32. Bovendekse balsa blokken voor de steven bevestigen en sleepdek reling stoombuigen.
De dagtekening is 7 juni jl: De balsa blokken voor de steven op het sleepdek liggen er al weer een paar maanden en zijn ruw voorbewerkt.

Met inmiddels beproefde methode schil ik zoveel mogelijk hout weg met een Stanleymes en met de Dremel voltooi ik de uitholling, die ik daarna zo glad mogelijk schuur met korrel 100 en korrel 150.
Nu kan de zaak op zijn plaats gelijmd worden en zorg ik voor voldoende druk met de eerder gebruikte blokken multiplex. De buitenkant wordt pas geschuurd als de relingen en het hekwerk op hun plaats zitten.

De relingen, die bestaan uit 6mm rondhout van de lokale bouwmarkt, moeten gebogen worden want de reling buigt richting midscheeps omhoog en richting de steven iets omhoog en iets naar binnen.
Na veel meten en rekenen heb ik een ontwerp in 3 dimensies. Voor dat laatste zorgen de balsa vulstukken die met spijkertjes op hun plaats worden gehouden.

Tijd om te stomen. Niet alle twee tegelijk want ik heb maar 1 mal en die moet ik daarna verbouwen in spiegelbeeld. Vanwege de dikte van het rondhout laat ik het hout ruim 20 minuten stomen.
Daarna druk ik het rondhout snel in de mal. De klemmen houden het rondhout laag in de mal om de kromming naar de steven toe te fixeren. Dit was 's morgens.

's Middags na ca 4 uur weer hetzelfde proces, maar nu in spiegelbeeld voor de bakboord reling.