Xray T3 topic

ECS Driveshaft

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de ECS driveshaft?
Men zegt dat met deze driveshaft de wagen minder trilt en beter stuurt.
Dit geldt alleen voor gebruik van een spool.
Ik heb de standaard driveshafts nog en mij valt idd op dat bij volledig stuuruitslag er het 1 en ander trilt.

zie filmpje youtube
S7S95NcOxug[/media] - XRAY ECS DRIVE SHAFT #305327

gezien de prijs van deze driveshaft, ben ik even benieuwd naar jullie ervaring.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de ECS driveshaft?
Men zegt dat met deze driveshaft de wagen minder trilt en beter stuurt.
Dit geldt alleen voor gebruik van een spool.
Ik heb de standaard driveshafts nog en mij valt idd op dat bij volledig stuuruitslag er het 1 en ander trilt.

zie filmpje youtube
S7S95NcOxug[/media] - XRAY ECS DRIVE SHAFT #305327

gezien de prijs van deze driveshaft, ben ik even benieuwd naar jullie ervaring.

De ECS driveshafts zorgen er voor dat het minder klappert en minder trilt enz enz.
Met de normale assen kun je ook erg goed rijden hoor maar die zullen de voorkant iets meer laten trillen en klapperen.
Tis wel zo dat de ECS assen wel iets duurder zijn dan de normale maar als je ze goed bouw die ECS gaan ze lang mee.
Het enige wat sneller slijt zijn de busjes erin want die zijn kleiner als bij normale assen.
Ik rij al sinds 2008 met de ECS assen en ben er zeer content mee heb tot nu toe 2x de busjes vervangen.
En ga voor 2011 compleet nieuwe erin zetten in mij T3'11.

Mvg Patrick Jongenelis

De ECS driveshafts zorgen er voor dat het minder klappert en minder trilt enz enz.
Met de normale assen kun je ook erg goed rijden hoor maar die zullen de voorkant iets meer laten trillen en klapperen.
Tis wel zo dat de ECS assen wel iets duurder zijn dan de normale maar als je ze goed bouw die ECS gaan ze lang mee.
Het enige wat sneller slijt zijn de busjes erin want die zijn kleiner als bij normale assen.
Ik rij al sinds 2008 met de ECS assen en ben er zeer content mee heb tot nu toe 2x de busjes vervangen.
En ga voor 2011 compleet nieuwe erin zetten in mij T3'11.

Mvg Patrick Jongenelis

Bedankt voor de info.
We gaan ze toch maar proberen ondanks de prijs.

Dan zou ik deze gaan proberen:

De nieuwe CVS van Litemodz:

The all new Constant Velocity Driveshaft fits directly into the Xray T3.

The new revolutionary design which up until now has never been seen in model cars is based on the full size constant velocity driveshafts. By cleverly maintaining an intermediate component on the median plane (patent pending) the litemodz CVS provides constant velocity at all articulated angles.

Running the CVS provides more grip, less tyre wear and higher cornering speeds due to the reduction in tyre slippage and scrub by eliminating speed oscillations at the wheel.

On the track the benefit of running the new CVS is clear.

All CVS components come with a unique 60 warranty and a full set of instructions.

Experience the next generation product for yourselves and feel the difference.....

CVS1.jpg

newclip.jpg

Ik ben van mening dat dit een meer dan goed alternatief is.

Halewijn

Het voordeel van zulke Litemodz assen is dat er constant dezelfde snelheid heerst tussen bv. de spoel-as en de wiel-as (bij sturen..). Dit komt door de 6 contact-punten, neem je bv. de normale assen (2 contactpunten), dan zal per 1 rotatie van de spoel, de wielas 2 x vooruitlopen qua snelheid en 2 x achteruit in verhouding met het spoel toerental. Hiervoor moet dus een moment van acceleratie optreden, immers er ontstaat een snelheidsverschil in de tijd. Deze acceleratie zorgt voor een reactie kracht op de wielas en hierdoor gaat de boel trillen. Mocht de wielas 1 Hz draaien ( 1 omwenteling per seconden ) dan heerst er een trilling van 4 Hz. Deze reactiekracht neemt weer kwadratisch met de snelheid toe, dus 2 x zo hoge snelheid, 4 x hardere trilling, de frequentie neemt uiteraard evenredig met de snelheid toe.

