Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

Waarschijnlijk hoef ik je het niet te vertellen, maar bij de rolroeren moet je de buitenste hevel niet met de zelfde mal lijmen als de binnenste.

Idd, in fora heb ik gelezen dat ze de buitenste hevel 3 mm langer maken. Ik vind dat vrij weinig. In de handleiding van de Comp ARF Yak spreken ze van 8 mm.
Ok, dat is dan wel een ander vliegtuig.

Ik ga het uiteraard eens zelf nameten voor ik ze lijm.

Koen

how jongens, als ik het zo lees zijn jullie een paar dingen door mekaar aan het gooien.

idd de hevels mogen niet even lang zijn (gemeten vanaf het oppervlakte van het roer)

wel moeten ze gelijk zijn van scharnierpunt tot kogelkoppeling. Dus als ik de foto's goed bezie MOET je wel dezelfde mal gebruiken.
Ik neem aan dat het malletje een gaatje heeft waar de scharnierpen in zit ?

dus indien dit wel het geval is, zeker dezelfde mal gebruiken. Dan zullen de hevels op verschillende dieptes zitten in het roer.

3w-flyer, die fotos zijn van het hoogteroer, we spraken nu over de rolroeren.

De vleugel gaat taps, en de scharnierlijn van het rolroer zit aan de bovenkant.
De afstand van de scharnierlijn tot de kogel moet gelijk zijn, dus de hevel aan de tip-kant moet iets verder uit de vleugel steken om dezelfde afstand tot de kogel te hebben.

Aan iedere helft (links/rechts) dus zeker dezelfde mal gebruiken, maar het malletje voor de binnenste hevel, kan je niet gebruiken voor de hevel aan de buitenkant.

ah ok, zolang de lengtes tot het scharnier maar kloppen.

nu kun je dit met hitec servo's en de programmer er wel goed mee krijgen moest het niet zo zijn.

Hij is af.

Het inlijmen van de hevels voor de rolroeren is dezelfde procedure als het hoogteroer. Dat ging vrij vlot.

Verder met de Hitec-programmer aan de slag gegaan, en alles afgesteld. De servo's zoemen niet of nauwelijks in de neutraalstand en op de maximum uitslagen, dus dat moet goed zijn.

Er werd een Krumsheid spinner besteld, deze is vrij zwaar (300gr). Dat was de bedoeling om eerst met een zwaartepunt te vliegen dat genoeg naar voor ligt.

1 ontvanger-batterij is in de neus ingebouwd, de 2e juist achter de vleugelbuis. Het zwaartepunt ligt nu nog net voor de vleugelbuis.
Als het zwaartepunt meer naar achter kan, dan bestel ik een lichtere spinner.
Dit is misschien een optie om het zwaartepunt te verleggen wanneer je figuren wil vliegen of 3D.

Gisteren ben ik de motor gaan laten inlopen op het terrein. Thuis heb ik er geen plaats voor.
De motor loopt blijkbaar betrouwbaar. Is niet stil gevallen tijdens het inlopen.

Maandag is de grote dag.

Hier nog een foto van tijdens het inlopen. Nog zonder spinner, en de motorkap stond er maar losjes op.

IMG_1333.jpg

Ik zal nog een paar fotos maken van de binnenkant van de romp.

Koen

HIJ HEEFT GEVLOGEN!!!!!!

Wat ne vlieger!!!! Echt goed. Het beste van wat ik tot nog toe gehad heb.

Ik was er van overtuigd dat de maiden geen problemen zou opleveren en dat was ook zo.

Vlucht 1: een minuut of 5 gevlogen. Op het klikje trim hier en daar alles ok, en echt niet meer dan 1 klikje.
Het zwaartepunt ligt toch een beetje te ver naar achter.
Een paar rondjes gevlogen, een rol en looping en dan rustig komen aanvliegen voor de landing die vlekkeloos verliep. Na de vlucht alles gecheckt en alles zag er goed uit.

Vlucht 2: Een beetje heviger ertegenaan gegaan. Strakke figuren vliegen zat er niet in. Het zwaartepunt moet toch naar voor. Ik moet hem natuurlijk ook nog een beetje gewoon worden.
Zelfs met de beperkte uitslag op het hoogteroer (+/- 35° in volle uitslag) is de wall bijzonder hevig. Hij vliegt geen 5 meter meer verder en de neus staat loodrecht omhoog.
Een paar inverted spins gedaan enz...
Tijdens het uitbollen op de piste merkte ik dat ik geen richtings-sturing meer had.
Tijdens de vlucht totaal niets gemerkt, dus het moet op het einde gebeurd zijn.
Na contole bleek het volgende:

IMG_1346.jpg

Dit is een van de servo's op het richtingsroer.
De servo zat muurvast, en gelukkig is hij niet geblokkeerd met maximale uitslag of zo.

Ik moet dus blijkbaar iets niet goed gedaan hebben bij het programeren van de servo's. Ik was ervan overtuigd dat het goed zat. De servo's zoemden echt niet in neutraal en op maximale uitslagen. Ook met maar 1 servo geconecteerd, was de uitslag dezelfde voor de 2 servo's. Blijkbaar hebben ze toch tegen elkaar gewerkt. Of zou het gewoon pech zijn, en zat er een slechte servo tussen, die gewoon de geest gegeven heeft?

