ZDZ 60 wil niet starten

ja het is op het randje van off topic maar het kan een reden zijn van niet starten.

op je link vond ik nog dit :

Fuel dyes aid pilots in identifying the proper fuel in their aircraft. 80/87 is red, 100/130 is green, and 100LL is blue, while jet fuel, JET A1, is clear or straw, being undyed.

de brandstof die ik heb is blauw dus het is de 100LL

groeten,

Peter

Goedenavond heren,

Vanmiddag (ja nog even vakantie) maar weer eens aan het stoeien geweest zonder resultaat :? :?

Van alles geprobeerd, gisteravond de hele carb. open gemaakt membramen schoongemaakt en alles te weken gelegd in de benzine. Membramen zien er goed uit zijn soepel, alle kanalen zijn open en pompje in de carb. werk ook. Contactpuntafstand is 0,6mm dus dat zou ook goed moeten zijn.

Van allerlei startmethoden geprobeerd maar geen kick in te krijgen, hij vonkt wel en geeft af en toe een plof maar hij zet niet door. als ik de L-naald te ver op zet dan verzuipt de motor weer. Het enige wat ik me nu nog kan voorstellen is dat het mengsel te vet is, 1:33 (om in te lopen) maar dat is wat ZDZ voorschrijft om in te lopen.

Ik heb ook de bok met motor erop op zijn zij gemonteerd (dus uitlaat naar beneden) maar dan krijg ik er ook geen leven in. Wel krijg ik als de motor zo gemonteerd is bijna geen mengsel in de kop ondanks veelvuldig choken, met gasklep dicht of volop open, maakt geen verschil. De conclusie die ik daaruit zou kunnen trekken is dat er toch iets met de carberateur mis is, misschien dat hij het mengsel onvoldoende verstuift.

Ik heb nog geen 98 benzine geprobeerd maar dat zal de volgende stap zijn.

Wat ik wel bijzonder vind is dat als ik de prop tussen de compressie heen en weer slinger ik een geluid hoor waarbij het lijkt alsof er iets los ligt in de motor. als ik de site van Amelung kijk dan zou dat het palletje kunnen zijn wat in de sleuf van de "drehschieber" op een neer gaat, zie foto.

Hebben jullie dat geluid ook bij jullie motoren?

Morgen zal ik Amelung bellen of het misschien verstandig is de motor etc. op te sturen dan kan hij kijken wat er mis mee is, wat mij betreft heb ik er behoorlijk de pee in met deze kl@#$ motor. Ik hoop dat het alsnog opgelost word maar een ding is voor mij duidelijk voor mij GEEN ZDZ meer, is me een te groot risico een motor van deze prijsklasse hoort gewoon te doen waarvoor hij gemaakt is en dat is die prop rond te draaien zonder al teveel poespas.......Zo dat is eruit.

Ik houd jullie op de hoogte en groeten maar weer, als jullie nog tips hebben dan graag (bieden mag ook :wink: )

Hey Alex,

Aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid 8O is je vliegwiel verschoven, en (indien gebruikt) je spietje afgesneden.

Afwachtende je reactie, greetz van Aldert

@ Aaalie kun je dit toelichten, ik ben zeer benieuwd naar je antwoord, is het iest wat ik zelf kan verhelpen en hoe zou dit ontstaan kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Alex

Hey Alex,

Ten eerste uiteraard de motor weer dichtdraaien, met de pal in de inlaattimingschijf! Het gedeelte waar je prop tegenaan wordt geschroefd (en waar ook je magneet in zit), is hoogstwaarschijnlijk verdraaid op je krukas. De moer (of bout... ik ken de motor niet) die voorin je propmeenemer zit "moet" je losdraaien, en dan met een passende vliegwieltrekker, of poulietrekker deze meenemer verwijderen. Dan zie je ook dat de spie is afgesneden die de propmeenemer tijdens montage op zijn plek moet houden.

Het is wat lastig om precies uit te leggen hoe je dat bij deze motor kan repareren/demonteren, maar dit kan een oorzaak zijn van al je genoemde "klachten", bevindingen en "reacties" van de motor. Met deze ZDZ heb ik bitter weinig ervaring, echter met de kleine tweetakt (t/m 120cc) heb ik veel ervaring.

