ZELF EEN 140CC V8 BOUWEN.

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Ton van der Sluijs, 25 jun 2007.

  1. snelle jelle

    snelle jelle

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Houten
    Wat Geweldig is dit!!! :lol:
    Je zou de uitdaging maar moeten aan durfen :wink: :lol:

    Leuk zeg neem even een "Abonnomentje" op :wink:
    Jelle
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    zo zou het moeten zijn op dit forum he
     
  3. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Andere forums rescalen de foto's misschien automatisch. Onderstaande foto (van een knap staaltje vakmanschap!) is herschaald met ifranview (800 op 600).
    [​IMG]
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    morgoth924
    Dat heb ik met de bovenste ook gedaan maar dan van (640 - 480) en dat is de maat voor dit forum
    mvg
    Frederik :D :D
     
  5. Hallo Martijn... Een kettingwiel met veerspanner zal niet gaan; zo'n wiel neemt te veel ruimte in en een kogellager loopt in de prak. Bovendien zal de ketting door de middelpuntvliedende kracht naar buiten willen, dus over het nokkenastandwiel schieten. De spanner is nog niet af en aan de andere kant komt een bronzen kettinggeleider omdat de ketting gaat zwiepen en dus breken.
     
  6. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Ton,

    Ik volg je draadje nu al even.
    Ik vind het super dat er nog van dit soort dingen gebouwd worden!
    Petje af hoor! Ik doe het u niet na.

    Over de kettingen wilde ik even wat posten.

    Ik werk veel met tandriemen. Ik werk met hoge toerentallen en met grote krachten.
    Je hebt erg mooie tandriemen in de handel met staaldraad in de flank.
    Dit spul maakt minder herrie, is beter te spannen en het heeft minder last van de centrifugale krachten doordat deze riemen lichter zijn. Ok... ze zijn iets breden dan kettingen. Maar is dit eventueel geen oplossing?
    Deze tandriemen zijn overigens goed te spannen met een stel flinke drukrollen!
     
  7. Hallo Harm :D Bedankt voor je adviezen. Ik heb bewust voor kettingen gekozen. Toen ik de motor op tekening zette, vond ik ,dat ik mezelf er met een Jantje van Leiden afmaakte als ik dat zou doen. Een kettingkast maken is veel exotischer en nog meer om te zien; het vervolmaakt het uiterlijk van de motor. Wat mij nou zo spannend lijkt, is, dat je de kettingen hoort ruisen. Maar inderdaad; zou ik een blok maken omdat het nodig heb, zou ik gaan voor eenvoud , maar bij mij heeft schoonheid de voorrang :wink: :D
     
  8. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Ah kijk! Dan zal ik stoppen met zeuren haha :wink: .

    Je motor verdient inderdaad een mooie prijs op dat gebied, dus houd je er aanvast!

    Het horen ruisen van kettingen is inderdaad een behoorlijk mechanisch en spannend geluid, dus.

    Groeten!
     
  9. Neen Harm :D :D :D je zeurt NIET grijnssss. Ik schuw een goede technische discussie nooit; daar kom voor beide kanten a;tijd iets nieuws uit. :wink: :D
     
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Ton,

    nog effe een vraag van een leek op het vlak van motoren bouwen.

    Is de V-hoek een bepaalde keuze of omdat het nu eenmaal zo uitkwam ?

    wat zijn de verschillen in verschillende hoeken ? Je hoort er in autobesprekingen van dure wagen wel eens over de hoek van een V6, V8 enz maar wat is het doel ervan ?

    thanks,

    Peter
     
  11. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Nou, dat is toch simpel? Voor een 6 of 8 cillinder lijnmotor zou je een enorme lange auto nodig hebben om
    dergelijke motoren onder kap kwijt te kunnen, en daarom is het praktischer om voor een V opstelling te kiezen.
     
  12. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Peter vraagt hier naar de reden van verschillende cilinderbankhoeken, de hoek tussen beide cilinderbanken. Die varieert in functie van het creëren van een motor met een regelmatig ontstekingsinterval, het vermijden van ongewenste trillingen enzovoort.
     
  13. De 8 cilinder in V-vorm en wel in een 90 graden opstelling is zeer gunstig te noemen.. Wanneer je een ééncilinder in beschouwing neemt, zul je zien, dat ,wanneer de zuiger in BDP staat, er theoretisch evenveel gewicht boven de hartlijn van de kruk zit , als onder, echter, wanneer de kruk 90 graden gedraaid is, en de contragewichten een deel van hun massa boven de hartlijn plaatsen, er een flinke onbalans ontstaat. Neen de Ducati of de Moto Guzzi, beide 90 graden V-twins. Wanneer de ene zuiger halverwege de cilinder staat, dus heel veel onbalans heeft, compenseert de andere dat verschil en vice versa. Okee, je hebt een ongelijke vonkinterval, maar wel een motor die redelijk in balans loopt.
    De V-6 en de V12 zijn motoren , waarbij 720 krukgraden prachtig door 60 graden is te verdelen en dus een mooie ontsteking is te construeren. bovendien is er al na elke 60 krukgraden een verbranding, wat een mooie, soepele loop garandeert. Rest mij nog te vermelden, dat de V-6 smaller is dan de V8, compacter is te bouwen.

    en wat de dure auto's aangaat; er hangt nou eenmaal een mythe rond de motor; veel vermogen en veel cilinders. Toen ik 18 was, was het een trend om groot en veel te rijden; ik had een 2300 Ford Capri, met een V6 waar je verliefd op het geluid kon zijn.....en de porrie :wink:
     
  14. bstar

    bstar Guest

    Ik blijf versteld staan Ton!!

    Ben benieuwd naar het eindresultaat!!

    Groet, Aad
     
  15. Hallo B-star bedankt voor je reactie :D Met regelmaat maak ik dingen voor de V8... hier de kettingeleiders , die ik laatst heb gemaakt.
    [​IMG]
    By vandersluijs at 2007-07-16

    [​IMG]
    By vandersluijs at 2007-07-16

    [​IMG]
    By vandersluijs at 2007-07-16
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Mooi projectje.

    Ga je dit blokje ook nog blazen of komt die geschatte 35pk er zo al uit zonder turbo of compressor.
    Zou wel leuk zijn als je die er ook nog opzet 8) :)
     
  17. mogge D.Knoppers... het compressorhuis is al klaar; nu het binnenwerk nog :D kijk maar naar de allereerste foto in deze topic

    groeten Ton
     
  18. bstar

    bstar Guest

    Vergeet trouwens niet het oliepijl stokje:p
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    bstar :wink:
    Vergeet trouwens niet het oliepijl stokje:p
    _______________________________________
    En wat dacht je van je schroeven :wink:
    Het vaart anders zo lastig he :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
    Ik proef hier een beetje
    Jalouzie in :?: :!:
     
  20. bstar

    bstar Guest

    Ik denk dat iedereen wel een beetje jaloers zal zijn op de modelbouw-kunsten van Ton :idea:
     

Deel Deze Pagina