WW1 Avia BH3 voor RBC

Ben een heel aantal dagen niet op het forum aanwezig geweest en heb dit draadje gemist, maar zoals Jaap zegt, stil van bewondering!
 
Ziet er mooi uit, alleen WW1 kisten (ook dubbeldekkers) zijn niet mijn favoriete modellen.
 
Jaap , Arvid

Dank U :lol:

Wouter,

Kan me dat voorstellen maar het is toch echt heel leuk (en soms lastig) om een WW1 model te vliegen vooral in de wedstrijd heb ik ervaren omdat je dan echt moet werken om de figuren fatsoenlijk neer te zetten en dat verhoogd voor mij de fun.

Wat het vliegen van een model als de Avia betreft dat vereist wat richtingsroer mixen met rolroer (of leuker apart sturen) maar verder vliegt dat prima en starten is met 1/3 gas mooi schaal zou zelfs nog een prima rolroer trainer kunnen zijn.

Waarom zijn het eigenlijk niet je favoriete, is dat de snelheid, het gewapper of iets anders, want voor schaal kun je daar lekker op uitleven.

Ton
 
Waarom zijn het eigenlijk niet je favoriete, is dat de snelheid, het gewapper of iets anders, want voor schaal kun je daar lekker op uitleven.
Tja waarom "minder mooi", ik kan het niet precies bewoorden. Het is niet eens minder mooi, maar het gevoel dat je er bij hebt. Het zal ook wel met de 'jongens'mentaliteit te maken hebben. Ik bedoel alle heldhaftige verhalen en films gaan toch meestal wel over de relatief snelle(re) WWII warbirds en niet over de 'langzame' kistjes met amper bewapening. En wellicht heeft het er ook mee te maken dat er bij WWI relatief weining europese landen betroken waren en bij WWII was dit meer een echte World War, en is er daarom meer 'betrokkenheid'.

Daarbij komt dat de WWII prop vliegtuigen de laatste echte 'stoere' generatie was want daarna kwamen de jets opzetten. Ook wel mooi maar er is niets zo lekker als het gerochel van een opstartende MERLIN of het geluid hiervan in een low-pass 8) Ik ben ook nog erg aan het twijfelen of ik dit jaar weer naar Duxford zal gaan, de planning was van niet, maar....die shows die de "MERLIN kisten" uitvoeren echt smullen geblazen!
 
En wellicht heeft het er ook mee te maken dat er bij WWI relatief weining europese landen betroken waren en bij WWII was dit meer een echte World War, en is er daarom meer 'betrokkenheid'.

Holly crap Phoenix,

Jij zat niet vooraan bij geschiedenis les hé. :cry:

De strijdende partijen waren eigenlijk in twee bondgenootschappen opgedeeld: de Centralen (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Turkije met hun bondgenoten) stonden tegenover de Geallieerden (Rusland, Frankrijk, Engeland en later ook Amerika met hun bondgenoten). Alle Europese landen, uitgezonderd de Scandinavische landen, Spanje, Zwitserland en Nederland, waren bij WOI betrokken. :teacher:
:!: En de koloniën van die landen :!:
In het geval van Engeland bijna de halve wereld op dat moment
 
:oops: hum, wat ongelukkig gekozen woorden, wellicht daarom ook mijn desinteresse in WWI vliegtuigen. :wink:
Ik denk toch dat het er ook mee te maken heeft dat wij als land niet direct betrokken zijn geweest in WWI en dit dus ook niet herdenken. WWII spreekt (mij) daarom veel meer aan, ook de gebeurtenissen in Nedelands Indië (mijn indische grootouders zaten nl. in jappenkampen).

Maar genoeg hierover nu weer terug naar dit mooie bouwdraadje :yes:
 
Hi Ton,
Diepe bewondering hoe makkelijk je dat allemaal bouwt! Laat de foto's maar komen, dat zijn er nooit te veel!
Bart
 
Jacques / Iwan,

Zo wel even grappig wat geschiedenis erbij, moet bekennen dat ik daar niets mee doe wat betreft de keuze van mijn modellen :oops: .

Dat is soms een nadeel want er zijn er zoveel die ik nog wil bouwen dat de keuze niet eenvoudig maakt.

Van de andere kant wel weer leuk omdat in mijn keuze van modellen geen lijn zit, daarmee dus van de Spitfire naar een F100 ga daarna naar een Avia en vervolgens een Yak15, Gloster G40 en een Corby Starlet heb getekend en ook weer een beginnetje hebt gemaakt aan Spitfire Mark 9, Vought Kingfisher en een Volksplane.

Grappig toch 8) vind ze allemaal even mooi en leuk om te tekenen, bouwen en vliegen.

