ZDZ 60 wil niet starten

ZDZ komt niet goed op toeren

Hallo allemaal,

Heb weer even jullie raad nodig.

De motor zoals beschreven in dit draadje heeft inmiddels verschillende keren gelopen op normale benzine met Toni Clark Bel Ray olie 1:50 (nee geen Aspen meer).

Uiteraard is de motor nog niet geheel ingelopen maar was toch een benieuwd naar het max. toerental. Het maximale wat ik eruit krijg is 5900 rpm. De lengte van de bocht is inmiddels een flink stuk ingekort op 22cm.

Demper nog steeds de Krumsheid, prop Biela 24/10.

Afstellen gebeurt door L-naald op 1 1/2 slag open en de H-naald ook. Hiermee was de motor wel te starten echter de plug werd gitzwart, een teken van te reik, max. toerental 5400. Als we dan vervolgens de H-naald dichtdraaien dan loopt het toerental op tot maximaal 5900 om vervolgens weer in te zakken, teken dat hij iets verder open moet.

Als ik dan de L-naald verder reduceer om goed op te laten pakken dan loopt de motor zeer mooi ook stationair stabiel 1500 rpm. Echter volgas niet meer dan de 5900 rpm.

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?

Ik weet inmiddels dat Biela props vrij dik zijn en dat de Engel prop dunner zijn en dat daar meer toeren mee te halen moet zijn maar ook met de Biela moet 6400 haalbaar zijn lijkt mij.

Graag jullie advies, aan Amelung kan ik mijn vraag helaas niet meer stellen.

Groeten,
Alex

Ik zou een mailtje naar Krumscheid sturen en vragen hoe lang de krummer moet zijn tussen motor en demper .

Als de lengte niet goed is krijg je ook geen bepaald toerental .

En daar kan 1-2 cm soms veel uitmaken .

Mvg Johan

De H-naald op 1/2 tot 3/4 slag is niet heel raar, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Grt.

Alvast bedankt voor de raad. Ik zal een mail maken naar Krumsheid. Ik had zelf het vermoeden dat een 60CC met een 24/10 ook zonder reso toch wel zo'n 6400 rpm moest kunnen halen.

Maar Alexzzz is 1/2 slag voor de H-naald niet wat weinig? Hij loopt verder goed en niet te arm (als ik hem iets verder dicht draai dan zakt hij in toeren dwz dan word het mengsel te arm en dus draai ik hem weer iets verder open zodat hij op zijn max. staat).

Groeten, Alex

Alvast bedankt voor de raad. Ik zal een mail maken naar Krumsheid. Ik had zelf het vermoeden dat een 60CC met een 24/10 ook zonder reso toch wel zo'n 6400 rpm moest kunnen halen.

Maar Alexzzz is 1/2 slag voor de H-naald niet wat weinig? Hij loopt verder goed en niet te arm (als ik hem iets verder dicht draai dan zakt hij in toeren dwz dan word het mengsel te arm en dus draai ik hem weer iets verder open zodat hij op zijn max. staat).

Groeten, Alex

Ik draai de H-naald langsam dicht tot dat hij in toeren weg zakt en draai dan 1/8 weer open .

Bij volgas krijgt de motor ook via de L-naald benzine .

Betekent dat je altijd de H-naald nog moet afstellen als je de L-naald verdraait hebt . ;)

Tekening met prinzip :

69131233oq7.png

Mvg Johan

Maar Alexzzz is 1/2 slag voor de H-naald niet wat weinig?

Nee hoor, ik meen dat mijn ZG62 ook ongeveer een halve slag open stond. Afstellen is bere-simpel (johan beschrijft het ook prima), simpelweg de H-naald indraaien tot max. rpm, dan 100-200 toeren rijker zetten (afhankelijk van hoe nieuw de motor is). Als hij verder in de lage toeren goed en vlot opneemt, kan er niks misgaan als je dat aanhoudt.

Grt.

De waarden 1 1/2 voor beide naalden zijn gewoon goede startwaarden, daar moeten de meeste motoren mee lopen. Het kan zijn dat je daarna veel scherper moet gaan, mijn 3w70 heeft een tijdje gevlogen met de L-naald slechts 1/4 open, haast niets dus. Echter, de motor loopt perfect, ondertussen al meer dan 250 liter :-o , en loopt nog steeds perfect.

