HIJ HEEFT GEVLOGEN!!!!!!
Wat ne vlieger!!!! Echt goed. Het beste van wat ik tot nog toe gehad heb.
Ik was er van overtuigd dat de maiden geen problemen zou opleveren en dat was ook zo.
Vlucht 1: een minuut of 5 gevlogen. Op het klikje trim hier en daar alles ok, en echt niet meer dan 1 klikje.
Het zwaartepunt ligt toch een beetje te ver naar achter.
Een paar rondjes gevlogen, een rol en looping en dan rustig komen aanvliegen voor de landing die vlekkeloos verliep. Na de vlucht alles gecheckt en alles zag er goed uit.
Vlucht 2: Een beetje heviger ertegenaan gegaan. Strakke figuren vliegen zat er niet in. Het zwaartepunt moet toch naar voor. Ik moet hem natuurlijk ook nog een beetje gewoon worden.
Zelfs met de beperkte uitslag op het hoogteroer (+/- 35° in volle uitslag) is de wall bijzonder hevig. Hij vliegt geen 5 meter meer verder en de neus staat loodrecht omhoog.
Een paar inverted spins gedaan enz...
Tijdens het uitbollen op de piste merkte ik dat ik geen richtings-sturing meer had.
Tijdens de vlucht totaal niets gemerkt, dus het moet op het einde gebeurd zijn.
Na contole bleek het volgende:
Dit is een van de servo's op het richtingsroer.
De servo zat muurvast, en gelukkig is hij niet geblokkeerd met maximale uitslag of zo.
Ik moet dus blijkbaar iets niet goed gedaan hebben bij het programeren van de servo's. Ik was ervan overtuigd dat het goed zat. De servo's zoemden echt niet in neutraal en op maximale uitslagen. Ook met maar 1 servo geconecteerd, was de uitslag dezelfde voor de 2 servo's. Blijkbaar hebben ze toch tegen elkaar gewerkt. Of zou het gewoon pech zijn, en zat er een slechte servo tussen, die gewoon de geest gegeven heeft?
De verbrande servo gedemonteerd, en dan gevlogen met 1 servo op de richting. Ik heb de indruk dat dit toch voldoende is. Ik ga er in eerste instantie geen 2e bijsteken. We zien wel in de toekomst of het nodig is
Nadien nog 2 geslaagde vluchten gedaan. Het toestel gaat gemakkelijk in de knife-edge spin en de draaisnelheid is enorm.
Bij het knife-edge vliegen is er blijkbaar wel wat coupling, maar daar gaan we pas beginnen mixen als het zwaartepunt goed zit.
Bij de harrier, nauwelijks of geen wing-rock. Super.
Wat een toestel. Het geeft vertrouwen vanaf de eerste vluchten.
Morgen gaat hij terug op de tafel, motorkap eraf en alles eens nakijken. Ook komt de batterij die op de vleugelbuis zit in de neus. Dat is dan 150gr die meer naar voor komt.
Met een beetje geluk gaat hij woensdag terug de lucht in.
Koen