Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

De sleufgaten in de vaste delen heb ik er in geslepen met een (gewapende) doorslijpschijf op de dremel.


normal_MainGear_028_W.jpg



De schijf is ongeveer 1 mm dik terwijl de sleuf minimaal 1,6 moet worden. Door de hoogte van de schijf boven de tafel iets minder dan de halve buisdikte in te stellen (- 0,3) en het werkstuk bij het inslijpen regelmatig om te keren werd toch de gewenste afmeting verkregen.


normal_MainGear_029_W.jpg



Het resultaat is vier sleufgaten in lijn. Alleen nog even precies op maat vijlen en afbramen.


normal_MainGear_032_W.jpg



Ondertussen is ook het inklapmechaniek verder gedetailleerd. De eindstop van dit mechaniek heb ik verwerkt in het scharnier. Dit is een millimeter of 5 uit het hart geplaatst, waardoor het in neergeklpte toestand als eindstop fungeert. In het bovenaanzicht is met een paar lijntjes de positie van het wiel aangegeven als het door de (lange) gaffel draait. Door het gebrek aan ruimte moet die bij het scharnierpunt wat versmald worden.


normal_maingear_022_W.jpg



Voor het scharnier van de korte gaffel aan de poot maak ik gebruik van prefab scharniervorkjes van alu. Omdat alu niet aan messing te solderen is, moet dit met een schroefverbinding. Hiervoor wordt in de 5/4 een stukje buis 4/2,5 van een mm of 12 lang gesoldeerd.


MainGear_023_W.jpg



Omdat ik de schroefdraad niet helemaal doorgetapt heb, loopt de schroef aan het eind vast en wordt vanzelf een borging verkregen.


MainGear_024_W.jpg



Schroef op lengte afslijpen


MainGear_025_W.jpg



en het vorkje er op schroeven.


MainGear_027_W.jpg
 
@Pieteralje. Dat was ik nog even vergeten. Natuurlijk gefeliciteerd met die Beech; en nu heel houden.

@Jan. Even off topic Jan. Het antwoord op je vraag is een heel verhaal. Doen we nog wel eens een keer onder een goede borrel. Laten we het er op houden dat ik redelijk in techniek thuis ben, maar de laatste 25 jaar er hoofdzakelijk van achter een bureau op toe heb moeten zien hoe anderen het uitvoerden.

En nu niet meer met complimenten strooien, want dan ga ik alleen maar meer naast mijn schoenen lopen (en die zijn al zo scheef :wink: )

Laten we eerst maar eens kijken of het allemaal lukt zoals ik het heb uitgedacht. De eerste "tegenvaller" is er al, want het blijkt dat het landingsgestel 7 graden naar voren hoort te staan. Moet dus even opnieuw inmeten.


normal_nf-mk2_W.jpg
 
Er wordt wel eens beweerd dat een ongeluk nooit alleen komt. Niet dat ik bijgelovig ben, maar.... :?


normal_MainGear_035_W.jpg



Dit landingsgestel was dus duidelijk niet berekend op mijn gewicht 8O Gelukkig is die mosquito wat lichter en we blijven :lol:

Ben dus even uit de lucht voor herstelwerkzaamheden.

groeten Huib
 
ai dat is zonde. toch lijkt t mij niet onverstandig om krachtmetingen te doen, zij het niet op deze manier ;) de mosquito mag dan wel niet zo zwaar zijn maar hoe beter je weet wat het landingsgestel aan kan, hoe relaxter je gaat staan bij het landen van de kist.
 
Ben het helemaal met je eens. De belasting was overigens zonder dat de veerpoot er in geschoven was en die hoort, in het gedeelte dat nu verbogen is, de klappen op te vangen.

Heb inmiddels 8 mm buis met een wanddikte van 1 mm (oude was 7/0,5) op de kop weten te tikken. Stalen buis in deze maten is niet aan te komen.

Er is overigens heel veel verschillende kwaliteit in de handel. Ik had bij Hornbach in Zaandam 9/0,5 buis gekocht die zo zacht was als boter. Niet mee te werken.

Groet Huib
 
Hee Huib,

De Messingbuizen die ik heb gebruikt voor mijn Snoopy II TW landingsgestel kwamen bij Conrad vandaan.

Zij hebben buizen met een diameter van 1 t/m 20mm en diverse wanddiktes.

De 6 en 8mm buizen hebben ze in wanddiktes van 0.45 - 1 en 2 mm.

Grt,
Berto.
 
Als je zelf een goede strut wilt bouwen heb ik hier een mooie tekening. Ik heb deze zelf getekend en gebouwd en denk dat het voor jouw project ook toe te passen is.
StrutRob.jpg

Je voert de strut 2x uit. Ik gebruik 8mm en 6mm alu buis met wand dikte 1mm.

Groetjes Rob.
 
even naar: www.conrad.nl

in de zoekfunktie mewssing buis aangeven en dan komen ze allemaal onder elkaar te staan met de maat erbij.

mocht je wat nodig hebben laat het maar even weten ik ga vandaag of morgen ook nog wat spulletjes bestellen.
 
