xerces

Discussie in 'F3P' gestart door Jan scholten, 19 sep 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hier mijn Xerces tot nog toe:
    [​IMG]


    Ik ben nu hopeloos op zoek naar een snelle servo voor op rol (S185 oid, hoeft niet perse digitaal). Heeft iemand toevallig nog iets liggen? Ik heb hem voor zaterdag nodig, want dan ga ik weer indoor vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gevlogen!

    Eindelijk weer indoor gevlogen!

    Hier de Xerces vliegklaar:
    [​IMG]
    Het gewicht is op 114 gram uitgekomen.
    Ik gebruik de zware 2204 motor en heb bijv. de servodraden (nog) niet ingekort.

    Klaar om te gaan vliegen:
    [​IMG]

    En in de lucht:
    [​IMG]

    Wat vliegt dit toestel fantastisch zeg! Er hoeft weinig gecorrigeerd te worden, hij blijft tijdens rollen gewoon netjes op hoogte en doet precies alles wat je hem wilt laten doen.
    Bij elkaar gisteren zo'n 45 minuten gevlogen ermee en dat beviel geweldig goed!


    Nog wat anders: tot nog toe vloog ik altijd met HXT500's. Nu met een DS318 op rol en D47's op hoogte en richting. Ik dacht altijd dat ik het verschil niet zou merken, maar dat is toch wel overduidelijk voelbaar!
    Een aanbeveling voor iedereen die graag wat prettiger wil kunnen sturen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Hee Jitze

    Leuke foto's en goed te lezen dat je er blij mee bent.

    Het is inderdaad altijd lastig te verkopen dat goede servo's bij dergelijke modellen dus wel gewoon heel veel uitmaakt, beter een goedkope(re) motor dan slechte servo's!

    Vlieg ze!

    grWinfried
     
  4. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    he Jitze,

    zondag eerste wedstrijd vliegen in Gendt?
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hm, alle wedstrijden zijn op zondagen, en dan vlieg ik in principe nooit. Niet omdat het op zondag niet lukt ;), maar omdat ik de zondag besteed aan kerk, vrouw en vrienden...
     
  6. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    doen wij ook hoor Jitze, ik besteed ook veel zondagen aan vrouwen en vrienden..
     
  7. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    ik ben ook bezig met een xerces jier een paar fototjes

    romp:
    [​IMG]
    rolroer vond die hoofden wel een grappig detail
    [​IMG]

    latterzzz...
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zou graag heel binnenkort starten met de bouw van een Xerces naar aanleiding van het komende F3P seizoen in België. Voorlopig als trainingskist (met een goedkopere setup) en zonder pockets.

    Nu heb ik de outlines van het toestel via www.f3p.nl, maar dat is versie 1.0. (Ik neem aan dat ik deze mag gebruiken?) Ik heb hier gelezen dat de neus van een latere versie wat langer geworden is om het geheel makkelijker in balans te krijgen. Hoeveel is ie dan langer geworden?

    Kunnen er ook nog CNC setjes besteld worden? Ik neem aan dat deze uitgefreesd zijn.
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    De Xerces 1.0 is echt bedoeld als absolute instap voor F3P. Gewoon een goed kistje. maar geen super lichtgewicht, maar daardoor win je weer aan sterkte doordat er geen pockets inzitten.
    -> Stuur me maar een PM als je de gefreesde delen van de V1 zou willen.

    De latere versies zijn steeds meer gericht geraakt op de top-klasse F3P, dus gemilled en gefreesd. Door het millen/uitdiepen kunnen deze modellen wel minder goed tegen een slechte landing.

    Ook de Disney is momenteel een veel gevlogen model, de meeste mensen vliegen erg goed met de Disney, Disney model heeft een iets groter oppervlakte als de Xerces en vliegt daardoor nog rustiger.

    Kijk maar eens op : FoamToAir

    GrWinfried
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Als het doorgaat beginnen we in de C klasse... instap dus!
    Ik neem aan dat met een goedkope (zwaaredere) setup de verlengde neus ook niet nodig is.

    Ik stuur je zo meteen een PB!

    Als ik ooit hogerop geraak dan schaf ik me vast en zeker een Disney aan. Heb em vorig seizoen voor het eerst in Zevenbergen zien vliegen, indrukwekkend, al lag dan waarschijnlijk ook aan de skills van de piloot :D
     
  11. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Hans, ik heb 2 xercessen te koop. Je weet me wel te vinden indien interesse.

    Peter.
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Gebouwd.
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik kan beginnen met bouwen!
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik loop tegen het volgende aan:

    Om geen differentieel te hebben op richtingsroer en hoogteroer lopen de pushrods van beide servo's evenwijdig met de langsas naar de control horns (hoek servo horn/pushrod = 90° en hoek pushrod/control horn = 90°)

    Op de onderstaande tekening is te zien dat de hoogteroer servo plat ligt en dat de richtingsroer servo is naar onder gericht en volledig tegen het horizontale rompdeel aan zit. Op die manier probeer ik ervoor te zorgen dat bij uitslag van het hoogteroer dit niet tegen de conrolhorn van het richtingsroer aan loopt.

