Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Cheeta, niet gaan klooien met btw, kvk nummers en weet ik veel. Hou dit uitsluitend voor de forummers en in nachtcamoflage. Ik vrees dat je anders problemen krijgt met de mods omdat het commercieel is, maar de de problemen met Robbe zou wellicht een veelvoud kunnen zijn. Aangezien Robbe deze zender met bijbehorende uitbereidingen nog steeds maakt en op de markt zet heb ik zo het idee dat ze hier helemaal niet zo gelukkig mee zullen zijn.

Maar misschien zit ik er volledig naast.

Kort:
* Nachtcamoflage.
* Alleen voor gebruikers van dit forum.

@alexander
ik heb een terminal tang liggen die speciaal voor dat soort stekkertjes bedoeld is.

@jahre.
ik zal wel moeten om aan mijn onderdelen te kunnen komen ik ben nu gematst via mijn oude school op die manier bij farnell kunnen bestellen.

robbe kan weinig doen hieraan, het is een eigen ontwikkeling en geen kloon van hun module, ik heb afgelopen zondag iemand van robbe aan mijn stand gehad.

het enigste wat ze kunnen doen is zeggen dat ik de naam robbe niet mag gebruiken. F-14 etc is te algemeen om daar auteursrecht op te leggen.

@alexander
ik heb een terminal tang liggen die speciaal voor dat soort stekkertjes bedoeld is.

@jahre.
ik zal wel moeten om aan mijn onderdelen te kunnen komen ik ben nu gematst via mijn oude school op die manier bij farnell kunnen bestellen.

robbe kan weinig doen hieraan, het is een eigen ontwikkeling en geen kloon van hun module, ik heb afgelopen zondag iemand van robbe aan mijn stand gehad.

het enigste wat ze kunnen doen is zeggen dat ik de naam robbe niet mag gebruiken. F-14 etc is te algemeen om daar auteursrecht op te leggen.

Om eens heel sterk te overdrijven, als ik jou was dan zou ik hier wel 1000000% zekerheid over willen hebben. Een medewerker van Robbe kan er ook naast zitten. Denk er om als blijkt dat Robbe hoofdkantoor, om het zo maar even te zeggen, hier heel anders over denkt en octrooien toch verder blijken te gaan dan jij en hij denken... Ik bedoel, je bent dan in 1 klap voor je leven failliet als die grote bedrijven beginnen te procederen.

"legale" third party products zijn met goedkeuring van de fabriekant op de markt. Dit zie je bijvoorbeeld ook in de fotografie waarbij "vreemdmerken" zoals Sigma en Tamron de toestemming moeten hebben van de fabiekant, bijvoorbeeld Nikon en Canon om objectieven voor hun vatting en dus hun camera's te mogen maken. Nikon en Canon vinden dit goed, maar Leica bijvoorbeeld niet. Het blijkt in de praktijk dat fabriekanten wel degelijk eisen stellen aan een third party product voor het op de markt mag worden gezet. Leica heeft ooit als uitzondering toestemming gegeven aan Angieneux terwijl Nikon en Canon toestemming geven aan vrijwel iedere objectieffabriekant.

Waarom haal ik de fotografie erbij?, omdat ik dit verhaal zeker weet. Echter het principe van dit verhaal gaat ook in de RC wereld op. Zo kan het zijn dat Robbe dit om wat voor reden dan maar ook niet goed vind.

Zo als jij bezig bent lijkt sterk op een zekere mate van commercialiteit en zeer zeker van professinaliteit. Dan zou het niet verkeerd zijn om heel erg zeker van je zaken te zijn. Op papier wel te verstaan. Ik zou niet blind varen op een Robbe enkele medewerker, of het moet een "grote jongen" van Robbe zijn, iemand met gewicht. En dan nog, op papier.

ik heb corrien hier ook nog even overgesproken, degene die aan mijn stand is geweest is de vertegenwoordiger van nederland / belgie.

en ook zoals hij al aangeeft iedereen is vrij om accesoires te maken voor producten. wat jij aanhaalt heeft 1 kritisch punt, iets waar robbe etc niet aan kunnen. de aansluiting en werking op de camera, en vooral de aansluiting. Bij robbe is dit universeel en kan dan ook niet met een patent worden afgeschermd. stekkers hiervoor zijn vrij verkrijgbaar. een lens met de juiste schroefdraad en pin overeenkomst / pinafstanden voor een cameralens zijn vaak gepatenteerd. ik weet bijvoorbeeld bij canon? als ik het goed zeg hebben ze een aantal contacten in de lens zitten. daar zit een patent op.

met kvk en btw nummer ben je nog niet meteen commercieel / winstgevend bezig.

