zelfbouw sport-f3c romp

Ik heb het vandaag in de gaten gehad, zo dun was hij. Er zitten hier en daar ook haarscheurtjes in en hij is flexibeler dan een lexankap van een autotje.:D:D:D

Steven, heb je wat aan wat ik post ontrent het verslag van de mal? Moet het uitgebreider of juist minder?
Je hebt gelijk wat betreffende de matten. Net wat opgezocht en inderdaad gebruiken ze 280gr mat. Misschien ga ik bij de volgende div. type matten gebruiken en voelen wat wel kan en niet. Het goed lamineren is trouwens nog knap lastig i.v.m. hoeken en bollingen.

gr.Pat

Laatst bewerkt:
Het is ook leerzaam voor andere door te melden welke dingen je "fout" doet of de volgende toch anders omdat het de eerste keer niet het verwachte resultaat had.

Zoals hierboven je bevindingen van de te dunne glasmat.

En ehhh.....Proost..hik,burp :-)

Dit is een goed plan, misschien moet ik een lijstje maken van ik de volgende keer anders ga doen (sneller,beter,anders,enz.). En nu aan het bier.:p

gr.Pat

hey Pat,

Wat mij betreft kan het ook niet uitgebreid genoeg. En inderdaad zijn fouten vooral zeer leerzaam. Ik heb de handleiding van R&G ook gedownload en gelezen maar zij hebben de oermal in een halve pagina gemaakt en dat is te weinig naar mijn idee. Voor mij was er nog te veel te gissen over. Vandaar dat ik blij ben met alles wat je schrijft. echt super.
Ik begreep dat je van alles tot aan gelcoat zelfs ook bij R&G besteld hebt. Misschien is het ook interessant wat je besteld hebt en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt voor een bepaald product.

Op de foto's ziet het er allemaal mooi uit. Ik ben erg benieuwd naar je eindresultaat. Ik hoop dat je biertje goed smaakt en dat het de hersentjes op een goed idee voor een naam brengt.

Ik zit aan een wijntje en een naam bedenken voor de mijne wil nog maar niet lukken......

Steven

polyester en/of epoxy

@ Steven, mijn epoxy komt van R-G en de polyester die ik gebruik (via een kennis) van MCtechnics in Belgie.
Voor de plug had ik veel aan de site van Nextcraft. Kijk onder design en projects (veel leesvoer en voor mij, tot nu toe de beste voor de plugbouw). De verwijzing naar R-G was voor hoe de plug in de plank moest vallen maar hun handleiding geeft ook veel info over berekeningen van epoxy en vliegtuigbouw. Iedereen die hier over schrijft heeft zijn of haar eigen manier en methodes. Kijk gewoon naar wat jij denkt dat voor jouw het lekkerste werkt en gebruik dat. Later kan je alsnog een andere manier gebruiken (doe ik dadelijk ook met de volgende mal omdat ik nog op zoek ben naar 'mijn' manier).

Voor we verder gaan met de mal moet ik uit leggen waarom ik gekozen heb voor een polyester mal i.p.v. epoxy. Aangezien ik dit ook voor het eerst doe (mallenbouw), heb ik in het verleden wel met het indekken van vleugels met epoxy en weefsels gewerkt. Wat mij hierbij opviel was dat je al snel voor een relatief klein opp. veel geld kwijt was aan epoxy (€20,- kg.) en dat je voor een beetje mal al snel 5kg. nodig hebt. Het alternatief van epoxy is polyester gebruiken voor 1/3 van de prijs en omdat ik het voor het eerst doe leek mij dit een goede optie. In polyester zit wel meer krimp en stank qua verwerking maar is goedkoper als het fout gaat.:rolleyes: Schijnbaar gaat 1 op de 10 keer mis volgens sommige en dit heeft meestal te maken met te snel willen werken en de voorbereidingen.

