ZELF EEN 140CC V8 BOUWEN.

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Ton van der Sluijs, 25 jun 2007.

  1. wooow man dat is klasse 8)
    petje af zeg.

    doet mij denken aan de documentaire van het bouwen van een ferarie motor :? :)
    dit blijf ik zeker volgen

    nog veel succes met het project

    grz
    rodney
     
  2. rc gek hugo

    rc gek hugo Guest

    Echt prachtig.
    Heb je al die apparatuur thuis staan?
    Maar meteen een abo'tje genomen.

    MVG,

    Hugo Janse
     
  3. Ùiteraard doe ik alles thuis.... ik sta de hele dag al op het werk tussen de machines; dan ben je dat wel even zat :wink:
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Mooi stuk werk. Heb je alles uit massief gemaakt, of maak je gebruik van ruwe gietstukken?
    Mooie werkplaats ook. Ik heb zelf ook een Bridgeport gehad, maar heb hem een aantal jaren terug verkocht. Nog steeds spijt als haren op mijn hoofd :cry:
     
  5. Hallo Micropuller :D Ik heb alles uit massief gefreesd. Zelfs de carterpan , die nu 400 gram weegt, komt uit een 9 kilo massief blok.

    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-28

    Verder is alles zodanig bewerkt; dat op gietwerk lijkt. Dat was mijn hele opzet. Er hebben al tientallen mensen gevraagd of het giet werk is. Nee, meneer, eerste klas Fokkeraluminium :roll:
     
  6. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    was aluminium niet beter ipv staal?


    steffe
     
  7. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Is Fokkeraluminium geen aluminium? :wink:
     
  8. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    nergens gelezen in dit draadje
    waar is dit vermeld?

    anders heb ik een nieuw brilletje nodig.....

    steffe
     
  9. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Verder is alles zodanig bewerkt; dat op gietwerk lijkt. Dat was mijn hele opzet. Er hebben al tientallen mensen gevraagd of het giet werk is. Nee, meneer, eerste klas Fokkeraluminium
     
  10. Op onderstaande foto ben ik op mijn oude freesbank uit de zij de cilindergaten in het carter aan het uit kotteren. Oorspronkelijk had ik een boringxslag van 28x30 in gedachten; omdat ik de drijfstangen niet door de cilinders heen kom krijgen, ben ik naar de boring van 30mm gegaan en de drijfstangogen afgedraaid naar 29,9mm. Dit is als ik een zuiger wil trekken, met stang; en dat moet door de cilinder naar buiten! Als je zelf een blok ontwikkelt , 50% op de tekentafel 25% op servertte, oude enveloppen en stukken karton en de rest tijdens het bouwen, dan kom je er soms achter dat je "het een en het ander" naar elkaar toe moet breien. Soms moet je dingen over de muur zetten, omdat je het toch in een later treject niet meer kunt gebruiken, óf omdat je ideeen veranderen :D
    [​IMG]
    By vandersluijs at 2007-06-29

    Hier een setje... De drijfstanglengte is inverhouding met een motorfiets overgedimensioneerd. dit is bewust gedaan. Een lange drijfstang verlaagd de leibaandrukken op de zuiger; bovendien is de oscillerende schommelsnelheid van je lagers een stuk lager
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-29
     
  11. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi,


    Ik heb er geen woorden voor :lol:


    Prachtig
     
  12. Benji

    Benji Guest

    Ik vind het geweldig wat je doet... Je moet het maar kunnen!!

    Gaat de motor ook nog iets aandrijven? Of is het puur om het bouwen?
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Maar allemachtig, wat een mooi project! Ik dacht al flink wat mooie werkstukjes langsgekomen te zien hebben, maar dit slaat alles! :worship:

    Overigens, 35pk. Dat zou 250pk per liter inhouden. Met dergelijke cijfers zou je zo bij iedere motorenfabrikant ter wereld kunnen werken, of is er een komma vergeten?
     
  14. Mogge Jorrit... neen, er is geen komma vergeten. Ik heb dezelfde berekening op een Opel Ascona losgelaten, die heeft een 77Pk motor, en ik kwam uit op 78,35 pk! Echter, het zijn theoretische waarden. Het echte beproeven zal na ingelopen te zijn alles uitwijzen. Mocht het nou zo zijn, dat er "maar" 20 pk uit zou komen, dan pis ik al in mijn broek van plezier, want het gaat mij om de uitdaging om hem te bouwen en te tunen. Waarschijnlijk zal ie nooit ergens inkomen, maar dat geeft niet. Het uitdenken, tekenen en bouwen is al een hele reis door je eigen kunnen, waarbij er soms steile wanden genomen moeten worden. De krukas en de onderbouw van de motor zijn heel zwaar uitgevoerd; juist als er wat "spat"dan heb ik niet zoveel schade. Iemand vroeg me eens "maar stel nou dat ie helemaal in de prak loopt?" ik antwoordde toen dat ik hem dan trots op de plank zou zetten, want hij is gespat omdat ie gelopen heeft!!


    groetjes Ton
     
  15. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Waar gaat het geheel op lopen?
     
  16. Mogge ruskehunter :D De motor moet gaan draaien op superbenzine mét ontsteking; die ik nog moet ontwerpen. Ik heb in grote lijnen het idee in mijn hoofd zitten, maar ik ben dáár nog lang niet aan toe.

    Hier de geflowde uitlaatpoort van een van de koppen.
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-07-04

    kotteren van de cilinders. Dit is nog op mijn oude freesbank;daar heb ik zelf de freeskop voor gemaakt en die kotterde binnen de 0,005mm!!! Toen ik begin dit jaar een Bridgeport kon kopen, heb ik na 26jaar toch de knoop doorgehakt; exit oude freesbank
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-07-04

    groetjes Ton
     
  17. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Goedeavond Ton van der Sluijs :D

    Zit er top uit. ben benieuwd naar het geheel.
     
  18. Vandaag voor het eerst de kettingen kunnen inkorten op lengte. De kettingspanners zitten erop om idee op te doen. Ik ben nog van alles aan het uitdenken om iets elegants te maken voor de spanwijze. Ook al zit het onderdeks, het moet perfekt zijn.
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-07-10
     
  19. ik heb de foto's tot 60% verkleind :cry: op een ander forum zijn ze dan wel goed van formaat maar hiet nog steeds te groot 8)
     
  20. Ik neem ook maar een abbonementje op dit topic
    Dit ziet er echt super vet uit
    als kettingspanner kan je mischien een tandwiel gebruiken dat op een plaat zit die doormiddel van een veer tegen de ketting met de juiste druk word gedrukt

    martijn
     

Deel Deze Pagina