OEPS;
foutje
Gelukkig liep alleen de bedrading schade op, dus Apeldoorn hoefde dit keer niet gebeld te worden. Was het gevolg van een verkeerd aangesloten microswitch. C met het NC contact verwisseld en bingo. De accu kort gesloten.
Voor de aansturing had ik bedacht om retracts en deuren op één kanaal te zetten en voor de beveiliging microswitches in te bouwen. Hiermee zou ik de plus van de andere servo onderbreken in de volgende logika.
Wielen op, deuren dicht: Geen spanning op de retract servo.
Deuren open, wielen neer: Geen spanning op de servo voor de deuren.
Echter, het mocht niet zo zijn. Kennelijk is er toch nog zo veel terugkoppeling van de uitgeschakelde retract servo, dat de servo voor de deuren (in gesloten toestand) niet stil te krijgen was.
Is dit een bekend probleem en heeft iemand er een eenvoudige oplossing voor?
Gelukkig was het omkeren van de servo voor een van de retracts, bakboord en stuurboord zijn gespiegeld, eenvoudiger.
Even de draadjes van de motor (1) en van de potmeter (2) omwisselen. Perfect.
Ondertussen nog maar eens op internet gezocht naar plaatjes en schema’s van de full scale. Al een keer eerder waren me de beugels boven het wiel opgevallen, maar ik had daar weinig aandacht aan gegeven. Maar wat blijkt; de Mosquito heeft helemaal geen aparte aandrijving voor de deuren.
De deuren leunen tegen het landingsgestel, dat daar een aparte geleidestrip voor heeft (1)
Als de wielen ingetrokken worden wordt dit overgenomen door de beugels boven het wiel (2)
Bij ingetrokken toestand grijpt het schuin geplaatste, rechte gedeelte van de beugel in twee klauwen die aan de deuren gemonteerd zijn en vergrendeld daarmee de deuren.
Boven in de wielkast zitten twee grote veren die de deuren met een staalkabel constant dicht trekken.
Hoe simpel kan het leven zijn. Alleen nu nog even maken.