YAKOVLEV YAK 3

2qsntky.jpg

Met Herex en koolstof strips ontstaat een recht strak stijf roer.
 
Na een tijdje schuren en passen is het rolroer aardig gevormd.
Volgens de voor gefreesde gaten komen de scharnieren aan de onderzijde van het rolroer .
Morgen maar eens bezien hoe het roer dan draait.
2qmqkck.jpg

Als dit voor mij onbekende fenomeen is opgelost kan de bovenzijde worden voorzien van de beplanking.
Om de beplanking goed aan te drukken overweeg ik een zak zilverzand te kopen en een aantal plastic zakken te vullen om de huid goed aan te drukken op de spanten.
Ook heb ik iets gelezen van een methode met witte houtlijm , deze laten uitharden en met de strijkbout er op strijken.
 
Interessante vraag: zijn beide methoden (aandrukken met zakjes en opstrijken na opdrogen) altijd toepasbaar?

Ik ben geneigd om voor indekken de eerste methode te kiezen en voor beplanken van rondingen met dun sperholz de tweede . . .

Klopt dat?


jan.
 
Zilverzand is een goed idee.
Ik zou alleen de plastic zakjes omhullen met een katoenen of linnen zakje.
Zand op de bouwtafel is niet erg prettig.

Grt John
 
Kan mij voorstellen dat dun triplex goed werkt met strijken om korte krommingen.
De indekking voor de vleugel is 2.5 mm dik. Misschien isoleert balsa te veel.
Morgen zand kopen en zakjes maken.even wat rond zoeken of linnen zakjes ergens te vinden zijn.
Het is redelijk veel insmeer werk ,ik gebruik de sig bond lijm voor constructies .
De overweging is witte houtlijm te gebruiken vanwege langere open tijd.
 
UHU endfest 300 is een 24 uur 2 componenten epoxylijm.
Wel heel sterk en langzaam uithardend ,het aanbrengen en mengen uit de tubes duurt zo lang dat ik vrees het niet binnen een half uur ga redden.
Of alles aanmaken en met een oude betaalpas opbrengen.
Is er nog een andere lijm aan te bevelen?
 
2mqu4w0.jpg

De aansturing van het hoogteroer blijft mooi binnen de bekleding.
smglck.jpg

Het hoogteroer is net als bij de 1:1 aan de onderzijde voorzien van beplating en aan de bovenzijde bespannen met doek.
Geeft gelijk een behoorlijke toename van de torsie stijfheid.
 
25s4nyr.jpg

Omdat de besturing binnen in de vleugel en het stabilo zit kan ik de stuurstangen van aluminium met M3 linkse en rechtse draad gebruiken.
Geeft ook zekerheid dat loslopen in een inwendige aansturing niet mogelijk is , ook locktide gebruiken en de boel zit betrouwbaar vast.
 
2jfki8g.jpg

De scharnieren pas gemaakt en de onderzijde van het hoogte roer is beplankt.
Om het stabilo in te dekken heb ik de zandzakjes nodig, Mijn vrouw was aan het tweede bezig toen er rook uit de naaimachine kwam.
Nu moet er eerst een nieuwe naaimachine komen voor ik weer verder kan.
 
2v19s75.jpg

Ik vond nog wat op zolder.Hier gaat het ook mee ,
Zag op een ander forum loden blokjes , heb nog een rol lood liggen ,
Een oude pan en dan maar blokjes gieten van 1 kg.
 
Wordt een prachtig bouwwerk Ed :thumbsup:
Kleine tip: de hoogteroeren zijn behoorlijke schuurdeuren, zorg ervoor dat de hoorntjes niet te kort zijn i.v.m. flutter
Desnoods wat afwijken van pure schaal, zekerheid voorop
Mooi werk man, Ik blijf je volgen

Groeten, Ralf
 
Je hebt gelijk Ralph,ik heb de horns nog eens bekeken en vindt de hefboom wel erg klein.
Ga een buitenwaartse aansturing maken met horms zoals ik bij de F3Ax modellen gebruik.
Komt ook gelijk het draaipunt in de scharnierlijn te liggen.
 
Back
Top