Zou je eens een foto kunnen maken van de propmeenemer met gedemonteerde prop?

Greetz van Aldert

Aldert alvast bedankt voor je antwoord, ik morgen eens een foto maken. Het is echter wl zo dat het magneetje in die meenemer exact op het BDP de opnemer passeerd. Dus als de propmeenemer verdraaid is dan klopt de ontsteektiming toch ook niet of zie ik het verkeerd?

Overigens is dit niet mijn motor die daarboven gedemonteerd is maar een voorbeeld van de ZDZ pagina. Ikzelf schroef de motor niet open.

Propmeenemer zal niet verdraaid zijn hoor, daar geloof ik niet in. Dat geluid wat je hoort tussen de compressie in, dat heb ik ook bij mijn ZDZ80RV, dat is je bovenste dode punt. Hoe "snel" sla jij hem aan met starten? Het kan zijn dat je het te langzaam doet...

Grt.

Aaalie zei:
Hey Alex,

Aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid 8O is je vliegwiel verschoven, en (indien gebruikt) je spietje afgesneden.

Afwachtende je reactie, greetz van Aldert

dat heb Ik nog nooit meegemaakt of gehoort dat die verschuift of afbreekt. (bij vliegmotoren)
Bij gazonmaaiers gebeurt het weleens als je op een grote steen kommt en het mes in een keer stil staat.

Ik neem aan dat de motor niet genoeg benzin krijgt door harde membramen in de carberateur.
Harde membramen worden ook na inweken niet meer zacht. (hard blijft hard)

gewoon uitwisselen.

Bij 3w motoren (oude versie) kwam het ook wel eens voor dat het kunstof stuk tussen cab. en motor ondicht was.
Je kreeg hem dan ook niet aan omdat hij falsche lucht kreeg.
Dit kwam door het te hard aan draaien van de bouten hiervan. Heeft de zdz dit ook ?

Mvg Johan

Ik zelf twijfel ook ten zeerste of het vliegwiel is verschoven, ten eerste is het niet echt een vliegwiel en als het zo zou zijn dan zou het toch betekenen dat hij niet op het juiste moment vonkt, en dat doet hij juist wel. Maar goed ik zal een foto maken van de meenemer en hier neerzetten.

@ Alexzzz:
Het aanslaan gaat redelijk snel, als ik het te langzaam doe dan vonkt hij niet (magneet moet met een minimale draaisnleheid lang de opnemer gaan). Bij de easystart is dit anders, daar volstaat het om de magneet de opnemer te laten passeren.

Voor het starten maakt hard of zacht zwiepen, de motor geeft geen teken van leven. Soms ploft hij eens maar gaat daarna weer verder in zijn winterslaap.

@Johan:
Wat versta jij onder hard ? Als ik het membraan van de pomp zie dan kan dit normaal soepel bewegen en het membraan aan de andere zijde is van een soort kevlar. Nou heb ik gisteren al eens op de site van Amelung gekekeken (is vernieuwd?) en daar zie ik alleen maar spare parts staan van een Walbro en op mijn ZDZ zit een Bing dus maar eens vragen aan Amelung of hij nog Bing onderdelen heeft.

Tussen de motor en carb. zitten 2 dikke pakkingen, draai hem niet al te vast aan maar wel stevig. Uiteraard let ik erop dat de pakkingen iedere keer op dezelfde manier gemonteerd worden en dat het gaatje van de carterdruk ook goed zit. Zal wel een foto maken.

Groeten,
Alex

stomme vraag misschien maar heb je al eens een nieuwe bougie gestoken ?

Peter

Peter, ja ook al, ik had er eerst 1 inzitten en later vervangen door een nieuwe.

De ontsteking word gevoed door 4 cellen nimh 3300, spanning gemeten bij de ontstek,ing en deze is 4,8V, ook onder belasting. Iemand ervaring als je 5 cellen probeerd?

is het normaal geen 5 cellen ontsteking ??

op mijn 80 wel maar ik heb geen idee welk type het was.

