xerces

Ik was idd ook verbaasd te zien dat deze gebruikt zijn, maar zal eens kijken wat het gewichtsverschil nu eigenlijk is...als ik vanmiddag tenminste mijn preciesiweegschaaltje binnen heb......

Tot nu toe heb ik deze ook gebruikt, maar dacht idd dat die dingen in verhouding redelijk zwaar zijn.....

Zal vanmiddag kijken of ik de std kan vergelijken met de glasfiber hoorntjes die ik nu heb....inclusief de krimpkous die je nodig hebt voor het vastmaken uiteraard....

groot voordeel van de klassieke blijft natuurlijk dat je ze kan verstellen indien nodig...

De rede dat we die nog gebruiken is dat ze makkelijk af te stellen zijn en makkelijk te plaatsen.
Wel moet je carbon versteviging aanbrengen als er veel kracht op komt te staan (richting/rol en soms hoogteroeren) omdat ze na verloop van tijd wat ''uitlubberen'' in het depron, met name dat zachte slappe DepronAero. Krimpkous en carbon kan je gebruiken, maar het is een beetje expirimenteren naar de meest directe aansturing.

Ik ben zeker geen fan van krimpkous aansturing.
En ik heb een shockysetje op de weegschaal gehad tov gfk pull pull en het plastic setje is erg licht. Een erg goede aansturing is van groter belang dan 0,x gram.
En met dit setje krijg kje een erg gorde aansturing.

In dit topic, een paar pagina's terug staat al wat discussie over de verschillende methode.

Het is overigens mogenlijk dat Robin zijn rudder aansturing nog vervangt met pull-pull. Via het setje van mamo. Hierdoor zou het zwaartepunt beter uit komen en nog heel iets gewicht bespaart worden.

Het Mamo setje is trouwens binnen, dus dat zal ik na Parijs waarschijnlijk als eerste aan gaan passen, vooral vanwege het zwaartepunt, en het is ook weer iets lichter :rolleyes:

nou die servo(JR DS188/ JR DS318) ga ik dus niet op tijd aankomen, dus dan toch maar D47.

Overal uitverkocht die krengen.....had hem besteld ergens in de VS, maar helaas het geld wordt teruggestort.....ze hebben hem niet op voorraad...:confused:

Ha, dat gaat echt niet zo vroeg hoor...

Ik ben nu nieuwe wielpants aan het lijmen op de extra, alle structurele reparaties/aanpassingen/verbeteringen al af.

Ik mag trouwens van hun met Robin's Xerces vliegen.
Veel zin in :D

Tot morgen!

zou een DS277 ook goed zijn...heeft iets minder kracht dan de JR188?

Holding torque 4.8V, approx.: 15 N/cm
Torque at 4.8V, approx.: 6,5 N/cm
Holding torque 6.0V, approx.: 17 N/cm
Torque at 6.0V, approx.: 7,5 N/cm

dit zijn de specs...snelheid is goed....( 0.04 sec bij 6.0 volt en 0.05 bij 4.8 )

dit zijn de specs van de 188:

4.8V: 0.87 kg-cm
6.0V: 0.94 kg-cm

Dus toch wel een behoorlijk verschil bij 6.0 volt 0.87 kg of maar 0.75...de vraag is nu is dit genoeg ?

Volgens een draadje op RCgruops zouden dit ook exact dezelfde servo's zijn, maar uit de specs maak ik iets anders op...

Laatst bewerkt:
Nou toch maar besteld bij Todd's...moest ook nog een ontvanger hebben voor de Xerces......heb nu gelijk een AR6300 meebesteld, die is daar toch wel een poepie goedkoper dan in nederland, dus al met al 75 euro kwijt inclusief verzending voor de JR DS188 en de AR6300......

Hopelijk nu geen mail dat ze hem toch niet hebben......:onweer:

En dan komt daar nog invoer rechten enz. over...
Amerika is meestal niet zo interessant kwa prijs jammer genoeg. Dan moet je al best wat bestellen en het prijsverschil erg groot zijn.

Maar er zijn veel winkels, dus als je iets echt wilt hebben...

Laatst bewerkt:
Zijn er bouwinstructies? dan houd ik me aanbevolen....

Ik vroeg me af waar die "fluitvormige" dingetjes voor zijn...misschien een domme vraag? maar ik vind ze ook nergens terug op de foto's in dit draadje...

:!: Voor de geintresseerden....de BeliZell lijm(groene variant) is ook te koop bij elbe hobby supply in rijen.

Voor de Xerces bouwers komt er asap nog een update van de bouwinstructies.

Belangrijkste is dat de ailerons een gelijke uitslag krijgen zodat de Xerces mooi en strak rolt.

Ik zal ook nog wat foto's toevoegen.

Mijn verse model heb ik gebouwd met BeliZell (de groene 10minuten variant)
En dat is goed bevallen. Omdat dit een soort constructie lijm is (die wit opdroogt) schuimt het en neemt het iets in volume toe. Je hebt dus maar heel weinig lijm nodig.

Ik heb mijn best gedaan om weinig lijm te gebruiken, maar toch zie je op sommige plekken dat er nog flink wat uitgeschuimd is.

Ander voordeel is dat het niet zo hard is als seconden lijm en dat je geen activator nodig hebt.

Een nadeel is dat je wat langzamer kan bouwen omdat de droogtijd zo'n 15 minuten is.
Maar het geeft ook weer voldoende tijd om zaken uit te lijnen en te controleren.

Met 1 tubbetje kan je denk ik makkelijk 5 modellen bouwen....

goedkoopste die ik gevonden heb:

Beli-Zell Speed 10min 14,5g Tube mit Feinkanüle - Kleben, Schmieren, Lackieren, Folie - Modellsport Schweighofer

Als er voldoende animo is wil ik wel wat tubes laten komen, verdelen we de verzendkosten.

HOi Corne,

Je hebt PB

Die fluitjes zijn om het gat rond het landingstel te verstevigen, dan lubbert normaal snel uit, nu niet meer.

De uitstekende eindjes moeten naar achter wijzen, en paralel aan de rompas.
Die ondersteunen dan de strookjes die aan het landingstel komen.

Zal daar vanavond nog een foto van proberen te maken.

Groet
Winfried

Ok duidelijk verhaal.

Ik laat toch alle remmen en het landingsgestel deel dat ik nog moet krijgen wit, dus geen probleem met spuiten....zal hier wel ff wat foto's posten van de voortgang...

HOi Corne,

Je hebt PB

Die fluitjes zijn om het gat rond het landingstel te verstevigen, dan lubbert normaal snel uit, nu niet meer.

De uitstekende eindjes moeten naar achter wijzen, en paralel aan de rompas.
Die ondersteunen dan de strookjes die aan het landingstel komen.

Zal daar vanavond nog een foto van proberen te maken.

Groet
Winfried

Zo het begin is gemaakt.....

Morgen beginnen aan het rudder en de onderkant en natuurlijk de cockpit..
het rudder moet een vlag worden..:
Xerces7.jpg

Zo ziet de bovenkant eruit......simpel maar doeltreffend(zichtbaar dus)..:

Xerces14.jpg

Back