Zo ik heb eindelijk reactie van Krumsheid gehad:

Dit had ik hem als vraag gesteld:

---------------------------------------------
Van: Alex Söntgerath
Verzonden: woensdag 6 februari 2008 10:10
Aan: 'info@krumscheid-metallwaren.de'
Onderwerp: Frage

Hallo,

Ich habe von ihnen ein Schalldämpfer 86 V-4 und betriebe dies mit ein ZDZ60.

Konnen Sie mich helfen wie lange der gesamtlange von Auslass bis zu der Frontseite der Schalldämpfer sein muss.

Ich betreibe der ZDZ60 mit ein Biela 24/10 und der lauft jetzt nicht mehr dan 5900 umdrehungen pro minute. Der gesamtlange ist jetzt 27 cm (von der Auslass gemessen bis zum Vorderseite van der Schalldämpfer. Beim ersten test war der Lange 42 cm und drehte der Motor nicht mehr dan 5600.

Hoffentlicht konnen sie mich helfen.

Mfgr.

Alex Söntgerath

En het antwoord:

Sehr geehrter Herr Söntgerath,
wir empfehlen unseren Kunden mit dieser Kombination eine neutrale Krümmerlänge von ca. 180- 270 mm. Wenn Sie den Krümmer noch etwas kürzen (auf ca. 230-240 mm) könnte die Drehzahl noch etwas ansteigen. Alles was länger als 270 mm ist, führt zu erheblichen Drehzahlverlusten.

Mit freundlichen Grüßen

Klaus Krumscheid

Dus de bocht nog maar iets inkorten kijken wat dat brengt.
Ik neem aan dat ik deze berichten niet hoef te vertalen ....;)

Ik heb eens 2 dagen mogen stoeien met een ZDZ40 met een BING carburateur van een collega-vlieger.
En gebruikte Aspen hiervoor. Mijn conclusie is dat de bing carburateur een lastig af te stellen carb is. (ook geprobeerd op gewone benzine, met hetzelfde resultaat)
De H en de L naald hebben erg veel invloed op elkaar, dat maakt het alleen maar lastig met afstellen.
Persoonlijk zou ik overwegen die Bing een "slinger te geven en er een Walbro carb op te zetten.
Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Zo zie je maar weer, éérst roepen er allerlei "experts" metéén dat de schuld bij ASPEN ligt, en uiteindelijk blijkt het, zoals gewoonlijk, weer ergens anders bij te liggen. Bij de importeur van ASPEN hoor ik soortgelijke verhalen uit de groensector.

Kennelijk zijn er mensen die alles door een anti-aspen bril bekijken en volledig blind niet meer willen zien dat er zoiets "onmogelijks" als productie fouten en andere problemen de oorzaak kunnen zijn.
Kijk, je kunt er lang en breed over l$llen, het is brandstof en als er een vonk bij komt dan ontbrandt het, of dat nou ASPEN is, Shell 95 of 100LL. De een heeft een andere karakteristiek dan de andere, maar ontbranden doen ze allemaal. Dus ALLE motoren behoren te lopen op brandstof. Zo niet dan is er iets mis met de motor en niet andersom.

Er wordt ook steeds maar gekeken naar de invloed van ASPEN op de motor, maar over het effect van dat jarenlange geknoei met gewone (kankerverwekkende) benzine over je handen hoor je niemand, kennelijk is een euro per liter goedkoper belangrijker als de eigen gezondheid.

Gelukkig zijn modelbouwers immuun voor kanker.........dream on!

Gelukkig zijn modelbouwers immuun voor kanker.........dream on!

Niet allemaal hoor Richard ( Alleen kan niemand vertellen waar door het ontstaan is )

De H en de L naald hebben erg veel invloed op elkaar, dat maakt het alleen maar lastig met afstellen.
Persoonlijk zou ik overwegen die Bing een "slinger te geven en er een Walbro carb op te zetten.

Dat is bij de walbro niet veel anders .:D

Zo zie je maar weer, éérst roepen er allerlei "experts" metéén dat de schuld bij ASPEN ligt, en uiteindelijk blijkt het, zoals gewoonlijk, weer ergens anders bij te liggen. Bij de importeur van ASPEN hoor ik soortgelijke verhalen uit de groensector.

Is het makkelijkst de schuld aan Aspen te geven als je het "probleem" niet kan vinden .