Peter

Ik heb zelf 4 cell op ontsteking.... en dat werkte goed.
Ook kan het vervangen van de bougie voor een nieuwe een groot verschil maken...

Mijn Vlach ontsteking op de 80 is ook gewoon 4.8V, dat staat er ook op. Meer cellen zou ik niet doen, grote kans dat je de ontsteking om zeep helpt.

Grt.

Hallo,

Vanmorgen maar eens met Herr. Amelung gebeld. Dit was een zeer verhelderend gesprek en zeer servicegericht, dat gaf in ieder geval een goed gevoel :)

Hij gaf aan dat de oude vlach onstekingen in ieder geval nooit met meer dan 4 cellen gebruikt mogen worden. Ook diende de contactpuntafstand van de plug op 0,35 te staan ipv de 0,6 die het nu bij mij heeft. Hij gaf ook aan dat als de bougie buiten de cilnder vonkt niets zegt of hij dat ook doet als hij in de cilinder gemonteerd zit omdat dat dan in een gecomprimeerde omgeving zit. De theorie daarachter heeft hij niet uitgelegd maar goed dat neem ik maar even voor waar aan. Het type bougie wat ik toegepast heb is in ieder geval wel goed.

De montage van de ontsteking hebben we ook nog even nagelopen maar deze was goed gemonteerd.

Schijnbaar hebben deze oude vlach ontstekingen bij veel motoren voor problemen gezorgd, de nieuwe falcon en de opvolger darvan de ZDZ-ontstekingen hebben een betere timing en een krachtigere vonk.

De brandstof ASPEN was ook goed, hij vloog er zelf ook mee. De mix van 1:33 kon wel voor het inlopen maar was niet nodig. Het enige nadeel van de ASPEN is dat hij bij koud weer iets minder vlot ontsteekt. De propeler Biela 24/10 was ook ok.

De carberateur kon niet voor problemen zorgen ook niet de membramen. Het komt volgens hem eigenlijk nooit voor dat de membramen vervangen hoeven te worden, je doet dat bij een grasmaaier immers ook nooit (zijn uitspraak).

Hij heeft me aangeboden de motor te controleren en te laten lopen op een proefbank en helemaal in te stellen. Ik heb besloten hier gebruik van te maken. Ik heb de hele handel (workmate, motorbok etc.) al 4 maal opgebouwd zonder resultaat en zie er geen voortgang. Helaas ben ik dan waarschijnlijk minimaal de verzendkosten kwijt en met een beetje pech is het geen garantie maar goed dan weet ik zeker dat de motor 100% terug komt. Dus vanmiddag maar eens een doosje zoeken. Met een beetje geluk heb ik hem dan volgende week weer terug.

Ik houd jullie op de hoogte!

Alex

Super service!! en helder verhaal...
Mijn ZDZ komt ook bij amelung weg maar is al menig jaar oud.. (en heeft amper gelopen :S)

Kun je misschien wat meer vertellen over de montage van de Vlach ontsteking??

En heb je een idee wat een Falcon ontsteking gaat kosten? Ombouwen moet ja immers ook mogelijk zijn..

Mvg, Vincent

Ai.. naja mocht het voorkomen dat deze stuk gaat moet ik het toch neertellen ;)

Eerst mn vliegtuig maar weer inelkaar bouwen anders heeft de ZDZ niets om aan te drijven..

groeten..

Vip-er zei:
Eerst mn vliegtuig maar weer inelkaar bouwen anders heeft de ZDZ niets om aan te drijven..

Is wel zo handig :lol: Ik hoop op beter weer nu, dan kan de Extra 330S eindelijk eens de lucht in met de ZDZ80RV. Maar op de grond draait hij zeker niet slecht met die Vlach ontsteking, maar we gaan het zien :)

O, Alex; de ZDZ had bij de vorige eigenaar nog niet gelopen? Als je de boel in de Piper gaat inbouwen, zou ik zeker de uitlaatbocht een flink stuk inkorten, waarschijnlijk is hij nu te lang (maar starten moet hij wel doen hoor).

Grt.

Back