direct het ideale fp toerental.

@Rik.

Ik doe dat veel simpeler.
P1 * V1 = P2 * V2.

Enthalpie van de brandstof en voila.

Stuw is te meten, Q-toe en Q-af ook, Temp in en temp uit ook.

En als je dit effe doorrekend besef je pas hoe beroerd randement zo'n vuurdoosje heeft.

Groet Ger.

Hoi,

bedankt voor het meedenken :)

Herman, dat is inderdaad ook interessant om te meten. tegen die tijd dat ik er aan toe ben, dokteren we dat wel verder uit :)

Ger,

neem je in jouw berekening dan ook alle efficiënties mee? Het gaat hier om het vermogen van een freepower, jouw berekening is voor een thrust turbine? of hoe bedoel je dit?:)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
En als je dit effe doorrekend besef je pas hoe beroerd randement zo'n vuurdoosje heeft.

Groet Ger.
Die straalkachels zijn ook nooit bedoeld voor iets met rendement, alleen maar om van de olievooraad af te komen ha ha ha :D. Dat er vervolgens gekken waren om ze onder vliegtuigen te knopen......

Je bent lekker bezig Rick, je pakt alles grondig en netjes aan, ben benieuwd wat straks je praktische metingen zullen zijn.

grtz,
Gerald

Gerald zit terug getrokken in z`n hokje om zijn F16 op en top te maken.

Wel heel mooi werk Rik :worship:

@ Berto&Gerald:
Tnx! :D

@Ron:
die opstelling is denk ik te licht, dus dat zal wel een autodynamo worden dan. Door een spanning op de veldwikkelingen te zetten kun je de hoeveelheid tegenkoppel instellen. Je moet dan de boel nog wel eiken natuurlijk ;). Wellicht dat zelfs een dynamo te licht is, en dat ik aan een 3 fase generator moet gaan denken tegen die tijd...

Gr. Rik

Hoe is het nu eigenlijk met jou Gerald ,ik hoor of zie niets meer van je.
Groet,

Martin.

:D

Gerald zit terug getrokken in z`n hokje om zijn F16 op en top te maken.
Da's zóó waar......;) Hey Martin, ja ik doe ook nog eens wat anders dan alleen turbinnekkes bouwen, dat is maar ongeveer 5% van m'n hobby. Alles loopt en doet het goed dus weinig turbine nieuws/vorderingen. Intussen zit ik op andere forum draadjes te knoeien waar jij niet zit, vandaar. Maar t'gaat prima hier hoor, lekker bezig en ik lees wel wat rond hoor. Zit wél te denken aan een monster motor, die GR180 is marginaal (naar mijn zin dan ha ha ha!) voor mijn grote F16, heb al wat tekeningen voor een 30kg motor gemaakt met de nieuwe Dieter Albisser 85mm turbine wiel en een 95mm compressor. (Laat ik hem de GR300 noemen....:cool:) Motor diameter ongeveer 130-135mm, hangt af van waar ik m'n buitenmantel kan maken. Maar voordat ik er serieus mee aan de slag ga duurt minimaal nog een jaar denk ik......

Hier een beginnetje....:
GroteFoto-VQ8CP7MR.jpg

Maar nu weer :ontopic:, k'wil je draadje niet vervuilen Rick. :D

Grtz,
Gerald

Ja Ja Gerald , dat weten we dus ook weer.

Nou de twee leerlingen doen het goed hoor , ze kunnen bepaalde dingen niet ,maar die doe ik dan weer , en jij helpt ook goed mee heb ik begrepen .

prachtig dat je dat allemaal wilt doen.

Ik probeer de motor voor februari aan het lopen te hebben .

Mvg,

Martin.

even een kort bericht:

dwarsdoorsnede van 2nd stage + turbine. er moeten nog wat onderdelen getekend worden, maar dat doe ik later.
dit doe ik om 2nd stage gedeelte goed te ontwerpen, fouten zijn niet te veroorloven ;)

b171.PNG

Gr. Rik

Back