YAKOVLEV YAK 3

Dit klopt helemaal, ik draai zelf een 20/16 fiala e prop op een 2 mtr spitfire en zeker op vol vermogen zit er een mooie brom in.

Met een 10 Kw motor zal vol gas vliegen een zodanige snelheid geven dat dit geen optie is .

Dat lijkt mij niet zo'n probleem. Het meeste geluid komt van de prop, toch? Het punt is vooral dat de grotere e-motoren niet die lelijke hoge zoem hebben.
 
2pyyv43.jpg

296btl3.jpg

vwzij9.jpg

Het begint al een beetje op een Yak 3 te lijken.
De romp is aangepast aan een E Motor.
Het middengedeelte van de voorzijde van de romp wordt afneembaar, zodat de lipo pakketten gemakkelijk gewisseld kunnen worden.
De keuze is gevallen op een Plettenberg Predator, de fabrikant heb ik gevraagd welk type van deze motor het best past bij de propeller en de Yak 3.
De volgende stap is het maken van het koelsysteem voor zowel de motor als de regelaar.
 
Heerlijk die ruwbouw, je hebt er goed de gang in Ed :beer:.
De kist te elektrificeren is vast een goede keuze, ik ben heel benieuwd naar de sound straks.
Je kunt hem mooi licht houden ook nu vanwege het gebrek aan motortrillingen.
Prachtig!

Groeten, Ralf
 
De schaalpropeller is een 28X12 3 blad, gemaakt vanaf de schaaltekening past mooi bij de 1:4 schaal van het model.
Ik heb aan Plettenberg de specificaties van de propeller gestuurd en advies gevraagd.
Bij de F3A modellen is de Plettenberg veruit mijn favoriete motor vandaar de keuze voor dit merk.
Zelf neig ik naar de Predator 30/10 EVO met een 12 cellen Pakket dubbel uitgevoerd.
De motor is ontworpen voor 10- 14 cellen. Misschien wel 10 cellen kan ik ook de F3A pakketten gebruiken.

.
 
Vandaag kreeg ik bericht van Plettenberg,zij adviseren de Predator 30/8 .
Deze motor kan de 28X12 3 blad draaien met genoeg vermogen voor de Yak 3.
Zij geven aan dat er met een 12 S Lipo pakket een belasting optreed van 150 Ampère.
Elke motor wordt handmade ,customer made en de levertijd is 8 weken.
Geen probleem ,past in de planning.Volgende week met de vleugel beginnen .
 
wimro5.jpg

Om een goede koeling te verkrijgen voor zowel de motor als de regelaar maak ik een luchtgeleiding systeem van heel dunne epoxy buis ,en bochten.
In de yak zijn kleine openingen aan de voorzijde.Door aan de uitblaas zijde een veel grotere opening te maken wordt de luchtsnelheid groter en is er meer koeling.
De motor en de regelaar krijgen elk een eigen systeem, de lucht uitblaas is via het uitlaatsysteem.
Daar waar bij de 1:1 de uitlaatgassen de motor verlaten gebruik ik voor de koeling. Hebben ze toch nog een functie.
 
110lys1.jpg

fbzthz.jpg

fbzthz.jpg

fbzthz.jpg

Weer een stukje verder, de romphuid is van 3 mm dik balsa.
De eerste uitsparingen voor de instrumenten zijn zichtbaar.
Een klein detail de draagplaat voor 200 Ampère regelaar en de bereikbaarheid vanuit het Lipo compartiment.
3498k09.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag Ed,

Het gaat goed vooruit met je Yak.
Ziet er goed uit.
Welke toeren gaat de propeller draaien met de Plettenberg motor ?

Ton
 
Dat hangt van het aantal cellen af, de motor kan met 10 -14 cellen draaien.
Ik begin met de 10 cellenpakketten, hiervan heb ik een hele verzameling voor mijn F3A modellen.
Volgens Plettenberg kan deze motor de 28X12 3 blad gemakkelijk aan.
Ik denk dat ik uiteindelijk met een 12 cellenpakket dubbel uitgevoerd zal eindigen.
Een vluchtduur van 10 minuten moet haalbaar zijn als de motor niet al te zwaar wordt belast.
Op mijn Desert aircraft 120 cc tweetakt motor draait een 28X12 3 blad ( Muller prop) 4500 RPM.
In Duitsland wordt er F3AX en 3D gevlogen met deze motor op 14 cellen in 3.1 m1 spanwijdte modellen van 16-17 KG.
Vermogen genoeg , om de Yak te laten vliegen als een echte jager.
Ik kan ook nog een propeller bestellen met minder spoed om wat meer geluid van de prop te genereren.
 
2iuthdu.jpg

Het koellucht buizen stelsel, 2 gaan er direct over de regelaar en eindigen bij de uitlaten.
Hiervoor heb ik PVC elektra pijp gebruikt, diameter 12 mm .
Voor de motorkoeling heb ik van epoxy buizen gemaakt. deze buizen zijn 22 mm 2 stuks .
Morgen de boel lijmen en netjes afwerken.
 
Laatst bewerkt:
Je bent al goed op gang Ed :thumbsup:
Bolle nagels gaat perfect op de 'Ramses' methode, druppen witte houtlijm met behulp van een spuitje.
Zie het draadje bovenaan bij de tutorials


De niet uitstekende klinknagels heb ik bouwers wel eens zien doen met een pijpje geklemd in de soldeerbout.
Je brand als het ware een cirkeltje in je vleugeloppervlak.

Groeten, Ralf
Ralf even een vraagje
Waar haal je een spuit met zo'n brede naald en van die grote?
gr
Ronald
 
De Ramses methode is een mooie beproefde methode.Ik vraag mij af hoe de hechting is op een G 4 afgewerkt oppervlakte van de houtlijm.
Geïnspireerd door de Ramses methode ga ik het ook proberen met micro balloons vermengde epoxy.
Binnenkort een paar proefstukjes maken.
 
Bestaat dat nog Baco in IJmuiden?Moet er wel in de buurt zijn volgende week.
Toch eens kijken , ze hadden altijd veel bruikbaar spul.
 
Voor injectie spuiten zijn er meer mogelijkheden.

Ik haal(de) wel eens naalden die ik op een flesje secondenlijm zet bij een apotheker.

Die hebben allerlei diameters naalden, en kost (bijna) helemaal niks.


jan.
 
Back
Top