xerces

HOi Corne

Je kan op de site van R&G de DPP carbon staafjes vinden en de gewichten van de staafjes vergelijken.

Ik/we gebruiken momenteel de volgende staafjes:

Landings stel : 1.5 mm hol
Vleugel 'V' : 1 mm hol
romp verspanning : 0.7 mm hol
Aileronversteving: 0.7 mm hol
Hoogte/richtingroer aansturing: 1.0 mm hol

Groet
Winfried

Als ik dat zo bekijk scheelt je dat dus ongeveer een gram of 3 aan carbon, klopt dat zo'n beetje? dit lijkt me voor de C klasse niet rendabel ofwel?

Ja zal inderdaad, een gram of 2,5 of 3 schelen...uitgaand van 4x 0.7 / 4x 1.0 en 1x 1.5 zou je 2.7 gram winst hebben....

Ik weet natuurlijk niet of je met deze hoeveelheid toekomt op deze kist ??

Voor de C-klasse zou ik het zeker niet doen..die is ook goed te vliegen met een relatief zware kist(die van mij was 130 gram), en dan kost dit wel erg veel extra voor 2.7 gram....

Als je goed bent en volgend jaar B gaat vliegen, dan zou je het kunnen overwegen natuurlijk maar goed dat ligt ook aan de rest van je setup...

Als je echt gewicht wilt besparen zul je van alle onderdelen gewicht af moeten halen. Ik zie nog wel mogelijkheden om nog wat gewicht van deze Xerces af te halen. Daar zal ik na Parijs nog wel naar gaan kijken. Ik had gewild dat ik een paar jaar geleden in de B zo'n kistje had gehad. Ben blij dat ik er eindelijk een beetje budget voor heb.

Poeh nog meer gewicht waar wil je dat vandaan halen..?

Even een vraagje hoe stel jij de motorzijwaartsstelling juist in, want met zon pijpje zit ie in een vaste positie toch ?
zomaar een vraag hoor, momenteel denk ik nog aan een normale bevestiging met kruis aangezien ik de Epower 2205/1550 nog heb liggen....

Als je echt gewicht wilt besparen zul je van alle onderdelen gewicht af moeten halen. Ik zie nog wel mogelijkheden om nog wat gewicht van deze Xerces af te halen. Daar zal ik na Parijs nog wel naar gaan kijken. Ik had gewild dat ik een paar jaar geleden in de B zo'n kistje had gehad. Ben blij dat ik er eindelijk een beetje budget voor heb.

Ach, 300 euro voor een wedstrijdkist is niks... Heb je buten nog geen 2servo's voor.
En het mooie is je kunt het echt terug zien.

Persoonlijk gebruik ik ook massief trouwens, is veel makkelijkte te verwerken.
Dat hol moet je voorzichtig rollen met een mesje. 0,7 knip je anders zo door.

Er zitten trouwens heel wat meters koolstof in...

En ik ben het met robin eens, Makkelijkst gewicht besparen (als je al deze bouwweize gebruikt) is op de apparatuur. Servo's strippen, regelaar alles af, dunne kabel naar accu en motor direct erop. Behuizing en pootjes van de ontvanger af. En alle nutteloze zooi van je accu af.
En beginnen met licht spul te kopen. (op servo's na, die moeten gewoon goed zijn, dan maar een gram meer)

momenteel wil ik deze setup gebruiken:

3xd47 op 2s lakdraad

ontvanger twijfel ik nog over....maar ik denk dat ik een gestripte orangerx neem.(werken goed tot dusver) alhoewel een spektrum gemakkelijker is, omdat deze iig tegen 2s lipo kunnen....
maar jah welke moet je dan nemen van spektrum ? misschien is een AR6300 dan wat....dan wel zonder die stekkerbusjes uiteraard en met lakdraad... of zou je een 6110 ook op ongeveer hetzelfde gewicht krijgen als je de wikkel en de pinnen eraf haalt ?

regelaar yge4

motor Epower 2202/1550 met glavak carbon prop.

de motor is mijns inziens het enige wat nog wel wat beter zou kunnen, maar jah die heb ik nog liggen...

en dan maar hopen dat ik op een mooi gewicht uitkom...

Laatst bewerkt:
Robin heeft op het pijpje een kruis gelijmd, precies om die reden.

Jaren geleden gebruikte we die pinpjes, maar ik vind het helemaal niks. Niet makkelijk recht in te bouwen, niet te stellen, niet te repareren bij wat schade.
Een 1mm gfk kruis is zoveel prettiger.

De d47, ok als je ze hebt liggen, maar als je ze nog moet kopen, doe het alstjeblieft niet. En koop wat JR's. Liefst de digitale, maar anders de analoge. Of de tussenweg, digi op rol (hier merk je het het meeste) en analoog op rud/hoogte.
Of eventueel zelfs 2 d47 op hoogte/richting en op rol een jr.

