Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

@pergotje.
hey dan ben ik bij die ander vergeten de eerste 3 zwart te maken. Zwart is de -. de blanco zijn de +. ik ben opzoek naar andere kleuren connectors hiervoor. maar blauw is de standaard kleur dus dat maakt het lastig.

het programmeren om eventuele memory kanalen in puls om te zetten:
Plaats de jumper op J1 VOORdat je de spanning aanzet. (als ik het goed zeg zo uit mijn hoofd kan ook J2 zijn).
Schakel alle kanalen in welke je op PULS wilt zetten.
Verwijder de spanning van de decoder en daarna de jumper, wacht ca 30s en schakel de module weerin.

Hey Alwin,

Zoals je het boven beschrijft, is het precies andersom !
Als je in de PROGRAM MODE staat met die jumper...
Heb je 30sec te dijd, om de kanalen te activeren die je wildt veranderen.

Als je geen kanaal activeerd...
en je wacht totdat die LED gaat knipperen...(na die 30sec)
Dan zijn alle kanalen PULS(moment).

Je zult dus in die 30sec, de kanalen aan moeten zetten die je als TOGGLE (blijvend aan/uit) wildt hebben.
De rest die niet actief zijn op dat moment, blijven in PULSE staan.

Misschien voor nu een handig iets voor die PLUS en de MIN op de decoder...
maak er een duidelijke boven-aanzicht foto van en geef via paint, ROOD en ZWART weer. ;)
En plaats die hier op het forum en in je V1-handleiding.:D

Ik weet niet of het veel zegt, maar de artikelnummers van de modules omschreven in mijn 7 kanaals gebruiksaanwijzing zijn hetzelfde als de artikelnummers van de modules die nu voor de 8 kanaals worden geleverd.

Maar misschien zit dat electronisch bij Robbe anders zodat die originele modules wel op beide kunnen worden gebruikt.

Hoi Alwin
Heb je pakketje goed ontvangen gelijk even getest en werkt goed.
Als je klaar ben met de gebruiks aanwijzing zie ik het wel.
Bedankt voor de goede af handeling.

Mvg hans

Laatst bewerkt:
@ Jahre Viking
Ik las ergens in een handleiding van een uitbreidingmodule alleen weet ik ff niet meer welke module.
Dat die module voorzien was voor de 7kanaals, maar door een jumper te verwisselen op de 8kanaals kon.

Ik ga er dus van uit dat de modules ook gemoderniseerd zijn en de huidige modules ook op de oude F14 passen, andersom mogelijk niet.
Daarom is mogelijk het bestelnummer gelijk.

Dit moet bijna ook wel Pergotje. Sommige modules kunnen ook op de FC-16, andere weer niet en dat staat erbij vermeld bij de meeste online shops die ze verkopen. Het is mij daarbij nooit opgevallen dat bij de F14 modules stond vermeld dat het niet op de oude 7 kanaals kan. Me dunkt als men het bij de één verteld, dat men het ook bij de ander verteld.

Misschien waag ik er vandaag of morgen een mailtje aan richting Robbe zodat we het zeker weten.

Nu moet ik toch nog een 40mhz versie kopen die dan automatisch 8 kanaals wordt, maar ik wil wel graag weten wat ik nog met mijn 7 kanaals 35mhz kan. (ik heb die oospronkelijk gekocht voor helicoptervliegen, maar omdat dat er wegens onstandigheden erbij is gebleven zit ik nu met een "halve" Robbe Mosquito en een niet uitgebouwde F14)

voor de f-14 (7 kanaals) komt een andere software code voor *reversed*. dat is het enigste verschil.

mogelijk heeft de robbe decoder wel een mogelijkheid tot automatische detectie van signaal richting.

Laatst bewerkt:
mail mij even op

sales@wetronic.nl

als je daar aangeeft wat je exact wilt, hoeveel en je adres gegevens krijg je van mij een offerte/factuur toegestuurd. zodra je die binnen 7 dagen betaald hou ik een set *of meerdere* voor je apart.

tot op heden heb ik geen reactie van je gehad, ik vraag me dan af of mijn mail wel aan is gekomen?

groetjes
celebi

@turbokeu
voor deze module worden wel de proportionele ingangen gebruikt van de zender.
Volgens mij kan jouw module eveneens op de MULTI IN ingangen gebruikt worden (dan mag R1 in het encoderschema zelfs weggelaten worden vermits elke MULTI IN ingang reeds een 75K serieweerstand heeft).

