Het werkt allemaal !
Hallo,
Met de soldeerbout nog na-rokend hier de beloofde update over de 8 kanaals MS in een Futaba FX-18.
De printjes. Niet zo mooi als die van Cheeta, maar dit is dan ook geen Chinees werk ...
De opgebouwde modules. De encoderprint is aangepast naar de originele layout van Klaus om in de FX-18 te passen. Links zouden nog twee schakelaars erbij kunnen zodat de 12 kanaals PIC's gebruikt kunnen worden, maar die posities zijn bij mij al bezet. Bovendien heb ik meer dan genoeg aan 8 kanalen. De decoder is aangepast naar schroefklemmen, vind ik prettiger werken.
In de zender. (de encoder stond in de foto hierboven dus op z'n kop ...) Rechts die twee al besproken montagepunten. Een omschakel-schakelaar (zwart) en de houder van de magneet voor de magneet aan-uit schakelaars die ik in bijna al m'n boten gebruik.
En in navolging van Kees en Cheeta hier ook een filmpje als 'bewijs'...:
(de eerste 'schakelmisser' bij het uitschakelen komt door even net te kort de schakelaar bedienen)
Er zijn wel wat wijzigingen nodig t.o.v. het originele ontwerp:
- De zenderprint uiteraard
- De uitgangsweerstand (tussen PIC en signaal-uitgang naar de zender) is 270 Ohm i.p.v. 10K, dit naar aanraden van Corrien. Die had het over 100 Ohm, maar die had ik even niet, met 270 werkt het dus ook prima.
- Zenderinstellingen:
--- Servoreverse niet ingeschakeld
--- Servowegen op 100%
- In de decoder PIC het programma van de FC-18
Dit laatste hebben Klaus en ikzelf gedaan omdat we dachten dat dat wel zou werken. Dit i.v.m. de kleinere pulsverschillen bij de FX-18 die de FC-18 ook heeft t.o.v de F-14. Ik vermoed dat het F-14 programma ook gewoon zou werken omdat je ook nog de servowegen, en dus de pulsverschillen, naar 125% kunt vergroten.
Het hele spul werkte dus in één keer goed! En Kees, het is gewoon erg rottig solderen met die layout van Klaus' decoder. De sporen en soldeereilandjes zijn minimaal, lijkt af en toe meer op SMD solderen!
Zoals al gemeld zou het ook met de 12 kanaals uitvoering dus prima moeten werken. Als je voor de encoder een print maakt waar die laatste twee schakelaars ook op kunnen moet het lukken. Dan zou de decoder van Cheeta ook gewoon te gebruiken moeten zijn, de programmering van de PIC's is op de extra kanalen na identiek.