Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

Geduld Danny, daar draait het vaak om :wink:
Een trainer (of twee) een paar keer aan gort vliegen :bad-words: en weer oplappen :hammer: moet jij eens kijken :thumbsup:

Groeten Huib

Dat is dus een van de trainers. Ik weet het niet meer zeker, maar deze is volgens mij niet meer gerepareerd.

Das een heel verhaal Jan. Hij kwam ineens zonder vleugels van grooooote hoogte naar beneden :schrik: De rest van het verhaal is hier te vinden.

Deze vliegt inderdaad niet meer.

Groeten Huib

OEPS; :oops: foutje

normal_MainGear_214_W.jpg

Gelukkig liep alleen de bedrading schade op, dus Apeldoorn hoefde dit keer niet gebeld te worden. Was het gevolg van een verkeerd aangesloten microswitch. C met het NC contact verwisseld en bingo. De accu kort gesloten.

Voor de aansturing had ik bedacht om retracts en deuren op één kanaal te zetten en voor de beveiliging microswitches in te bouwen. Hiermee zou ik de plus van de andere servo onderbreken in de volgende logika.

Wielen op, deuren dicht: Geen spanning op de retract servo.
Deuren open, wielen neer: Geen spanning op de servo voor de deuren.

Echter, het mocht niet zo zijn. Kennelijk is er toch nog zo veel terugkoppeling van de uitgeschakelde retract servo, dat de servo voor de deuren (in gesloten toestand) niet stil te krijgen was.
Is dit een bekend probleem en heeft iemand er een eenvoudige oplossing voor?

Gelukkig was het omkeren van de servo voor een van de retracts, bakboord en stuurboord zijn gespiegeld, eenvoudiger.
Even de draadjes van de motor (1) en van de potmeter (2) omwisselen. Perfect.

normal_MainGear_220_W.jpg

Ondertussen nog maar eens op internet gezocht naar plaatjes en schema’s van de full scale. Al een keer eerder waren me de beugels boven het wiel opgevallen, maar ik had daar weinig aandacht aan gegeven. Maar wat blijkt; de Mosquito heeft helemaal geen aparte aandrijving voor de deuren.

De deuren leunen tegen het landingsgestel, dat daar een aparte geleidestrip voor heeft (1)
Als de wielen ingetrokken worden wordt dit overgenomen door de beugels boven het wiel (2)

normal_MainGear_222_2_W.jpg

Bij ingetrokken toestand grijpt het schuin geplaatste, rechte gedeelte van de beugel in twee klauwen die aan de deuren gemonteerd zijn en vergrendeld daarmee de deuren.

normal_MainGear_224_W.jpg

Boven in de wielkast zitten twee grote veren die de deuren met een staalkabel constant dicht trekken.

normal_MainGear_223_W.jpg

Hoe simpel kan het leven zijn. Alleen nu nog even maken.

Hi Huib,
Ziet er erg super mooi uit zover! Met de deuren heb je wat te engineren zo te zien aan de echte uitvoering.
Bart

@Peter.
Die Dave heeft inderdaad een gelijksoortig probleem. Bedankt voor de link. Heel leerzaam. Ongelooflijk wat een systemen er uitgedacht zijn.

@Bart,
Ja ik heb weer wat te bedenken; maar het zal wel weer lukken (denk ik) :wink:

@Tim
Bedankt voor het compliment . Dat geeft weer energie om door te gaan.

Vandaag “even” de beugels voor de wielluiken gemaakt. Tenminste het eerste paar. Het tweede komt morgen wel.
Eerst maar eens van 1,5 mm ijzerdraad een “basic” modelletje gebogen en dat weer een beetje verder uitgewerkt.

MainGear_225_W.jpg

Nog even een beetje gespiekt bij het origineel en toen het prototype gemaakt. Het is niet precies schaal, maar dat is de kist tenslotte ook niet.

MainGear_226_W.jpg

Op de poot gesoldeerd,

MainGear_231_W.jpg

en alles klopte zowaar :yes: Het wiel bleef vrij, zowel van de beugel als van de deuren.

MainGear_233_W.jpg

MainGear_234_W.jpg

De eerste beugel was los uit de hand gebogen. Dat ging best goed. Maar tegelijk is dat ook een probleem, want er moeten nog een rechtse en twee linkse (gespiegelde) gebogen worden die uiteraard precies hetzelfde zijn 8O De lengte van de zijden, de hoeken, de kromming en de torsie identiek krijgen aan het prototype is een @#!$! klus, want die ia nauwelijks na te meten.