De multi out geeft de spanning en de sync. puls door.
Inderdaad.

op de volgende serie komt ook de mogelijkheid om ze door te lussen via de encoders, echter zal dit dan een ander stekkertje worden waar gewoon JR stekkers op passen *alleen dan wel opletten met de +/- van de stekker weer. dus ik ga kijken hoe dat op te lossen.
Effe gecontroleerd/nagemeten op mijn F-14:
Elke STICK (1,2,3,4), EXT (5,6,7,8 ) en MULTI IN (1,2,3) connector heeft, net als de MULTI OUT connector, +5V en Ground (of massa) beschikbaar op de pinnen (alle buitenste pinnen staan respectievelijk in parallel op de Ground en de +5V uitgang van de spanningsregelaar op de print).
De pin tegen de rand van de zenderprint is Ground, de middenste is ingang, de verst van de rand afgelegen pin is +5V (eigenlijk logisch vermits de servorichting hier simpelweg kan omgewisseld worden door de desbetreffende connector om te draaien).

Voordeel: De +5V en Ground voor de encodermodule kan zonder problemen van de gebruikte EXT of MULTI IN connector betrokken worden via een standaard servokabel (i.p.v. de MULTI OUT connector). De syncpuls van de MULTI OUT kan dan via één draadje doorgelust worden naar volgende Multi-Switch modules.

Nadeel: De EXT en MULTI IN connectoren hebben géén ompoolbeveiliging zoals bij de MULTI OUT connector.

dat de multi-in een doorlus is van de 4 overige kanalen zal ongetwijfeld, echter volgens mij gebruikt robbe ook gewoon een directe stekker op de proportionele kanalen met maar 1 ader?
De Robbe Multi-Switch modules gebruiken, op de F-14 en FC-16 althans, (het middenste draadje van) de MULTI IN ingangen.
Op de FC-18 en FC-28 worden de EXT (proportionele) ingangen gebruikt.

mogelijk heeft de robbe decoder wel een mogelijkheid tot automatische detectie van signaal richting

Hallo Alwin,

Misschien moet je eens bij Claus informeren. In mijn mailwissel met hem laatst kwam naar voren dat hij wou gaan kijken of hij het decoderprogramma auto-detect kon maken. Met een leerfunctie zouden dan de pulshoogtes en richting automatisch herkend kunnen worden, waardoor de decoders ineens volledig universeel zouden zijn. Hoever hij hierin is weet ik niet, maar het lijkt me een erg nuttige upgrade!

En over polariteit bij de encoder, een diode in de stroomingang? Verkeerd polen kan dan geen kwaad. De FX-18 start trouwens helemaal niet op als er een module verkeert gepoold zit ... vraag me niet hoe ik dat weet, maar het heeft ook iets met een omkeerbaar stekkertje te maken :oops: Levert verder geen schade op gelukkig.

Laatst bewerkt:
hallo celebi,

ik heb het even nagezocht om een of andere bill gates reden is de mail onderschept door mijn spamfilter, vanavond krijg je antwoord van mij.

@turbokeu.

ik moet even mijn zender erbij pakken om jouw verhaal voor me te zien. ik dacht dat er maar 1 multi in connector aanwezig is.

hallo lex,

had jij nog wat gehoord van claus over de nieuwe software versie?

anders zal ik hem weer is mailen

zou ook graag weten hoe het nu zit met de f-14, 7kanaals encoders en decoders die ik besteld had ?

hallo maffen,

tot nu toe is nog zoiezo onbekend of de 7 kanaals goed werkt. bij de een werkt het wel, bij de andere niet.

ik ben bezig met de productie en in discussie met de douane voor de laatste onderdelen.

hartelijk dank Cheeta :p,vandaag m'n decoder en encoder voor de f-14 (7kanaals) ontvangen, graag had ik nog vernomen of er misschien een handleiding te verkrijgen zal zijn (eventueel te downloaden?)

Hallo maffen.

stuur mij even een mailtje... dat is makkelijker hou ook rekening mee dat een F-14 7 kanaals mogelijk nog wat aanpassing nodig heeft maar het schijnt te werken helaas heb ik zelf geen F-14 7 kanaals dus kan ik dit niet goed testen.

tevens de serie ligt weer voor 90% op voorraad heb nog wat sets over. Ik bouw ze momenteel alleen even op bestelling af omdat afhankelijk van de zender / bestelling mogelijk enkele aanpassen nodig kunnen zijn. Ik kan dus in het algemeen binnen 1 week nu de spullen leveren.

ik zal eerdaags even een voorraad index maken van wat er nog allemaal precies op voorraad ligt.

Prijzen blijven ongewijzigd.

Back