X-24

Naar aanleiding van dit draadje, twin-edf-bedacht-voor-snelheid-2 ben ik begonnen aan het ontwerp van een snelle twin met props, wat daar van geworden is zie je hieronder.

4s2m.jpg

d6u8.jpg

In het lastenboek staat
1600mm span
2x 42mm motor met 500 à 600kv
6s 5000mAh
doel 4000gr
en natuurlijk retracts.

Ik ga hem zoals mijn Puma volledig uit segmenten van Styrofoam bouwen bekleed met papier.
de-wederopstanding-van-een-vliegende-legende-puma-ii-t
Het grootste deel van de files voor het snijden zijn klaar en er zijn al enkele stukken gesneden.

v4zt.jpg

4a0b.jpg

gd33.jpg

Het enige waar ik nog niet echt uit ben is de positie van de stabilo, naargelang de goesting van de dag twijfel ik tussen volgende opties

fhne.jpg

wpbt.jpg

vunn.jpg

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project,en ziet er goed uit.

Stabilo bovenaan ziet er het coolst uit vond ik. Meest effectief is denk ik de laagste optie ter hoogte van de vleugel. Dan is die het meest effectief ivm de propwash.

Cor

Het is al een tijdje geleden, het gaat ook niet altijd zo snel als ik het soms zou willen maar de X-24 krijgt zo stilaan toch vorm.

de hete draad in actie,

X-24 001 by vonw004, on Flickr

na een tijdje krijg je dan een mooie puzzel,

X-24 012 by vonw004, on Flickr

het verlijmen van de segmenten,

X-24 013 by vonw004, on Flickr

X-24 015 by vonw004, on Flickr

de romp begint toch al ergens op te lijken,

X-24 019 by vonw004, on Flickr

ik heb dan toch gekozen voor de coolste look, de stab komt in het kievlak.

X-24 101 by vonw004, on Flickr

X-24 104 by vonw004, on Flickr

X-24 106 by vonw004, on Flickr

X-24 204 by vonw004, on Flickr

X-24 205 by vonw004, on Flickr

ondertussen vers van de pers de middenste delen van de vleugel

X-24 203 by vonw004, on Flickr

en een foutje in de foam, maar dat is gauw weggewerkt

X-24 207 by vonw004, on Flickr

X-24 208 by vonw004, on Flickr

de volledige set van de foto"s vind je hier
X-24 - a set on Flickr

wordt vervolgd

Zou nog kunnen dat het glasvezel wordt daar ben ik nog niet volledig uit maar ik hou niet van epoxy en ik ben nu eenmaal fan van papier, dus waarschijnlijk wordt het dat wel. Papier kan je goed in kleinere stukken aanbrengen dat geeft een leuk effect alsof het panelen zijn zoals bij een echt toestel, zoals hier op de foto's te zien is.
Mijn ME109E van vijftien jaar geleden, toen nog met een Speed700 en 12 echte dikke NiCd cellen ;-)

Vervolg

Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder en krijgt de X-24 stilaan vorm

verlijmen van de liggers, 6x6 hardhout, moet zeker volstaan

X-24 303 by vonw004, on Flickr

Het inpassen van de motorophanging en retracts, ik droom al jaren van een CNC freestafel maar deze zijn nog ambachtelijk gezaagd,

X-24 305 by vonw004, on Flickr

en het begint er al op te lijken

X-24 307 by vonw004, on Flickr

X-24 309 by vonw004, on Flickr

tot zover voor vandaag, de volgende update volgt binnen enkele dagen

Ontzettend gaaf modelletje! Uitwerking ziet er tot zover ook heel goed uit. Ben erg benieuwd naar het eind- en vliegresultaat. In welk programma heb je dit precies getekend?

Ontzettend gaaf modelletje! Uitwerking ziet er tot zover ook heel goed uit. Ben erg benieuwd naar het eind- en vliegresultaat. In welk programma heb je dit precies getekend?

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe hij vliegt natuurlijk maar daar dat komt wel goed, er is immers niets exotisch aan de configuratie, een NACA2412 aan de wortel en op de tip een NACA0012. Dit staat normaal gezien garant voor goede vliegeigenschappen, ik heb het al op verschillende ontwerpen gebruikt en heb er niets dan goede ervaringen mee.

Het model is getekend in Rhino.

ondertussen zijn ook de motorophangingen en de vleugelhelften aan elkaar gelijmd.

terug van weg geweest,

Na een weekje verlof gaat de bouw verder, niet meteen zo spectaculair als ervoor maar toch.
De vleugel is ondertussen klaar voor het bespannen met papier, met wat geluk kan ik er dezen avond aan beginnen.
In tegenstelling tot mijn vorige modellen ga ik deze keer de rolroeren pas uitsnijden na het bespannen en dan verder afwerken. Als ze apart bespannen worden trekken ze al gauw wat krom, dit kan dan wel door ze boven stoom te houden weer recht getrokken worden maar dat hoop ik dus nu te voorkomen. We zullen zien.

