Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Mooi uitgelegd Rene .

Ik heb ook nog zo,n draadhoekmeter liggen , zal het toch nog eens proberen met de ferm.

Mvg,

Martin.
 
@Rene

Keurig uitgelegd Rene, ik dacht ik zal er niet zover op ingaan hier, omdat het geen zin heeft om een M6 draadje te snijden op de turbineassen.

Citaat:Let er op dat de beitel goed haaks op de as staat, anders is de tophoek van de draad niet gelijk.

Uiteraard bedoel jij, beitel of beitelhouder met plaatje, in het geval van een beitelhouder met plaatje, dan is het plaatje de belangrijkste faktor en niet de beitelhouder, de tophoek is het belangrijkste uiteraard en daar ga je vanuit, hoe de beitelhouder staat is niet aan de orde.

Ik heb andere plaatjes die gewoon tekoop zijn in 55 en 60 graden, ik zal er wel even een foto van maken en hier plaatsen, maar ik denk dat jij ze best wel kent, die draaien namelijk gelijk de buitendia en de snedediepte op de juiste eindmaat, natuurlijk niet in 1 snede.

Ik zie hier op de foto geen M6 boutje / asje met uitloop in de 3klauw zitten, en je laat een beitelhouder met plaatje zien en ik denk zo te zien heeft die niet de juiste punthoek voor M6.

Maar mij is het duidelijk dat dit alleen even een voorbeeld is en om het hier een beetje duidelijk te laten overkomen voor de kijkers en lezers en ? oeps

De plaatjes die jij laat zien hier gebruik ik voor het gewone draaiwerk en daarna gebruik ik geslepen plaatjes voor het fijne nadraaien. uiteraard doe ik het nadraaien alleen eerst als het te draaien onderdeel is afgekoeld.

Verder vraag ik mij af welke hobbyist gebruikt er wisselplaatjes dat zullen er weinig zijn denk ik ma kan het verkeert hebben hoor, alhoewel het wel 2008 is natuurlijk, oeps kijk na Erik deze man/jongen is toppie bezig en dat met een leeftijd van 20 jaar geweldig.


Vriendelijke groeten Japio

P/S leuk hoor, dit leerde we vroeger al op de LTS op een AI Hembrug draaiebank en gelukkig komt de LTS weer terug

Hier de beloofde foto van de plaatjes die ik gebruik ik heb ze van spoed 1 tot 3
sv400171pn6.jpg


En hier een foto van een draadmicromater icl de calibers voor 55 en 60 graden wel bij werkplaats temp van 20 graden calibreren
sv400172nd3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen dat er meer TU/e-ers zijn die met turbine bouw bezig zijn. Ik ben zelf ook bezig met de KJ66, voorlopig alleen met de zeldzame onderdeeltjes die niet gedraaid hoeven te worden, omdat ik er zelf geen heb. Ik ben nu nog materiaal aan het verzamelen voor de delen die gedraaid moeten worden.
Ik vermoed dat er op de TU de nodige draai- en frees-banken staan. Misschien iemand van de Technische Dienst lief aankijken? Er staan daar ook een leuke schaafbank en carousselbank ;) Doe jij werktuigbouwkunde?
 
draadsnijden

Even een vervolg op het draadsnijden voor de liefhebbers,
Ik ga er vanuit dat er een aantal modelbouwers onder ons zijn die het eng vinden om de bank tijdens het draadsnijden aan en uit te willen zetten.
Dat IS het ook je verkloot er heel erg snel een mooi werkstuk mee.

Bij een lang stuk draadsnijden met een behoorlijke diameter is het elektrisch draadsnijden voor een geoefend draaier goed te doen, natuurlijk ook de kleinere.
Maar voor de meeste hobbyisten onder ons een simpele tip:
Gebruik gewoon een slinger achter op de hoofdas.
Je kunt hiermee gemakkelijk voor en achteruit draaien,
MAAR LET OP ! LAAT DE BEITEL IN HET WERKSTUK STAAN. DUS OOK IN DE TANDWIELOVERBRENGING.