Ben zelf ook over gegaan op Aspen met de ZG-20 en die heeft er niks van gemerkt . :D
Dit weekend gaan 2 ZG-26er´s ook op Aspen over . :zon:

Mvg Johan

Ik ben het heeelemaaal met je eens Richard!
Ik heb nog nooit geen enkel probleem gehad met gebruik van Aspen in mn vliegtuigen en 3 benzine heli's.
Het gaat hier om een Bing carburateur!
Welke beduidend lastig af te stellen is.
Ik heb de ervaring opgedaan met een vliegtuig welke bij me achter gelaten is om af te stellen met een ZDZ40. Ik had me volledig op deze kist gestort om het afstel probleem op te lossen.
Alex, ik zou je Aspen niet verder aanlengen met mengsmering, zeker niet zo vet als dat je het nu gemengd hebt.
Ik gebruik 1:50 standaard gemengde 2t Aspen in heli's waarbij een veel hogere mengsmering wordt aanbevolen. De olie is gewoon verschrikkelijk goed in Aspen.

Eric.

Dat is bij de walbro niet veel anders .

Een Bing reageerd wel DEGELIJK anders op verstellingen van de Naalden vergeleken met een Walbro carburateur.
Natuurlijk is het bij een Walbro ook dat de H en de L naald op elkaar van invloed zijn maar alleen pas als de verstellingen veeel verder uitelkaar gesteld zouden worden.
Bij de Bing carb heeft de kleinste verstelling aan de L naald al invloed op de H naald.
Voorbeeld, als de motor bij volgas goed afgesteld is met de H naald, en als hij halfgas nog niet goed halverwege oppakt (inhoud), dan stel je de L naald een heel klein pietsie rijker.
En dat beetje L naald (1/16e-1/8e)verrijken, is dan voldoende om bij volgas te gaan 4 takten. (dit als voorbeeld)

Ik wil de pret niet bederven over je "Bing"-verhaal, maar toevallig hebben we al een aantal jaar ook een ZDZ40RV met Bing carb in gebruik, en die stelt net zo makkelijk af als al mijn andere motoren met Walbro carb.....

Grt.

Een Bing reageerd wel DEGELIJK anders op verstellingen van de Naalden vergeleken met een Walbro carburateur.
Natuurlijk is het bij een Walbro ook dat de H en de L naald op elkaar van invloed zijn maar alleen pas als de verstellingen veeel verder uitelkaar gesteld zouden worden.
Bij de Bing carb heeft de kleinste verstelling aan de L naald al invloed op de H naald.
Voorbeeld, als de motor bij volgas goed afgesteld is met de H naald, en als hij halfgas nog niet goed halverwege oppakt (inhoud), dan stel je de L naald een heel klein pietsie rijker.
En dat beetje L naald (1/16e-1/8e)verrijken, is dan voldoende om bij volgas te gaan 4 takten. (dit als voorbeeld)

Prinzip van de Bing en de Walbro is het zelfde .
Heb al honderden moeten instellen van motorzagen en andere 2 takt tuin gereedschap en natuurlijk ook af en toe een modelmotor .

Mensen kopen een motorzaag , vinden een schroevedraaier voor de cab.
En wat denk je wat 50% gaat doen ?

Wij verkochten de Dolmar´s zonder schroevedraaier . :D

Goedkope merken hebben vaak een cab. van mindere qualiteit .
Maar te rep. en in testellen zijn ze allemaal .

Mvg Johan

Ik wil de pret niet bederven over je "Bing"-verhaal, maar toevallig hebben we al een aantal jaar ook een ZDZ40RV met Bing carb in gebruik, en die stelt net zo makkelijk af als al mijn andere motoren met Walbro carb.....

Grt.

Ach,
Ik zal het wel gedroomd hebben denk ik...
Het advies wat je geeft,... daar zal Alex Söntgerath echt mee geholpen zijn btw...

Een vlieger bij ons op de club (john Geerlings) vertelde over de Bing carburateur mij namelijk precies hetzelfde dat zijn carb ook zo sterk op elkaars H & L naalden reageerde.
vandaar dat ik de Bing de schuld gaf, maar Alex, sorry daarvoor hoor. Ik zat zeker fout.
Het lag aan mij. :0)

Eric.

Laatst bewerkt:
De bing is ontzettend gevoelig, ik heb er een gehad op een ZDZ 80. Hier sluit ik me aan bij je mening.

Wat aspen betreft...;-) Laten we daarover zwijgen, dan blijft dit on-topic en lopen de discussie's niet al te hoog op. Wie aspen wil gebruiken, doe maar, mij niet gelaten. Wie het niet wil gebruiken, ook goed, gewone brandstof werkt ook. Maar stop nu eens die aspen de hemel in te prijzen, laat iedereen maar zelf kiezen. Ik krijg de indruk dat sommige door aspen (of het tuincentrum om de hoek) gesponsord worden.

Back