Achteraan in de vleugel heb ik nog een versterking ingewerkt, dit is om de krachten wat op te vangen als het model op zijn wielen staat, dan komen de krachten vooraan op de neuslijst en torsen de vleugel ietsje zonder bespanning, als de bespanning er op zit dan is het geheel wel zeer stijf maar maar als de landing eens niet goed zit en het landingsgestel een hardere klap krijgt dan kan het papier scheuren en ben je meteen alle sterkte hiervan kwijt. Daarom leg ik ook voor de rolroeren over heel de spanwijdte een met glasvezel versterkte tape, dit voorkomt het inscheuren ter hoogte van de uitsnijding van het rolroer.

X-24 402 by vonw004, on Flickr

X-24 406 by vonw004, on Flickr

X-24 405 by vonw004, on Flickr

X-24 404 by vonw004, on Flickr

De neuslijst voorzie ik ook steeds van een met glasvezel versterkt tape, dan verdraagt deze ook iets meer.

X-24 403 by vonw004, on Flickr

Ter hoogte van het accu-luik heb ik twee saté stokjes ingewerkt en stevig verlijmd om daar de romp wat meer stevigheid te geven.

X-24 401 by vonw004, on Flickr

tot zover voor vandaag, wordt vervolgd

Als je bedrading moet verlengen, dan de drie-motordraden verlengen. Als je er niet om heen kunt om de twee accu-draden te verlengen, kan het nodig zijn om voorzorgsmaatregelen te nemen:
too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds

Contents
  • Problem
  • Solution
  • Rule of thumb
  • Capacitor type
  • Capacitor polarity!
  • How to add extra capacitors
  • Expert/manufacturer opinions, rules of thumb, installation
  • Explanation/theory
  • Measurements
  • DIY pictures

Als je bedrading moet verlengen, dan de drie-motordraden verlengen. Als je er niet om heen kunt om de twee accu-draden te verlengen, kan het nodig zijn om voorzorgsmaatregelen te nemen:
too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds

Contents
  • Problem
  • Solution
  • Rule of thumb
  • Capacitor type
  • Capacitor polarity!
  • How to add extra capacitors
  • Expert/manufacturer opinions, rules of thumb, installation
  • Explanation/theory
  • Measurements
  • DIY pictures

Ron,

Daar ben ik van op de hoogte, toch bedankt

Dirk

potverdrie schitterend en zo bevredigend t zelf te doen...
nog nooit eerder van dat papier gehoord, geweldig

Inderdaad, niets tegen ARF, ik heb ook verschillende leuke en goede ARF toestellen gevlogen maar het plezier om met een zelf gebouwd model te vliegen is zoveel groter dan met de duurste en mooiste ARF. Na enkele jaren steeds weer de gemakkelijke weg van de ARF gekozen te hebben ben ik sedert vorig jaar weer volop aan het tekenen en bouwen en heb sindsdien weer een pak meer voldoening van mijn hobby.

Het papier dat ik gebruik wordt hier in België verkocht bij AVApapier als "gebleekt kraftpapier" is wat dunner dan het gebruikelijke bruine kraftpapier maar het grote voordeel is dat het wit is, zo heb je meteen een mooie ondergrond voor de kleurtjes. En het leukste moet nog komen, het kost ongeveer € 2.50 voor 12m², dat is gewoon hilarisch. Hier komt dan nog een beetje verdunde houtlijm bij en twee laagjes watergedragen parketlak, kortom het ideale recept voor crisismodellen ;-)

De vleugel is bespannen en de romp wordt voorbereid voor het bespannen, plamuren schuren, weer plamuren en nog eens schuren tot ik tevreden ben met het resultaat .

X-24 502 by vonw004, on Flickr

Zoals al gezegd heb ik eerst de volledige vleugel bespannen en dan pas de rolroeren uitgesneden en afgewerkt. Nu heb ik zonder al te veel moeite mooie strakke roeren, zal het in de toekomst meer zo doen.

X-24 501 by vonw004, on Flickr

Het acculuikje "klakt" ook al mooi dicht door twee magneten van een overleden buitenloper en twee stukjes van een breekmes.

X-24 503 by vonw004, on Flickr

Ben weer weg want ondertussen is de plamuur weer droog en ligt het schuurpapier al ongeduldig te wachten,

Dirk

Back