In het geval van onze as M6 spoed 1mm. (as afdraaien op 6mm) insnijden totaal 0,61mm

Om de beitel en de as niet te veel te belasten aan 2 zijden van de te snijden draad ,
plaats ik altijd het dwarssupport onder een hoek.
Hierdoor wordt bij elke voorwaartse beweging van de beitel de te snijden draad min of meer aan 1 zijde weggenomen.

Zet de beitel tegen de as AAN en geef de nonius (van het dwarssupport) een tiende naar voren............
draai aan de slinger tot het einde van de draad...........KIJK naar je stand op de nonius..............draai iets meer als een tiende terug en ........
draai de beitel met de slinger terug.
Begin nu weer van voor af aan..............draai de nonius naar zijn OUDE stand PLUS een tiende extra..........en snijden maar.

Bovenstaand draai je dus bij elke GANG een tiende van de draad en terug haal je er niets af.

Om nu een goede PASSENDE draad te kunnen snijden, is het verstandig EERST een moer te maken of te kopen.
Je kunt deze dan met regelmaat passen op je te snijden draad tot deze goed loopt.
LET OP! een paar honderste mm teveel er af en je moer rammeld op de as.
















sterkte mvg Rene

ps Jaap, je hebt helemaal gelijk natuurlijk is e.e.a. ter illustratie.
De beitel is voor een ander doel maar wel 3x 60 graden wat een duidelijke foto geeft.
 
Laatst bewerkt:
draadsnijden

Om even terug te komen op het mogelijk scheef snijden met een snijplaatje.

Maak in een verloren regenachtige dag even een snijplaathouder.
Met adapter voor de kleine plaatjes.

De conus voor je bank kun je los kopen ....................of als goede draaier zelf maken.
De houder glijdt PAS over de vaste as in de losse kop.

Draai het zoveel mogelijk in 1 opspanning dan zit je snij plaatje er mooi recht in, en snijd deze een mooi recht draadje.

Met de hand kun je de houder over de te snijden as bewegen en aan het einde laat je hem los.
Nu kun je de bank omschakelen en terug draaien.

(soms gebruik ik een tang zoals je kunt zien) vooral bij rvs.







mvg Rene
 
Laatst bewerkt:
Hej bedankt iedereen voor de heldere uitleg over het draadsnijden.

Vandaag bij buitelaar dus geweest. Een man daar die me geholpen heeft kende Ger Kovacs en Gerald Rutten van wie ik ook kende. Hij vliegt zelf met een groot modelvliegtuig met een radiaal motor. Hij had me dingen uitgelegd bij het draaien en frezen e.d. Ik heb gekozen om een vertex verdeelplaat en klauwplaat. Hij zei dat ik hier geen spijt van zou krijgen, en dat Ger en Gerald dit zouden bevestigen. Die HBM100 kantelbaar was achteraf toch eigenlijk wel een beetje intertoy's spulletjes :p. Ik heb ook een fatsoenlijke tapset gekocht (eindelijk) van M3 tot M8, en van elke 3 taps (die elk steeds dieper snijden) , en van elke maat een snijmoer, + een M6 linkse snijmoer.

b7.JPG


morgen ga ik mijn verdeelset opbouwen (moet nog gaten in klauwplaat boren) en 3e poging voor de beruchte case rear ring :p


Groeten, Rik
 
Laatst bewerkt:
verdeelplaat

@Rik.