    Maar de richtingsroer servo zou nog een heel eind verder naar onder moeten om ervoor te zorgen dat het hoogteroer bij uitslag naar beneden niet tegen de control horn van het richtingsroer aan loopt én dat het hoogteroer bij volledige uitslag (ik reken op 45°) naar beneden niet tegen de pushrod van het richtingsroer aan loopt.
    Dit in de veronderstelling dat de hoeken 90° blijven om differentieel te vermijden.

    Een andere oplossing zou kunnen zijn om U vormige uitsparing van het hoogteroer wat breder te maken (zeker zo breed dat de pushrod van het richtingsroer er onder door kan). Hierdoor kan de richtngsroerservo op z'n plaats blijven.

    Of de richtingsroer servo op z'n plaats houden en de control horn van het richtingsroer verder naar beneden plaatsen (waardoor niet alle hoeken 90° meer zijn er er volgens mij differentieel ontstaat).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De meeste f3p vliegers hebben de rudderaansturing bovenaan, pull pull.
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik ben er ondertussen ook achter dat er geen differentieel ontstaat (in tegenstelling met wat ik eerst dacht) wanneer de richtingsroerservo in het midden van de romp zit en de pushrod naar boven of onder toe loopt, zolang ie maar evenwijdig met het vertikale rompdeel loopt. Alleen is het dan praktisch gezien minder intsressant om een pushrod te gebruiken aan gezien die dan ook nog eens op 2 of 3 punten moet ondersteund worden...

    Ik heb pull pull gebruikt op de Precise die ik vorig jaar gemaakt heb (omdat het interessant is qua gewichtsverdeling), maar ik vond het een heel gedoe om om de kabels strak te krijgen en op de "juiste" spanning te krijgen. Ik had in eerste instantie pull pull op hoogte én richting. Op hoogte heb ik er nadien pushpull van gemaakt.

    Ik had een soort kevlar met metaaldraad gebruikt (vislijn) voor de kabels, maar dat is blijkbaar geen goeie keuze aangezien dat materiaal heel weinig thermische uitzetting kent en depron dan weer wel. Dat materiaal is ook heel gevoelig voor knikjes...
    Wat voor soort lijn wordt er best gebruikt bij pull pull?
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb Dynema draad gebruikt, maar dat is ook te stijf. (werkte wel)
    Ik heb wat garen (ik geloof ijzergaren) gekregen, dat werkt erg goed.
    Daarnaast is het spul dat geleverd word bij kitjes en pullpull setjes gewoon goed.

    Het beste is het altijd na het vliegen losser maken, en voor het vliegen vast. tijdens vervoer en opslag zou het los moeten zijn.

    Het Mamo models setje Deze is heel erg goed. Er zit ook een soort van flexibiliteit in de hevels, wat het minder erg maakt als hij te strak komt te staat als er wat uitzet. En het scharnier aan de roerhevel zorgt ervoor dat de rest van het scharnier heel blijft.
    Met een goed setje is het VEEL minder werk dan een (goed, licht) push pull systeem.

    Ik pas hem aan door 1 nylon boutje te gebruiken, aan de servohevel kant. Even m2 tappen in de servohevel.
    Maar het moet niet soepel gaan, een metalen m2 boutje gebruiken om te tappen is daarom beter dan een tapje. Als het te soepel is gaat draait hij los tijdens het vliegen.
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het wordt pull pull op rudder langs de bovenzijde (buiten het bereik van het hoogteroer, roerhevel rudder iets boven de helft van de scharnierlijn van het rudder) en pushpull op elevator.
    Stuurlijn wordt allicht dik garen...

    Vraag ivm de verspanning onder de vleugel (in dit geval waarschijnlijk de V vorm): tot waar komt die verspanning onder vleugel best (uitgedrukt in % van de lengte van 1 vleugel, de halve spanwijdte dus)? 66%, 75%?

    Ik zou voor dit model 0,2 mm lakdraad gaan solderen (eerste keer) op de servo's en de servo's rechtstreeks op de accu met een diode. Het is me nog niet helemaal duidelijk waar nu best gesoldeerd wordt op de ontvanger...

    Signaaldraden servo's naar ontvanger: worden die op de connector pinnen gesoldeerd of langs de onderzijde op de eilandjes (en worden de connector pinnen eventueel weggehaald)?

    + en - draden servo's via diode op de accu: diode solderen op het eiland van de + draad komende van de ESC en de + draden van de servo's solderen op het andere pootje van de diode (uiteraard rekening houden met de polariteit van de diode). - draden van de servo's op het eiland van de - draad komende van de ESC?
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Maar dan mag de ESC geen BEC hebben (YGE 7S bijv.)
    Wanneer de ESC wel een BEC heeft moet de spanning komen van voor die BEC...

    2S Lipo geeft nominaal 7,4V, en piek 8,4V. Eén diode ertussen geeft 7,7V piek...
     

Deel Deze Pagina