zelf bedacht vrachtschip

op de foto hierboven is het plankje te zien waarop ik de bolders wil zetten, het dek is zoals te zien weer begonnen met schuren, dat komt omdat ik niet tevreden was met de kleur (hij glimde teveel)

Hoi Jw,
is de schaal niet wat groter?
het leek mij meer 1:25.
of misschien is dat wat overdreven.
groet

@colabom, dat vind ik leuk dat je dat zegt, want ik ben er vanmiddag achter gekomen dat hij net 1:24 is, we hebben wat gepast met popetjes en die van 1:24 passen het best.

heb je geen technische tekening gemaakt?
want dan had je de schaal toch al het bouwen verwerkt?,

nee Jan, we zitten nog te twijfelen, ik heb hem ontworpen/gebouwd als een enkelschroefs, maar volgens mensen bij de modelbouwinkel moetten er 2 in... wat zou jij zeggen? als hij max. volgeladen is weegt hij ong. 40/50 kilo...

okay, bedankt tinus, (mooie woonplaats trouwens)

ohja, wat de roerkoningen betreft, op de foto hierboven zie je de achterkant, daar komt 1/2 luik(en) in voor de roerkoningen, anders kan je er amper bij...

zover ik weet heeft een binnenvaart schip altijd 1 schroef
ik heb zelf ook een (zee)vrachtschip van 2,40 meter
en die weegt ook zo rond de 50/60 KG
jaars1.jpg

en die heeft 1 grote schroef van 75mm
en dat is meer dan genoeg ;)

Jan

wow baggeraar, dit is in de verste verte niet mijn notendopje... maar die van stephan (de stelsa) heeft er ook 2, maar die van mij is vergelijkbaar met een rijnaker (ofzo) en de meeste die hier in gouda liggen hebben 1 schroef

@jan, mooi schip! 75 mm schroef was ik niet van plan ;)

Die veel te grote schepen zouden ze meteen moeten verbieden op het nederlandse binnenwater. Vaar dan twee keer, en laat je collega's IN het kanaal varen in plaats van ze met zo'n soort doos op de kant de drukken.
(tot zo ver mijn kleur over de grote binnenvaart)

De modelbouw winkel wil natuurlijk twee schroeven verkopen.:D

Ik heb een schip van tegen de twee meter lang en dik 25 cm breed.
Dit geheel weegt geladen zo'n 60 kilo, en dat gaat opzich best mooi op een enkele schroef. Leeg is het een kilo of 15, 20...

De schroef die ik heb is een messing Raboesch 4 blads van 45 mm er staat een motor, kardankoppeling en een schroefas van Graupner voor.

okee, ja we wilde sowiso al 4 blads, en voor het geld van 2 vaartregelaars, schroeven, en schroefassen kan ik ook 1 sterkere motor kopen...

erg mooi!,
zelf zal ik ook voor de 1 schroef aandrijving gaan.
aangezien 2 schroeven duurder zijn en je het geld ook kan besteden aan een krachtigere motor.
2 schroeven moet je precies afstellen om een perfecte roerwerking te hebben. maar als het lukt stuurt het schip wel goed. (kan net zo goed met een roer)

grtz

(tot zo ver mijn kleur over de grote binnenvaart)

Typisch de instelling van de kleine kruidenier. HAHA ik lees het vaak genoeg op schuttevaer.

Als jij boodschappen gaat halen rij je dan ook twee keer?
Of toch ook maar alles tegelijk?

Die vlissingen levert brandstof aan zee schepen.
Met deze afmetingen in één keer.
Voorheen moesten daar twee tankertjes naar toe.
Voor de brandstof leverancier toch veel goedkoper.
1 set bemanning 1 x aan koppelen en 1 x afkoppelen, veel efficiënter toch?

Maar de kleine éénschroevige kruidenier vind die grote schepen maar niets.
Dat is meer een gevoel, want de VT Vlissingen is inderdaad veel goedkoper en efficiënter dan twee of drie 86 meter tankers.

Maar wat hier in Friesland gebeurt, met 110 x 11,45 x 3,5 containerschepen door friese slootjes als het Heerenveens Kanaal baggeren en de kleine (daar horende) vaart daarmee het weiland in douwen ben ik wel fel op tegen.
Gewoon het verliezen van elke menselijke maat is wat dit soort schepen onaantrekkelijk maakt. (weer mening, hé?)

Gelukkig is het je niet ontgaan dat het om mijn mening gaat en niet om zelfverklaarde waarheid.

Maar zijn we er al achter of JW Houtman één of meerdere schroeven onder zijn schip gaat hebben?

Hoe groot is je schip? En hoe zwaar?

(overigens, Baggeraar, ik heb geen auto, dus ik rij wel eens vaker dan twee maal met boodschappen op de fiets)

Back