Met dat laatste zou je je wel eens kunnen vergissen! Niet, dat je last zult krijgen van Robbe. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Wél, dat je op je eigen portemonnee moet letten, zoals ik in een pb'tje reeds aangaf. Met een KvK-nummer wil de overheid gelijk weten wat voor omzet je draait en wat je er aan overhoudt. Dat betekent ook een administratie bijhouden, want anders maakt de belastingdienst zelf een schatting.

hmm kijk farnell is een van de bedrijven waar ik mijn kvk nummer voor nodig heb, want via via bestellen houdt gewoon op.

Hu vreemd, een kvk nummertje en andere toeters en bellen heb je bij menig groothandel/fabrikant niet nodig om iets te kunnen bestellen.

Het is veel belangrijker dat op het afleveradres de goederen ook ontvangen kunnen worden.

Farnell is hier geen uitzondering op.
Mits je handeld naar hun spelregels kun je daar als particulier (hobbyist) spulletjes bestellen.
Zie hier hun voorwaarden. http://nl.farnell.com/images/nl_NL/pdf/Particulier_voorwaarden.doc

ok prima bestel jij is bij farnell als particulier ;) ja het kan... maar ik wens je veel succes met al het gevloek en gezeik achteraf...

A. je krijgt een wazig factuur waar de honden geen brood van lusten.
B. je krijgt het in meerdere paketten geleverd zonder duidelijke pakbonnen
C. je hebt geen order historie
D. je krijgt geen catalogus
E. levertijden zijn schokkend lang.

en zo kan ik nog wel even doorgaan, heb er 2x als particulier besteld heb alleen maar staan vloeken ze maken typfouten etc, want je moet alles telefonisch bestellen... ze roepen ja klopt ondertussen bestellen ze lcds in plaats van schakelaars. Nee als particulier bestellen daar is geen optie...

Faxen is misschien een oplossing voor dat probleem.

Het beschermen van IP van elektronische schakelingen is een uiterst lastige zaak.
Alleen vormrecht kan Robbe/Futaba dan nog helpen, maar zolang je geen 1:1 copie maakt van hun print is dat ook afgedekt.

Het is zo goed als uitgesloten dat Robbe/Futabe hier geld aan zal gaan verspillen. Vooral omdat het standaard logica betreft, met bovendien jullie eigen code voor de GAL of PIC.
Ook de signalen waarmee gewerkt wordt, en vooral de kennis daarover, is onderdeel van het public domain. (iedereen werkt met PPM, orgineel een uitvinding van Rockwell)
Geen zorgen, lekker hobby-bobben.

Nog even over die vermeende commercieele inslag.
een paar euro is nog niet eens een passende vergoeding voor de tijd die gemoeid is met assemblage van dit printje.
Voor de meeste niet soldeerders is dit simpele ding al een uiters lastige klus.
Ik denk dat de geachte heren moderatoren hier alle redelijkheid dienen te betrachten.
Zelfs al hield je er bv 50 euro per set aan over, dan is dat nog steeds peanuts.

Laatst bewerkt:
ok prima bestel jij is bij farnell als particulier ;) ja het kan... maar ik wens je veel succes met al het gevloek en gezeik achteraf...
Ja gebeurt zo af en toe, per e-mail.

Als hobbyist heb ik heel veel van de aangehaalde zaken helemaal niet nodig.
Een hobby bestelling niet in één keer ontvangen? Bijzonder, nog niet meegemaakt.

Wat niet is zal dan ongetwijfeld nog wel een keertje komen.
Maar tot nu toe, owkee de levering duurt ietsjes langer als bij Conrad, maar wat Conrad niet heeft, daarvoor moet ik toch echt naar een Farnell en consorten.

