xerces

Discussie in 'F3P' gestart door Jan scholten, 19 sep 2010.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik hoop een van de komende weken een volgende lichtere versie van deze mini yak van 53 cm span te kunnen gaan bouwen. Winfried zou bekijken of ie een paar setjes voor me kan uitsnijden in aerodepron.

    [160664] mini-yak-55-a

    De huidige versie was in standaard depron met een 6 grams ESC en een AR 6115 ontvanger.

    Ik zou volgens de berekeningen onder 45 gr uit moeten komen.
    Setup blijft 2S. ESC wordt één zonder BEC en een Spektrum AR6310 als ontvanger.

    Ik kijk in ieder geval uit naar je ervaringen ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.132
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag Hans,

    Inmiddels ben ik weer iets verder met het uitzoeken van de setupjes.
    36cm Xerces:
    - Tiger motor
    - XP3A ESC
    - AR6400L ontvanger
    - 1500L servo's van Spektrum op rol
    - 1S accu, gewoon standaard maatje van de ultra micro kistjes van E-flite/Parkzone

    52cm Xerces:
    - motor nog uit te zoeken (Heb jij inmiddels de ideale motor gevonden Niek?)
    - YGE 7S ESC (net besteld bij Peter)
    - Diode voor spanning naar de ontvanger
    - OrangeRX R415 ontvanger
    - 3x HK-282A servo (2 gram)
    - 2S 120mAh accu
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2012
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De C10 2900 kV outrunner met 5x3 prop leverde voor m'n 55 gr wegende yak net niet genoeg power voor prophangen in combinatie met een 2S 120 mAh Lipo. Met een 180 mAh 2S lipo en een 6x3 prop wel (alleen is ie dan omwille van de hogere vleugelbelasting wat sneller... indoor kan wel, maar het gaat nogal snel met die setup).

    Ik neem aan dat die 52 cm Xerces heel wat minder zal wegen dan 55 gr. Dan zou die motor met een 5x3 prop en 120 mAh 2S liop voldoende moet zijn voor je 52 cm Xerces...
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Op nog wat details na zo goed als klaar...
    De 2de die ik ooit gebouwd heb. Weer heel veel bijgeleerd.

    Waarschijnlijk zondag de maiden. Kijk er al naar uit!

    Bedankt voor jullie adviezen!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Hij heeft vannamiddag z'n maiden gehad tijdens een nogal incidentrijke indoorsessie (waarbij m'n Precise zo beschadigs is geraakt dat ik hem waarschijnlijk niet meer zal herstellen)... Wat vliegt ie fantastisch! Uiterst traag, stuurt direct...

    Het is inderdaad te merken dat de HXT's niet zo goed centreren (zeker in vergelijking met de D47s die ik op op m'n Precise had)
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Hans

    ziet er goed uit! Paar tipjes:

    -Je stallturn is wel heel erg een wing-over, op een wedstrijd laat je daar 2-3 punten liggen, probeer iets meer rudder uitslag en met weinig gas (kort stootje gas mag)

    -bij je roll nog ff oefenen op 'down' geven als ie op zijn rug licht, dan blijft de hoogte constant, vergeet ook niet dat die grote roeren ook afremmen, dus iets sneller vliegen in de rol helpt ook.

    - rondje rugvlucht: Probeer echt strak 180 graden te rollen, duidelijk stukje rechtdoor (met vleugels level) dan je circel, daar kan je ook met gas je hoogte vast houden. dan weer netjes rechtuit, 180 graden en weer strak rechtuit

    Alles bedoeld om je een goed eerste wedstrijd resultaat te bezorgen!

    GrWinfried
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dag Winfried,

    Bedankt voor de tips!
    Ik ga de komende dagen nog wat trainen, ik zal er rekening mee houden.

    EXP settings stonden standaard op 60% tijdens deze eerste vlucht. Dat is ondertussen al aangepast.

    Het is m'n tweede F3P model ooit dat ik gebouwd en gevlogen heb en de eerste keer dat ik servo's rechtstreeks op de accu heb (vandaar dat ik ook bij deze goedekope HXT 500's gebruikt heb). Die HXT's zijn duidelijk minder nauwkeurig dan bijv D47s...

    Ik bouw momenteel de tweede Xerces met 2 D47s en een 1 DS318 (rol), die uit m'n gecrashte Precise komen. Hij zal allicht niet klaar zijn tegen zondag, maar hopelijk wel tegen de tweede wedstrijd...
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Misschien ligt het ook wel aan de spanning op de stuurlijnen van het rudder... ik heb geen idee wat de juiste 'spanning' is...