Op zo'n verdeelplaat kun je heel mooi de diffusor wiggen maken en de gaten boren voor de compressor housing en de 8 of 12 gaten in de nozzle guide vaine's oftewel de 'NGV' die voor het turbine wiel zit waar de NGV mee aan de 'ketel' vastgezet wordt.
Ook de gaten in de astunnelflens waarmee/aan de diffussor wordt bevestigd en soms ook de NGV aan de astunnel, krijg je zo mooi verdeeld.
Als je de verdeelplaat haaks op de freestafel kan zetten, en dat kan zie ik, dan is het ook goed te doen om de radiaal wiggen uit het handje te frezen, als je een zogenaamde 'vortex' diffussor wilt gaan maken dan is het niet eens nodig om de verdeeltafel haaks op de freestafel te zetten.
PS draadsnijden doe ik gewoon met een snijplaatje, voorzichtig tegen de overzijde center aanzetten en dan met beleid de klauwplaat en center met het handje ronddraaien en je krijgt een mooi draadje. (en olie gebruiken hé )
Dat draad op de bank snijden?, daar ben ik te gemakkelijk en te grof voor :wink: duurt me te lang.
Ik zou zeggen "houdt de vaart erin" :wink:

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie set rik,
Heb je er ook de benodigde verdeelschijven erbij gekocht?
Makkelijk als je zelf een diffusor wil maken, of een aantal gaten wil boren.

mvg Rene
 
@Rik

Inderdaat een mooi setje, niks mis mee toppie hoor, maar ik geef je hier een tip om je verdeelsetje goed te centreren op je freesbank.

Ik span een as in de freesbank maakt niet uit welke dia hoor en doe die in de 3klauw dan pas draaie ik de 3klauw dicht en zet ik de verdeeltafel vast op de freesbanktafel en zet alles op nul, natuurlijk houd ik rekening met een eventuele speling en (natuurlijk) heb ik digitale uitlezing erg makkelijk trouwens).

En zo is je verdeeltafel/incl je 3klauw precies in het center van je freesbank toch ???

Vriendelijke groet

Jaap gaasbeek
 
Hoi mensen,

Ik heb niet de verdeelschijven erbij gekocht. Die zijn om tandwielen te maken toch?
Maar aangezien ik alles toch CNC maak, kan ik straks heel eenvoudig tandwielen CNC frezen. Vanmiddag bij Kusters metaalbewerking wezen kijken. Daar stond een machine, die kon een werkstuk van 2 ton frezen met een maximale afmeting van 1000 x 1100 x 750 mm, en dat met 5 assen tegelijk :p.

Na dit leuke uitje ben ik naar Pehavo geweest, en heb ik 6 tandriemschijven gekocht en 2 riempjes, en een tandriemschijf al op een van mijn motors gemonteerd. Even opgeboord met 6.35 , M3 draad in de zijkant getapt en t zit perfect :p. Ook de condensatorbank heb ik al gemaakt. Morgen ga ik derde poging voor case rear doen, want vandaag niet aan toe gekomen. (ik ben namelijk ook nog een tractor aan het reviseren, iets groter dan de trekkers van Martin :D) Volgende week ga ik de voeding + de Stepperdrives in mijn behuizing monteren, en dan wellicht al de eerste tests.

Morgen dus meer.

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rik,

nog even over de DFX bestanden voor de cnc test,
ik heb nog even gezocht op mijn harde schijf, maar na mn pc crash zijn alle bestanden verloren gegaan.:(
ik had ook al veel tekeningen klaar voor het onderstel van mn F-16, allemaal foetsie:mad: in de toekost ga ik dit soort bestanden toch maar is veilig opslaan op een cd oid.
ik heb nog wel wat tekeningen op een stikkie staan, maar dat is een tekening voor een pakking van mn mvvs 58 motor.
ik wil je deze tekening wel sturen, heb je in ieder geval iets om een test mee te doen als je cnc bsturing klaar is.
ik teken overigens in A9cad, het omzetten naar gcode taal doe ik met cambam, en het uiteindelijke freesprogramma is Mach3.
al deze programma,s zijn gratis te downloaden dat is wel lekker voordelig he?(we blijven natuurlijk zuinige nederlanders:))
laat maar even weten of je het bestandje wil hebben
groeten Gertjan.
 
Hoi Rik, je machinepark ziet er errug indrukwekkend uit man! Voor datzelfde bedrag had je waarschijnlijk al enkele turbines kunnen kopen?