De verbrande servo gedemonteerd, en dan gevlogen met 1 servo op de richting. Ik heb de indruk dat dit toch voldoende is. Ik ga er in eerste instantie geen 2e bijsteken. We zien wel in de toekomst of het nodig is

Nadien nog 2 geslaagde vluchten gedaan. Het toestel gaat gemakkelijk in de knife-edge spin en de draaisnelheid is enorm.
Bij het knife-edge vliegen is er blijkbaar wel wat coupling, maar daar gaan we pas beginnen mixen als het zwaartepunt goed zit.

Bij de harrier, nauwelijks of geen wing-rock. Super.
Wat een toestel. Het geeft vertrouwen vanaf de eerste vluchten.

Morgen gaat hij terug op de tafel, motorkap eraf en alles eens nakijken. Ook komt de batterij die op de vleugelbuis zit in de neus. Dat is dan 150gr die meer naar voor komt.

Met een beetje geluk gaat hij woensdag terug de lucht in.

Koen

Was super Koen, zeer mooi toestel en een prachtig vliegbeeld.
Ons vliegveld (tje) was snel te klein met dit toestel.
Veel succes ermee en nog eens bedankt voor mijn nieuwe aanwinst :-)

Nog eens even dit draadje vanonder het stof halen.

De Edge leeft nog, en ik heb er nu eindelijk die virtual cockpit ingebouwd.

IMG_0078.jpg

IMG_0079.jpg

Het is wel een redelijke gewichtstoename, maar ik denk wel dat het model dit kan hebben.

Verder had ik bedroevende resultaten met de KS uitlaten. Kwa traagloop en vol vermogen kon ik niets opmerken, maar van een tussenregime of gas-curve was eigenlijk geen sprake. Het was als een ON/OFF switch.

De uitlaatbochten waren initieel mss iets te kort, maar zelfs tot verlenging tot op maximale lengte die ik kon bereiken in het model was er geen verbetering. Op deze maximale lengte zat ik toch in het door KS opgegeven gebied, maar zelfs dan niet echt een verbetering.

Ik heb ook een 10-tal vluchten gemaakt met de originele DL-potten (wat een herrie) en daar was de gascurve nagenoeg perfect. Ik moet het dus echt wel bij de uitlaten zoeken.

Ik heb nu een stel BMB uitlaten besteld en ga deze inbouwen. Die hebben veel kortere bochten nodig, dus kwa plaat moet het lukken. Deze uitlaten hebben ook de reputatie om een goed midden-regime ge geven. Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Het was toch weer een aanzienlijke uitgave.

Koen

Hey Koen,

welke heb je genomen van BMB, ik ben zeer tevreden van de 70XL op de 3W 110

Peter

Wat een weer de laatste dagen...Wat moet je dan doen? Simmen en....de Edge "upgraden".

Na een seizoen gekl##t te hebben met de DL100 heb ik besloten om een andere motor aan te schaffen. De DA100 is dan een logische keuze omdat alle aansluitingen (gas/uitlaat) en de ophanging hetzelfde blijft. Het is een kwestie van af en op schroeven.
De DA100 ziet er in ieder geval al beter uit. Dat mag ook wel gezien het prijsverschil. Laat ons nu hopen dat hij ook beter draait.

IMG_0105.jpg

IMG_0106.jpg

IMG_0107.jpg

Ook moest het cg nog meer naar voor. De gemakkelijkste oplossing is natuurlijk lood bijsteken, maar het staartwiel was nogal een zware bedoening. Even rondgekeken en het Krill staartwiel is een goeie 100 gr lichter dan hetgene dat er op stond. Dat is een serieuze winst in de staart. Waarschijnlijk zal ik dan nog een beetje lood kunnen wegnemen in de neus, maar dat zal blijken na een testvlucht.

IMG_0112.jpg

Om de blind-nuts vast te kunnen zetten moest ik het rudder demonteren. Dan bleek dat de carbon-staaf die gebruikt wordt als scharnier op het eerste scharnierpunt gebroken was. Ik heb er terug een carbon ingestoken, en ga na een aantal vluchten eens checken. Als hij blijft breken, dan zal er toch een metalen in moeten.
IMG_0110.jpg

Laat nu het goeie weer maar terug komen, zodat ik de motor kan laten inlopen en invliegen.

Koen

Ik vrees dat ik je moet teleurstellen; als ik alle verhalen op internationale forums (flyinggiants, rcu, etc) lees, dan is het middengebied van de DL50 en DL100 stukken beter dan die van de DA50 en 100. Veel mensen (die zich schamen om een DL op hun kist te hebben) schroeven zelfs complete carburateurs met membramen over op hun DA.......

We zullen zien. Ik ben in elk geval niet teleur gesteld op voorhand voor de motor ook maar 1 druppel naft gezien heeft. Ik heb ondertussen toch meer goed draaiende DA-100 gezien dan DL100. Realiteit is toch soms anders dan "forum wijsheden".

Ik heb die goede verhalen over DL50 en DL100 ook gelezen, en heb zeer goede resultaten van een DL50 met mijn eigen ogen gezien. Die motor draaide bijzonder goed.

Dat was dan ook de reden waarom ik een DL100 gekocht had.

Die DL100 was gewoon niet te doen. Ik had misschien pech. Ik heb gewoon alles geprobeerd wat ik maar in mijn mogelijkheden had om die motor goed te laten draaien.
Een seizoen is genoeg.

Keep you posted...(geen bang hebben, als de DA niet draait zoals het moet, dan zal ik het ook posten)

Laatst bewerkt:
Back