Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

nog 2 encoders te koop
decoders ca 10...

snel zijn wil je ze nog hebben dus ;)

en anders wachten op de volgende ronde ;)

Hallo Alwin,

Misschien een beetje een domme vraag, maar als ik b.v. een 2 kanaals robbe economic zender met ontvanger heb kan ik daar dan ook de multiswitsch op aansluiten en gebruiken?

Hoor het graag.

Mvg Dennis :rolleyes:

tot nu toe is alleen de robbe f-14 getest.. dus andere zenders kan ik niks overzeggen.

echter met 2 kanaals verlies je ook een kanaal dus wordt lastig besturen dan lijkt mij?

in dezender moet een puls aanwezig zijn om de module aan te sturen. zonder deze puls werkt de module niet.

onder voorbehoud

SOLD OUT!

Decoders nog wel uit voorraad leverbaar!

nieuwe reserveringen kunnen gemaakt worden voor de 2de serie!

prijzen blijven hetzelfde. verzendkosten €6,20

tot nu toe is alleen de robbe f-14 getest.. dus andere zenders kan ik niks overzeggen.

Hallo 'schakelaars'...

Ik ben er even tussenuit geweest, andere klusjes met hogere prioriteit ... :-( Vandaag heb ik de Encoder voor mijn FX-18 in elkaar gesoldeerd, en die werkt! Het is dan wel een 8 kanaals uitvoering, maar dat zou met een 12 kanaals geen verschil maken. (ik heb die andere twee montagepunten al in gebruik) Het MultiSwitch signaal is op een aangesloten servo te herkennen, morgen hoop ik de decoder klaar te hebben en dan kijken of het werkelijk werkt. Dan ook foto's.

Hoi Alwin,

ik zag dat jij de connector gevonden hebt die op de multiout bus past. weliswaar aan een draadje maar toch.

Waar kun je deze connectoren krijgen?

ik wacht nog heel even af of het ook echt de juiste zijn. ik vermoed van wel, claus ook maar nog even afwachten. ik heb ze uit duitsland bij pollin vandaan. weliswaar gelijk met een stuk bonus draad ;)

Het werkt allemaal !

Hallo,

Met de soldeerbout nog na-rokend hier de beloofde update over de 8 kanaals MS in een Futaba FX-18.

16024901d418d86cc.jpg

De printjes. Niet zo mooi als die van Cheeta, maar dit is dan ook geen Chinees werk ...

16024901d4190d8a9.jpg

De opgebouwde modules. De encoderprint is aangepast naar de originele layout van Klaus om in de FX-18 te passen. Links zouden nog twee schakelaars erbij kunnen zodat de 12 kanaals PIC's gebruikt kunnen worden, maar die posities zijn bij mij al bezet. Bovendien heb ik meer dan genoeg aan 8 kanalen. De decoder is aangepast naar schroefklemmen, vind ik prettiger werken.

16024901d4194467d.jpg

In de zender. (de encoder stond in de foto hierboven dus op z'n kop ...) Rechts die twee al besproken montagepunten. Een omschakel-schakelaar (zwart) en de houder van de magneet voor de magneet aan-uit schakelaars die ik in bijna al m'n boten gebruik.

En in navolging van Kees en Cheeta hier ook een filmpje als 'bewijs'...:
(de eerste 'schakelmisser' bij het uitschakelen komt door even net te kort de schakelaar bedienen)

Er zijn wel wat wijzigingen nodig t.o.v. het originele ontwerp:
- De zenderprint uiteraard
- De uitgangsweerstand (tussen PIC en signaal-uitgang naar de zender) is 270 Ohm i.p.v. 10K, dit naar aanraden van Corrien. Die had het over 100 Ohm, maar die had ik even niet, met 270 werkt het dus ook prima.
- Zenderinstellingen:
--- Servoreverse niet ingeschakeld
--- Servowegen op 100%
- In de decoder PIC het programma van de FC-18
Dit laatste hebben Klaus en ikzelf gedaan omdat we dachten dat dat wel zou werken. Dit i.v.m. de kleinere pulsverschillen bij de FX-18 die de FC-18 ook heeft t.o.v de F-14. Ik vermoed dat het F-14 programma ook gewoon zou werken omdat je ook nog de servowegen, en dus de pulsverschillen, naar 125% kunt vergroten.