Bart,

Graag gedaan en hier zijn weer wat meer plaatjes.


normal_1%20Avia3%20%2863%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2864%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2865%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2866%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2867%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2868%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2869%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2870%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2871%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2872%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2873%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2874%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2875%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2876%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2877%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2878%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2879%29.JPG



Dit was het weer even voor nu

Ton
 
Ik heb niets met het ww1 tijdperk maar ik moet zeggen dat ik door dit bouwverslag toch wel aangenaam geprikkeld word........

Zoals altijd.... ga alsjeblieft door Ton ;)
 
Gewoonweg SCHITTEREND :worship:

Ga zo door en laat die foto`s maar komen dat kunnen er nooit genoeg zijn :wink:
 
Ben / Berto,

Oke dan daar gaat tie weer.

normal_1%20Avia3%20%2880%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2881%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2882%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2883%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2884%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2885%29.JPG

De gedachte was het onderstel verend te maken maar dat bleek lastig te zijn en is dus niet voor gekozen.


Verder met de vleugelsteunen
normal_1%20Avia3%20%2887%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2888%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2889%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2890%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2891%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2892%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2893%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2894%29.JPG

normal_1%20Avia3%20%2895%29.JPG


Ton
 
mooi al die foto`s een lust om naar te kijken.

Even over het verend maken van het landingsgestel.

normal_1%20Avia3%20%2885%29.JPG

Als je nu de stang omhoog laat drukken door een veertje (in de kist dus omlaag :wink: ).
Met het model in normale positie komt de veer dus tussen de bovenzijde van de stang en het landingsgestel frame in dan zou dat toch moeten werken?
 
Berto,

Ja dat zou een optie zijn maar dat lijkt mij lastig om te maken zeker als het een kit moet gaan worden.

Had voor een verendonderstel voorbereidingen getroffen vandaar ook de sleufje in het onderstel, maar dat viel anders dan getekend en bedacht.

normal_1%20Avia3%20%2878%29.JPG

Zoals je kunt zien loopt het onderstel van link naar recht en omgekeerd, waarbij de linker draad uitkomt bij het wiel aan de rechter zijde.

Zoals je kunt zien loopt de draad omhoog dat de veerweg zou moeten zijn als het model op de wielen zou staan. De vering zou dan de torsie van het draad zijn.

De draden zouden in de midden gesoldeerd worden ter versteviging en een soort van scharnierpunt, maar bij het kruisen van de draden liep de achterste tegen de soldeerverbinding van de basis driehoek en liep daarmee vast dat bij het tekenen niet was opgevallen.

Het idee moet kunnen en zou nog steeds kunnen functioneren :lol: maar het soldeerpunt van de basis driehoek moet dan omhoog (richting de romp), 8) om ruimte te krijgen voor de veerweg van het draad met wiel.

Als je de foto's bekijkt van de Bristol zie je ook een verend systeem dat goed werkt en met de elastiek na is te spannen op de gewenste veerkracht.
normal_Bristol%20M1C%20%2857%29.JPG


Ton
 
Dank je Ben,

Nog wat meer plaatjes

normal_1A%20Avia3%20%28126%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28127%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28128%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28129%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28130%29.JPG

De servo steekt door de folie en komt prima uit, heb namelijk een hekel aan luikjes.
normal_1A%20Avia3%20%28131%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28132%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28133%29.JPG

De rolroer scharnier is met folie gedaan, maar weet nog niet zeker of het toch gewone scharnieren zal gaan worden omdat dat meer schaal zal lijken.
normal_1A%20Avia3%20%28134%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28135%29.JPG


Ton
 
Ton, je hebt hekel aan luikjes, maar wat nu als de servo het begeeft? Is een luikje toch bijzonder handig. Persoonlijk heb ik ook geen luikjes in de vleugel omdat die daar niet horen. Maar als er iets in zit wat kapot kan, is dat zeker handig.
Klopt, je kan zeggen dat je dat wel ziet wanneer het gebeurt, maar dan?

Maar goed, dat zijn mijn gedachtenspinsels en hoeven niet de jouwe te zijn :)
 
Arvid,

Luikje is natuurlijk handig maar vind het een lelijk gezicht en heb in al die jaren dat ik vlieg maar 1 kapotte servo gehad en dat was in de Spitfire, dat gebeurde tijdens storing waarbij de miniservo tandwielen kapot draaide.

Een crash tel ik niet mee want dan heb je altijd schade en heb je altijd kans op een kapotte servo, de vleugel moet dan toch gerepareerd worden of misschien wel open ter controle.

In de Avia heb ik een vakje gemaakt waar de folie op vastzit, gaat een servo kapot is het alleen een kwestie van een gaatje maken servo wisselen en dicht folieen en in de kleur spuiten.

Bij een gelakt / gespoten model heb je altijd lakschade bij het openen van een luikje dan kun je net zogoed het mes erin zetten om de servo te wisselen, als dat echt een keer zou moeten.
normal_1A%20Avia3%20%28111%29.JPG


Ton
 
Back
Top