Ximango

duidelijk!.......

erg duidelijk!
Dank beiden!
Blijft nog één vraag onbeantwoord..................waarom schrijft iedereen, dat het vleugeloppervlak van de XIMANGO het beste ruw kan blijven, omdat hij dan beter zou vliegen? Hoe komt dat dan?

Ik acht aan lakken met G4 lak............een één componenten parketlak. Kan er dun op en blijft wat ruw als je niet schuurt. Is dat ok?

http://www.romar-voss.com/prod-groep/tech-info/G4.pdf

Dank!

waarom schrijft iedereen, dat het vleugeloppervlak van de XIMANGO het beste ruw kan blijven, omdat hij dan beter zou vliegen? Hoe komt dat dan?
Om te beginnen denk ik dat het gewoon ervaring van RS is... hij zal best eens een ongelakt Jedelski model hebben gevlogen en ontdekt dat die minder vloog...
Ten tweede, een onstabiele grenslaag over een vleugelprofiel heeft een lagere stallsnelheid tot gevolg; dat zou er wel eens mee te maken kunnen hebben.
Ten derde, de aerodynamica van modellen loopt niet parallel aan 1:1 vliegtuigen (waar het regel is om ze zo glad mogelijk te maken).
Als je wil ontdekken wat het verschil is: lakken die hap! :)

Werner Starck doet het ook. Hij maakt zijn KIS modellen met een zelfde jedelsky constructie en adviseert ook om in ieder geval de voorste helft van de vleugel niet te glad te schuren.

Bobo Schmeissgeier

Groeten

Justus

voorste helft..........

Moet ik dan alleen de voorste helft ruw laten en de achterste helft wel helemaal glad maken? Bijvoorbeeld een derde ruw en twee derde glad?
Hoor het graag, want om te gaan expirimenteren heb ik niet zo'n zin in.
Gewoon in één keer goed en afblijven verder..............bevalt mij het beste...;)

Dat is wel wat WS adviseert. De vleugel met porienvuller behandelen en dan 1/3de van de bovenkant van de vleugel 'ruw' laten (voorste deel), onderkant en achterste 2/3de van de bovenkant met 180 schuren.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij dit uitlegt bij de bouw van een AG04 DLG vleugel. Hij legt daar uit dat het helemaal mooi strak en glad maken van die speciefieke vleugel (i.e. foliën) een nadelig effect zal hebben.

ruw.............of.....?

Dan doe ik dat!
Ik gebruik spanlak vermengd met babytalk poeder als porienvuller.............werkt goed.....;)
Laat ik de bovenkant voorkant 1/3 ruw, door niet te vullen.
Dan de hele vleugel met G4. Komt goed!

Heeeeeeel misschien komt hij vandaag met de post......;)
Oostenrijk duurt meestal wat langer, maar je weet maar nooit!

Ik heb zelf geen ervaring met G4, maar het lijkt me dat je daar een deel van de gewenste ruwheid mee elimineert. Het lijkt me enigzins visceus, klopt dat?
Misschien beter gewoon met spanlak, of iets anders dat dunvloeibaar is, om de ruwheid te behouden.

G4...............

G4 is harder en beschermt wat beter tegen krassen etc.
Spanlak kan ook............gedeeltelijk met babypoeder en de boven/voorkant niet.
Tis natuurlijk ook maar net wat je ruw vindt.