A. je krijgt een wazig factuur waar de honden geen brood van lusten.
B. je krijgt het in meerdere paketten geleverd zonder duidelijke pakbonnen
C. je hebt geen order historie
D. je krijgt geen catalogus
E. levertijden zijn schokkend lang.

Blijkbaar heb jij andere ervaringen met Farnell dan ik.
Ik zelf heb ook meerdere malen besteld bij Farnell, en heb nog nooit problemen gehad.
A. Factuur? Volgens mij zat die er wel bij, maar ik heb er nooit echt naar gekeken.
B. Bij mij werd alles gewoon binnen 2(dacht ik) dagen thuisgebracht.
C. niet nodig als particulier.
D. Catalogus ook niet nodig. Online is alles te vinden.
E. levertijden zijn bij mij nooit een probleem geweest. Ik vind Farnell juist erg sterk hierin.
In mijn ogen is Farnell de ideale winkel voor prototyping enzo. Snel heel veel verschillende componenten leveren.(voor een relatief hoge prijs)

Ik heb zelf wel eens van die sorteerbakken besteld. Die waren door het transportbedrijf helemaal kapot geleverd. Een mailtje naar Farnell...
Volgende dag werden de kapotte opgehaald en de dag erop nieuwe bezorgt.
Dat vind ik dus uitstekende service.
Maar het begint verdacht veel op een winkelbespreking te lijken. ;)

Even ontopic:

Ik heb achter het net gevist bij de eerste serie. Maar zoals het nu lijkt, als ik het goed heb begrepen, dan is het maar goed ook. Ik heb namelijk de 7 kanaals F14 waar de module dus niet op werkt. Op deze manier zou goedkoop dus voor mij duurkoop zijngeweest.

Of is het 7 kanaals F14 probleem reeds verholpen en kan hij daar nu ook in?

de 7 kanaals is niet getest inderdaad, zoiezo is hier andere software voor nodig. heb net bericht terug van claus dat die gaat kijken naar mijn mailtjes want hij komt zojuist uit het ziekenhuis terug.

opzich zou de 7 kanaals moeten werken als de reverse mode wordt gebruikt in de decoder. heb ik wel even de vraag of je wel beschikt over een multi out uitgang 3 pins? want ik begreep ook dat er in de 7 kanaals een extra printje daarvoor nodig is.

*en had het niet mogen werken had je het gewoon terug kunnen sturen, was je alleen de verzendkosten kwijt.

tevens zijn alle zendingen vandaag de deur uitgegaan op 1 na maar diegene weet ervan, heeft te maken met een paar aparte accesoires.

mensen die 6,20 betaald hebben krijgen nog wat geld terug ivm dat het toch door de brievenbus past, het is exact 32mm hoog! ik zal dat eerdaags verekenen.

6,20-2,64 = 3,56.

sommige paketten zijn voor 1,32 verstuurt anderen voor 1,76. hou echter rekening mee dat ik gewoon 2,64 aan hou ivm er ook verpakkingsmateriaal administratie etc bijkomt kijken.

[off topic]
Na wat 'Googelen' heb ik (denk ik) eindelijk de functies van de Multi-Out, Multi-IN en EXT connectoren in de F14 door.

Multi-In 1,2,3 staan in parallel met respectievelijk EXT 8,7,6 (je gebruikt dus de één of de andere (mutually exclusive), niet bvb. Multi-In1 èn EXT8 ).
De vier EXT connectoren zijn bedoeld voor (max. 4) bijkomende propotionele kanalen, de drie Multi-In connectoren voor (max. 3) schakelkanalen (Multi-Switch modules).
Deze Multi-In schakelkanalen zijn op de zenderprint reeds voorzien van een serieweerstandje ter vervanging van de potmeter op de proportionele kanalen.