Na een paar mislukte pogingen :idea: het prototype door het te “schommelen” uitgeslagen op een vel papier. Dat gaf in ieder geval een behoorlijke indicatie van de maten en hoeken. Onafhankelijk van links of rechts.

MainGear_236_W.jpg

Gauw een linkse gebogen, aan de poot gesoldeerd en even een paar foto’s geschoten.

normal_MainGear_237_2_W.jpg

normal_MainGear_238_W.jpg

Van boven gezien blijken de korte, frontale zijden, vrijwel vlak op de wieldeuren te liggen. Net als bij de full scale, zou ik een klamp op de deuren kunnen aanbrengen. Vandaag toch maar even niet. :roll: en morgen en overmorgen ook niet.

normal_MainGear_239_W.jpg

Het voordeel van dit systeem is dat je twee servo’s minder uitspaart (en de besturingsellende). Nadeel is dat je de deuren, en met name de randen, met een hardere soort hout of glasmat af moet werken om beschadiging te voorkomen.

Hi Huib,
Ben diep onder de indruk! Vooral het solderen ziet er erg goed uit. Dat nabuigen van een orgineel is een ramp. Wat ik meestal doe is markering aanbrengen (met plakband) op de nog rechte stang. Deze markering gebruik ik als klempunt om rond/vanaf te buigen. In de praktijk kan je hiermee redelijk naukeurig twee dezelfde dingen buigen. Door de maten (afstanden tussen de markeringen) op te schrijven op de tekening kan je later het een onderdeel op maat namaken.
Groeten,
Bart

word het model zelf ook nog een andere kleur? ik bedoel, je doet veel moeite om een prachtig schaallandingsgestel te maken, en dan heb je een knalgeel vliegtuig met luchtmacht-tekens erop :lol:
begrijp me niet verkeerd, dit is ook niet lelijk, maar een matte army green zou veel mooier zijn :wink:

@Bart
Goede tip Bart, maar het lukt nu met het tekeningetje ook niet onverdienstelijk. Zeker iets voor de volgende keer.

@Danny
Ik heb hem gekocht om twee-motorig te gaan trainen. De bouw van het landingsgestel was al niet gepland, laat staan de motorgondels. Moet ook nog het richtingroer vergroten en de aansturing van het hoogteroer vervangen. Nee, alle cover er afplukken en dan glassen en spuiten gaat me nu een beetje te ver. Komt wel met de Dakota.

Groeten Huib

Ik heb hem gekocht om twee-motorig te gaan trainen.

Eek. Zo iets moois en er dan mee gaan trainen op 2 motoren!

Ik heb zelf nog een mooie twin op de kast staan (een Comanche van Jack Stafford), maar als ik daar aan toe kom zal ik toch echt eerst een Twin-star in elkaar ketsen om het vliegen met een twin onder de knie te krijgen. Kost 3x niks bij Tower.

Muxje zei:
Eek. Zo iets moois en er dan mee gaan trainen op 2 motoren!

Tja, wat moet ik daar nu op zeggen Muxje. Het had allemaal zo zijn reden. (zoals altijd)
Als eerste issie ongeveer even groot als de dakota en wassie niet zo duur.
Daarbij wilde ik een kist die ik met dezelfde (wankel)motoren kon gaan vliegen als de Dakota (en die kon ik hier inbouwen dacht ik) :cry:
En tot slot verwachtte ik een min of meer kant en klare kist te hebben.
Had ik ook, maar ... (de rest kun je in dit draadje lezen) :hammer:
Maar eens zallie vliegen en hopelijk snel :banana:

Helaas staat het werk nu even stil omdat onze zoon de sleutel van zijn nieuwe huis gekregen heeft. Ben nu een paar weken wat grofstoffelijker bezig.

Groeten Huib

Het ziet er allemaal in elk geval verdomd gelikt en strak uit! Ik heb verder niets nuttigs toe te voegen, maar aangezien je aangeeft dat complimenten je motiveren.. mijn complimenten.. en nu doorklussen :)

It is I, ...... :wink:

Zal mun best doen om deze man weer zo snel mogelijk vrij te krijgen en tot uwer beschikking te stellen. :D

Back