Maakt niet uit, zelf maken is natuurlijk altijd leuker en je bent er waarschijnlijk nog veel meer mee van plan denk ik. Nu binnenkort langzamerhand aan je turbine beginnen hé? :D

Grtz,
Gerald
 
Verdeelschijven

Beste Rik,
Koop de verdeelschijven er een keer bij, dan kan je op simpele wijze alle verdelingen maken die je wilt hebben.
Makkelijk om bv een aantal gaten gelijk verdeeld te boren in je diffuser, lagertunnel of
in de flens van de uitlaatconus.
De gaten passen dan altijd op elkaars onderdelen in welke stand dan ook.
Beslist niet alleen voor het frezen van tandwielen!!

Wat niet handig is dat je nu elke keer een aantal graden verder moet draaien,
met alle gevaar van vertellen.

mvg Rene
 
Beste mensen,

Goed nieuws hier :D

Het eerste onderdeel is gelukt :proost:

Vandaag eens wer geduldig aan de case rear begonnen, en nu is hij wel gelukt. Ik moet aleen de gaten nog tappen en boren, en dan is ie helemaal klaar. Dit kon ik vandaag nog niet doen, want ik heb nog en klokhouder nodig, om de klauwplaat goed op de verdeelunit te monteren/centreren. Ga ik waarschijnlijk zaterdag even halen (dus weer naar waddinxveen :p). Qua CNC projekt hoeft er ook niet veel meer te gebeuren tot de eerste tests. Hier een foto van het case rear:
b8.JPG


voor mensen die meer willen zien, klik hier en dan onder het tabblad projekten
@ Gertjan

graag, dan zie ik iig wat bewegen :p

@ rene,

Ik zal even kijken afhankelijk hoe duur de schijven zijn, want tellen vind ik ook niet zo'n ramp.
Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Reactie van Wren

Hoi

Ik had vorige week trouwens Wren Turbines een e-mail gestuurd met de vraag wat een compressor, ngv, turbine, veer en ceramische lagers ieder kosten, en heb nu een reactie terug, alleen geen prijzen :p Ze schreven onder andere het volgende:
We don't sell the compressor for the homebuild engine - we use a different one now - so you have to buy that from a compressor supplier.
The pipes and spring aren't on the website but they are in stock.

komt er dus op neer dat ik mijn compressor ergens anders vandaan moet halen. Waarschijnlijk dus hier

nu maar wachten op de prijzen dus.

Groeten Rik :bye:
 
Rik , waar heb nu eigenlijk naar gemaild , naar Wren Usa , of naar Engeland?

Want het lijkt me sterk dat ze de compressor wielen niet meer verkopen .

Je moet zo en zo Sara Parish hebben , maar je had het over een Ron , die moet je niet hebben.
Als ze moeilijk doen ,mail me dan direct , dan zorg ik ik wel voor dat er een compressor wiel naar jou komt.

Maar eerst , als je dit nog niet gedaan had tenminste ,even naar Sara Parish ,mailen , dus de UK.

Groetjes,

Martin.
 
hoi martin en gerald,

Bedankt voor jullie reactie. Ik had in eerste instantie gemaild naar Wren USA, maar ron ballard had het mailtje doorgestuurd naar Sara Parish.
Ik had al een reactie naar haar terug gestuurd, want ze was denk ik vergeten de prijzen te noemen voor de onderdelen die ik gevraagd had:
Code:
 - compressor wheel balanced and bored
 - turbine wheel balanced and bored
 - unmachined NGV
 - inconel tube 5mm 1 metre
 - 2x 688 ceramic bearings
 - 2x spring for shaft tunnel
 - lubrication pipe
 - gaspipe
 - fuelpipe

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
materiaal balanceerbank

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels wat materiaal voor de balanceerbank geregeld.
plaat aluminium van 20 x 400 x 150 mm, en een aantal blokjes van 80 x 30 x 20 mm. Hier kan ik dus ook dit weekend een begin aan maken.
van welk materiaal kun je het beste die soort bladveren maken waarmee het bovenste met het onderste blokje verbonden is? ( bijv op deze foto)

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Back
Top