De Multi-Out connector levert de benodigde clock/syncpuls voor synchronisatie van Multi-Switch encodermodules.
Elke Multi-Switch module (max. 3) heeft dus een connectie met de Multi-Out nodig.
Wat ik dus niet echt vat is waarom Robbe dan ook niet direct drie Multi-Out connectoren voorzien heeft op de zenderprint. :confused:
Nu ben je verplicht op elke Multi-Switch module een 'doorlus' Multi-Out connector te voorzien (of één/twee Y-kabeltjes te gebruiken) voor elke volgende module.

Correct me if I'm wrong...
[terug on topic]

Ik krijg net een heel mooi pakketje in de bus.

Zo even proberen in te bouwen en dan horen jullie het resultaat bij mij.

Het ziet er heel goed uit Alwin, alleen kun je mischien voor het verzenden de schroefjes van de connectoren iets verder indraaien, de schroefjes lagen los in het zakje en ik heb gelukkig nog wel allen teruggevonden.

Had je ook al ergens een gebruiksaanwijzing online staan?

Heeft de decoder overigens nog een eigen voeding nodig?

De encoder zit in mn zender maar de decoder werkt nog niet, denk dat dat aan de BEC-spanning zal liggen.

hallo pergotje ik ben druk bezig met een duidelijke gebruikshandleiding.

en ja de decoder heeft een eigen voeding nodig. *kan eventueel wel doorgelust worden vanaf de BEC aangezien de module ook op 5V werkt.

*schroefjes los getrild dat moet een trillerig weggetje geweest zijn, ik zal ze in het vervolg stevig vastdraaien dan had ze in dit geval wel ingedraaid maar niet tegen het vast aan.

ok komt de verkorte handleiding:
Op de decoder moet bij de schroefconnectors een voeding worden aangesloten (accu of bec). 5-15V. Dan zie je als het goed is 1 (of 2 als er nog geen verbinding) leds branden.

Bovenste led: Is de Power ON Led.
Middelste *vlakbij het ic/chip is de signaal led (als deze aan is heb je geen of geen goed signaal).

de andere 12 leds zijn van de uitgangen. deze schakelen naar de GND (alle verlichting motoren etc moeten dus voorzien zijn van een constante +).

het programmeren om eventuele memory kanalen in puls om te zetten:
Plaats de jumper op J1 VOORdat je de spanning aanzet. (als ik het goed zeg zo uit mijn hoofd kan ook J2 zijn).
Schakel alle kanalen in welke je op PULS wilt zetten.
Verwijder de spanning van de decoder en daarna de jumper, wacht ca 30s en schakel de module weerin.

Ik ben voorlopig weer een weekje weg, dus kan daarna pas verder expirimenteren.

Er lagen 2 schroefjes los en 1 van de plaatjes uit de connector, het was ook alleen even een opmerking om op te letten geen klacht hoor.
Was trouwens wel bij beide modules de middelste 2 schroefjes.

Overigens zijn het 6 connectoren, bij de ene module zijn er 3 zwart gemaakt aan de andere is niks te zien.
Waar moet de voeding op (+ en -)

Verder wacht ik de gebruiksaanwijzing wel af al kom ik hier ook wel ver mee.

@turbokeu
voor deze module worden wel de proportionele ingangen gebruikt van de zender.
De multi out geeft de spanning en de sync. puls door.

op de volgende serie komt ook de mogelijkheid om ze door te lussen via de encoders, echter zal dit dan een ander stekkertje worden waar gewoon JR stekkers op passen *alleen dan wel opletten met de +/- van de stekker weer. dus ik ga kijken hoe dat op te lossen.

dat de multi-in een doorlus is van de 4 overige kanalen zal ongetwijfeld, echter volgens mij gebruikt robbe ook gewoon een directe stekker op de proportionele kanalen met maar 1 ader?

De 7 kanaals F14 hoort inderdaad een extra printje in, deze zit er bij mijn exemplaar al in. Op dit printje zitten 3 aansluitingen voor elk moduleslot 1. Ik weet niet meer hoe dat printje heet, ik heb de zender niet bij de hand op dit moment.

Uit het hoofd;

1: knuppel
2: knuppel
3: knuppel
4: knuppel
5: proportioneel kanaal voor schuif
6: proportioneel kanaal voor schuif
7: vrij kanaal die via het printje kan worden gebruikt voor maximaal 3 modules.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back