yak 3

dus ton,dan weet je wat je kunt bouwen:D.

als je de instelhoeken aanhoudt en het zwaartepunt inclusief sidethrust en domping ,gaat het niet fout. bouw wel een washout in in detippen van de vleugel ,dat maakt hem zo goed moedig (ik heb daarvooreen 6mm balkje gebruikt)

ikzie je bouw berichten wel in dit topic :thumbsup:

Wie weet komt dat er nog een keer van.
Wil je uitleggen wat een washout is en wat het doet. :smile:

washout is tipverdraaiing . ditzorgt er voor dat als het toestel langzaam vliegt en achterover hangt in de landing , dat de tippen nog goede aanstroming krijgen en dus geen overtrek over de tippen komt waardoor het toesteldus niet in 1 keer wegvalt over een vleugel ( de spit heeft hier ook erg last van ).als je dus een balkje onder de eindlijst legt van de ribben zal dit dus automatisch tijdens het bouwen gebeuren aangezien de tipribben korter zijn dan de wortelribben (rompzijde)

Toch snap ik dit niet echt.
Ik had dit ook al gelezen bij de Hai die ik wil maken.
Als je nu een balkje legt onder de achterlijst dan gaan toch alle ribben vanachter omhoog.
Zowel aan de tip als aan de rompzijde.
Dat geeft toch hetzelfde resultaat als er geen balkje onder ligt en alles gewoon op de tafel rust.
Er is toch immers geen hoogte verschil aan de achterlijst tussen de tip zijde en de romp zijde.
Ik denk dat ik iets niet helemaal door heb of zie.
Laat het kwartje bij mij eens vallen :lol:
Ton

als je hoofdligger op de tafel ligt en je wortel rib is dan 20 cm lang tot aan de eindlijst .je legt de eind lijst dan op het eind 6mm boven de tafel terwijl deligger op de tafel blijft . nu is de tiprib vanaf ligger tot eindlijst 10cm ,en ook hier ligt de eindlijst 6mm boven de tafel en ligt de ligger vlak op tafel . dan maakt de tiprib een grotere hoek dan de wortelrib en heb je dus washout ,probeer het maar eens met een lineaal als voorbeeld .

hier ligt een bovenkant vleugel in de 2e laag glasdoek(25grams) met verdunde houtlijm. brengt zich veel vriendelijker aan als ps100/g4 ,stinkt niet en is makkelijker te schuren en houtlijm dringt dieper het hout in wat ik gezien heb op teststukjes .tevens wordt het eindresultaat ook lichter als met ps100 of g4 .

Hoi
Heb een paar vraagjes. Ben een ME109 met depron bekleding aan het maken.
Welke verhouding bij de verdunde houtlijm heb je gebruikt. Heb je dit al eens geprobeerd op depron.

:mad: Max

Laatst bewerkt:
Ik ben even buiten beeld geweest geloof ik, toch het een en het ander gemist.

Ziet er goed uit, en het vlieg nog mooi ook!

Veel plezier er mee!

Mvg Pascal.

Back