de mal
Voor de mal heb ik dus voor polyester gekozen, voor de rompen zelf moet je epoxy gebruiken. De gel-coats kunnen zowel epoxy als polyesther zijn.
Voor degene die dit niet weten: epoxy hecht (in ieder geval beter) op polyester maar niet andersom. Dus als je een gel-coat van polyester hebt kan je verder werken met epoxy (mits de polyester gel-coat uitgehard is of na 24 uur). Dit even omdat de meeste (vaak witte) gel-coats van rompen en vliegtuigen van UP-Vorgelat zijn en dus polyester voor degene die dit willen weten.
Gel-coats (zowel de epoxy en polyester) zijn weer duurder dan de harsen omdat andere eigenschappen hebben. De technische gegevens staan in de R-G handleiding.
Voor de mal heb ik 2 lagen gel-coat gebruikt, op elkaar aangebracht na het geleren in tegengestelde richting (van links naar rechts strijken en dan van boven naar beneden) zodat ik niks vergat en de laag ong. overal even dik was.
Als de gel-coat niet plakkerig meer is (vingerproef- met je vinger op het opp. drukken en is goed, als het niet meer afgeeft) de eerst laag mat of weefsel aanbrengen. In deze laag mogen zo goed als
geen luchtbellen zitten i.v.m. zwakke plekken. Het is het gemakkelijkste om met een dunne b.v. 80gr. weefsel te beginnen. Voor je dit doet is het verstandig de hoeken en scherpen randen te voorzien van wat hars dat wat ingedikt is (zodat het weefsel wat makkelijker valt) met gesneden glasvezels of microballons.
Weefsel kan zowel met polyester als met epoxy verwerkt worden, dit is niet het geval met
mat waarin een poeder zit voor de binding bij polyester.
Dus epoxy met weefsel en polyester kan met beide, althans dat is wat ik ervan weet.
Op de foto zitten de lagen erop voor de eerste helft.
Deze zijn als volgt opgebouwd:
2x gel-coat (per keer 250gr.gel-coat) 2% mek
1x ingedikte hars voor de hoeken 250 gr. 2% mek
1x glasvlies (is ong. hetzelfde als 25 of de 80gr. weefsel) en 200gr.hars 1,5%mek
2x glasmat 450gr. en 1kg hars 1,5% mek
2x glasmat 450gr. en 1kg hars 1% mek
Mek is de harder voor polyester en gaat in % van het volume en/of gewicht.
Een vuistregel voor de dikte van de mal is: ong. 5x de dikte van het te maken object. Hierdoor wist ik ong. hoeveel kg.hars en gel-coat ik moest gebruiken en bij mij klopte dit (gelukkig) ook.
Toen ik deze helft klaar had stelde ik mezelf de vraag: Zou ik opnieuw bij de volgende mal polyester gebruiken?
NEE! Polyester is lastiger te gebruiken dan epoxy, maar omdat ik er nu mee bezig was ging ik ermee verder. In het nawoord over het verslag over de 'do and dont's' zal ik dit verder toelichten.
van de week de andere helft en nu:sleepy:
gr.Pat