@Metroid. Je ontwerp is, op een paar details na, vrijwel het zelfde. Grootste verschil is dat je het sleufgat in de veerpoot hebt gemaakt. Wat is de overweging daarbij? Heb jij het alu gesoldeerd of gelijmd?

Ben zelf inmiddels bezig met 8/6 messing buis.

Groeten Huib
 
jaap zei:
@Ernst,

Waar zijn ze nu dan van gemaakt, is misschien ook wel handig voor Huib om te weten.
Ziet er verder erg netjes uit Huib (zoals we van je gewend zijn :wink: )

Groet,
Jaap
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik heb niet zo veel tijd meer voor de computer sinds ik weer werk heb.
Het landingsgestel van de Tiger Moth is nu gemaakt van rvs pijp en zilverstaal. Helaas is alles nu wel wat dikker geworden en dus niet geheel op schaal meer maar het ging niet anders.

Zoals door de "test" al is te zien is de buis toch dubbel geklapt. De sleuven maken de buis zo zwak dat de kleinste zijdelingse belasting al voldoende is om de zaak in elkaar te laten klappen.
Ook tijdens de landing komen er ALTIJD "zijdelingse" krachten op de pijpjes. Op het moment dat het wiel de grond raakt zal het naar achteren geduwd worden en niet alleen omhoog. De schoren zullen daar natuurlijk een deel van opvangen maar de poot die in de buis zit zal absoluut de buiswand naar achteren duwen. Als er dan aan de zijkant een sleuf zit zal de buis daardoor gewoon openbuigen. Messing is daar gewoon niet sterk genoeg voor.
Zelfs als je er geen sleuf in maakt heb ik nog twijfels of messing het lang zal uithouden. Op een bepaald moment zal het toch verbuigen of misschien zelfs openscheuren.
Daarom wordt dit systeem bij "echte" vliegtuigen niet gebruikt. Om de poot recht te houden wordt daar gebruik gemaakt van een zogeheten torsieschaar. Ik heb een foto van een voorbeeld maar Modelbouwupload.tk ligt plat op dit moment. Ik kan er niet op komen en krijg steeds deze foutmelding: "There was an error while processing a database query".
 
Hee Huib,

Ik heb het geheel gelijmd met bison twee componenten metaal lijm. Werkt echt super goed. Het uitharden duurt alleen wat lang (en het ruikt naar duo penottie :) ). Ik heb gekozen voor de sleuf binnen te doen puur voor het aanzien. Dit vond ik mooier staan. Het werkt echt super. Beetje vet voor goede geleiding en je hele gewicht kan er op hangen. Het hangt dan nog af wat voor veer je neemt. Deze bepaalt je stugheid van de poot. Mijn kist gaat z'n 3,5 kg wegen dus 34 N over 3 punten is dit 11 tot 12 N per poot (staart ook mee geteld). Je wilt natuurlijk niet hebben dat je vliegtuig als een pogostik land dus zal je op het type ondergrond ook de goede veer zien te vinden. Gras wat stugere veren (in mijn geval heb ik dus 15 a 16 N veren) op asvalt wat zachtere veren.
 
@ Ernst en Frankie
Bedankt voor de tips. Had bij Arvid ook al eens zo iets gezien, maar dat is zonder freesbank of zo moeilijk te maken.

@ Metroid. Ben verbaasd dat dat zo goed houdt op aluminium. Ik heb op dit moment al 8/1 messing buis, maar ik houd dit zeker in gedachten.

Groeten Huib
 
Ik ben nog bezig de kist verder te bouwen, maar kan zelf met mijn volle gewicht er op gaan hangen. De keuken weegschaal sloeg vol uit. en dat is al 2 kg. En zelf weeg ik +/- 80 kg. Ik denk dat de sleuf binnen in de poot voor een betere konstruktie zorgt. Ik gebruik wel 1mm dik aluminium buis. Zal volgende keer een foto van maken en posten.

Groetjes Rob.
 
Ziet er netjes uit Rob. Misschien een idee voor je volgende. In plaats van de schroef ben ik van plan om een borgstift van 1,5 x 16 mm te gebruiken. Geen idee overigens of alu daar stug genoeg voor is.

MainGear_037_W.jpg


Die poot van mij kon overigens wel de rechte belasting hebben. Ik was helaas zo dom om er dwars op te leunen.
 
Dat moet je ook niet doen. Dan gaat hij wel stuk.
Met een borgstift kan het ook, maar hier voor heb ik de nauwkeurighied niet in mijn handen. Ik bezit namelijk geen draaibank of iets dergelijks. Dit heb ik dus gemaakt met een dremel en een boormachine (zonder boorstandaard). ik vind het dus ook aardig gelukt. Als ik weer een volgend setje maak dan zal ik wel van een boorstandaard gebruik gaan maken en dan ook draad in de buitenste buis, voor de stift, kan tappan.

Groetjes Rob
 
Back
Top