Voor het stoppen van rollen is het zo ongelovelijk duidelijk te zien of je met de digi jr rolt of met een d47.
Je zal er simpeweg punten mee winnen door de betere setvo te gebruiken. Ok, je moet zelf nog op de juiste plek stoppen, en de dif goed hebben afgesteld. Maar het verschil is gewoon te duidelijk.

De rolroeren zijn erg groot, en de digi JR's start maar vooral stopt ze zo mooi snel... Ik vroeg me af hoe Derk en Niels die puntsrol aan het einde er zo uit krijgen te zien, en dat is natuurlijk door goed sturen, maar je kunt zo perfect sturen als derk, maar met de d47 ziet het er toch minder uit...

(overigens, op 2s met diode er tussen bij de JR's) en dit verhaal is zeker niet om de D47 af te kraken, zijn geweldige servo's. Maar er is iets beters te koop, jr188.

Heb de D47's liggen, heb in het verleden begrepen dat de D47S niet direct op 2s kunnen, deze kan ik evt uit een andere kist halen....maar de normale D47 heb ik dus nog 3 liggen, dus dan worden het die denk ik.....

Voor mij zal het toch al wel een wereld van verschil zijn met zon lichte kist, en natuurlijk moet ik toch nog eerst fatsoenlijk leren sturen...dus bij mij zie je dat verschil nog niet zo denk ik in het B-programma :-)

Dat is nu net het punt dat ik wilde maken. Dat zie je wel!
Ook als een totale f3p noob vliegt, kan hij een rol dan zal je het zien, in de manier waarop de (kwart, halve, hele) rol stopt. (Dat is gewoon je kuppel terug naar het midden doen, dat doe jij echt niet heel anders dan Derk hoor...)

Ikwist het al langer, maar hoe duidelijk het is viel me nu pas op bij de xerces van Robin. In eens, 1e vlucht, en de kwartrollen zien er veeeeel beter uit. (daarnaast moet de aansturing ook stijf zijn, en het ontwerp van de kist goed)

Laatst bewerkt:
meningen verschillen: de analoge JR is echt niet beter dan de D47. De D47 is een heel eind trager, maar bij aftrimmen merk je de precisie!! Die is bij de JR gewoonweg slechter. Daarbij komt dat die servo's zwaarder zijn. Precisiekist is voor mij dus D47 (fs31) op de diode of 2s. Als je de digi JR hebt zal de precisie wel wat meer zijn maar daar zijn de kosten ook naar.

Ik sluit me aan bij nando en Ron.

Mijn vorige Xerces vloog ik met allemaal 47's op 2S (met 1 diode), dat gaat op zich prima maar bij b.v. de kwartrollen naar beneden (lage snelheid door de push over de top en een lichte kist) merk je echt dat de rollen wat sloom worden. gewoon omdat je maar zo'n kort moment hebt en de rolroeren nie snel genoeg in de hoek staan.

Mijn huidige Xerces heeft op alleen ailerons een JR188 (digitaal) (de rest 4.7) en daar merk je dat de ailerons veel meer 'bijten' , daar moet je ook weer even aan wennen om rust in de vlucht te krijgen. Ik heb voor die JR 1 extra diode in de + van de servo zelf gezet. Dus 1 diode van accu naar ontvanger, en dan 1 diode extra voor alleen de JR.

De analoge JR's zijn wel snel maar houden hun nulpunt niet echt goed vast, draai maar eens voorzichtig aan zo'n servo als ie aan staat er zit veel meer speling op dan je zou willen.

Tuurlijk zijn een hoop keuzes persoonlijk en budget afhankelijk maar ik denk dat de algemene stemming is dat je op ailerons een goede snelle servo nodig hebt.

Groet
Winfried

waarom had je een diode? dat is toch niet nodig bij D47 ?

wat voor diode zou ik nodig hebben voor zon JR ?? (ben een diode-noob:()
En nog een vraag...waar koop je zon JR?

Laatst bewerkt:
Hi Corne

Ik had zonder diode wat last van nerveuse servo's. Met die ene diode was dat weg.

Ik gebruik gewoon een 1Ampere diode, voor 1 x JR en 2x 4.7 in combinatie met F3P stijl vliegen is dat vooralsnog genoeg.

(voor AM modellen met 3 x JR's worden vaak 3 diodes parallel gezet)

Kijk eens bij rplanes of die nog JR188's hebben, anders Aerobertics en anders Google ;-)

Groet
Winfried

Ik had gehoopt ze ergens in nederland of duitsland te kunnen kopen...maar dat lijkt niet te lukken. Aerobertics heeft dit type servo niet, en op Rplanes staan ze ook niet op.....dat wordt dan waarschijnlijk ergens in engeland of amerika...:-(

Back