Wel moet gezegd worden dat de Litemodz assen met beleid gebruikt moeten worden en niet voor een beginner zijn die vaak harde botsingen heeft, daarnaast mag de maximale stuurhoek niet te groot zijn (dus geen maximale stuur uitslag) en dient de constructie goed schoon gemaakt en gevet te worden. Instructies voor inbouw dienen goed opgevolgd te worden, anders zijn ze snel versleten of stuk.

Rekenvoorbeeld:
(het is lastig om voor te stellen, maar als je bv. een motor hebt die 40.000 rpm draait,
en de vertraging tot wiel is i = 7, en de totale stuur/camberhoek is 30 graden,
dan draait de spoel dus constant ongeveer 5700 rpm en zal je wiel twee keer sneller draaien met een verschil toerental van 1650 rpm en dus ook twee keer 1650 rpm langzamer....dit gebeurt dus per 1 omwenteling van het wiel
De opbouw van 0 snelheids verschil tot maximaal verloopt volgens een sinus.)

Laatst bewerkt:
t3'11 besteld, hobbywing 120a regelaar met kastje, 13.5 turn lrp stock motor, r-spec tandwieldiff, veren en wat reserve onderdelen. Nog wat vergeten?:D

cvd assen komen nog wel.
wil alleen nog graag wat reserve kogellagers, helemaal vergeten. kan best wel handig zijn.:oops:

volgens mij is de sp citrix regelaar ook de moeite waard voor stock races. nog niet gekocht, anders ben ik weer 70 euro kwijt. of gaat er aankomend seizoen enthousiast modified gereden worden??:confused:

Die Hobbywing is een heel verstandige keuze..!!!
rij er zelf ook mee en heb ook met de Tekin gereden, die 120A is veel makkelijker te rijden. Ga je op de mach buitenbaan rijden, hier is bijna geen mod meer...

Laat even weten welke baan je gaat rijden, als het de mach is heb ik de juiste regelaar settings voor je.

mach uiteraard:) zag de regelaar bij rik prins in zijn auto en heb wat geïnformeerd... vroeg me alleen af: heb ik nog een condensator nodig? tegenwoordig heb je van die moie stripjes speciaal voor een regelaar gemaakt, zag er mooi uit.

mach uiteraard:) zag de regelaar bij rik prins in zijn auto en heb wat geïnformeerd... vroeg me alleen af: heb ik nog een condensator nodig? tegenwoordig heb je van die moie stripjes speciaal voor een regelaar gemaakt, zag er mooi uit.

zo`n condensatorbankje is bijgeleverd bij de regelaar en zit er standaard op gesoldeerd...op de buitenbaan rijden we de critix stock klasse en een 13.5 vertimed (dus met dat kastje..) Hiervoor maken we allemaal gebruik van een 13.5 V3.0 speed passion motor, dit is de nieuwe modified...Dus helaas kan je buiten met die lrp geen wedstrijden rijden.
Voor die SP13.5 rijdt je buiten het best met een vertraging van 5.5,
motortiming op 5 graden.
ddrs = 9
boost timing max. = 8
turbo timing max. = 9
boost start rpm. = 3
turbo delay. = 3
timing punch. = 4

maar ja, het is nog lang geen zomer...

Ik ben bezig om mijn T3'11 in elkaar te zetten.... Een feest der herkenning kan ik wel zeggen tov de T3'10;)...

Ik ben nu 2 keer een dag deel verder en helaas alweer, bijna, klaar:(

Het ging zo snel, dat ik gewoon geen tijd heb genomen om foto's van het bouwproces te nemen. Sorry.

Denk wel dat ik de optionele lipo strap (306163) erbij ga nemen.

xra306163-k.jpg

Halewijn

..op de buitenbaan rijden we de critix stock klasse en een 13.5 vertimed (dus met dat kastje..) Hiervoor maken we allemaal gebruik van een 13.5 V3.0 speed passion motor, dit is de nieuwe modified...
maar ja, het is nog lang geen zomer...

Moet dit niet onder de nieuwtjes??? Ik wist het nog niet!!

groet,

Eric

Ik ook niet..... is er al iets bekent? Er is wel een vergadering geweest vorige week....

Back