Over de veiligheidsaspecten over epoxy en polyester kan ik duidelijk zijn: Beide zijn slecht voor de gezondheid en neem daarom veiligheidsmaatregelen (koolstofmasker, handschoenen en bril).

de mal

Voor de mal heb ik dus voor polyester gekozen, voor de rompen zelf moet je epoxy gebruiken. De gel-coats kunnen zowel epoxy als polyesther zijn.
Voor degene die dit niet weten: epoxy hecht (in ieder geval beter) op polyester maar niet andersom. Dus als je een gel-coat van polyester hebt kan je verder werken met epoxy (mits de polyester gel-coat uitgehard is of na 24 uur). Dit even omdat de meeste (vaak witte) gel-coats van rompen en vliegtuigen van UP-Vorgelat zijn en dus polyester voor degene die dit willen weten.
Gel-coats (zowel de epoxy en polyester) zijn weer duurder dan de harsen omdat andere eigenschappen hebben. De technische gegevens staan in de R-G handleiding.

Voor de mal heb ik 2 lagen gel-coat gebruikt, op elkaar aangebracht na het geleren in tegengestelde richting (van links naar rechts strijken en dan van boven naar beneden) zodat ik niks vergat en de laag ong. overal even dik was.

full

Als de gel-coat niet plakkerig meer is (vingerproef- met je vinger op het opp. drukken en is goed, als het niet meer afgeeft) de eerst laag mat of weefsel aanbrengen. In deze laag mogen zo goed als geen luchtbellen zitten i.v.m. zwakke plekken. Het is het gemakkelijkste om met een dunne b.v. 80gr. weefsel te beginnen. Voor je dit doet is het verstandig de hoeken en scherpen randen te voorzien van wat hars dat wat ingedikt is (zodat het weefsel wat makkelijker valt) met gesneden glasvezels of microballons.
Weefsel kan zowel met polyester als met epoxy verwerkt worden, dit is niet het geval met mat waarin een poeder zit voor de binding bij polyester.
Dus epoxy met weefsel en polyester kan met beide, althans dat is wat ik ervan weet.

full

Op de foto zitten de lagen erop voor de eerste helft.
Deze zijn als volgt opgebouwd:
2x gel-coat (per keer 250gr.gel-coat) 2% mek
1x ingedikte hars voor de hoeken 250 gr. 2% mek
1x glasvlies (is ong. hetzelfde als 25 of de 80gr. weefsel) en 200gr.hars 1,5%mek
2x glasmat 450gr. en 1kg hars 1,5% mek
2x glasmat 450gr. en 1kg hars 1% mek

Mek is de harder voor polyester en gaat in % van het volume en/of gewicht.
Een vuistregel voor de dikte van de mal is: ong. 5x de dikte van het te maken object. Hierdoor wist ik ong. hoeveel kg.hars en gel-coat ik moest gebruiken en bij mij klopte dit (gelukkig) ook.

Toen ik deze helft klaar had stelde ik mezelf de vraag: Zou ik opnieuw bij de volgende mal polyester gebruiken?
NEE! Polyester is lastiger te gebruiken dan epoxy, maar omdat ik er nu mee bezig was ging ik ermee verder. In het nawoord over het verslag over de 'do and dont's' zal ik dit verder toelichten.

van de week de andere helft en nu:sleepy:

gr.Pat

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is weer een mooie update.

Ook de website van next craft ziet er goed uit , Ik heb nog niet alles gelezen, maar dat komt wel!

groet
Steven

passing van de schalen

Ik heb immiddels de passchalen bijgesneden en om mijn rappie gehangen om te kijken of de afmetingen klopten. Deze foto is ingekleurt met 'paint' om een indruk te krijgen voor mezelf.

full

De maten waren goed en op een paar kleine aanpassingen na, kan de ik gaan beginnen aan de echte mal.:cool:

Bovenaanzicht

full

Staartaanzicht

full

gr.Pat

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk dit zijn berichten...... Mooi man, gelukkig gaat het de komende dagen regenen en is er niets op tv en gaat je vrouw ff een paar dagen weg....dus kan jij je kelder in met een biertje om een hele mooie romp te maken :-)

Oh ja, vergeet zeker niet om een paar mooie foto's te maken!

Back