Het hele spul werkte dus in één keer goed! En Kees, het is gewoon erg rottig solderen met die layout van Klaus' decoder. De sporen en soldeereilandjes zijn minimaal, lijkt af en toe meer op SMD solderen!

Zoals al gemeld zou het ook met de 12 kanaals uitvoering dus prima moeten werken. Als je voor de encoder een print maakt waar die laatste twee schakelaars ook op kunnen moet het lukken. Dan zou de decoder van Cheeta ook gewoon te gebruiken moeten zijn, de programmering van de PIC's is op de extra kanalen na identiek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lex,

Dat ziet er veelbelovend uit...
Ik heb een 12-kanaals besteld bij Cheeta en zal het zeker eens testen op mijn FX-18.
Dit zou tegek zijn, als dat zonder problemen zal gaan werken....
en zoniet, dan maar in mijn F-14 of (als dat ook werkt) in de FC-16.
De uitslag zal ik uiteraard hier vermelden, voor andere FX-18 gebruikers.

Hoi marten,

Als je dat wilt testen moet je denk ik alleen die uitgangsweerstand van 10K even 'kortsluiten' anders werkt het denk ik niet. Die zit waarschijnlijk standaard op de modules van Cheeta zodat het in de F14 werkt.

Hoi Lex,

Had dat inderdaad al begrepen uit jouw duidelijke uitleg ;-)
Kans bestaat wellicht ook, dat ik langs Cheeta ga...
en dat we het samen gaan bekijken en doormeten.

voor de FC-18 is een aparte software versie nodig. ik kan hier de decoders voor leveren mocht daar interesse voor zijn.

en zo te zien past er in de FX-18 ook 6 schakelaars. eventueel los solderen zou een optie kunnen zijn.

*hardware is hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Ik heb net bij Claus nog 4 Decoder PIC's met FC-18 programma bijbestelt. Dan kan ik alle boten ermee uitrusten, en heb nog reserve voor volgende modellen. Voor de prijs van die paar euro per stuk heb ik ze graag op voorraad.

@Cheeta,

Claus stuurt me er ook één met het F14 programma. Die zal ik dan testen en de resultaten weer posten. Als dat lukt kun je het mooi universeel houden!

Laatst bewerkt:
en zo te zien past er in de FX-18 ook 6 schakelaars. eventueel los solderen zou een optie kunnen zijn.

*hardware is hetzelfde.

Bedoel je hiermee dat je de F14 encoder print in de FX-18 wilt zetten, en de niet te plaatsen schakelaars los in de overige gaten wilt zetten en met draadjes verbinden? (hemel, wat een zin..) Die F14 print is alleen te breed om aan de schakelaars in de zender te laten zitten, dan krijg je ruzie met de hoofdprint van de FX-18.

@lex,

ik kan de decoder PIC ook leveren eventueel :wink:

OK, had ik even niet aan gedacht .. :hammer:De bestelling én betaling is inmiddels al weg, misschien de volgende keer. Wat zou zo'n PIC bij jou moeten kosten? Als dat tenminste ooit nodig zal zijn, ik heb straks materiaal voor zes decoders .....

Demo dagen:
2 November Tamiya meeting | beyneshal Haarlem (DEMO)
8 November Hobby Beurs | WTC Expo Leeuwarden (Geen demo, wel aanwezig)
9 November Modelbouw Spektakel | Zalen centrum Den Bolder Waspik (Demo tussen het rijden door)
15&16 November Spellenspektakel | ijsselhallen Zwolle (Demo tussen het rijden door)

Ik ben herkenbaar aan het volgende shirt:
shirtpromorp6.jpg

Back