Ik raad echt af om een deel van de vleugel gladder te maken: het is dat Oracover verder zo'n prachtig en practisch materiaal is voor mijn open gestructureerde vleugels maar met het gladde oppervlak ben ik echt niet blij!
Hier heb je de kans om alles ruw te houden, dus mijn advies is: doen.
(spanlak of halfmatte parket lak voldoen uitstekend, G4 is veel te glad.)
Ik weet wel dat het veel mensen tegen het gevoel ingaat die ruwe oppervlakken, maar en theoretisch en practisch is het echt beter.
De theorie is dat bij lage snelheden/reynoldsgetallen (en ook als wij ''hard'' vliegen zitten we nog in het lage snelheidsbereik) er erg weinig energie in de grenslaag voorhanden is.
Door ruwheid breng je een beetje energie in de grenslaag ten koste welliswaar van een beetje weerstand maar dat wordt ruimschoots terugverdiend door een betere/gelijkmatigere ''hechting'' van de luchtstroom met de grenslaag: het micro turbulerende laagje vormt dan als het ware een kleef/smeermiddel met de bovenliggende luchtlaag; het effect is uiteindelijk minder weerstand en later loslaten bij grotere hoeken.
In een ver verleden bouwde ik mijn zevende A1 die beter moest worden dan al mijn vorige: op dat moment kwamen de eerste cover bekledingen uit en die paste ik toe: vloog totaal beroerd, gemene stall en gewoon slechte performance.
Bekleding er af en zijde er op en alle problemen opgelost.

Grappig eigenlijk... als ik meneer Oracover was had ik allang een iets geruwde versie uitgebracht... gat in de markt?

Silkspun? Had ik vroeger op mijn vleugels, dat werd altijd iets wollig, als je begrijpt wat ik bedoel...

Hi Kees, had al gewaarschuwd, het is inderdaad te krap voor de meeste normale motoren; wat aanpassen en improviseren?
Heb er een HYPERION Z-2213 16 16 TURN 1470 KV
in van HC maar het lijkt of het merk daar een beetje weg is?
Heb trouwens goede ervaringen met de motortjes van RC Smart op Ebay,
de RC 1050 doet er niet voor onder, maar kost als je even zoekt bijna niets.
De opstelling is voor mij in ieder geval helemaal veranderd: mijn conversie naar een pusheropzet met twee vinnen is bijna klaar en met een eigenbouw romp heb ik uiteraard geen pasproblemen.
Hoe is de voortgang overigens?

nb: ik stuur je even een PB.

motor

Ik heb ook een Mosquito.
Daar zit deze motor in:

IL 2845-1300

25 euro bij Staufenbiel.
Wel weer veel verzendkosten erbij.

De Mosquito weegt 1250 gram en gaat mooi omhoog.
Met een 2200 MAH accu heb ik een 9 minuten motorloop.

Hij gaat wel passen denk ik!

Voortgang............

O ja.................de voortgang:
Niets gedaan nog..............Restaureer momenteel een Cirrus.
Het enige wat er is gebeurd is dat onze hond een rompschot aan gort gebeten heeft...............op de grond gevallen en hij was er snel bij........;)

Ximango update..........

Heren.......................

Na lange tijd even een update:
Ruwbouw is hij klaar. Niet moeilijk te bouwen.
Wat moet er nog gebeuren.

Rolroeren en servo's bevestigen.
Cockpitkap schuren en bevestigen.
Alles lakken.
Besturing erin en zwaartepunt.

Ben benieuwd.........;)

IMG_1710_1.jpg

IMG_1711_2.jpg

mvg
Kees

Maiden.........

Vanmiddag de Maiden met de XIMANGO.
Gewicht 1200 gram.

Ben er tevreden over het vliegbeeld!...;)
Het model kan erg kort draaien en verleist daarbij weinig hoogte.
Omvallen doet hij niet.
Landingssnelheid is zeer acceptabel en remkleppen zijn overbodig. Vanmiddag was het nagenoeg windstil en nog komt hij langzaam binnen ( afvangen )
Thermiekgevoeligheid is groot!
Model is goed te zien in de lucht, ook al is hij uitsluitend met spanlak behandeld. Ik overweeg de cockpitkap en de rolroeren een spuitkleurtje te geven.

Wil je een nurfügel voor zweven en vind je het leuk om van balsa iets te bouwen, is dit model een aanrader en aanwinst. Bouwen is niet moeilijk en hij vliegt erg mooi!

Geen film of foto dit keer.

mvg
Kees

Back