    Zo'n clinic zu toch interessant geweest zijn ;-)

    Een gelijkaardige opmerking heeft Peter (vd Riet) trouwens vorig jaar in Zevenbergen ook gegeven bij het invliegen van m'n Precise. Hij vond rudder toen ook 'niet genoeg bijten', hoewel dat dan wel een D47 was (maar toen wel op 5V).

    Bij de Precise durfde ik niet meer spanning zetten omdat de staartvin - allicht door een niet helemaal juiste bracing - al scheef trok...
    Ik denk dat ik bij de Xerces nu wel een vrij goede bracing heb.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    de spanning moet dusdanig zijn dat je de spelling in je servo kan voelen als je aan het rudder beweegt. Maar het hoeft niet idioot strak. Je wilt wel dat je roer meteen in beweging komt als je servo beweegt, vaak heeft (nieuwe) draad nog wat rek. zelf hang ik het draad een paar dagen met een gewicht eraan om deze te strekken/rekken.

    Ook is het vaak dat je zwaartepunt te ver naar voren ligt, als ik naar je filmpje kijk moet je behoorlijk up geven om op hoogte te blijven. Je kan eens proberen om langszaam je zwaartepunt naar achter te brengen. Ideaal gezien moet je geen 'up' hoeven trimmen, je hoogteroer hoort gewoon in 1 lijn met je stabilo te staan. zelfs een klein beetje up trim zorgt bij rugvlucht al meteen voor een duik.....

    Suc6
    Winfried
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dan zal ik die spanning toch nog wat moeten verhogen...

    Nog even ivm de stallturn: in de beschrijving op www.f3p.nl staat voor die figuur bij de opmerkingen van de jury vermeld dat de 'als radius van de stallturn meer dan 2 spanwijdten bedraagt, het figuur met 0 punten wordt beoordeeld'.

    een radius van 2 maal de spanwijdte dat is dus een diameter van 4 maal de spanwijdte? M.a.w. wanneer de afstand tussen de buitenste vleugeltip bij de vertikale aanvlucht en vertikale afvlucht meer dan 4 maal de spanwijdte bedraagt wordt het figuur met 0 punten beoordeeld?

    Om zeker te zijn dat ik het op de juiste manier interpreteer ;-)
     
  12. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    hallo,
    welk carbon gebruiken jullie op de Xerces v5

    Alvast Bedankt

    Sten Dalvoorde
     
  13. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Delft
    Voor F3P 1,2-1,5mm hol en 0,7 op de staart. Stuurstangen 1mm hol.
    Niet voor F3P gewoon massief pakken.
     
  14. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    is het nodig bij f3p-c hol carbon?
    word het daar zoveel beter mee? bij het 'c' programma?

    Sten
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Nijmegen
    Het zal niet veel uitmaken, maar veel kleine beetjes tikt toch aan.
     
  16. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
  17. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Delft
    Niet veel, maar alle kleine beetjes helpen inderdaad. Om een of andere reden (waarschijnlijk het productieproces) zijn holle staafjes soms sterker dan de volle.
     
  18. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    oke, ik ga denk ik voor de standaard massieve carbon :)
    ik haal mijn xeces v5 waarschijnlijk donderdag op,
    dan ga ik hem spuiten en als ik het niet vergeet post ik dan foto's

    Sten Dalvoorde
     
  19. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    En dat niet alleen.

    Tubes zijn om de een of andere gekke manier altijd recht. Rods willen nog wel eens krom zijn. Voor bij 0,7mm dikte!
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een Xerces v5 heeft pockets veronderstel ik?
    Dan is holle carbonbuis wel zinvol aangezien je het gewicht zoveel als mogelijk wil reduceren. (Was dat niet de bedoeling, dan zou een versie zonder pockets ook volstaan hebben).

    Ik heb dit jaar in België F3P-C gevlogen met een Xerces v1 zonder pockets en volle carbon staaf. Voor het C-pogramma hoeft het geen hol carbon te zijn, maar hoe lichter hoe trager het vliegt...

    edit: volle carbon staaf wordt gepultrudeerd (vanaf 0,3 mm buitendiameter) . Hole carbonbuis ofwel gewikkeld (vanaf buitendiameter 4 mm, dus niet voor deze toepassing) ofwel gepultrudeerd (vanaf 0,7 mm buitendiameter). Pultrusie heeft als voordeel tov wikkelen dat het veel nauwkeuriger is (kleinere toleranties), daarom bestaan gewikkelde buizen pas vanaf buitendiameter 4 mm.
    Gepultrudeerde buizen hebben een hogere trek-, druk- en buigsterkte dan gewikkelde buizen. Gewikkelde buizen hebben daarentegen een grotere torsiesterkte.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2013

Deel Deze Pagina