De sleufgaten in de vaste delen heb ik er in geslepen met een (gewapende) doorslijpschijf op de dremel.
De schijf is ongeveer 1 mm dik terwijl de sleuf minimaal 1,6 moet worden. Door de hoogte van de schijf boven de tafel iets minder dan de halve buisdikte in te stellen (- 0,3) en het werkstuk bij het inslijpen regelmatig om te keren werd toch de gewenste afmeting verkregen.
Het resultaat is vier sleufgaten in lijn. Alleen nog even precies op maat vijlen en afbramen.
Ondertussen is ook het inklapmechaniek verder gedetailleerd. De eindstop van dit mechaniek heb ik verwerkt in het scharnier. Dit is een millimeter of 5 uit het hart geplaatst, waardoor het in neergeklpte toestand als eindstop fungeert. In het bovenaanzicht is met een paar lijntjes de positie van het wiel aangegeven als het door de (lange) gaffel draait. Door het gebrek aan ruimte moet die bij het scharnierpunt wat versmald worden.
Voor het scharnier van de korte gaffel aan de poot maak ik gebruik van prefab scharniervorkjes van alu. Omdat alu niet aan messing te solderen is, moet dit met een schroefverbinding. Hiervoor wordt in de 5/4 een stukje buis 4/2,5 van een mm of 12 lang gesoldeerd.
Omdat ik de schroefdraad niet helemaal doorgetapt heb, loopt de schroef aan het eind vast en wordt vanzelf een borging verkregen.
Schroef op lengte afslijpen
en het vorkje er op schroeven.

De schijf is ongeveer 1 mm dik terwijl de sleuf minimaal 1,6 moet worden. Door de hoogte van de schijf boven de tafel iets minder dan de halve buisdikte in te stellen (- 0,3) en het werkstuk bij het inslijpen regelmatig om te keren werd toch de gewenste afmeting verkregen.

Het resultaat is vier sleufgaten in lijn. Alleen nog even precies op maat vijlen en afbramen.

Ondertussen is ook het inklapmechaniek verder gedetailleerd. De eindstop van dit mechaniek heb ik verwerkt in het scharnier. Dit is een millimeter of 5 uit het hart geplaatst, waardoor het in neergeklpte toestand als eindstop fungeert. In het bovenaanzicht is met een paar lijntjes de positie van het wiel aangegeven als het door de (lange) gaffel draait. Door het gebrek aan ruimte moet die bij het scharnierpunt wat versmald worden.

Voor het scharnier van de korte gaffel aan de poot maak ik gebruik van prefab scharniervorkjes van alu. Omdat alu niet aan messing te solderen is, moet dit met een schroefverbinding. Hiervoor wordt in de 5/4 een stukje buis 4/2,5 van een mm of 12 lang gesoldeerd.

Omdat ik de schroefdraad niet helemaal doorgetapt heb, loopt de schroef aan het eind vast en wordt vanzelf een borging verkregen.

Schroef op lengte afslijpen

en het vorkje er op schroeven.
